موسیقی آیینی اصیل ایرانی پتانسیل تبدیل به قطب توریسم بین المللی دارد

ایلام - ایرنا - شهر ایلام و قلعه تاریخی والی از دیروز ایرانی کوچک را در خود گنجانده و میزبان هنرمندانی توانمند از پنج نقطه کشور است که با اجرای برنامه‌های آیینی و سنتی خاص استان خود مردم را با وجود بارش باران و سرمای هوا به وجد و سرور آورده اند.

به گزارش ایرنا، گروه اقوام ایرانی با پوشش، موسیقی و رقص آیینی که نماد اصالت کهن ایران است از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی به اجرای برنامه‌های سنتی می‌پردازند.

نکته قابل توجه در چینش افراد این گروه ترکیب کهنسالی و تجربه با شور جوانی و روح جستجوگر کودکی است.

در این گروه پیرمرد عرب ۷۰ ساله با موسیقی و رقص عربی در کنار نوجوان ۱۵ ساله خراسانی با رقص چوب و کودک ۱۱ ساله کرد با رقص هَلپَرکه جای گرفته‌اند مردم را به بزمی اصیل و نوایی برآمده از دل تاریخ این مرز و بوم فرامی‌خوانند.

مدیر اجرایی این جشنواره روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اعضای این گروه ترکیبی از هنرمندان سالخورده با کوله‌باری از تجربه در موسیقی آیینی قوم خود، جوانان، نوجوانان و کودکان است که هدف از چینش این افراد در کنار هم، بهره‌گیری از تجربه بزرگان هنر موسیقی و رقص آیینی، انرژی، خلاقیت و شادابی جوانی و انتقال میراث معنوی اجدادی به نسل کودک و نوجوان است.

رامین شیخ‌الاسلامی افزود: اجرای برنامه نوروزگاه اقوام ایرانی طی سال‌های گذشته تاکنون در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اجرا می‌شد اما امسال درصدد ایجاد تحول در روند اجرای این ویژه برنامه مبنی بر افزایش گروه‌های موسیقی آیینی و حرکت این جشنواره به سمت استان‌های مختلف کشور شدیم.

وی یکرنگی، اتحاد، انسجام، یکپارچگی و همخوانی را از ارکان تشکیل گروه اقوام ایرانی دانست که همین شاخصه‌ها باعث شده است اجرای نمایش‌های جذاب و در خور تحسین این گروه مورد توجه و استقبال پرشور مردم استان‌های مختلف قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این جشنواره نوروزی گام نخست و سنگ‌بنای اولیه گروه موسیقی اقوام ایرانی است که در ابتدای کار از پنج گروه میسان خوزستان، داغلار از آذربایجان‌شرقی، چیکسای خراسان‌شمالی، شوچراغ از لرستان، شِنه‌شاهو از کردستان و گروه دختران از این قومیت‌ها و شمال کشور با پوشش محلی که حامل هفت‌سین هستند.

رقص آیینی اقوام ایرانی زنجیره‌ای از اتحاد و همبستگی ملی است

شیخ الاسلامی در مورد ماهیت فعالیت گروه اقوام ایرانی توضیح داد: این گروه از سال گذشته فعالیت خود را به طور جدی در قالب یک انجمن مردم نهاد فرهنگی هنری آغاز کرده است که در سال اول تحت عنوان نوروزانه در استان‌های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی به اجرای برنامه پرداخت و امسال مقصد استان ایلام نیز اضافه شد و هدف این انجمن با حمایت مسئولان و فعالان فرهنگی کشور و استان‌ها، افزایش تعداد گروه‌های موسیقی دیگر اقوام ایرانی و اجرای برنامه به صورت فصلی در نقاط مختلف کشور و خارج از کشور است.

وی بیان کرد: هر کدام از اجرای برنامه‌ها و رقص آیینی اقوام ایرانی باتوجه به تنوع و تفاوت‌هایی که دارند، باعث تزریق جذابیت، شور، انبساط خاطر و غلیان تعصب و غیرت ملی در بینندگان می شوند و با اجرای برنامه‌های سنتی و آیینی اصیل ابا و اجدادی خود در استان‌های مختلف به نوعی به تبادل و انتقال فرهنگی و سنن استان خود با استان‌های مبدا می‌پردازند و غرور و انسجام ملی بیننده را به جوشش و فوران می‌کشانند.

مدیر اجرایی جشنواره سنتی آیینی نوروزی موسیقی اقوام ایرانی یادآور شد: ایران از نظر قدمت، پیشینه، تنوع آب و هوایی، تنوع قومیت‌ها با لباس، آداب و رسوم گوناگون بسیار غنی و در زمره کشورهای سرآمد و ۱۰ کشور دنیاست و هر قوم ایرانی پوشش، آیین، سنن، رسوم، فرهنگ، موسیقی و برنامه‌های آیینی خاص خود را دارد که با استان‌ها و اقوام دیگر متفاوت و دارای جذابیت‌های منحصر به خود است.


به گفته شیخ الاسلامی محتوای رقص آیینی و موسیقی محلی اقوام ایرانی سرشار از مفهوم مهرورزی، محبت، مودت، عشق، اتحاد، انسجام و زنجیره انسانی در دفاع از ارزش‌های ملی و اصالت ایرانی است که باید در تمام کشور معرفی و اشاعه شود.

باید در کنار موسیقی نوین از هنر اصیل ایرانی حمایت و حفاظت شود

وی افزود: ایران با دریایی بیکران از انواع هنرها، سنن، رسوم، آداب و البسه قابلیت تبدیل شدن به یک قطب گردشگری در دنیا را دارد که با حمایت مسئولان و فراهم ساختن زیرساخت‌ها از سوی فعالان فرهنگی این موضوع مهم شدنی و انجام پذیر است و بدون شک با استقبال گردشگران خارجی نیز همراه خواهد بود.

به گفته وی در عصر کنونی حوزه موسیقی با توجه به بروز و ظهور انواع موسیقی‌های جدید که عمدتا وارداتی غربی هستند دست‌خوش تحول شده که نباید با سهل‌انگاری و غفلت فعالان فرهنگی عرصه بر موسیقی اصیل ایرانی با قدمت هزاران ساله تنگ و جوان ایرانی با این میراث معنوی و کهن نیاکان خود بیگانه شود.


مدیر اجرایی جشنواره سنتی آیینی نوروزی موسیقی اقوام ایرانی ادامه داد: حفظ سنن ایرانی اعم از موسیقی، رقص آیینی، هنرهای تجسمی، لباس و دیگر میراث‌های معنوی و سنتی به یادگار مانده از نیاکانمان تنها در گرو حمایت مسئولان فرهنگی کشور و استان‌ها و تلاش برای ثبت ملی و حتی جهانی این آثار فاخر اصیل است.


شیخ‌الاسلامی تاکید کرد: در کنار توجه به موسیقی‌های نوین و امروزی، حفاظت و حراست از موسیقی و رقص آیینی محلی و سنتی در دستور کار مسئولان و فعالان فرهنگی کشور قرار بگیرد تا این میراث ریشه‌دار و کهن همچون گنجینه‌ای گرانبها از ما برای نسل‌های بعدی نیز به یادگار بماند و ما آخرین نسل‌های میراث اجدادمان نباشیم و از هنر اصیل ایرانی در برابر هنر وارداتی دفاع کنیم.

مدیر اجرایی جشنواره سنتی آیینی نوروزی موسیقی اقوام ایرانی افزود: جوان و نوجوان ایرانی از همان ابتدایی که سنگ‌بنای هویت و علایق و سلایقش شکل می‌گیرد، بهتر اینکه با سنن و هنر اصیل ایرانی در بخش‌های مختلف از جمله موسیقی و رقص‌های آیینی مانوس شده تا دچار بحران هویتی و جذب فرهنگ اغواکننده غربی نشود.

وی بیان کرد: هرچند در سال‌های گذشته تاکنون مسئولان فرهنگی اقداماتی را برای حفظ سنن اصیل ایرانی داشته‌اند، اما با توجه به حجم گسترده فرهنگ غربی اعم از موسیقی، رقص، لباس و رسوم وارداتی باید مسئولان فرهنگی کشور در تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی ضمن حفظ اصالت میراث اجدادی، از بحران هویتی فرزندان این سرزمین در برابر فرهنگ وارداتی غربی حراست و آنها را به سمت میراث فاخر و دارای محتوای نیاکانمان سوق دهند.

موسیقی، رقص آیینی و لباس محلی اقوام ایرانی باید به دنیا معرفی شود

شیخ الاسلامی با تقدیر از حرکت سنجیده و فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اعزام گروه‌های موسیقی اقوام ایرانی به استان‌های غرب کشور در نوروز امسال، گفت: این گونه اقدام‌های نمادین باعث آشنایی این استان‌ها با گوشه‌ای از موسیقی، رقص آیینی و لباس محلی این قومیت‌ها از نزدیک می‌شود که البته این حرکات فرهنگی ارزنده نباید معطوف به عید نوروز باشد بلکه در قالب جشنواره‌های فصلی، گروه‌های موسیقی اقوام از اقصی نقاط کشور به استان‌های مختلف برای اجرای برنامه‌های آیینی و سنتی اعزام شوند.

وی اظهار کرد: جمع آوری گروه‌های موسیقی تیم اقوام ایرانی و افزایش اقوام دیگر به این تیم برای اجرای برنامه در داخل و خارج از کشور نیازمند حمایت مالی و معنوی همه جانبه مسئولان اعم از تسهیل در صدور مجوزهای لازم، حمل و نقل، فراهم ساختن بسترهای لازم در استان‌های مقصد و دیگر امکانات مورد نیاز این سفیران فرهنگی است تا بتوانند به حیات فرهنگی هنری خود در قالب یک تیم منسجم اما متنوع ادامه دهند و میراث ملی این سرزمین را حفظ و به دیگر استان‌ها و حتی خارج از کشور انتقال دهند.

وی افزود: این گروه به علت غنای محتوایی رقص و موسیقی آیینی و اصیل اقوام ایرانی و همچنین پوشش محلی هنرمندان آن مورد توجه بسیاری از فعالان فرهنگی کشورهای مختلف در حوزه موسیقی برای اجرا در این کشورها واقع شده اما این سفرها نیازمند صرف هزینه‌های بالا بوده و تامین آن بدون حمایت مسئولان از توان انجمن خارج است.

مدیر اجرایی جشنواره سنتی آیینی نوروزی موسیقی اقوام ایرانی بیان کرد: گروه‌های موسیقی اقوام ایرانی به خاطر مشکلات مالی و اعتباری امکان حضور در کشورهای خارجی را ندارد و در صورت حمایت مالی و معنوی مسئولان از این انجمن برای اجرا و معرفی هنر اصیل موسیقی، رقص آیینی و لباس محلی اقوام ایرانی در کشورهای متقاضی و حتی جذب توریسم خارجی وجود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: پوشش و لباس قومیت‌های ایرانی دارای تنوع، رنگ‌های شاد و جذاب، ساختار شکیل و منحصر به فرد خاص هر قوم است که باید در کنار موسیقی و رقص آیینی به همت مسئولان و فعالان فرهنگی در استان‌های مختلف معرفی و جایگزین البسه نامانوس غربی و وارداتی شود که حتی پوشش سنتی ایرانی قابلیت معرفی و صادرات به کشورهای دیگر را هم دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha