سناتور پاکستانی: توافق تهران-ریاض به معنای تغییر موازنه قدرت به نفع آسیا است

تهران- ایرنا- سیاستمدار برجسته و رئیس کمیته امور دفاعی مجلس سنای پاکستان توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای از سرگیری روابط را تاریخی دانست و تاکید کرد: این تحول به معنی یک تغییر موازنه قدرت به نفع آسیا است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سناتور «مشاهد حسین» از حزب مسلم لیگ نواز و نماینده سنای پاکستان روز شنبه با ارسال بیانیه خود به ایرنا در اسلام‌آباد در واکنش به توافق عادی سازی روابط تهران و ریاض گفت: این یک پیشرفت مهم و اقدامی بسیار مثبت برای صلح، هماهنگی و ثبات در جهان اسلام است.

وی چین را همسایه مهم پاکستان و دوست قابل اطمینان هر دو کشور ایران و پاکستان دانست و افزود: چین بهترین دوست جهان اسلام محسوب می‌شود و ما از توافق ایران و عربستان و نقش تسهیل کننده پکن استقبال می‌کنیم.

رئیس کمیته امور دفاعی مجلس سنای پاکستان اظهار داشت: توافق ایران و عربستان نشان دهنده دگرگونی فزاینده نظم جهانی در خاورمیانه است جایی که رهبران آسیایی مانند گذشته به دور از قدرت‌های غربی سرنوشت آسیا را شکل می‌دهند.

وی افزود: تحول فعلی در مناسبات دو کشور دوست و برادر ایران و عربستان نشان دهنده تغییر موازنه قدرت به نفع آسیا و تجدید حیات قرن آسیایی است.

روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای برقراری روابط را پیشرفت مهم دیپلماتیک در منطقه دانست و اعلام کرد که اسلام‌آباد به گرمی از عادی سازی تعاملات تهران و ریاض استقبال می‌کند.

به گزارش ایرنا، به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌ منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز گذشته ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای از سرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha