نتایج فاجعه‌بار مداخله‌گرایی آمریکا در خاورمیانه

تهران- ایرنا- به دنبال تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر رد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، بحث‌ها پیرامون سیاست خارجی جنگ‌طلبانه واشنگتن به راه افتاده و کارشناسان معتقدند که کاخ سفید، کاری جز ایجاد بحران‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و هرج‌ومرج در خاورمیانه نکرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک موندو، مت گاتز قانونگذار جمهوری‌خواه در ماه فوریه طرحی را مطرح کرد تا بر اساس آن، ۹۰۰ نفر از نیروهای ارتش ایالات متحده ظرف ۱۸۰ روز از سوریه خارج شوند. این قانون پیشنهادی با ۱۰۳ رای موافق و ۳۲۱ رای مخالف رد شد.

استدلال قانونگذار آمریکایی اما اسفبار بود: ایالات متحده آمریکا در سوریه هیچ نقشی ندارد. ما یک قدرت خاورمیانه نیستیم. ما سعی کرده‌ایم دموکراسی را از شن، خون و شبه‌نظامیان عرب بسازیم. کاری که انجام می‌دهیم، هرج‌ومرج را کاهش نمی‌دهد. (این امر) اغلب باعث هرج‌ومرج می‌شود، همان هرج‌ومرجی که بعداً به تروریسم منجر می‌شود.

این پیشنهاد بحث‌های داغی را در مورد عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه به راه انداخت.

پیامدهای فاجعه‌بار

مویسس گاردونیو (Moisés Garduño) کارشناس ارشد مطالعات آسیایی و آفریقایی و دکترای مطالعات عربی و اسلامی از دانشگاه خودمختار مادرید در گفت‌وگو با اسپوتنیک تاکید کرد که مداخله‌های ایالات متحده در خاورمیانه، پیامدهای فاجعه‌باری داشته‌است. عواقب این امر، فساد، بیکاری، خشونت، عدم حکومت‌پذیری (ایجاد ناتوانی در دولت‌ها برای حکمرانی) و مهم‌تر از همه، گسیختگی بزرگ در بافت اجتماعی بوده است.

این تحلیلگر خاطر نشان کرد: ما ازهم‌گسیختگی بافت اجتماعی، به ویژه در دو کشور عراق و افغانستان و همچنین ناکارآمدی نهادی و عدم حاکمیت در بسیاری دیگر از کشورها مانند سوریه و لیبی را شاهد هستیم که مسئولیت این امر، بیش از همه بر دوش ناتو است.

گاردونیو افزود: در عراق و افغانستان، گروه‌های زیادی تلاش کرده‌اند تا برای خلاء قدرت ناشی از سقوط رژیم «صدام حسین» و همچنین دولت «اشرف غنی» در قضیه افغانستان مبارزه کنند و این اختلاف بر سر قدرت مستلزم مجموعه‌ای از مذاکرات برای امنیت و آینده این کشورها است.

هدیه‌ای برای تروریسم

گاتز قانونگذار آمریکایی در سخنرانی هشتم مارس (۱۷ اسفند) خود اذعان کرد که سوریه و عراق دو کشور روی سیاره زمین هستند «که ما بیشترین تلاش را برای تامین مالی داعش در آن‌ها انجام داده‌ایم».

وی گفت: ما به این به اصطلاح شورشیان میانه‌رو سلاح می‌دهیم و معلوم می‌شود که آن‌ها چندان میانه‌رو نیستند. گاهی اوقات شورشی‌هایی که ما برای مبارزه با اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) تامین مالی می‌کنیم، پرچم داعش را برافراشته می‌کنند و بنابراین خیلی احمقانه است که بگوییم ما باید خروج از این کشور را برای متوقف کردن داعش انجام دهیم، در حالی که حضور ما در سوریه در برخی موارد بزرگ‌ترین هدیه به داعش بوده است. ما بیابان‌های خاورمیانه را به اندازه کافی به خون آمریکایی آغشته کرده‌ایم، زمان آن رسیده است که نیروهای نظامی خود را به خانه بازگردانیم.

گاردونیو تاکید کرد که در واقع، دخالت ایالات متحده در تشکیل گروه‌هایی مانند داعش تاثیرگذار بوده است.

آمریکایی‌ها در سوریه چه ماموریتی را انجام دادند؟

آرماندو باسورتو (Armando Basurto) دکترای مطالعات سیاسی و کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است بحث در مورد خروج نیروهای آمریکا از سوریه، بیشتر به سیاست داخلی ایالات متحده مربوط می‌شود تا سیاست این کشور در قبال این کشور عربی.

راشا صلاح (Rasha Salah) یک دانشجوی سوری در مقطع دکترا که در حال حاضر در مکزیک به سر می‌برد نیز به اسپوتنیک گفت که اولین چیزی که می‌توان پرسید این است که آمریکایی‌ها در کشور او چه کردند؟ وی تاکید کرد: هیچ وقت نمی‌توان گفت که این یک مداخله مسالمت آمیز بوده است و من فکر نمی‌کنم کمکی به این امر کرده باشد: مداخله مسالمت‌آمیز در منطقه نفتی که پایگاه نظامی آمریکا در آن واقع شده است.

وی افزود: این حضور نظامی چگونه کمک کرد، همانطور که چند سال پیش در عراق اتفاق افتاد و اخیراً در افغانستان؟ «ما ماموریت را انجام دادیم» اما آن‌ها چه ماموریتی را انجام دادند؟ چقدر کمک کردند؟ خیلی مشخص نیست. امیدوارم آمریکایی‌ها سوریه را ترک کنند و همه پایگاه‌های نظامی را خارج کنند، ما بخشی از قلمرو خود را تحت شکل‌دیگری از استعمار از دست دادیم.

این کارشناس سوری خاطر نشان کرد: من احساس می‌کنم که آن‌ها کشور را به صحنه جنگ بین کشورها تبدیل کرده‌اند و بدون در نظر گرفتن خواسته‌های مردم و حقوق بشر، تصمیم‌گیری می‌کنند.

صلاح در انتقاد از بحث‌های قانونگذاران آمریکایی برای خروج از سوریه در این برهه زمانی نیز گفت: اینکه آمریکایی‌ها در شرایطی که مردم سوریه بعد از ۱۲ سال جنگ، تحت تاثیر زلزله قرار گرفته‌اند و این بحث‌ نظامی را مطرح می‌کنند، بی انصافی است. یک ماه پس از زلزله در سوریه این بحث را به راه انداخته‌اند در حالی که تقریبا کمک‌های بشردوستانه نمی‌رسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha