تحقق تحول بنیادین نیازمند بهره‌گیری از تجربه معلمان است

تهران -ایرنا - دبیر رویداد بین‌المللی «الفتا» گفت: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در گرو تعامل و همکاری همه‌جانبه معلم و ستاد وزارت آموزش و پرورش است چرا که نمی‌توان چنین حرکت بزرگی را در مجموعه آموزش و پرورش بدون در نظر گرفتن نقش مهم و موثر معلم دنبال کرد.

به گزارش ایرنا، حمید رفیعی با اشاره به عقب ماندگی‌های فراوان در اجرای سند تحول اظهارداشت: اهمیت استفاده از تجارب معلمان در اجرای این سند بر کسی پوشیده نیست اما بعد از گذشت ۱۱ سال از تصویب سند و با وجود اقداماتی از سوی معلمان تاکنون این تجارب جمع‌آوری نشده است.

وی درباره دلایل بروز این نقیصه گفت: در سال‌های گذشته با وجود تلاش‌هایی که شد شاهد هم‌افزایی وزارتخانه و معلمان در پیشبرد اهداف این سند نبودیم و این یکی از مهم‌ترین دلایل بروز چنین چالشی است. از این رو با حاکم بودن این رویکرد،نه تنها ما هم شاهد شکل‌گیری مدرسه آرمانی مدنظر نیستیم بلکه معلمان با اهداف و رویکردهای سند نیز آشنا نمی‌شوند.

دبیر رویداد بین‌المللی الفتا معتقد است برای رفع این نقیصه باید معلمان پای کار بیایند تا از ظرفیت‌ آن‌ها بیشتراستفاده شود.

وی تاکید کرد: این هم‌افزایی باید ملی باشد تا مدرسه مطلوب مطابق آن‌چه در سند قید شده شکل بگیرد. یعنی اجرای سند باید از ستاد به مدرسه و برعکس به صورت تکاملی دنبال شود تا هم شاهد شکل‌گیری رویکردهای کلان در وزارتخانه باشیم هم رویکردهای جدی و تحولی در مدارس.

رفیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تاسیس بانک ایده و تجارب گفت: راه‌اندازی بانک ایده و تجارب در راستای جمع‌آوری و هدفمندکردن فعالیت‌های تحول آفرینی است که در مدارس انجام شده است. البته یکی از مواردی که در سالیان گذشته با آن مواجه بوده‌ایم بحث انتشار و همگانی کردن این ایده‌ها و تجارب خلاقانه بوده است. ما در مدارس شاهدیم که ایده‌های خوب و خلاقانه‌ای در سطوح مدیریت مدرسه، برنامه تربیت مدرسه توسط کنش‌گران مدرسه اجرا می‌شود اما دیگر مدارس کشور از آن اطلاعی ندارند.

وی افزود: چالش اصلی در این راستا به‌نظر می‌رسد، چگونگی انتشار و رسانه‌ای کردن این ایده‌هاست تا دیگر معلمان و فعالین تربیتی جامعه هم از آن بهره‌مند شود. از این روست که وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت با برگزاری یک رویداد، از ایده‌های تحول‌آفرین و ظرفیت معلمان و کسانی که ایده‌های خلاقانه دارند- حتی کنشگرانی که خارج از مدرسه در این حوزه فعالیت می‌کنند- استفاده و فضایی را برای انتشار آن‌ها فراهم کند.

رفیعی درباره بخش‌های مختلف این رویداد هم اظهار داشت: تجارب تحول‌آفرین مدرسه‌ای اولین محور این رویداد است که به ایده‌های خلاقانه معلمان، مدیران و سایر دست‌اندکاران امور آموزشی و تربیتی مدارس اختصاص دارد.

وی ادامه داد: بخش یا محور دوم، ایده‌های کلان مدرسه‌داری است. در این بخش برآنیم که ایده‌های کلان مدرسه‌داری را که بعضا برخی مدیران در مدارس تحت مدیریت خود دنبال کرده‌اند، پس از بررسی منتشر کنیم تا سایرین هم از آن استفاده کنند.

رفیعی افزود: محور سوم نیز ایده‌های بخش سیاستگذاری است یعنی سیاست‌ها و سازوکارهای تحول در حکمرانی تربیتی. در این بخش اگر پژوهشگر، اندیشکده یا دانشگاهی ایده‌ای در حوزه سیاستگذاری نظام تعلیم و تربیت داشته باشد، می‌تواند در این رویداد شرکت کند. طبیعتا این ایده‌ها به وسیله کارشناسان بررسی می‌شوند.

وی گفت: ما در برگزاری این رویداد می‌خواهیم تجربیات ارزنده معلمان بزرگوار کشور را جمع‌آوری و آن‌ها را منتشر کنیم. هدف ما این است که با انتشار ایده‌های خلاقانه در جامعه، بحث ترویج گفتمان تحول را دنبال نموده و از این طریق انگیزه مضاعفی را برای معلمان در اجرای رسالت آموزشی و تربیتی آن‌ها فراهم کنیم.

رفیعی تاکید کرد که جوایز ارزنده هم با رویکرد مدرسه‌ای برای برگزیدگان این رویداد در نظر گرفته شده است. ضمنا تلاش‌ خواهیم کرد با پیوند این رویداد با جوایزی مانند معلم نمونه، معلم سرآمد و معلم نخبه تغییراتی در روند جوایز فوق شکل داده و تجارب و ایده‌های معلمان را در بسترهای چندرسانه‌ای مانند کتاب، مستند و کلیپ کوتاه منتشر کنیم.

دبیر رویداد بین‌المللی الفتا با تاکید بر بخش بین‌الملل رویداد افزود: در صددیم که با شناسایی و دعوت از برخی مدارس شاخص منطقه و ایجاد یک فضای اشتراکی بستر لازم برای تبادل ایده‌ها و تجارب تربیتی را برای معلمان و مدیران عزیز را فراهم کنیم تا ضمن بهره‌گیری متقابل ،معلمان سایر کشورها هم بتوانند این ایده‌ها را ببینند و با معلمان عزیز کشور ما در این حوزه‌ها مبادله تجربه داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha