چهره رسانه‌ای پاکستان: توافق تهران-ریاض ، نفوذ آمریکا در منطقه را کاهش می دهد

تهران-ایرنا- تحلیلگر و مجری معروف برنامه‌های سیاسی در پاکستان توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای از سرگیری روابط را اقدامی ارزشمند و قابل تمجید دانست و گفت: دلیل این توافق رد سلطه‌جویی آمریکا در منطقه است که به کاهش نفوذ آن منجر خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «سلیم صافی» مجری برنامه معروف شبکه خبری «جیو» پاکستان موسوم به "جرگه" در مقاله‌ای با عنوان "توافق ایران-سعودی و پاکستان" نوشت: تصمیم ایران و عربستان با کمک دیپلماسی چین بسیار ارزشمند و ستایش برانگیز است و ثابت می کند که کشورهای منطقه دیگر دنباله رو مطالبات آمریکا نیستند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این کشور نفوذ قوی از خود در منطقه ایجاد کرد.

این تحلیلگر پاکستانی نوشت که فشار آمریکا بر دیگر کشورها درپی توافق ایران و از مهم ترین چالش‌های پسا توافق است، ممکن است فشار بر پاکستان برای کاهش روابط با چین و جلوگیری از نفوذ چینی‌ها در منطقه بیشتر شود.

وی اظهار داشت که عربستان که طی چند سال اخیر خسته از سیاست‌های آمریکا در مسیر تنش‌زدایی قدم برداشت پس از عادی سازی روابط با ترکیه، قطر و تلاش برای خروج از باتلاق یمن تصمیم به برقراری روابط با ایران گرفت و این ماموریت با دیپلماسی هوشمندانه چین به موفقیت رسید.

سلیم صافی نوشت که روابط راهبردی پاکستان با چین همواره با مخالفت آمریکا مواجه شده و واشنگتن به نظر می‌رسد در آینده فشار بر اسلام‌آباد را بیشتر خواهد کرد اما باید دید که پاکستان چگونه این وضعیت را مدیریت می‌کند.

وی تاکید کرد: توافق ایران و عربستان جدای از حل پرونده‌های منطقه‌ای راه برای حضور آسان چین در منطقه را همواره می سازد. پاکستان اما با ۲ چالش مهم یعنی روابط با هند و افغانستان روبرو خواهد بود و اینکه آیا اسلام‌آباد می‌تواند مانند ایران و عربستان، به مشکلات خود با ۲ همسایه شرقی و غربی خود پایان دهد.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صبح روز ۱۷ فروردین در پکن دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزرای خارجه پس از این دیدار بیانیه مشترکی را با حضور وزیر خارجه چین به امضا رساندند و ضمن توافق برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند.

به گزارش ایرنا، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پای‌بندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha