کوچ بهاره عشایر استان تهران آغاز شد

تهران - ایرنا - مدیر امور عشایر استان تهران از آغاز کوچ بهاره عشایر این استان خبر داد و گفت: یک هزار و ۸۰۰ خانوار عشایری استان از مناطق قشلاقی به سمت مناطق ییلاقی شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات کوچ می‌کنند.

فرشید ذبیحی  روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کوچ بهاره عشایر استان تهران حدود یک ماه ادامه خواهد داشت و در نیمه خردادماه وارد مناطق ییلاقی می شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر عشایر استان تهران امسال نیز حدود ۴۰۰ خانوار عشایر میهمان از استان‌ های قم، البرز، مرکزی و سمنان در مناطق ییلاقی شهرستان های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات مستقر خواهند شد.

مدیرامور عشایر استان تهران یاد آوری کرد: امسال نیز هماهنگی خوبی با استانداری و سایردستگاه های مرتبط صورت گرفته تا خدمات رسانی مناسبی به عشایر داشته باشیم که تامین امنیت در مسیر کوچ، تسهیل و هماهنگی لازم برای تردد عشایر و دام از معابر و جاده‌های برون شهری، ارائه خدمات بهداشتی به عشایر، واکسیناسیون و سایر خدمات دامپزشکی، تامین آب شرب بهداشتی، مرمت و بازگشایی مسیرهای عشایری از خدمات مهم دستگاههای مربوطه به عشایر است.

به گفته وی، بر همین اساس با توزیع سیلندرگاز و استفاده از انرژی‌ های سازگار با محیط زیست و همچنین سامانه‌های مختلفی از جمله فانوس و حمام خورشیدی، روشنایی معابر در استقرارگاه‌های عشایری در نظر گرفته شده و مسیرهای کوچ عشایر نیز مرمت و بازگشایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه به مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند، این جامعه تولیدکننده در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی تولید کردند، عشایر استان تهران با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha