۹ مرکز دانشگاهی موتور محرک توسعه ملایر + فیلم

همدان- ایرنا- فعالیت ۹ مرکز آموزش عالی و دانشگاهی و تحصیل بیش از ۱۲ هزار دانشجو در ملایر، مهمترین عامل رشد و توسعه این شهرستان است که با آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم، دروازه‌های علم و دانش را تا تحصیلات تکمیلی به روی دانشجویان گشود.

به گزارش ایرنا؛ بدون شک رشد صددرصدی تعداد دانشجویان در کنار توسعه دانشگاه‌ها و مراکز علمی در شهرستان ملایر را باید از دستاوردهای انقلاب دانست.

شهرستان ملایر امروز یکی از قطب‌های مهم دانشگاهی استان همدان و غرب کشور محسوب می‌شود و در حال حرکت به سمت نسل چهارم دانشگاه کارآفرین است تا از طریق توسعه دانشگاه‌های کارآفرین، توسعه ملی و رفاه اجتماعی را برای مردم به ارمغان آورد.

رشد علمی و دانشگاهی ملایر طی سال‌های اخیر بر کسی پوشیده نیست، به گونه‌ای که توسعه این شهرستان از مسیر دانشگاه‌ها و مراکز عالی و آموزشی می‌گذرد و با شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تحول علمی را برای این مرز و بوم به ارمغان آورد و تا به امروز توسعه‌یافتگی مراکز آموزش عالی ملایر شتابان در حال توسعه است.

در این میان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر جزء نخستین مراکز آموزش عالی این شهرستان بود که زمینه های لازم را برای تحصیل دانشجویان و علاقه‌مندان به علم و دانش مهیا کرد.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر اولین دانشگاه در ایران سال ۱۳۱۳ در تهران تاسیس شد و تا سال ۱۳۵۷ کل دانشگاه‌هایی که در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌های کشور ایجاد شد، ۲۳ دانشگاه بود.

"محمدعظیم خدایاری" در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: قبل از انقلاب در این شهرستان هیچ مرکز دانشگاهی نداشتیم و نهایت تحصیل در ملایر تا مقطع دیپلم بود.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات مالی و دوری مراکز دانشگاهی و سایر موارد، محدودیت برای ادامه تحصیل داشتیم، افزود: این در حالیست که قبل از انقلاب تعداد دانش آموختگان دانشگاهی ما بسیار کم بود.

۹ مرکز دانشگاهی موتور محرک توسعه ملایر + فیلم

رشد علمی ملایر؛ روی ریل توسعه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر ادامه داد: پس از جنگ تحمیلی اولین دانشگاه در شهرستان ملایر سال ۱۳۶۷ ایجاد شد که دانشگاه آزاد اسلامی با یک رشته جغرافیا و ۲ کلاس درس در این شهرستان تاسیس و شروع به فعالیت کرد.

به گفته خدایاری، به برکت انقلاب اسلامی و با نگاه مسئولان نظام به بحث نیروی انسانی و آموزش، توسعه مراکز دانشگاهی رقم خورد و ملایر تا به امروز به خوبی در ریل توسعه علمی و دانشگاهی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر: توسعه آموزش عالی در برنامه توسعه این شهرستان یکی از محورهای اصلی توسعه است و به مرور پس از تاسیس دانشگاه آزاد، فضا برای ورود مراکز دیگر آموزش عالی فراهم شد.

وی نیروی انسانی را یکی از عوامل اصلی توسعه دانست و بیان کرد: اگر نیروی انسانی دارای مهارت و دانش باشد، بخش عمده‌ای از موانع و مشکلات توسعه برداشته می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر گفت: توسعه آموزش عالی در برنامه توسعه این شهرستان یکی از محورهای اصلی توسعه است و به مرور پس از تاسیس دانشگاه آزاد، فضا برای ورود مراکز دیگر آموزش عالی فراهم شد.

خدایاری اظهار داشت: سال ۱۳۷۰ دانشگاه پیام نور در ملایر تاسیس و در مقطعی هم دانشکده صنعت نفت را داشتیم که پس از مدتی تعطیل شد.

وی با بیان اینکه دانشکده تربیت دبیر نیز در این شهرستان فعال بود که به مجتمع آموزش عالی وابسته به دانشگاه بوعلی همدان تبدیل شد افزود: این دانشکده پس از مدتی مستقل و دانشگاه ملی ملایر ایجاد شد.

دانش آموختگی ۶۱ هزار نفر در مراکز دانشگاهی ملایر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ملایر اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۹ مرکز آموزش عالی فعال با تنوع رشته‌ای همچون علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم پزشکی در مقاطع مختلف کاردانی تا مقطع دکترا در این شهرستان فعال است.

خدایاری با تاکید بر اینکه ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی در ملایر مهیا است، افزود: دانشگاه ملایر فراتر از یک دانشگاه ملی است و از کشورهای دیگر برای ادامه تحصیل به این دانشگاه می‌آیند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نقش بسزایی در تربیت نیروی انسانی و تامین نیازهای جامعه دارند، ادامه داد: سال‌های اول انقلاب افراد تحصیل کرده کمی داشتیم، در حالی‌که با توسعه دانشگاه‌ها، امروز در سطح شهرستان ملایر با فعالیت مراکز آموزش عالی، بیش از ۶۱ هزار نفر از دانشگاه‌های ملایر دانش آموخته شده‌اند و بخش عمده آنها علاقه‌مندان به تحصیل در خود شهرستان بودند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در ادامه با اشاره به نسل‌بندی دانشگاه‌ها، گفت: امروز دانشگاه‌ها به دانشگاه نسل اول، دوم، سوم و چهارم تقسیم شده‌اند که دانشگاه‌های نسل اول در زمینه آموزشی فعالیت می‌کنند و نسل دوم علاوه بر آموزش، در زمینه پژوهش نیز فعالیت دارند.

۹ مرکز دانشگاهی موتور محرک توسعه ملایر + فیلم

خدایاری با اشاره به اینکه پژوهش‌ یکی از مراحلی است که باید برای تولید علم تلاش کنیم و دامنه و گسترش علم را توسعه دهیم، یادآور شد: برخی از مراکز آموزشگاهی ملایر در این زمینه فعالند و تحصیلات تکمیلی دارند.

وی با بیان اینکه پایان‌نامه‌های دانشجویی فعالیت خوبی در زمینه پژوهش دارند، به ظرفیت مبلمان منبت و انگور به عنوان ۲ برند جهانی این شهرستان اشاره و بیان کرد: در این راستا یکسری پژوهشکده داریم که به صورت تخصصی در رشته انگور با رشته تخصصی فعالیت می‌کند و مرکز تحقیقات اسکان موقت و ساختمان پیش‌ساخته نیز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر فعال است.

فعالیت پژوهشکده‌های تخصصی ویژه انگور و مبلمان منبت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با تاکید بر اینکه در ۲ نسل اول و دوم بسیار کار کردیم، وجود رشته‌های تحصیلات تکمیلی، پژوهشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و نشریه‌های پژوهشی را از جمله فعالیت‌ها در دانشگاه‌های نسل اول و دوم در ملایر برشمرد و گفت: در حال حاضر یک نشریه علمی و پژوهشی در دانشگاه آزاد ملایر داریم و درباره آمایش محیط مقاله‌های مختلف برنامه‌ریزی شهری در حال چاپ و نشریه فضای گردشگری نیز فعال است.

خدایاری با بیان اینکه دانشگاه نسل سوم علاوه بر آموزش و پژوهش، به حوزه‌های نوآوری ورود کرده است، تاکید کرد: علاوه بر آموزش، دانش و کارهای پژوهشی، نیاز است به فضای نوآوری هم ورود پیدا کنیم.

به گفته وی، یکی از برندهای جهانی ملایر مبلمان منبت است که دانشگاه آزاد اسلامی ملایر در این زمینه ورود کرد و در حوزه نوآوری، این هنرصنعت نیاز به تحول دارد، طراحی‌های جدید نیاز به اپلیکیشن‌های جدید دارد که باید به جد وارد شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر خاطرنشان کرد: نسل چهارم، دانشگاه‌های کارآفرین هستند که تا رسیدن به این دانشگاه‌ها فاصله داریم.

۹ مرکز دانشگاهی موتور محرک توسعه ملایر + فیلم

سرای نوآوری؛ زمینه‌ساز تحول در صنعت مبلمان منبت

خدایاری گفت: در دانشگاه نسل چهارم افرادی که وارد دانشگاه می‌شوند، می‌توانند هم مهارت را فرا گیرند و هم کارآفرین باشند که با وجود تمامی این شرایط، نسل آموزشی و دانشگاه‌های پژوهشی را داریم و در دانشکده پرستاری، دانش‌آموختگان آن جذب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی مورد نیاز جامعه توسط دانشگاه نسل اول آموزش داده می‌شود، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه ملی و پیام نور ملایر در بسیاری از رشته‌ها در مقاطع کارشناسی ارشد در حوزه پژوهشی کار می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر افزود: در حوزه نوآوری نیز اگر بخواهیم فعالیت بیشتری داشته باشیم، باید به مراکز رشد ورود کنیم که در حال حاضر یک مرکز رشد وابسته به پارک علم و فناوری در دانشگاه پیام نور، در هر کدام از دانشگاه‌های آزاد اسلامی و ملی ملایر یک مرکز رشد مستقر است و زمینه نوآوری را ایجاد می‌کنند.

خدایاری، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر حدود ۱۴ هسته و واحد فناور داریم که بخش عمده، دانشجویان هستند و ایده‌های خود را مطرح و از سوی مرکز رشد دانشگاه مورد حمایت قرار می‌گیرند تا تبدیل به محصول شده و وارد بازار شود.

خدایاری تاکید کرد: دانشجویان و افرادی که ایده و فکر خلاقانه و نو دارند، ایده‌های خود را در این مراکز رشد مطرح کنند که پس از پالایش از آنها حمایت می‌کنیم تا به محصول برسند.

به گفته وی، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر حدود ۱۴ هسته و واحد فناور داریم که بخش عمده، دانشجویان هستند و ایده‌های خود را مطرح و از سوی مرکز رشد دانشگاه مورد حمایت قرار می‌گیرند تا تبدیل به محصول شده و وارد بازار شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر بیان کرد: در گام بعدی، هم کارآفرینی اتفاق خواهد افتاد و هم به عنوان کارآفرین، پس از ایجاد شغل، درآمدزایی نیز می‌کنند.

در تلاش برای تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت هستیم

خدایاری همچنین ایجاد سرای نوآوری مبلمان منبت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر را یکی از اقدامات مهم برشمرد و افزود: با ایجاد این سرای نوآوری، نیازسنجی کردیم که در حوزه هنرصنعت مبلمان منبت در چه زمینه‌هایی می‌توانیم کار کنیم.

وی یکی از مشکلات عمده را عدم ارتباط بین دانشگاه و صنعت عنوان کرد و اظهار داشت: در این زمینه یکی از اهداف ایجاد سرای نوآوری، برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت بود که به این واسطه، گروه‌های علمی، گروه‌های دانشجویی و بخش خصوصی و فعالان مبلمان منبت در این سرا حضور دارند.

۹ مرکز دانشگاهی موتور محرک توسعه ملایر + فیلم

ملایر؛ شهر دانشگاهی و مهیا برای تحصیل

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر گفت: در صدد ایجاد یک مرکز و فضا برای فعالیت بخش رسانه هستیم که امیدواریم بزودی تکمیل شود و بتوانیم یک استودیوی تخصصی در راستای تهیه برنامه‌های تلویزیونی برای مبلمان منبت داشته باشیم.

خدایاری با بیان اینکه بیش از ۱۲ هزار دانشجو که بخش قابل توجهی از آنها بومی هستند در دانشگاه های شهرستان تحصیل می کنند ابراز امیدواری کرد که رشته‌های مورد نیاز منطقه و شهرستان را اخذ کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر شرایط برای تحصیل و رشد علمی در این شهرستان مهیا است و مشکل زیرساختی در حوزه دانشگاهی و مراکز آموزش عالی نداریم.

به گزارش ایرنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر دارای ۳۰ هکتار فضای فیزیکی است.

سه هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۷۶ رشته دانشگاهی در مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و در رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و پزشکی جذب دانشجو دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha