امام جمعه شهرکرد:روش‌های نوین برای جذب کودکان به سمت کتابخانه‌ها ایجاد شود

شهرکرد-ایرنا-نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد جشنواره کتابخوانی رضوی را به عنوان یک کار ارزشمند در بخش فرهنگ دانست و اظهار داشت: به‌کارگیری روش‌های نو و ایجاد جاذبه برای آوردن کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌ها ضروری است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی نکونام روز یکشنبه در دیدار جمعی از کتابداران و مسوولان ستادی اداره کل امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری افزود: فعالیت در زمینه کتاب و کتابخوانی از عرصه‌های مهم فرهنگی است و کتاب که محصول قلم است، که خداوند به آن قسم یاد می‌کند در فرهنگ ما جایگاه رفیعی دارد.

وی ادامه داد:یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده نرخ کتابخوانی در کشور و استان ما کم باشد، این است که اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه جانیفتاده و نهادینه نشده است و کسانی که در این مجموعه هستند باید عظمت این کار فرهنگی را درک و به نسل جدید منتقل کنند.

نکونام تاکید کرد: انسان اگر عظمت کاری را درک کرد، به آن دلبسته‌تر می‌شود و با اشتیاق و ولع به سمت آن حرکت می‌کند و هرآن‌چه در توان دارد برای افزایش کمیت و کیفیت در آن زمینه بهره می‌بَرد و در مقابل آن در صورتی که اهمیت کاری را درک نکند، با سستی آن کار را انجام می‌دهد.

امام جمعه شهرکرد تاکید کرد: ایجاد جاذبه برای آمدن کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌ها ضروری است و ایجاد شوق در این قشر، نیازمند صرف هزینه‌های زیادی نیست و با خلاقیت، نوآوری و خلق فضای پُرنشاط در کتابخانه‌ها، می‌توان پای آن‌ها را به کتابخانه باز کرد و در این راه می‌توان با برگزاری فراخوان تولید کاردستی توسط کودکان و نوجوانان، تولیدات ایشان را در کتابخانه‌ها به نمایش گذاشت.

نکونام با تاکید بر لزوم به‌کارگیری روش‌های نو در ترویج کتابخوانی گفت: می‌توان با راه‌اندازی غرفه‌های کتاب در مراکز مختلف، ادارات، پارک‌ها و مناطق گردشگری استان به معرفی کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی پرداخت و در سایه این فرهنگ آسیب‌های اجتماعی را نیز کاهش داد.

وی یادآور شد: برگزاری جشنواره‌های کتابخوانی مانند جشنواره رضوی نیز از کارهای بسیار خوب و ارزشمند در این زمینه است که مورد استقبال جامعه نیز قرار گرفته است، به‌ویژه آنکه جوهره امامانمان(ع) هنوز به‌درستی شناسایی نشده و معرفی کتاب به مخاطبین در مقاطع سنی مختلف می تواند در این زمینه راه‌گشا باشد.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز در ابتدای این نشست گفت:دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی تا یکم تیرماه ۱۴۰۲ ادامه دارد و در این دوره با تمرکز بر منابع مرتبط با سیره حضرت امام رضا(ع)، دارای بخشی ویژه‌ای با محوریت حضرت امام حسن عسکری(ع) است.

احمد فرهادی ادامه داد: سال گذشته ۲۶ هزار نفر از کتاب‌خوانان و علاقه‌مندان استان در بخش‌های فردی و خانوادگی یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند و از این تعداد ۳۵۸ نفر در رشته‌ها و رده‌های سنی مختلف به عنوان نفرات برتر شناخته شدند و از این تعداد نیز سه نفر در جمع برگزیدگان کشوری جشنواره قرار گرفتند.

وی افزود: امسال دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش‌های فردی یا گروهی و خانوادگی، به 2 شیوه مکتوب و الکترونیک برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به شرکت در بخش انفرادی می‌توانند متناسب با گروه سنی خود ضمن مطالعه کتاب‌ها، در هر یک از رشته‌های جشنواره شرکت کنند.

فرهادی یادآور شد: در بخش گروهی نیز امکان مشارکت در قالب جمع‌های دوستانه، دانشجویی و صنفی در رشته‌های با قابلیت گروهی میسر است و علاقه‌مندان به شرکت در بخش خانوادگی نیز علاقه‌مندان می‌توانند با همه یا بخشی از اعضای درجه یک خانواده متناسب با گروه سنی خود در رشته‌های جشنواره شرکت کنند.

وی تصریح کرد: در این دوره جشنواره کتابخوانی رضوی منابع دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به چهار گروه سنی خردسال، کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال تفکیک شده است و کتاب‌های "مسافران شب برفی" و "نادانی دشمن ماست"، "پنج حدیث از امام حسن عسکری(ع)" منابع بخش خردسال هستند و آثار "اسب چوبی" ،"10 قصه از امام حسن عسکری(ع)" و "بیدار شو بابا" منابع بخش کودکان هشت تا ۱۲ سال و کتاب‌های "من ضامن"، "غروب خورشید در سامرا: زندگینامه امام حسن عسکری(ع)"، منابع بخش نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله و دو اثر "آبی‌ها" و "ماه در محاق"منابع ویژه بخش جوان و بزرگسالان ۱۸ سال به بالا است.

مدیرکل امور کتابخانه های استان عمومی خاطرنشان کرد:دسترسی به کتاب‌ها از سه دسترسی به نسخه الکترونیک در سامانه جشنواره، خرید کتاب با تخفیف و دریافت امانی کتاب با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و همچنین امکان‌پذیر است.

فرهادی‌ یادآور شد: نزدیک به ۶۰ باب تابخانه استان سال گذشته ۲۶۰ جلسه نقد و بررسی برگزار کردند و در مناسبت‌های گوناگون به معرفی،رونمایی ۱۰ کتاب از نویسندگان استان، و برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب مبادرت کردند و اداره کل امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری با کتابخانه های سیار در مناطق عشایری و روستایی استان حضور داشته است.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره جشنواره‌ کتابخوانی رضوی تا اول تیرماه ۱۴۰۲ ادامه دار و برگزیدگان این جشنواره در دو سطح ملی و اُستانی با لوح تقدیر و هدایای نقدی در بخش‌های فردی، گروهی و خانوادگی تقدیر خواهند شد.

امام جمعه شهرکرد:روش‌های نوین برای جذب کودکان به سمت کتابخانه‌ها ایجاد شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha