سد جیرفت پس از ۳۰ سال میزبان گردشگران نوروزی

کرمان - ایرنا - سد جیرفت به دلیل قرار گرفتن در ناحیه کوهستانی از جاذبه های دیدنی و زیبای این منطقه محسوب می شود و اکنون بعد از گذر ۳۰ سال از بهره برداری سد در آستانه تعطیلات نوروزی امکان بازدید گردشگران و مسافران از این سد و منطقه پیرامونی آن فراهم شده است.

به گزارش ایرنا، جیرفت به عنوان قطب تمدنی و کشاورزی استان کرمان، دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی است که هر کدام ظرفیت جذب گردشگران و مسافران بسیاری دارند.

محوطه باستانی کنار صندل، شهر قدیمی دقیانوس، روستای ییلاقی دلفارد، آبشار سرنکوه و آبشار دره دختر گلم کش، چشمه های آب گرم، قلعه سموران، موزه باستان شناسی و سد حیرفت از مهمترین مناطق گردشگری جیرفت محسوب می شوند.

سد جیرفت با ذخیره‌سازی حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین، بزرگترین سد مخزنی استان کرمان است که در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غرب جیرفت در محور جیرفت به اسفندقه قرار دارد.

این سد در دره ای زیبا موسوم به دره نراب در و حدود ۳۰ سال قبل بر روی رودخانه هلیل رود احداث شده و طول تاج آن ۲۵۰ متر، عرض تاج پنج متر و ارتفاع سد از پی ۱۳۳ متر است که ضمن تولید برق، اراضی وسیعی از کشاورزی جنوب استان به واسطه آب سد جیرفت آبیاری می شوند و خط انتقال آب آشامیدنی از سد به شهرهای جیرفت و عنبرآباد نیز در دست اجرا است.

پس از گذشت سه دهه از بهره‌برداری از سد جیرفت و به رغم فضای محیطی زیبای دریاچه سد و پیرامون آن، برای حضور گردشگران، تاکنون اقدامی در این رابطه صورت نگرفته بود اما بنا به اعلام مسئولان شرکت آب منطقه ای کرمان، با تمهیدات و برنامه ریزی انجام شده، مجوز حضور گردشگران و مسافران نوروزی برای بازدید از سد جیرفت در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ فراهم شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد مخزنی و نیروگاه برقابی جیرفت در این رابطه روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: امکان بازدید عموم مردم و مسافران نوروزی از سد مخزنی جیرفت در ایام نوروز فراهم شده است.

علیرضا عادلی افزود: با توجه به درخواست های مردمی در خصوص فراهم آوردن امکان بازدید از سد جیرفت، پیگیری های لازم برای اخذ مجوز در این زمینه صورت گرفت و با صدور مجوز توسط حوزه ستادی، امکان بازدید عمومی از جاذبه های دیدنی سد جیرفت در ایام تعطیلات نوروز فراهم شده است.

وی تصریح کرد: امکان بازدید از سد جیرفت پس از ۳۰ سال از آغاز به کار این سد برای نخستین مرتبه اتفاق می افتد و شهروندان با پرداخت هزینه ورودی می توانند از سد بازدید کنند.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد مخزنی و نیروگاه برقابی جیرفت تاکید کرد: مسافران نوروزی می توانند با بازید از سد بزرگ مخزنی جیرفت ضمن استفاده از جاذبه های گردشگری در این منطقه کوهستانی، لحظات خوشی را در کنار خانواده خود سپری کنند.

وی اظهار داشت: افراد بازدید کننده از سد حتما به توصیه های ماموران حفاظت توجه کنند و از رفتارهای پرخطر و آلوده کردن آب و محیط زیست سد و پیرامون آن خودداری کنند.

عادلی خاطرنشان کرد: سد جیرفت، دریاچه آن و محیط بکر و زیبای اطراف سد، ظرفیت خوبی برای گردشگری است که می توان در آینده برای استفاده مردم در طول سال برنامه ریزی کرد.

جیرفت در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha