۵ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۱۶
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85058864
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

عشایر مرزنشین و طبیعت مراوه‌تپه میزبان مسافران نوروزی

گنبدکاووس - ایرنا - تماشای مراتعی با چشم‌انداز بی‌پایان، آلاچیق‌های ترکمنی، سیاه چادرهای عشایر کرد و گله‌های شتر و گوسفند، گوشه‌ای از تصویر رویاگونه مراوه‌تپه است؛ شهری در منتهی‌الیه شمال شرق گلستان که جاذبه‌های طبیعی و بکر آن در فروردین ماه به اوج می‌رسد.

عشایر مرزنشین و طبیعت مراوه‌تپه آماده میزبانی از مسافران نوروزی

مراوه‌تپه ۳ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع وسعت و حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد و زیبایی‌های فصل بهار به همراه اماکن تاریخی و فرهنگی متعدد، این دیار را به مقصدی جذاب برای طبیعت‌گردان و تاریخ دوستان تبدیل کرده است.

همچنین وجود برخی اماکن تاریخی در مراوه‌تپه از جمله "آرامگاه مدرسه تاریخی علوم دینی کریم ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا، تپه‌های باستانی و مهمتر از همه آرامگاه شاعر و عارف شهیر ترکمن "مختومقلی فراغی" و طبیعت زیبای اطراف این بناهای تاریخی می‌تواند ساعاتی مفرح و خاطراتی شیرین را برای مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان رقم بزند.

رودخانه اترک، آبشارهای بالی قایه، شارلوق، گوندر و دامدامی، چشمه ساوه، قیزلر قلعه، دشت‌های شقایق، منطقه بالقی بابا، امام چشمه، حاجی داغ و سونگی داغ، جنگل‌های پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان مراوه‌تپه به شمار می‌روند که تماشای این مناظر طبیعی می‌تواند ساعاتی مفرح را برای مسافران و خانواده آنان فراهم کند.

همچنین در کنار جاذبه‌های طبیعی و ابنیه تاریخی مراوه‌تپه، رویش انواع گیاهان دارویی خودرو در مراتع و دشت‌های این شهرستان در فصل بهار، مزارع سرسبز گندم و جو و نیز گل‌های زرد رنگ مزارع دانه روغنی کلزا، طراوات و زیبایی خاصی به این شهرستان مرزی داده است.

دیدن برخی صنایع دستی و هنر انگشتان مردمان این دیار به‌خصوص بانوان هنرمند مراوه‌تپه و جامعه عشایری آن مانند قالی ترکمن، نمد، گلیم‌بافی و پوستین دوزی که در قالب نمایشگاه صنایع دستی برپا شده و همراه با طبخ انواع غذاها، نان و شیرینی سنتی قوم ترکمن می‌تواند برای مسافران مفرح باشد.

عشایر مرزنشین و طبیعت مراوه‌تپه آماده میزبانی از مسافران نوروزی

مسوولان ستاد خدمات سفر مراوه‌تپه نیز از آمادگی این شهرستان مرزی برای استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی و اقامت آنها در خانه‌های مسافر، واحدهای بوم گردی و مدارس طرح اسکان خبر دادند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراوه‌تپه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در جلسات ستاد خدمات سفر این شهرستان هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های برای استقبال از مسافران نوروزی و اقامت احتمالی اندیشیده شده است.

سعید گرگانلی دوجی افزود: هم اکنون چهار واحد بوم گردی هر کدام با ظرفیت چهار اتاق، یک خانه مسافر با ظرفیت ۲ اتاق و چهار آموزشگاه و خوابگاه شبانه روزی هر کدام با چند اتاق مجهز به لوازم زندگی و امکانات مورد نیاز در ۲ شهر مراوه‌تپه و گلیداغ پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: تمامی مراکز اقامتی پیش بینی شده در مراوه‌تپه و گلیداغ نزدیک به جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و بناهای تاریخی این شهرستان قرار دارند که مسافران و گردشگران می‌توانند از این منابع خدادادی بهره کافی را ببرند.

دبیر ستاد خدمات سفر مراوه‌تپه همچنین بیان داشت که اجرای برخی برنامه‌های مفرح فرهنگی مانند موسیقی سنتی و بازی‌های بومی و محلی قوم ترکمن به منظور ایجاد فضای نشاط آور برای مردم و مسافران و گردشگران نوروزی پیش بینی شده است.

با این حال معرفی برخی جاذبه‌های گردشگری مراوه‌تپه جهت افزایش اطلاعات مسافران و گردشگران نوروزی که استان گلستان و این شهرستان را برای سفر انتخاب می‌کنند، خالی از لطف نیست.

آرامگاه مختومقلی فراغی

آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدر بزرگوار وی "دولت محمد آزادی" در ۳۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه و در مسیر جاده این شهر به داشلی برون گنبدکاووس و در روستای "آق تقه" واقع است و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر که یک مجموعه گردشگری با امکانات زیربنایی مانند جاده آسفالت، آب و برق، سکوهای اتراق و استراحت، نمازخانه و سرویس بهداشتی است، حضور می‌یابند.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

عشایر مرزنشین و طبیعت مراوه‌تپه آماده میزبانی از مسافران نوروزی

مدرسه کریم ایشان

مدرسه علمیه کریم ایشان یک حوزه علمیه اهل سنت است که در سال ۱۲۲۱ هجری قمری توسط پدر این عالم دینی در روستای کریم ایشان در ۴۲ کیلومتری شمال شرق شهر مراوه‌تپه و در حاشیه جاده این شهرستان به کلاله ساخته شده و این مدرسه نخستین حوزه علمیه ترکمن‌های ایران است و در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدرسه کریم ایشان که در نزدیکی مسجد و در ضلع جنوب غربی آن واقع است به شکل زیبایی با پلان چهار ضلعی یا مربع شکل ساخته شده، ابعاد ساختمان مدرسه در حدود ۳۰ متر است و زیربنای آن حدود ۱۰۰۰ مترمربع و ضخامت جرز دیوارهای آن در حدود ۱ متر می‌باشد که به وسیله آجرهای ضخیم ساخته شده است و شامل یک حیاط و تعداد ۲۳ حجره است.

بر سردرب ورودی مدرسه یک بیت شعر نوشته شده که ماده، تاریخ ساخت مدرسه را بیان می‌کند با حساب کردن دو واژه‌ی (وطن غریبان) در حروف ابجد تاریخ ۱۳۲۸ هجری قمری استخراج می‌شود:

مدرسه ایشان سیدقلیچ عزیزان /تاریخ این بگویم باشد وطن غریبان

به استناد یک بیت شعر که بر روی سردرب ورودی مدرسه کتابت شده، بانی مدرسه "سید قلیچ ایشان" است که پس از احداث مدرسه تولیت آن را به عهده می‌گیرد و پس از وی به فرزندانش حاج کریم ایشان و سیدمحمد ایشان متولی مدرسه می‌شوند و این سمت که نسل اندر نسل متولی آن فرزندان بانی مدرسه خواهد بود، ادامه دارد.

چشمه ساوه

این چشمه زیبا در جنوب شرقی و ۲ کیلومتری شرقی شهر مراوه‌تپه واقع شده و از کوه‌های حاجی داغ سرچشمه گرفته و بخشی از آب شرب اهالی این شهرستان را تامین می‌کنند، فضا و طبیعت پیرامونی این چشمه آرام و بکر است و مسافران و گردشگران می‌تواند ساعات مفرحی را در کنار آن سپری نمایند.

غار قیزلر قلعه

این غار طبیعی در جنوب شرقی شهر مراوه‌تپه و در جوار روستای یکه چنار قرار دارد، این غار طبیعی زیبا حدود ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله داشته و جاده دسترسی به آن آسفالت و مقدار کمی از آن شنی می‌باشد.

واقع شدن این غار در دامنه‌های جنوبی کوه‌های حاجی داغ سبب شده تا مناظر و طبیعت پیرامونی بسیار زیبایی داشته باشد و هر ساله هزاران مسافر و گردشگر از اقصی نقاط کشور از این پدیده طبیعی بازدید می‌کنند.

** محل عکس آشار بالی قایه

** آبشار بالی قایه

این آبشار در ۲۰ کیلومتری جنوب مراوه‌تپه و در مسیر جاده این شهر به کلاله واقع شده و جاده آن تا دو راهی روستای بالی قایه آسفالت و از جاده تا آبشار شنی می‌باشد و با داشتن مناظر بکر و سرسبز یکی از تفرجگاه‌های زیبای این شهرستان مرزی محسوب می‌شود.

جنگل‌ آق‌امام

این جنگل زیبا در جوار روستای آق امام مراوه‌تپه واقع شده و فصل بهار بر طراوت و زیبایی آن می‌افزاید و سالانه پذیرای خیل عظیم گردشگران است.

شهرستان مراوه‌تپه ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا دارد و از قسمت شمال به کشور ترکمنستان، از شرق به استان خراسان شمالی، از غرب به بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و از قسمت جنوب به شهرستان کلاله و پارک ملی گلستان محدود می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha