۶ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۵۱
کد خبرنگار: 1250
کد خبر: 85064949
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهر نمونه گردشگری دماوند در کانون توجه مسافران نوروزی

دماوند - ایرنا - دماوند از جمله شهرستان های استان تهران است که به دلیل موقعیت جغرافیایی، آثار تاریخی و گردشگری در فصول مختلف سال همواره مورد توجه گردشگران و مسافران قرار دارد.

به گزارش ایرنا، شهرستان دماوند در ۴۵ کیلومتری پایتخت جزو مناطق خوش آب و هوا محسوب می شود و در دل کوه‌های سربه فلک کشیده با طبیعت جذاب و بکر مقصدی برای گردشگران و مسافران نوروزی است.

شهر دماوند که در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ به شماره ۵۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، امروز جزو ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور است.

وجود دره‌های سرسبز با چندین رودخانه فصلی، دائمی، آبشار و چشمه‌های گوارا، مناظر بدیعی را پیش روی گردشگران می‌گشاید. با وجود افزایش ساخت و سازها، کم شدن آب‌های زیرزمینی و کاهش کشاورزی ولی همچنان رونق کشاورزی در این منطقه با باغ های سیب، گلابی، گیلاس، آلبالو، زردآلو، گردو، هلو و همچنین محصولاتی چون سیب‌زمینی، گندم، انواع صیفی‌جات، پرورش گل و زنبور عسل و پرداختن به امور دامداری به چشم می‌خورد.

تنوع پوشش گیاهی و گیاهان دارویی در کوههای اطراف دماوند

به گفته ولی‌الله مظفریان گیاه‌شناس برجسته کشور که خود شهروند دماوندی است، ۲ هزار و ۲۰۰ گونه از گیاهان انحصاری و مختص به ایران وجود دارد که از این میزان ۱۱۰ گونه اختصاص به منطقه دماوند دارد و ۸۰ گونه آن مربوط به شهرستان دماوند است.

این شهرستان از پنج شهر آبعلی، رودهن، دماوند، آبسرد و کیلان و ۲ بخش رودهن و مرکزی تشکیل شده که خود شهر دماوند از محلات بسیار قدیمی و متعددی همچون فرامه، چالکا، قاضی، درویش، روح افزا، دشتمزار، احمدآباد، شلمبه، جیلارد و گیلاوند برخوردار است.

هسته مرکزی اولیه شهر دماوند روی تپه‌ای که بین رودخانه‌های تار و مشکیجه قرار دارد، احداث شده و از آثار تاریخی و گردشگری بسیاری برخوردار است که از جمله مهمترین این آثار، مسجد جامع دماوند با بیش از یک هزار سال قدمت، برج شیخ شبلی مربوط به قرن چهارم هجری، امامزاده هاشم، منطقه تفریحی گردشگری چشمه اعلا، دریاچه تار دماوند، غار رودافشان، پیست اسکی آبعلی و دیگر مناطق است که از دیرباز استراحتگاه مسافران عبوری از ۲ محور هراز و فیروزکوه بوده است.

وجود اماکن مذهبی و قبور امامزاده های بسیار در این منطقه به همراه نقاط گردشگری و تفریحی زیبا و بکر همواره مورد توجه مرکزنشینان بوده است.

اماکن طبیعی و تفرجگاهی زیبا و دلنواز این مناطق، مکانی مناسب برای علاقه مندان به طبیعت است و خستگان از زندگی در شهرها را گرد خود جمع می کند.

چشمه اعلا شهر دماوند

این چشمه از مناطق تفریحی و گردشگری شهر دماوند است که در سه هزار و ۵۰۰ متری مرکز شهر و در دامنه ارتفاعات شمال غرب آن واقع شده و آب معدنی معروف آن به عنوان آب معدنی دماوند در سراسر ایران و حتی برخی کشورهای اروپایی عرضه می شود. این چشمه از زیر صخره ای می جوشد که دارای صلابت و استحکام زیادی است، محوطه اطراف چشمه، امروزه به مجموعه وسیعی برای گردش وتفریح علاقه مندان به طبیعت تبدیل شده است.

شهر نمونه گردشگری دماوند در کانون توجه مسافران نوروزی

غار رودافشان

این غار در فاصله هفت کیلومتری و امتداد مسیر رودخانه دلیچایی واقع شده است، تمام فضاهای داخلی غار از سنک طبیعی بوده و در مسیر طولی راه روهای غار به خصوص جاهایی که عرض آن افزایش می یابد آثار قندیل ها و ستون های استالاگتیک و استالاگمیت فراوانی قابل رویت که زیبایی خاصی به فضای آن بخشیده است.

اطراف این غار محوطه ای سرسبز و زیبا از طبیعت بکر و دست نخورده برای استقرار مسافران وجود دارد که استراحتگاه مناسب برای آنها به شمار می رود.

امامزاده هاشم (ع) دماوند

این امامزاده از معروف ترین امامزاده های شرق استان تهران است که در بلندترین نقطه از گردنه هراز بین شهر آبعلی و منطقه پلور واقع شده و به دلیل واقع شدن در مسیر شمال پذیرای زائران و مسافران زیادی است.

مسجد جامع این شهر که به شماره ۲۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، سابقه تاریخی دارد و آثار باقیمانده آن به دوره سلجوقیان می رسد.

دریاچه تار دماوند را می‌توان یکی از عجایب خلقت در اطراف این شهر دانست که در ارتفاع بالای سه هزار و ۲۳۰ متری از سطح دریا واقع شده و موقعیت جغرافیایی منطقه به گونه ای است که گرداگرد آن را با فواصل متفاوت کوه‌هایی در برگرفته که از سطح دریاچه بیش از ۵۰۰ متر ارتفاع دارد.

برج یادمان شبلی نیز از جمله مناطقی است که در دوران قرن سوم هجری توسط مردم شهر دماوند به یاد شبلی عارف مشهور و عادل ساخته شد و با گذشت چندین دهه، همچنان پابرجااست.

منطقه گردشگری تیزآب که دارای آبشاری حدود ۱۰ متر و در ارتفاع ۲ هزار و ۴۳۰ متری از سطح دریا در میان تنگه ای با کوه‌های مرتفع واقع و در پای آبشار حوضچه کوچک آبی ایجاد شده که چشمه تیزآب در آن جاری است و برای درمان امراض پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهر نمونه گردشگری دماوند در کانون توجه مسافران نوروزی

شهرستان دماوند دارای ۱۸۳ اثر تاریخی و تعداد زیادی مناطق گردشگری شناسایی شده است که از این تعداد نام ۷۳ مورد آنها در فهرست ثبت ملی به چشم می خورد. در شهر دماوند هیچ بنای تاریخی و فرهنگی نیست که نمایانگر معماری، هنر، فرهنگ و تشکیلات اجتماعی، سیاسی و شهرسازی دوران صفویه، زندیه و افشاریه نباشد.

گردشگرانی که به شهر دماوند بازدید می آیند، جدای از سیب و گردوی دماوند از عسل، حلوای لوز و شیرینی توتک آن نیز به عنوان سوغات استفاده می کنند.

خدمات‌رسانی نوروزی و ماه رمضان به مسافران در شهرستان دماوند

فرماندار شهرستان دماوند نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با همراهی ستاد خدمات سفر نوروزی همه هماهنگی‌ها جهت راهنمایی مسافران و سایر اقدامات به عنوان میزبان در سطح شهرستان برای ۱۵ روز تعطیلات نوروزی صورت گرفته است.

رضا طاهرخانی افزود: در ورودی شهر دماوند به مسافران ورودی به شهرستان راهنمایی‌های لازم داده می‌شود و سایر خدمات ستاد پیش بینی شده است، همچنین نقشه شهر در اختیار مسافران قرار می‌دهیم و سوغاتی‌هایی از این شهر به یادگار تقدیم هموطنان می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر نیز با استقرار در شهر خدمات اضطراری و امدادی را برای مهمانان و شهروندان ارائه خواهد کرد.

طاهرخانی ادامه داد: تعدادی غرفه‌های نمایشگاهی از آثار صنایع دستی شهرستان دماوند که از دیرباز هنرمندان با ذوق و سلیقه تولید می‌کردند را نیز به نمایش عموم گذاشته‌ایم.

وی اظهار داشت: جهت اسکان مسافران نوروزی در نقاط مختلف شهرستان، فضاهای دولتی مانند مدارس و نیز بومگردی‌ها در نقاط خوش آب و هوا و هتل و اقامتگاه‌های سنتی دیگر در محلات قدیمی پیش بینی شده‌است.

فرماندار شهرستان دماوند اضافه کرد: همه مقدمات جهت خدمات رسانی نوروزی و نیز ماه رمضان برای مهمانان شهرستان دماوند فراهم شده تا میزبانان خوبی برای این افراد باشیم.

فرماندار شهرستان دماوند یادآور شد: در عید نوروز ۱۱ مدرسه با ۶۸ اتاق، چهار هتل، یک مهمانپذیر و ۱۳ مرکز بومگردی در شهرستان آماده خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران هستند

این مسئول اضافه کرد: همچنین پنج مجتمع گردشگری، ۳۰ واحد پذیرایی بین راهی و ۱۶۸ اتاق آماده شده‌اند تا پذیرای مهمانان نوروزی ساکن در شهرستان دماوند باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha