مدیرکل تعزیرات کرمان: بازار شب عید از اصناف متخلف گرفته می شود

کرمان - ایرنا - مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان با اشاره به نظارت های ویژه بر بازار گفت: بازار شب عید از اصناف و مغازه دارانی که در ایام آخر سال تخلف زیاد، آشکار و گسترده داشته باشند و به قانون پایبند نباشند، با پلمب مغازه و محل کسب، گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ارسلان میری روز یکشنبه در حاشیه نشست تنظیم بازار کرمان و در جمع خبرنگاران تاکید کرد: طی روزهای گذشته چند واحد صنفی متخلف در کرمان پلمب و تعطیل شدند که با اخذ تعهد بازگشایی شده اند، اما واحدهایی که تخلف را تکرار کنند حتما تا پایان تعطیلات نوروزی تعطیل خواهند شد.

فعالیت گشت های نظارت بازار کرمان تا پایان ماه رمضان

وی بیان کرد: همزمان با سراسر کشور از هشتم اسفند جاری گشت های مشترک نظارت و بازرسی با مشارکت تمامی دستگاه هایی که در تنظیم بازار دخالت دارند، تشکیل شده که با حضور در صحنه نسبت به تخلف برخورد می کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان اظهار داشت: در مرکز این استان سه گشت کنترل و نظارت بازار شب عید فعالیت دارد و گشت های نظارتی تا چهارم اردیبهشت سال آینده و پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و این گشت ها در اوقات اداری، عصرها و روزهای تعطیل از ابتدای صبح فعالیت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: عمده اولویت گشت های نظارت و بازرسی بازار بر کالاهای اساسی و سبد مصرفی خانوار مانند لبنبات، مواد پروتئینی، گوشت قرمز و سفید، آجیل، کیف و پوشاک قرار دارد، البته خدمات شب عید مانند قالشویی و شستشویی البسه نیز رصد می شود.

اعمال حداکثر مجازات برای صادر نکردن فاکتور

میری تصریح کرد: واحدهای صنفی باید حتما فاکتور خرید برای ارائه به ماموران بازرسی داشته باشند و همچنین برای خریداران کالا و خدمات نیز فاکتور فروش صادر شود و کسانی که از صدور فاکتور فروش خودداری می کنند از ابتدای امسال حداکثر مجازات در مورد آنها اعمال می شود.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که در مطب های پزشکان، رادیولوژی ها و آزمایشگاه های طبی، نرخ های مصوب ویزیت و خدمات نصب شود که برای انجام اینکار در حال رایزنی با روسای دانشگاه های علوم پزشکی استان هستیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان بیان کرد: همچنین در بخش داروخانه ها، قیمت های مصوبی که در سایت وزارت بهداشت درج شده باید حتما رعایت شود و بر اساس آرای قضایی برخی حقوقی که داروخانه ها دریافت می کنند، غیر قانونی است که به متولیان امر برای رسیدگی اعلام شده است.

وی تاکید کرد: متولیان بازار نظیر جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و اتاق اصناف حتما باید به تکالیف قانونی خود عمل کنند و در چند روز اخیر چند واحد با تخلفات بهداشتی نیز تعطیل و پلمب شده است.

میری گفت: با توجه به شرایط خاص اقتصادی امیدواریم همه اصناف رعایت حال مردم را مدنظر قرار دهند و از گرانفروشی، کم فروش و تخلف خودداری نمایند و با توجه به قوانین جدید و تاکیدات مسئولان امر، ارفاقات قانونی در رابطه با تخلفات شب عید لحاظ نمی شود و واحدهای متخلف حتی قبل از صدور رای تعطیل می شوند و با هماهنگی دادستانی مواردی که نیاز به برخورد قضایی داشته باشند، نیز به دستگاه قضا معرفی می شوند.

برخورد شدید با شرکت های متخلف پخش کالا

وی با بیان اینکه هیچ کمبودی در بازار نداریم تصریح کرد: برخی مراکزی که پخش کالا را به عهده دارند در مواردی با شیطنت کالا یا کالاهایی را برای افزایش کاذب نیاز بازار، کم عرضه می کنند که با این شرکت ها و تولیدی ها با عنوان احتکار و گرانفروشی برخورد خواهد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان اظهار داشت: با کمک مجموعه سپاه، نیروی انتظامی و سربازان گمنام عملکرد شرکت های بزرگ پخش کالا مورد رصد قرار می گیرد، حتی شرکت های عمده پخش نیز که اقدام به عرضه کالا می نمایند اگر مشاهده شود که کالاها را عرضه نکنند و یا به صورت قطره چکانی کالا وارد بازار شود برخورد شدید و قانونی با آنها می شود.

کشف سه واحد صنفی فروشنده مواد محترقه غیرقانونی

وی گفت: با توجه به فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال و اینکه برخی واحدهای صنفی مواد محترقه و آتش زای خطرناک و غیر قانونی در اختیار مردم قرار دهند، در حال رصد و پایش بازار هستیم و طی ۲ روز گذشته با سه واحد صنفی متخلف در این زمینه برخورد قانونی شده است.

میری افزود: برای واحدهای صنفی متخلف در امر فروش مواد محترقه و ترقه بازی غیر قانونی، ضمن اینکه اجناس کشف شده معدوم می شود، متخلف به حداقل جریمه ۲ برابری ارزش کالاهای مکشوفه محکوم خواهد شد.

۱۲۴ راه اعلام تخلفات بازار

وی بیان کرد: مردم در صورت تخلف در بازار با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند که پس از بازرسی و مشاهده تخلف پرونده برای واحد صنفی متخلف تشکیل می شود و تعزیرات به آن رسیدگی می کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان افزود: البته ما همیشه به دنبال برخورد با متخلفان نیستیم و اگر کاسب و یا واحد صنفی رعایت عدالت و انصاف را داشته باشد، حتما به مردم معرفی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha