۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۳۰
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85054426
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راشا تودی: توافق پکن گامی به سوی تضمین امنیت خاورمیانه است

تهران– ایرنا- شبکه تلویزیونی راشا تودی در گزارشی از توافق اخیر ایران و عربستان، به نقل از کارشناسان خود اعلام کرد: تحول جدید گامی بسیار عالی و نویدبخش به سوی تضمین صلح، ثبات و امنیت در خاورمیانه است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، کارشناسان این شبکه دولتی روسیه گفتند: توافق تهران و ریاض برای رفع اختلافات و از سرگیری روابط دیپلماتیک که با میانجیگری پکن نهایی شد، نه تنها در خاورمیانه بلکه در سیاست خارجی چین نیز اهمیت فراوانی دارد.

صاحبنظران راشا تودی آمریکا را محرک اصلی بی ثباتی و درگیری نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در شرق اروپا دانسته و خاطرنشان کردند: به این دلیل روز به روز تعداد کشورهایی که از سیاست های آمریکا فاصله می گیرند، افزایش می یابد.

بر اساس گزارش راشا تودی، آمریکا در ۴۰ سال گذشته جنگ های فراوانی در جهان به راه انداخت و دستکم یک میلیون نفر در خاورمیانه زیر آتش آمریکا کشته شدند. اکنون مردم دنیا به این درک رسیده اند که استیلای آمریکا باید هر چه زودتر پایان یابد.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ ای را به‌ منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه ‌جانبه ‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه اعلام شد.

تاکنون بسیاری از کشورها و سازمان های جهانی و منطقه ای از توافق پکن استقبال و نسبت به نتایج آن ابراز خوشبینی کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha