همکاری ایران و عربستان به نفع همه کشورها و اعتلای جهان اسلام خواهد بود

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: همکاری دو کشور ایران و عربستان به نفع همه کشورها در غرب آسیا و در جهت اعتلای جهان اسلام خواهد بود.

ابراهیم رضایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره از سرگیری روابط ایران و عربستان که با میانجی‌گری کشور چین انجام شده است، گفت: دو کشور ایران و عربستان موثر در منطقه و جهان اسلام هستند که همگرایی و همکاری دو کشور به نفع همه کشورها در غرب آسیا و در جهت اعتلای جهان اسلام خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در سال‌های اخیر چالش‌هایی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان وجود داشته است، افزود: ایران اسلامی در گذشته موضع نقادانه‌ای درباره این کشور مبنی بر تقویت تروریسم در منطقه و کشتار مسلمانان در عراق، سوریه و یمن و دیگر مناطق داشته است و از همکاری سعودی‌ها با صهیونست‌ها نگران بود.

نماینده مردم دشستان استان بوشهر در مجلس با اشاره به اینکه عربستان تحت تاثیر لابی صهیونیستی، غربی و آمریکایی، روابط خود را با جمهوری اسلامی قطع کرده بود، اظهار داشت: توسعه روابط عربستان با ایران به سود این کشور خواهد بود.

وی یادآور شد: سعودی‌ها امروز به این نتیجه رسیدند بیش از اینکه برای تامین امنیت خود به کشورهای بیگانه و فرامنطقه‌ای مانند آمریکا دل ببندد، راه بهتر و مطمئن آن همکاری با کشورهای همسایه مانند جمهوری اسلامی ایران است.

رضایی اولویت سیاست دولت سیزدهم را گسترش ارتباط با همسایگان از جمله عربستان عنوان کرد و گفت: امروز با پادرمیانی چینی‌ها که در حوزه سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران تعریف می‌شود بین ایران و عربستان روابط دیپلماتیک برقرار شد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود عقلانیتی که در سیاست خارجی عربستان مشاهده کردیم در سایر زمینه‌ها نیز تکرار شود. چرا که دو کشور با توجه پتانسیل‌های موجود امکان کار مشترک بین المللی در حوزه‌های مختلف را دارند و هم می‌توانند در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همکاری‌های زیادی را داشته باشند.

وی این توافق را سرآغازی برای حل مشکلات بین دو کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد که در آینده زمینه برای توسعه توریسم زیارتی بیش از گذشته فراهم شود.

به گزارش ایرنا؛ به‌ دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌ منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه ‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه اعلام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha