۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۲۳
کد خبر: 85077781
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

قدرشناس این شب‌ها باشیم

۲۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۲۳
کد خبر: 85077781
قدرشناس این شب‌ها باشیم

مشهد- ایرنا- همه روزها و ماه‌ها از آن خداست و همگی از شرافت خاصی برخوردارند اما از آن بین، بنا بر روایات مختلف، ماه رمضان و شبهای قدر جایگاه خاص و ممتازی دارند و از سوی قرآن و ائمه اطهار (ع) تاکید ویژه ای بر آنها شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رمضان، ماه نزول قرآن است که چون انگشتر، نگینی گرانسنگ و بی‌نظیر چون قدر را در میان گرفته است و قدر، شب دعا، تضرع، توبه، توجه به پروردگار و رهایی از قید بندگی غیرخدا و فرصتی برای مغفرت و جبران گناه و بازگشت به دامان معبود است.

این شب، شب احیای خویش است، برای آنکه دوباره تقدیر خویش را رقم بزنیم و لوح جدیدی از مسیر زندگی خود را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنیم.

باید قدر این شب ها را دانست و از لحظه لحظه آن در فضای نیایش و عبادت استفاده برد.

قدر، شبی است که باید دست به دامان مولا شد و با توسل به ساحت مقدس ائمه معصومین (ع) سر بر درگاه مغفرت الهی سایید. قرآن بر سر گرفت و در نیمه های شب با آوای شکسته و محزون "یارب، یارب" از درگاه رحمانیتش طلب آمرزش و مغفرت کرد و عاجزانه از او خواست تا قلم عفو بر جرائم اعمالمان کشیده و لطف و عنایت خود را بیش از پیش شامل حال مان کند.

این شب ها سراسر نور است

امام جمعه شهرستان چناران در باره فضیلت شب های قدر به خبرنگار ایرنا گفت: این شب ها سراسر نور است و به جهت عظمت، قرآن آن را برتر از هزار ماه می داند.

حجت الاسلام مظفر تاجی افزود: بنا بر روایات گوناگون، عظمت این شب به گونه ای است که اگر گناهکارترین فرد با دلی شکسته به محضر حق تعالی برود، دست رد بر سینه اش زده نمی شود و فرصتی مغتنم برای سیر و سلوک معنوی او خواهد بود.

وی شب زنده داری را از سنت های تاکید شده شب های قدر دانست و اظهار کرد: شب قدر شبی است که در آن مقدرات یک ساله انسان رقم می خورد و این امر لزوم برنامه ریزی برای استفاده از برکات معنوی این شب را نشان می دهد.

وی با اشاره به اهمیت شب های قدر گفت: عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است لذا توصیه می شود افراد با برنامه ریزی مناسب، بیشترین بهره معنوی ممکن را از این شب ها ببرند.

امام جمعه چناران افزود: در روایات آمده است که ملائکه در این شب ها بر زمین فرود می‌ آیند و نزد امام زمان(عج) می ‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده است بر ایشان عرضه می ‌دارند.

وی اظهار کرد: شب قدر به بیان صریح قرآن و بر اساس روایات رسیده از ائمه (ع)، از ارزش و جایگاه خاصی برخوردار است و پرداختن به اعمال این شب، زمینه دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی را برای انسان ها مهیا می کند.

حجت الاسلام تاجی بهره برداری بیشتر از شب های قدر را در گرو آمادگی قبلی دانست و گفت: باید از قبل خود را آماده کنیم، مراقب زبان، چشم، گوش و جوارح خود بوده و از قبل استراحت داشته باشیم تا بتوانیم از شب نزول رحمت واسعه الهی، بهره کافی ببریم.

وی افزود: غسل کردن، شب ‌زنده ‌داری، تلاوت قرآن، نماز خواندن، مناجات و عبادت، خواندن دعاهای مخصوص شب های قدر و اعمالی که در مفاتیح الجنان آمده، از مهمترین آدابی است که در این شب ها بسیار توصیه و تأکید شده است.

وی با بیان اینکه این شب ها بهترین زمان برای اجابت دعاست، اظهار کرد: مسلمانان در این شب ها برای ظهور امام زمان (عج)، حل مشکلات کشورهای اسلامی و نابودی کفر جهانی دعا کنند تا شاهد جهانی پر از صلح و صفا باشیم.

کودکان را با این شب ها بیشتر آشنا کنیم

قدرشناس این شب‌ها باشیم

امام جمعه نیشابور نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: شب قدر فضیلت بزرگی دارد و دنیا و آخرت فرد را رقم می زد، از این رو والدین از هم اکنون فرزندان خویش را با برکات نورانی این شبها آشنا کنند تا در آینده روشنگر مسیر زندگی آنها باشد.

حجت الاسلام سیدقاسم یعقوبی ادامه داد: شب های قدر از ساعت های بسیار کیمیای ماه مبارک رمضان هستند و مومنان باید در این شب ها به کیفیت اعمال خویش بیشتر توجه کنند و این فرصت بزرگ معنوی را از دست ندهند.

وی بیان کرد: شاکله فیض این شب ها معرفت آل الله، معرفت امیر المومنین حضرت علی (ع) و شناخت ولایت است که همه ما باید آنها را خوب بشناسیم.

وی خاطرنشان کرد: این شب ها به جز نزول قرآن، شب نزول ظرف ثقلین یعنی قرآن و عترت هم هست که این ظرف ولایت است که قرآن در آن نزول پیدا می کند و مجاری فیض الهی و قرآن ولی الله اعظم است.

حجت الاسلام یعقوبی خاطرنشان کرد: بیاییم در شب های قدر، حضرت حق را با چشم دل ببینیم و با خدای خویش عهد ببندیم تا بنده ای شایسته برای او باشیم.

امام جمعه نیشابور با اشاره به اینکه اهل بیت (ع) در حکم قرآن ناطق هستند، اظهار کرد: ما در شب های قدر قرآن صامت را بر سر می گیریم که علاوه بر آن در این شب ها باید شناخت خویش از اهل بیت (ع) به عنوان مجرای فیض الهی را نیز افزایش دهیم.

وی گفت: چه نیکوست که در شب های قدر ماه مبارک امسال از خداوند عافیت در دین و دنیا را بخواهیم و از محبت امیر المومنین علی بن ابیطالب (ع) سیراب شویم، اگر می خواهیم در شب های قدر محبوب خدا شویم باید خودمان را از محبت حضرت علی (ع)، اولاد معصومش و امام زمان (عج) سیراب و یک ارتباط معنوی با حضرت حجت (ع) برقرار کنیم.

شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان مصادف با شب های پربرکت قدر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha