کارشناس آمریکایی: سیاست خارجی فلج واشنگتن، راه را برای ظهور چین هموار کرد

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر آمریکایی ضمن انتقاد از عملکرد دولت بایدن، ناتوانی سیاست خارجی واشنگتن را دلیل اصلی ظهور پکن و هموار شدن مسیر برای تبدیل آن به یک ابرقدرت جهانی دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، سیاست خارجی آمریکا به دلیل تمرکز بیش از اندازه دولت "جو بایدن" بر آنچه که تهدید اصلی از سوی چین خوانده، در مناطق کلیدی متوقف شده است. به گفته کارشناسان آمریکایی، از آنجایی که چین به دنبال تبدیل شدن به یک ابرقدرت است، واشنگتن این امکان را برای پکن فراهم کرده تا خود را جایگزین مناسبی برای ایالات متحده معرفی کند.

"مایکل پیلزبری" عضو ارشد بنیاد هریتیج با بیان اینکه من فکر می کنم سیاست آمریکا فلج بوده است، به فاکس نیوز گفت: آمریکا اگرچه در برخی جبهه ها عقب نشینی نکرده و به عنوان مثال در حال حمایت نظامی از اوکراین در برابر روسیه است، اما به غیر از این سنگر در جاهای دیگر شاهد حرکت چندانی از سوی واشنگتن نیستیم و این ناتوانی سیاست خارجی ما است که راه را برای ابرقدرت شدن چین هموار کرده است.

این عضو ارشد اندیشکده تاثیرگذار آمریکایی، خاطرنشان کرد: من هیچ دکترین جدیدی در دولت نمی بینم، آیا شما چیزی می بینید؟ من سیاست خارجی جدیدی نمی بینم و دولت بایدن به جای اقدام و عمل تنها به دولت ترامپ حمله می کند.

"ربکا کافلر" افسر پیشین آژانس اطلاعات دفاعی نیز در گفت‌وگو با این شبکه خبری آمریکایی گفت: جامعه اطلاعاتی ایالات متحده معتقد است هدف اصلی چین تبدیل شدن به ابرقدرت جهانی است و با توجه به جداول زمانی، این کشور تا سال ۲۰۴۹ از نظر نظامی و اقتصادی از آمریکا پیشی می‌گیرد.

"جوئل روبین" از مقام های وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری "باراک اوباما" نیز با اشاره به توافق صلح میان ایران و عربستان با میانجی گری چین، گفت: پکن تنها در این مورد نقش نداشته و آنچه که ما در سالهای گذشته در عراق انجام می دادیم را هم اکنون رهبری می کند و در حال افزایش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه است.

پیلزبری در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر زمان که چین شاهد اشتباهی در سیاست خارجی آمریکا هر چند کوچک باشد، از آن برای راه اندازی کارزاری با هدف سلب صلاحیت واشنگتن در رهبری جهان استفاده می کند و مدام بر شدت آن می افزاید.

وی با تاکید بر اینکه ما باید محتاطانه پیش برویم، به توافق ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: این نشان می دهد که ما می‌توانیم تصمیم بگیریم بر روی اقیانوس آرام تمرکز کنیم و فقط به مجموعه مشکلات چین نگاه کنیم و نفوذ چین در خاورمیانه ای که ما از دیرباز تاکنون در آن حضور داشتیم را نادیده بگیریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha