۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85060601
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازار زمستانی ایلام در سیطره نوروز بهاری

۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 85060601
بازار زمستانی ایلام در سیطره نوروز بهاری

ایلام - ایرنا - بیا که حراجش کردیم، حراج شد، واژه ای که این روزها پررنگ تر از همیشه به گوش می رسد و هسته مرکزی شهر ایلام روزهای اخیر و به ویژه عصرگاهان سرشار از هیاهوی بازار نوروزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فصل سپیدپوش زمستان هرچند هنوز تمام نشده و واپسین روزها و ساعات عمر خود در سال ۱۴۰۱ را سپری می کند اما آثار فصل زیبای بهار و عید نوروز در همه گوشه و اکناف هویدا شده است.

این روزها هرکجا که پای می گذاریم نشانه ها و آثاری از فصل رنگارنگ بهار را می بینیم اما هیاهوی اولین فصل سال و نوروز زیبا در غلغله بازار بیشتر به چشم می خورد.

بهار دل انگیز سفره پر برکت خود را بر همه جا گسترانده و بازاریان و به ویژه دست فروشان تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا با فروش بیشتر اجناس خود از خوان بهار متنعم شوند.

بازارهای ایلام در واپسین روزهای سرد زمستان سرشار از حال و هوای بهاری است و بازار دست فروشان و مغازه داران نیز گرم گرم از کاسبی.

ست های هفت سین در رنگ ها، اشکال متنوع،جوجه های رنگی، انواع ماهی های قرمز با تنگ ها و حوضچه های کوچک و زیبا، تنقلات و خشکبار، البسه، کیف و کفش، گل و گلدان، اسباب بازی، آیینه و شمدان به وفور در بازارها یافت می شود.

بازار زمستانی ایلام در سیطره نوروز بهاری

ست های خرگوش به عنوان نماد حیوانی سال جدید، بازار را به عرصه جولان خود درآورده و ببر غران نماد سال ۱۴۰۱ را از میدان به در کرده است.

هسته مرکزی بازار ایلام به ویژه در عصر ضرب المثل های جای سوزن انداختن نیست، همچون بازار شام و یا شتر با بارش گم می شود را عینیت بخشیده و مردم در تلاش برای خرید مایحتاج نوروزی خود هستند و دست فروشان و کاسبان نیز در آخرین تکاپوها برای جلب مشتری بیشتر.

دست فروشان همه جا بساط پهن کرده اند و در دست بیشتر رهگذران خریدهای نوروزی مورد نیازشان مشاهده می شود و جنب جوش بچه ها برای خرید لباس و کفش جدید هیجان بازار و رونق خرید را دوچندان کرده است.

بازار فروش مایحتاج نوروزی در نیمه دوم اسفندماه شدت و رونق بیشتری به خود گرفت و هرچه به پایان سال و لحظات تحویل سال جدید نزدیکتر می شویم این شور و حرارت بازار اوج بیشتری می گیرد.

گروه های موسیقی محلی نظیر ساز و دهل، رقص محلی پسربچه ها، پخش انواع آهنگ های شاد کردی و فارسی از سیستم های صوتی مغازه ها بر فضای شاد بهارانه بازار ایلام افزوده است.

به همت شهرداری ایلام هنرمندان ایلامی در نقش عمونوروز و حاجی فیروز که نمادهای نوروز هستند، با حضور در بازار و نواختن آهنگ های سنتی و اهدای هدایای بهاری به کودکان جذابیت بازار را بیشتر کرده اند.

سعدی جنوبی، پیاده راه آیت الله طالقانی، میدان ۲۲ بهمن به عنوان کانون مرکزی فروشندگان و خریداران ایلامی شور و شوقی زایدالوصف را برای بازار ایلام به ارمغان آورده است.

بازار عید نوروز تا پیش از اعلام سال تحویل به فعالیت خود ادامه می دهد و فروشندگان در این ساعات پایانی سال جارچی اجناس و کالاهای خود شده و با ترفندهای مختلف سعی در جلب و جذب مشتری بیشتر دارند.

باوجود انواع و اقسام کالاهای مشابه و قیمت های مختلف، خریداران تلاش دارند یک کالای مرغوب با قیمتی پایین تر خریداری کنند و فروشندگان نیز برای به فروش رفتن اجناس خود و کسب درآمد بیشتر با شیوه های مختلف و تبلیغات بیشتر به رقابت با هم صنفان خود می پردازند.

نکته حائر اهمیت اینکه در خوان گسترده بهار همه به نوعی راضی هستند، هم فروشندگان در این پایان سال توانسته اند کاسبی خوبی داشته باشند و هم خریداران ملزومات مورد نیاز خود را با قیمت مناسب خریداری کنند.

در کنار تکاپوی بازاریان و مردم، مسوولان نیز به طور مکرر بازار را رصد و پایش می کنند تا از بروز هرگونه تخلفی اعم از کم یا گران فروشی جلوگیری شود.

مشکلی در تامین کالاهای اساسی برای ایام نوروز و رمضان وجود ندارد

استاندار ایلام هفته گذشته به صورت سرزده از غرفه ها، شرکت پشتیبانی امور دام، انبار غله و سردخانه ذخیره سازی میوه شهر ایلام بازدید کرد و در جریان عرضه میوه، مرغ، ماهی و خشکبار در غرفه ها، میزان ذخیره سازی گوشت و مرغ در انبار پشتیبانی امور دام و اقلام اساسی در انبار شرکت غله قرار گرفت.

بازار زمستانی ایلام در سیطره نوروز بهاری

استاندار ایلام با بیان اینکه روزانه نرخ نامه میوه غرفه های عرضه میوه و تربار به جهاد کشاورزی اعلام و تیم های تعزیرات نظارت مستمر داشته باشد، گفت: عرضه میوه در ایلام باید طبق نرخ نامه اعلامی باشد.

حسن بهرام نیا در جریان بازدید سرزده و رصد قیمت ها در بازار شهر ایلام، اظهار کرد: عرضه میوه در ایلام باید طبق نرخ نامه و اختلاف قیمت ها هر کیلو میوه باید با میدان میوه و تره بار تهران، تنها رقمی ناچیز برای هزینه حمل و نقل باشد.

استاندار ایلام یادآور شد: روزانه نرخ نامه فروش میوه در غرفه ها به جهاد کشاورزی اعلام و تیم های تعزیرات بر عرضه میوه در غرفه ها طبق قیمت اعلام شده نظارت مستمر داشته باشد.

وی در خصوص توزیع گوشت قرمز در بازار نیز خاطرنشان کرد: حواله ۱۵۰ تن گوشت قرمز صادر و به زودی وارد استان می شود و باید دستگاه های متولی بر توزیع آن نظارت دقیق و مستمر داشته باشند.

بهرام نیا همچنین در بازدید از انبار مرغ و گوشت واقع در شرکت پشیتبانی امور دام استان گفت: تلاش می کنیم به اندازه تقاضای مردم ذخیره سازی داشته باشیم تا مردم بتوانند به راحتی گوشت و مرغ مورد نیاز خود را تهیه کنند.

استاندار ایلام در ادامه برنامه های خود از انبار کالاهای اساسی شرکت غله استان نیز بازدید و در جریان میزان ذخیره اقلام و کالاهای اساسی در این انبار قرار گرفت‌ و گفت: خوشبختانه هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد.

درج نکردن قیمت مهم ترین تخلف واحدهای صنفی ایلام است

بازرس کل استان نیز دیروز از اماکنی چون بازار و میدان عرضه میوه و تره بار، سردخانه و شرایط توزیع میوه و دیگر اقلام مورد نیاز خانواده ها بازدید کرد.

بازرس کل ایلام گفت: ارائه نکردن فاکتور خرید، نامشخص بودن قیمت خرید یا فروش، کم یا گران فروشی از عمده ترین تخلفات برخی واحدهای صنفی میدان و بازار میوه و تره بار ایلام است.

مهدی اصلانی در طرح ویژه بازرسی فوق العاده از بازار و مراکز ذخیره و توزیع اقلام ضروری ایلام اظهار داشت: مواردی از تخلف در بازار میوه و تره بار شهر ایلام مشاهده شد که پرونده تخلف این واحدها به تعزیرات حکومتی برای بررسی و تعیین جریمه تخلف ارجاع داده شده است.

بازار زمستانی ایلام در سیطره نوروز بهاری

وی افزود: بازرسی فوق العاده از بازار عید نوروز قبل و حین تعطیلات نوروزی حسب دستور بازرسی کل کشور در تمام نقاط استان در حال انجام است و با موارد تخلف برخورد می شود.

بازرس کل ایلام ادامه داد: اتحادیه میوه و تره بار و خواربار فروشان باید برای جلوگیری یا کاهش تخلفات عملکرد بهتر و منسجم تری در تامین و عرضه اقلام ضروری و کالاهای مصرفی داشته باشند.

اصلانی کرچی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی نیز با سیاست گذاری بهتر، از مرحله تولید محصول تا زمان توزیع و خرید کالا از سوی خریدار باید با برنامه ریزی منسجم تری عمل کند.

بازرس کل استان ایلام یادآور شد: به عنوان مثال باید میزان مصرف میوه و صیفی مورد نیاز بازار، نرخ خرید و فروش کالا، مراکز عرضه و مقدار موجودی استان مشخص باشد.

تشدید طرح بازرسی و نظارت بر بازار نوروز ۱۴۰۲ در ایلام

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: با توجه به قرارگرفتن در ایام باقی‌مانده به عید نوروز، تکاپو در بازار افزایش دوچندانی یافته است، از این رو برای جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی، بازرسان به صورت صبح و بعدازظهر وضعیت بازار استان را رصد می‌کنند.

رضا محمد رحیمی افزود: با توجه به تقارن ایام مبارک ماه رمضان با عید نوروز و در راستای اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی، بازرسی‌ها به صورت ویژه و با دقت و حساسیت روند توزیع اقلام مورد نیاز شهروندان را بررسی می‌کنند، به همین دلیل این طرح بیش از یک‌ونیم ماه طول می‌کشد.

وی تاکید کرد: در قالب این طرح، بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت، با همراهی برخی نهادهای دیگر از جمله جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، شبکه بهداشت و درمان و اتاق اصناف استان در مراکز عرضه و توزیع کالا حاضر شده و با گران‌فروشان و احتکارکنندگان احتمالی کالا برابر قانون بشدت برخورد خواهند کرد.

محمدرحیمی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این ایام، گروه‌های مختلف توزیعی و خدماتی مورد بررسی ویژه بازرسان قرار می‌گیرند، اضافه کرد: در این بازرسی‌ها علاوه بر بازدید و بررسی روند فعالیت واحدهای صنفی توزیعی که وظیفه توزیع سبد خانوار را بر عهده دارند، اکثر حوزه خدمات همچون مورد بازرسی ناظران بازار قرار می‌گیرند.

به گزارش ایرنا، هرچند با تحویل سال جدید هیاهو و غلغله بازار ایلام نیز فروکش می کند اما در این روزهای پایانی سال جاری بازار ایلام زنده و پویاترین ایام سال را به واسطه فرارسیدن فصل زیبای بهار سپری می کند و چراغ رزق و روزی مردم از بهار روشن است.

بهار پرنعمت امسال هم مانند سال های گذشته هیچ کسی را دست خالی بازنگردانده است و همه اعم از خریدار و فروشنده بر سر سفره این عزیزکرده فصل ها متنعم شده اند.

استان ایلام دارای ۴۲ هزار واحد صنفی دارای مجوز است که ۱۲ هزار واحد آن در شهر ایلام استقرار و فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha