۲۶ اسفند ۱۴۰۱، ۲:۴۵
کد خبر: 85059593
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه آمریکا از نیجر دیدار کرد

۲۶ اسفند ۱۴۰۱، ۲:۴۵
کد خبر: 85059593
وزیر خارجه آمریکا از نیجر دیدار کرد

تهران- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پس از یک توقف دو روزه در اتیوپی، روز پنجشنبه به نیجر سفر کرد و گفت که این کشور باید پیش از عادی سازی روابط با آمریکا در اجرای توافقنامه صلح با منطقه تیگری شمالی پیشرفت بیشتری داشته باشد.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا از ای بی سی نیوز، بلینکن روز پنجشنبه در جریان بازدید از نیجر از کمک ۱۵۰ میلیون دلاری مستقیم به منطقه ساحل آفریقا خبر داد و افزود به دنبال تقویت روابط با کشوری است که تاکنون از موج اخیر کودتاهای نظامی و نیروهای روسیه که همسایگانش را بی ثبات کرده است، دور مانده است.

این دیدار بلینکن در حالی صورت می‌گیرد که مالی و بورکینافاسو، همسایگان نیجر، هر کدام از سال ۲۰۲۰ تاکنون دو کودتای نظامی را پشت سر گذاشته‌اند.

بلینکن روز پنجشنبه نیجر را الگوی انعطاف‌پذیری، دموکراسی و همکاری در منطقه خواند و هشدار داد که گسترش نیروهای روسیه در منطقه برای کشورهایی که آنها را در آغوش می‌گیرند، نوید خوبی نخواهد داشت.

وی افزود: می‌دانیم این روند پایان بدی خواهد داشت چون قبلاً مشابهش را دیده‌ایم.

بلینکن در کنفرانس خبری مشترکی که با حسنی مسعودو وزیر امور خارجه نیجر برگزار شد، گفت: در عین حال شاهد بودیم که کشورها در نتیجه ارتباط با واگنر خود را ضعیف‌تر، فقیرتر، ناامن‌تر، کمتر مستقل می‌بینند. اشاره بلینکن به سازمان شبه نظامی روسیه معروف به گروه واگنر بود.

به گزارش ای بی سی نیوز، در برهه‌ای که احساسات ضد فرانسوی در مالی و بورکینافاسو در حال افزایش است، نیجر به عنوان یک شریک بین المللی کلیدی غربی‌ها در منطقه ظاهر شده است.

بعد از تیره شدن روابط با رهبر حکومت مالی که به ریاست جمهوری تبدیل شده است، فرانسه پس از نزدیک به یک دهه، نیروهای خود را به نیجر منتقل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha