۲۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۳۲
کد خبر: 85059955
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اسلواکی جنگنده‌های میگ-۲۹ به اوکراین ارسال کرد

۲۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۳۲
کد خبر: 85059955
اسلواکی جنگنده‌های میگ-۲۹ به اوکراین ارسال کرد

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت اسلواکی به دومین متحد اوکراین تبدیل شده است که جنگنده‌های میگ-۲۹ خود را در اختیار کی‌یف قرار داد؛ جنگنده‌ای که اوکراین معتقد است برای پاسخ به حملات روسیه بسیار حیاتی است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از رویترز، اسلواکی به لهستان پیوست که روز گذشته اعلام کرده بود این جنگنده‌ها را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. این دو کشور هر دو عضو ناتو و همسایه اوکراین هستند.

براساس این گزارش، ناوگان میگ‌های ۲۹ اسلواکی ۱۱ فروند هستند که در تابستان گذشته بازنشسته شدند. بیشتر این جنگنده‌ها البته در شرایط عملیاتی قرار ندارند.

رویترز گزارش داده که اسلواکی آن تعداد از جنگنده‌هایی که در شرایط عملیاتی هستند را به اوکراین اعزام کرده و آن تعدادی که در شرایط عملیاتی قرار ندارند را به عنوان قطعات یدکی در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

ادوارد هگر نخست وزیر اسلواکی اظهار داشت: ما همچنین قطعات سیستم دفاعی KUB خود را هم به اوکراین ارسال خواهیم کرد. امروز دولت ما به اتفاق آرا این موضوع را مورد تصویب قرار داد.

وی افزود: روند در اختیار قرار دادن این جنگنده‌ها به طور نزدیک با لهستان، اوکراین و البته دیگر متحدان ما هماهنگ شده است.

براساس این گزارش، اتحادیه اروپایی مبلغی را به عنوان غرامت به اسلواکی در ازای این موضوع پرداخت خواهد کرد.

نخست وزیر اسلواکی همچنین اعلام کرد که این کشور با آمریکا برای تحویل تجهیزات نظامی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار به توافق دست یافته است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین از پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ تاکنون، لهستان و اسلواکی به عنوان ۲ عضو ناتو که پیشتر از کشورهای کمونیستی محسوب می‌شدند، حمایت لفظی از اوکراین داشته‌اند.

کشورهای غربی که تسلیحات در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، تاکنون از ارسال جت‌های جنگنده به این کشور خودداری کرده‌اند.

اسلواکی در سال ۲۰۱۸ سفارش خرید جنگنده های اف-۱۶ آمریکایی را برای جانشینی میگ‌های ۲۹ خود به آمریکا داد و قرار است اولین محموله از این جنگنده‌ها تا سال ۲۰۲۴ در اختیار اسلواکی قرار بگیرد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که دولت هگر در اسلواکی به عنوان دولت موقت بر سر کار قرار دارد تا انتخابات زودهنگام در ماه سپتامبر برگزار شود. این موضوع راه را برای احزاب مخالف باز می‌کند تا از ائتلاف حاکم سوال و توضیح بخواهند که آیا کابینه اختیار لازم برای ارسال میگ‌های ۲۹ به اوکراین را داشته است یا نه؟.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha