۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۳۴
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85077706
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مصرف نان در ایلام بیشتر از میانگین کشوری است

۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۳۴
کد خبر: 85077706
مصرف نان در ایلام بیشتر از میانگین کشوری است

ایلام - ایرنا - سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام با بیان اینکه میانگین مصرف نان کشور در ماه به ازای هر فرد ۶ کیلوگرم است، گفت: میانگین مصرف ماهانه نان در این استان هشت تا ۱۰ کیلوگرم در ماه است.

سعید شریفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان ایلام دارای ۶۵۰ واحد نانوایی فعال است که این تعداد نانوایی در ماه باتوجه به پخت نوع نان، ۶ هزار و ۳۰۰ تن آرد یارانه ای نوع یک یا ۲ دریافت می کنند.

وی افزود: از این مقدار پنج هزار و ۲۵۰ تن آرد سهمیه برای نانوایی های مناطق شهری است و ۵۰۰ تن آرد روستایی توسط تعاون روستایی و ۵۵۰ تن آرد عشایری از سوی امور عشایر در طول ماه توزیع می شود.

شریفی یادآور شد: در حال حاضر ۲۰ واحد نانوایی مجهز به مشعل دوگانه سوز و برق اضطراری هستند و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به دیگر نانوایی ها تعداد این واحدهای دوگانه سوز و مجهز به منبع آب و برق اضطراری افزایش خواهد یافت.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام ادامه داد: همه نانوایی های استان مجهز به دستگاه کارتخوان نانینو هستند که هر تراکنش روزانه ۳۰ درصد برای آن واحد نانوایی کارمزد و سود محاسبه می شود.

وی با بیان اینکه سامانه نانینو مبتنی بر عملکرد واحد نانوایی عمل می کند، گفت: به ازای کم یا گران فروشی و تخلف محرز شده یا عملکرد مطلوب ۱۰ درصد سهمیه آرد واحدهای نانوایی کم یا زیاد می شود.

ذائقه مردم ایلام باید به سمت مصرف نان سبوسدار به جای نان سفید تغییر کند

شریفی در مورد میزان افزایش سبوس و ریزمغذی ها به آرد تولیدی هم توضیح داد: برای افزایش کیفی نان طبخ شده میزان سبوس آرد نوع یک شامل نان هایی چون تافتون، لواش و ریزشی تا ۱۵ درصد، نوع ۲ نظیر سنگک و ساجی (محلی) ۱۲ درصد و بربری ۱۸ درصد است.

وی افزود: بسته به میزان سبوس آرد، نان طبخ شده نهایی تیره تر از نان سفید و در نتیجه با کاهش تقاضا و خریدار مواجه است در حالی که باید سطح آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به نان های سبوس دار و کیفیت و غنای آن به عنوان نان سالم و کامل نسبت به نان و آرد سفید افزایش یابد.

وی تاکید کرد: باید اطلاعات و مزایای نان سبوسدار باتوجه به کیفیت و سلامت آن در رسانه ها و فضای مجازی به طور گسترده برای آگاهی مردم منتشر و منعکس شود و موضوع اهمیت فرهنگ سازی تغییر ذائقه و ترغیب مردم به سمت نان سبوس دار در جلسه بعدی کارگروه آرد و نان مطرح خواهد شد.

میانگین مصرف سالانه گندم ایلام ۱۱۰ تا ۱۰۰ هزار تن است

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ایلام در مورد گندم زیر کشت سال زراعی جاری ( اول مهر هرسال تا پایان شهریور سال بعد) یادآور شد: پیش بینی های اولیه باتوجه به میزان بارش های مساعد و مطلوب اخیر بیانگر برداشت ۲۵۰ تا ۲۴۰ هزار تن گندم در استان است.

وی اظهار کرد: ۶۰ درصد تولید و برداشت گندم ایلام مربوط به اراضی کشاورزی حوزه جنوب استان به ویژه شهرستان دهلران است و این شهرستان یکی از مرغوب و با کیفیت ترین گندم های کشور را تولید می کند.

به گفته شریفی سال گذشته باتوجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی های عدیده میزان برداشت محصول گندم استان ۱۷۶ هزار تن بود که امسال افزایش این رقم به ۲۵۰ تا ۲۴۰ هزار تن پیش بینی می شود.

وی بیان کرد: با احتساب ۱۶ سیلوی ذخیره گندم با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن گندم در مجموع ۴۲ مرکز خرید تضمینی با نرخ مصوب دولتی در شهرستان های مختلف استان با آغاز برداشت گندم در نیمه دوم اردیبهشت ماه آماده پذیرش این محصول در استان است.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام افزود: میانگین مصرف سالیانه گندم ایلام ۱۱۰ تا ۱۰۰ هزار تن است که مازاد گندم استان به دیگر نقاط کشور با نظارت سازمان بازرگانی دولتی ایران ارسال می شود.

توزیع ۲ هزار و ۳۰۰ تن شکر و برنج در ایلام طی سال گذشته

شریفی در مورد ذخیره کالاهای اساسی نظیر شکر و برنج هم گفت: سال گذشته در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ تن برنج وارداتی و یک هزار و ۷۵۰ تن شکر توزیع شد.

وی در مورد میزان ذخایر کالاهای اساسی هم گفت: یک هزار و ۷۰۰ تن برنج، ۹۰۰ تن شکر و ۱۱ هزار تن گندم در سیلوها و انبارهای شرکت ذخیره شده که این مقدار کالای استراتژیک در طول سال بسته به نیاز بازار عرضه و تقاضای استان با قیمت مصوب دولتی افزایش و عرضه خواهد یافت.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام خاطرنشان کرد: برای ماه رمضان و طرح ضیافت نیز توزیع تدریجی ۶۰۱ تن برنج وارداتی و ۱۰۵ تن شکر در حال انجام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha