۱۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱:۰۱
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85073911
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر امورخارجه صنعا: آمریکا ادعای خود درخصوص صلح در یمن را ثابت کند

تهران-ایرنا- هشام شرف وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن سه شنبه شب درخصوص سخنان مقامات آمریکایی درباره برقراری صلح در یمن گفت: واشنگتن باید ادعاهای خود را بصورت عملی و با اقدامات ملموس در واقعیت اثبات کند.

به گزارش ایرنا، هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن به خبرگزاری رسمی یمن (سبا) گفت که این کشورها که مدعی هستند که تمایل به برقراری صلح در یمن دارند، باید در مقاصد خود صادق باشند.

وی افزود که صداقت آن ها زمانی مشخص می شود که حمله ائتلاف عربی و محاصره ۹ ساله به یمن را محکوم کنند، تجهیز تسلیحاتی و اعزام کارشناس نظامی به کشورهایی را که به یمن حمله کرده‌اند، متوقف کنند و به این کشورها فشار آورند تا در موضوع بشردوستانه پیشرفتی به ویژه در خصوص پرداخت حقوق و بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده [در غرب یمن] پیشرفتی حاصل شود.

وزیر امورخارجه دولت نجات ملی یمن در واکنش به سخنان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که مدعی شده بود که وی برای تحقق صلح دائم در یمن تمایل دارد، گفت: این سخنان با اقدامات عملی آمریکا همخوانی ندارد؛ چرا که واشنگتن سرپوشی برای کشورهای متجاوز به یمن را ایجاد کرده است.

شرف افزود: آمریکا تلاش می کند تا با این گونه اظهارات از یک طرف بعنوان نماد صلح مطرح شود و از طرف دیگر از مسؤولیت‌های خود بعنوان کشوری که در حملات و محاصره در یمن حضور داشته است، طفره رود، اقداماتی که بزرگ ترین بحران انسانی در تاریخ معاصر جهان را رقم زده است.

وی در پایان از آمادگی صنعا برای دفاع از مردم یمن با همه ابزارهای قانونی خبر داد که دولت نجات ملی توانایی دارد در صورت شکست راه‌های مسالمت‌آمیز، مطالبات مشروع ملت یمن را محقق کند.

بایدن یکشنبه گذشته مدعی شد که امیدوار است که تلاش با همه متحدان آمریکا در منطقه برای پایان دادن دائمی جنگ یمن ادامه یابد.

وی ادعا کرد: حفظ آتش بس و پیشرفت صلح، محور تمرکز اصلی دولت واشنگتن با متحدان آن در خاورمیانه است.

به دنبال رایزنی های سازمان ملل متحد و حسن نیت صنعا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ آتش بسی دو ماهه در یمن برقرار شد که پس از دو دوره تمدید دو ماهه ۲ اکتبر گذشته (۱۰ مهرماه) بدون دستیابی به توافقی جدید به پایان رسید.

محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیأت مذاکره کننده انصارالله نیز درخصوص شروط این گروه برای آتش بس دوباره در یمن اعلام کرد که هرگونه راه‌حل جنگ یمن باید مستلزم پرداخت حقوق کارکنان از درآمدهای نفتی و گاز براساس بودجه سال ۲۰۱۴، بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر و جاده‌ها و نیز آزادی تمام اسیران و حل کامل موضوع بشردوستانه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha