۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۳۳
کد خبر: 85055947
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

غرق شدن مهاجران در آب‌های مدیترانه و طوفان سیاسی در ایتالیا

تهران- ایرنا- یک قایق غرق شده جدید مهاجران و ادعای تاخیر در عملیات نجاتی که منجر به ناپدید شدن حدود دو سوم از ۴۷ سرنشین این قایق در آب‌های مدیترانه شد، موج انتقادها و حمله‌ها علیه دولت ایتالیا را به راه انداخته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای پرنسا لاتینا، الی شلاین رئیس حزب اپوزیسیون دموکراتیک ایتالیا در واکنش به فاجعه یکشنبه گذشته، از طریق بیانیه‌ای که امروز دوشنبه توسط روزنامه Il Sole ۲۴ Ore منتشر شد، خاطر نشان کرد: برای ایتالیا و اروپا مایه شرمساری است؛ ما دیگر نمی‌توانیم شاهد این باشیم که مدیترانه در سطح یک گورستان در هوای آزاد تقلیل یابد.

«گارد ساحلی» این کشور اروپایی طی بیانیه‌ای مدعی شد که این رویداد در آب‌های لیبی رخ داده است.

«سازمان بشردوستانه آلارم فون» (Alarm Phone) اعلام کرد که پس از تماس‌های درخواست کمک از داخل قایق، «مرکز ملی هماهنگی نجات دریایی رم» و همچنین مقام‌های لیبی و مالت را از وضعیت جدی خطر مطلع کرده است اما «نجات به تاخیر افتاد و باعث شد مهاجران بمیرند».

این نهاد غیردولتی تاکید کرد که مقام‌های ایتالیایی به کشتی‌های تجاری حاضر در منطقه دستور دادند تا به مهاجران کمک کنند، اما آن‌ها به نظارت ۲۴ ساعته اکتفا کردند.

آلارم فون در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات ایتالیا به وضوح در تلاش بودند تا با تأخیر در ورود نیروهای به اصطلاح گارد ساحلی لیبی و بازگرداندن اجباری مردم به لیبی، از انتقال افراد به ایتالیا جلوگیری کنند.

آنتونیو تاجانی وزیر امور خارجه ایتالیا انتقادهای مخالفان دولت را رد کرد و گفت: ما هرگز نباید از آنچه در حال وقوع است بهره‌برداری کنیم. من با شناخت گارد ساحلی و نیروی دریایی ایتالیا متقاعد شده‌ام که این مردان دریا هرگز کسی را بدون کمک رها نمی‌کنند.

یک سخنگوی مقام‌های مهاجرت ایتالیا در ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) به روزنامه «ایل تمپو» از جدی بودن وضعیت خبر داد، زیرا طبق گفته‌های وی در روزهای اخیر حدود چهار هزار و ۶۰۰ نفر، سواحل تونس و لیبی را به مقصد مناطق جنوبی سیسیل و کالابریا ترک کرده‌اند.

تیم‌های نجات گارد ساحلی و نیروی دریایی ایتالیا هزاران مهاجر را در آخر هفته گذشته در عملیات‌های مختلف با قایق‌های گارد ساحلی نجات دادند.

بر اساس گزارش اخیر وزارت کشور ایتالیا، تعداد مهاجران وارد شده به این کشور در بازه زمانی کمی بیش از دو ماه در سال ۲۰۲۳ به ۱۷ هزار و ۹۵۲ نفر رسیده است که ۱۹۴.۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است که به پنج هزار و ۹۹۵ نفر رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha