۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۲۹
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85077696
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش جذابیت آسیا برای سرمایه گذاران خارجی

۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۲۹
کد خبر: 85077696
مریم آزیش
افزایش جذابیت آسیا برای سرمایه گذاران خارجی

تهران- ایرنا- وقوع نوسانات بانکی در ایالات متحده سبب شده است سرمایه گذاران پول علاقه مند به سرمایه گذاری در بازارهای چین و سایر اقتصادهای نوظهور آسیا شوند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از بلومبرگ، بر پایه تحلیل های متعددی که از سوی بانک های جهانی و شرکت های مدیریت دارایی صورت گرفته است، سرمایه گذاران معتقدند بازارهای آسیایی در موقعیت بهتری برای مقابله با بحران های مالی قرار دارند.

بر اساس تحلیل منتشر شده از سوی سیتی بانک، بازارهای مالی آسیا در مقایسه با ایالات متحده کمتر با بحران روبرو می شود و ارزهای این کشورها در مقایسه با دلار با فراز و فرود کمتری روبرو هستند.

به دنبال سقوط بانک «سیلیکون ولی» آمریکا در اواخر اسفند ماه سال گذشته، سهام شرکت های مالی در آسیا به استثنای ژاپن افزایشی شدند.

چند ساعت پس از آنکه اعلام شد بانک «سیلیکون ولی» نتوانسته است سرمایه مورد نیازش را تامین کند، مقام‌های فدرال ایالات متحده این بانک را تعطیل کردند.

تعطیلی یک بانک به بهانه ورشکستگی از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ در ایالات متحده بی‌سابقه است.

ماه گذشته پس از سقوط موسسات بانکی بخش مالی در آمریکا، سرمایه گذاران جهانی در بهت و وحشت فرو رفته اند و نسبت به خروج سرمایه خود از آمریکا و سرمایه گذاری در آمریکا چراغ سبز نشان داده اند.

در اروپا نیز کردیت سوئیس که یکی از برجسته ترین بانک ها در این قاره به شمار می رود پس از سقوط ارزش سهام خود با گروه یو بی اس ادغام شد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان اقتصادی بر این باورند آسیا منطقه امنی برای سرمایه گذاری به شمار می آید.

یس گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند (ANZ) اذعان‌کرد: نگرانی‌های فراوانی وجود دارد که بحران بانکی آمریکا باعث ایجاد یک بحران مالی جهانی همانند بحران سال ۲۰۰۸ میلادی شود که جهان را در بدترین رکود خود پس از جنگ جهانی دوم فرو برد.

به گزارش ایرنا از وبگاه سیدنی مورنینگ هِرالد، سقوط ناگهانی بانک سیلیکون‌ولی، بازارهای جهانی را متزلزل کرد و باعث شد یوبی‌اِس، بانک رقیب خود، کردیت سوئیس را بخرد و نگاه‌ها را به سوی اقداماتی خیره کرد که مقام‌های آمریکا برای حمایت از وال استریت و ممانعت از سرایت این بحران انجام خواهند داد.

دویچه بانک تاکنون آخرین بانکی است که قربانی این بحران شده است. سهام این غول مالی در روز جمعه ۸.۵‌درصد سقوط کرد، زیرا سرمایه‌گذاران نگران افزایش هزینه‌های بیمه اوراق قرضه آن در برابر خطر نکول هستند.

«شِین اِلیوت» (Shayne Elliott) رئیس چهارمین بانک بزرگ استرالیا در اظهارنظری که در وبگاه این بانک منتشر شده است، تاکید کرد که شوک بانکی آمریکا این قابلیت را دارد که بحران مالی ایجاد کند؛ هرچند هنوز برای اعلام این موضوع خیلی زود است.

وی در عین حال گفت: علل ایجاد بحران مالی کنونی در آمریکا با آنچه بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی را پدید آورد، بسیار متفاوت است.

الیوت افزود: بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی به کیفیت دارایی‌ها و وام‌دهی بانک‌ها مربوط بود؛ در حالی که اکنون این خطر وجود ندارد و مشکل متفاوت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha