سردشت میزبان جشنواره سراسری موسیقی «بیت و حیران» است
عکس آرشیوی است

مهاباد - ایرنا - رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت گفت: دهمین جشنواره سراسری موسیقی «بیت و حیران» (آواز عاشقانه کُردی)، با حضور هنرمندان استان‌های مختلف اردیبهشت امسال در این شهرستان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، حسن حسن زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری با فعالان حوزه فرهنگ و هنر سردشت اظهار کرد: دهمین جشنواره سراسری موسیقی بیت و حیران روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

وی افزود: با توجه به شرایط فصلی و دخیل کردن پتانسیل گردشگری در اواسط اردیبهشت، برگزاری این جشنواره کشوری در مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت برنامه ریزی شده است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت پیش بینی کرد هنرمندانی از بیش از ۱۰ استان کشور در این جشنواره حضور داشته باشند و سعی داریم حضور، رنگ و جلوه جشنواره امسال از سال‌های قبل برجسته تر باشد به همین سبب کمیته‌های تخصصی برای برپایی این جشنواره تشکیل شده است.

حسن زاده گفت: این جشنواره با هدف تقویت، بسط و گسترش فرهنگ غنی موسیقی بومی و فولکلور نواحی مختلف ایران اسلامی، شناسایی و حمایت از استعدادهای جوان موسیقی بومی و محلی، ایجاد فضای رقابتی سالم و تزریق شور و نشاط و تولید آثار فاخر و توجه به ارتقای تدریجی و هرچه بهتر سطح هنر بیت و حیران و موسیقی محلی و جلوگیری از فراموشی و نابودی هنرهای اصیل ملی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: نخستین جشنواره بیت و حیران سردشت در منطقه غرب کشور، اسفند سال ۱۳۸۵ برگزار شد و تاکنون ۹ دوره جشنواره ملی موسیقی بیت و حیران در این شهرستان برگزار شده است.

جشنواره بیت و حیران در هر دوره با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور در ۲ بخش مسابقه و گروه نوازی برگزار می‌شود.

بخش مسابقه این جشنواره شامل تک‌خوانی (مقام، بیت، لاوک، حیران، هوره، بند، عاشیقی، آواهای محلی) و تک نوازی سازهای اصیل (زهی، بادی و کوبه ای نظیر نرمه‌نای، دف، شمشال، تنبک، توزله، قوپوز، بالابان، نقاره، کمانچه، سرنا، تنبور، دیوان، دوتار و چگور) بر اساس سنت موسیقیایی هر منطقه است.

بخش گروه‌نوازی نیز برای اجرای عمومی گروه‌های موسیقی به منظور اجرای نواهای سنتی، محلی و آیینی در مدت برگزاری این جشنواره پیش بینی شده است.

جشنواره موسیقی بیت و حیران سردشت در سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین اثر معنوی و ناملموس حوزه فرهنگ و ارشاد در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسید.

شهرستان مرزی سردشت دارای چهار شهر، سه بخش ربط، مرکزی و وزینه با۶ دهستان و ۲۴۶ روستا و ۱۲۰ هزار نفر جمعیت است و در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha