تلفات جاده‌های اروپا و آمریکا چقدر است؟

تهران- ایرنا- تلفات ناشی ازسوانح جاده‌ای کشور در حالی هر ساله به‌ویژه در ایام نوروز افزایش‌ می‌یابد که در کشورهای توسعه یافته اقتصادی برنامه‌های بلندمدتی برای کاهش میزان مرگ و میر یا به حداقل رساندن این تلفات از طریق افزایش ایمنی جاده‌ها و خودروها در حال اجراست.

سوانح جاده‌ای در ایران

براساس یک گزارش، حوادث جاده‌ای در ایران دومین علت مرگ و میر در کشور محسوب می شود. به این علت که رانندگان در هنگام رانندگی از چراغ راهنمایی و نشانه‌ها چشم پوشی می‌کنند و به عابران پیاده توجه زیادی ندارند. علاوه بر این، بسیاری از خیابان‌ها در شب کم نور هستند و جاده‌ها کیفیت مناسبی ندارند. این آمار به ویژه در روزهای مناسبتی سال و ایام تعطیلات نوروز بیشتر می‌شود.

سردار «سیدکمال هادیان فر» روز ۴ فروردین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: میزان تردد امسال نسبت به نوروز ۱۴۰۱، ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تلفات جاده‌های اروپا و آمریکا چقدر است؟

وی با اشاره به مهم‌ترین علل وقوع تصادفات جاده‌ای در تعطیلات نوروزی، افزود: تا دیروز (سوم فروردین) ۳۸۵ نفر در تصادفات جاده‌ای جان باختند و ۷ هزار و ۱۰۰ نفر مصدوم و مجروح شدند.فرمانده کل انتظامی کشور هم آمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای را تا روز ششم فروردین ماه ۴۷۰ کشته اعلام کرده است. در واقع، روزانه ۴۰ نفر در تصادفات جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهند و به همین میزان نیز، افزایش مصدوم داریم. سرعت بیشترین عامل تصادفات مرگبار بوده و هنوز ۲۷ درصد از تصادفات مربوط به واژگونی وسیله نقلیه است.

علاوه براین طبق گزارش‌های رسانه‌ای سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر در جاده‌های ایران مصدوم می شوند، هزاران نفر به معلولیت‌های دائمی از قبیل قطع عضو و قطع نخاع و سایر بیماری‌های دائمی گرفتار می‌شوند.

اما در دیگر کشورها آمارها چگونه است؟

تمرکز اصلی ابتکارات اتحادیه اروپا در برنامه بلندمدت، ایمنی جاده و خودرو برای محافظت از سرنشینان خودروهاست، ضمن اینکه در این برنامه‌ها مردم در جاده‌ها و اتوبان‌ها در کشورهای اروپایی باید از تحرک پایدار و هوشمند درون و برون شهری برخوردار شوند

وضعیت اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا در تازه‌ترین گزارش خود در فوریه ۲۰۲۲ اعلام کرده: ۲۰ هزار و ۶۰۰ نفر در تصادفات جاده‌ای در سال گذشته در اروپا کشته شدند که نسبت به سال قبل (۲۰۲۱) افزایش ۳ درصدی را نشان می دهد.

این آمار، دو هزار نفر کمتر از سال ۲۰۱۹ است که همه گیری کرونا را در آن شاهد بودیم.
در گزارش این کمیسیون تاکید شده است که هدف اتحادیه اروپا و سازمان ملل این است که تعداد مرگ و میرهای جاده ای را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهند.

تلفات جاده‌های اروپا و آمریکا چقدر است؟

اتحادیه اروپا با بیش از ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت، در سال ۲۰۱۸، اعلام کرد برنامه بلندمدتی را دنبال می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ شاهد کاهش ۵۰ درصدی سوانح مرگبار در جاده‌های خود باشد و همچنین قرار است این رقم تا سال ۲۰۵۰ میلادی با تحقق برنامه های ایمنی راه اعضای این بلوک، شاهد به صفر رسیدن مرگ و میر جاده‌ای ('Vision Zero') باشند.

تمرکز اصلی ابتکارات اتحادیه اروپا در این برنامه بلندمدت، ایمنی جاده و خودرو برای محافظت از سرنشینان خودروهاست، ضمن اینکه در این برنامه‌ها مردم در جاده‌ها و اتوبان‌ها در کشورهای اروپایی باید بتوانند از تحرک پایدار و هوشمند درون و برون شهری برخوردار شوند.

انگلیس
طبق گزارش تارنمای BRAKE به طور متوسط در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ روزانه پنج نفر در جاده‌ها در بریتانیا جان خود را از دست داده و ۸۴ نفر به شدت مجروح می شوند. براین اساس، در این مدت هر ۱۶ دقیقه یک نفر در جاده‌های بریتانیا کشته یا به شدت مجروح شده است.

تلفات جاده‌های اروپا و آمریکا چقدر است؟

تلفات جاده ای در آمریکا بسیار بیشتر از اروپاست

طبق گزارش تارنمای bigthink جاده های ایالت وایومینگ آمریکا، ۹ برابر مرگبارتر از جاده های ایرلند در اروپا هستند و ایمنی جاده ای کالیفرنیا با رومانی برابری می کند.

براساس این گزارش، رومانی دارای مرگبارترین جاده‌ها در اتحادیه اروپا است، اما هنوز هم عملکرد بهتری از ۲۴ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا دارد.

بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمتر از ۸۰ مرگ و میر جاده ای در هر میلیون نفر در سال دارند، اما آمار تلفات اکثر ایالات آمریکا بیشتر از این رقم است. ۱۰ ایالت آمریکا حداقل دو برابر این رقم تلفات دارند، اما رومانی که بدترین عملکرد در اتحادیه اروپا را در این زمینه دارد، تقریباً از نیمی از ایالات آمریکا عملکرد بهتری را ثبت کرده است.

دلایل افزایش میزان مرگ و میر جاده‌ای در آمریکا نسبت به اروپا

کارشناسان این تارنمای تخصصی در حوزه خودرو و سفر می‌ گویند صرف اعلام تعداد مرگ و میر و حوادث جاده‌ای نمی‌تواند مقایسه دقیقی در این زمینه ارائه کند، زیرا فرهنگ استفاده از خودرو در دو طرف اقیانوس اطلس کاملاً متفاوت است.

این متخصصان معتقدند می‌توان استدلال کرد که مسافت پیموده شده واقعی، معیار بهتری نسبت به جمعیت است. به هر حال، آمریکایی‌ها خیلی بیشتر از اروپایی ها رانندگی می کنند.

تلفات جاده‌های اروپا و آمریکا چقدر است؟

بر اساس گزارش بلومبرگ، در سال ۲۰۱۰، آمریکایی ها برای ۸۵ درصد از سفرهای روزانه خود، از خودرو شخصی استفاده می کردند، در حالی که این میزان برای اروپایی ها ۵۰ تا ۶۵ درصد است. این تفاوت به‌ویژه برای ۳۰ درصد سفرهایی که کوتاه‌تر از یک مایل(۱.۶ کیلومتر) بودند، آشکار بود: تقریباً ۷۰ درصد آمریکایی‌ها از ماشین خود استفاده می‌کردند، در حالی که ۷۰ درصد اروپایی‌ها پیاده‌روی می‌کردند، یا از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کردند.

طبق گزارش اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا (NHTSA)، این کشور در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲، ۳۱ هزار و ۷۸۵ کشته در جاده‌ها داشته است.

براین اساس ۵ ایالت تگزاس، کالیفرنیا، تگزاس، فلوریدا، جورجیا و کارولینای شمالی، به تنهایی ۴۰ درصد از مرگ و میر ناشی از ترافیک و حوادث خودرویی را در آمریکا به خود اختصاص داده‌اند.
نشریه فوربس نیز گزارش داده که در آمریکا، هر ۱۵ دقیقه یک تصادف مرگبار در آمریکا رخ می‌دهد، اما همه این سوانح منجر به مرگ افراد نمی‌شود.

در مجموع ایرلند با تنها ۲۹ مرگ جاده ای در هر یک میلیون نفر در سال، بهترین وضعیت ایمنی جاده در اتحادیه اروپا را داشته و رومانی با ۹۶ نفر مرگ در هر یک میلیون نفر در سال، بدترین وضعیت را در این اتحادیه دارد.

منابع:

https://etsc.eu/euroadsafetydata

https://www.brake.org.uk/get-involved/take-action/mybrake/knowledge-centre/uk-road-safety

https://unece.org/info/publications/pub/۳۶۴۱۵۱

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_۲۳_۹۵۳

https://finance.yahoo.com/news

https://bigthink.com/strange-maps/road-deaths-us-eu

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha