۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۲۴
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85055468
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش سهم آمریکا در صادرات جهانی تسلیحات و شتابزدگی اروپا برای واردات

تهران- ایرنا- یک اندیشکده فعال در حوزه درگیری‌های نظامی، از افزایش ۴۷ درصدی واردات اسلحه در اروپا همزمان با افزایش صادرات تسلیحات برای آمریکا در دوره ۵ ساله اخیر (تا ۲۰۲۲) خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، حمله سال گذشته روسیه به اوکراین به دنبال سال‌هایی از تنش فزاینده، اروپایی‌ها را به شتاب برای تقویت توان دفاعی‌شان واداشته است.

پیتر دی ویزمن محقق ارشد اندیشکده تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) گفت: با وجود کاهش نرخ جهانی جابه‌جایی تسلیحات، انتقال اسلحه به اروپا به دلیل تنش میان روسیه و سایر کشورهای اروپایی، به شدت افزایش یافته است.

این اندیشکده، انواع اصلی سلاح‌ مورد بحث را هواپیما، کشتی‌های جنگی، تانک‌ها، توپخانه، موشک‌ها و سامانه‌های سنگین دفاعی تعریف می‌کند.

واردات تسلیحات در کشورهای اروپایی عضو ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ۵ سال اخیر در مقایسه با دوره پنج ساله قبلی،‌ ۶۵ درصد افزایش داشته است.

در سه دهه گذشته آمریکا و روسیه، بزرگترین صادرکننده تسلیحات در جهان بوده‌اند.

در حالی که ۴۰ درصد از سهم صادرات جهانی اسلحه به آمریکا تعلق دارد، صادرات این کشور در این بخش از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ (دوره پنج ساله قبلی) ۱۴ درصد افزایش یافته است. سهم روسیه در مدت مشابه از ۲۲ به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

یک محقق دیگر در SIPRI افزود: حمله به اوکراین به احتمال زیاد صادرات تسلیحاتی روسیه را محدودتر می‌کند. زیرا علاوه بر اینکه اولویت روسیه تامین نیاز نیروهای مسلح خود خواهد بود، تقاضا از سوی سایر کشورها نیز به دلیل تحریم‌های علیه این کشور کم‌ می‌ماند.

این اندیشکده سال گذشته نسبت به رشد زرادخانه‌های هسته‌ای جهان در سال‌های آینده هشدار داده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha