افزایش کرایه‌ای که بر شهروندان مشهد گران آمد

مشهد- ایرنا- شهرداری مشهد چهاردهم فروردین امسال مصوبه افزایش بهای خدمات مترو و اتوبوس را اجرایی کرد که این مصوبه به ویژه با افزایش ۵۰ درصدی در بخش اتوبوس، شهروندان را شگفت‌زده کرد.

به گزارش ایرنا، عیدی امسال شهرداری و شورای مشهد به شهروندان شوکه کننده بود، آن‌هم به اقشاری که عمدتا از طبقه ضعیف و متوسط جامعه هستند و از حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده می کنند.

بر این اساس طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، بهای خدمات در خطوط روزانه اتوبوس شهری از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان و بهای خدمات مترو از هزار و ۲۰۰ تومان به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

شهروندان در نخستین هفته اعمال این افزایش قیمت، بدان واکنش نشان دادند، به گونه ای که به محض حضور در ایستگاه های اتوبوس و مترو، همه جا می توان غرولندهای شهروندان را شنید و ناخرسندی آنان از این افزایش قیمت، آن هم در شرایط کنونی را به عینه دید.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا حکایت از آن دارد که حتی در مواردی مسافران در اعتراض به این افزایش قیمت، از زدن "من‌کارت" برای پرداخت کرایه پرهیز می کنند.

افزایش کرایه‌ای که بر شهروندان مشهد گران آمد

گلایه شهروندان

یک شهروند مشهدی در اعتراض به افزایش بهای خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش بهای خدمات معمولا در قبال افزایش کیفیت خدمات رخ می دهد، مگر شهرداری تعداد اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقل عمومی را اضافه کرده که چنین افزایش نرخی اعمال کرده است؟

آذر میری افزود: سامانه‌های گرمایشی ناوگان در فصل سرما و سامانه های سرمایشی در فصل گرما مشکل دارد، و از سویی ناوگان فرسوده است و مشخص نیست که افزایش بهای خدمات در کجا هزینه می شود.

وی ادامه داد: ازدحام جمعیت در اتوبوس‌ها از دیگر مشکلات این بخش است و اگر اتوبوس به تعداد کافی توسط شهرداری مشهد تامین شود با این ازدحام در اتوبوس ها مواجه نمی شویم.

میری خاطرنشان کرد: مدت انتظار در ایستگاه های اتوبوس نیز در اغلب موارد حدود نیم ساعت است که گاه تا ۴۰ دقیقه نیز می رسد و بدون شک این نوع خدمت رسانی ارزش افزایش بها را ندارد.

شهروند دیگری نیز اظهار کرد: افزایش بهای خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی باید کارشناسی شده انجام می شد، مگر حقوق و دستمزد در سال جاری چقدر افزایش یافته است که بهای خدمات اتوبوس شهری باید ۵۰ درصد افزایش یابد؟

مصطفی اکبری افزود: شهرداری مشهد سال "مهار تورم"، را با تورم‌زایی آغاز کرده است و این اقدام در شرایط فعلی منجر به ایجاد نارضایی در میان شهروندان شده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی مشهد مرتب و سروقت نیست، افزایش ۵۰ درصدی بهای خدمات حمل و نقل هیچ توجیهی نمی تواند داشته باشد.

یک شهروندان دیگر، که دانش آموز است، نیز گفت: طبق شنیده ها در همه جا برای دانش آموزان تسهیلاتی درنظر گرفته می شود اما در شهر ما نه تنها خبری از تسهیلات دانش آموزی نیست بلکه در اولین روز کاری سال جدید با افزایش ۵۰ درصدی کرایه اتوبوس مواجه شده ایم.

امین محمدی افزود: ما از اتوبوس برای تردد استفاده می کنیم که در این شرایط افزایش تورم، فشار اضافی به خانواده ها وارد نکنیم اما شهرداری این فشار را به زندگی ما وارد می کند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری این همه درآمد از محل عوارض و جیب مردم دارد، لذا حداقل در موضوع حمل و نقل عمومی باید از شهروندان حمایت کند نه اینکه به یکباره کرایه اتوبوس را ۵۰ درصد افزایش دهد.

یک شهروند میانسال نیز گفت: من کارمند هستم و برای تردد به محل کار از اتوبوس و مترو استفاده می کنم تا بخش کمتری از حقوقم صرف تردد شود، اما با این اقدام شهرداری فشار بیشتری بر من وارد می شود.

حسنی افزود: در شرایط فعلی سعی می کنیم از خرج های اضافه تا حد ممکن کم کنیم تا سهم بیشتری از حقوق برای گذران زندگی باقی بماند، از شهرداری و شورای شهر مشهد توقع می رفت که در این شرایط به جای اندیشیدن به جیب خود، به فکر سفره و معیشت مردم باشد.

شهروند دیگری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کلانشهرها روزهای زیادی از سال را با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا، ترغیب شهروندان برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است.

میلاد حسینی افزود: در شرایطی که شهرداری باید اقدامات انگیزشی برای ترغیب شهروندان به استفاده از این ناوگان داشته باشد، با افزایش نرخ بهای خدمات در نقطه مقابل این امر کار می کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد هزینه تردد با حمل و نقل عمومی با خدمات ارائه شده همخوان نباشد، ترجیح می دهیم از وسایل شخصی خود برای تردد استفاده کنیم.

حسینی افزود: از شورایی که عنوان شورای انقلابی را یدک می کشد انتظار می رفت که بیشتر از افزایش درآمد شهرداری، به فکر معیشت مردم باشد.

افزایش کرایه‌ای که بر شهروندان مشهد گران آمد

قیمت تمام شده هر جابه جایی توسط ناوگان اتوبوسرانی ۱۲ هزار تومان است

روزانه حدود یک میلیون مسافر توسط هزار و ۸۷۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس در سطح شهر مشهد جابه جا می شوند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قیمت تمام شده هر جابه جایی توسط ناوگان اتوبوسرانی در سال جاری حدود ۱۲ هزار تومان است.

علی اصغر نیشابوری افزود: هم اینک از هر شهروند بابت جابه جایی با اتوبوس هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می شود که معادل ۱۲.۵ درصد این هزینه‌کرد واقعی است و مابقی مبلغ از سایر منابع شهرداری تامین می شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته هزینه تمام شده بهای خدمات برای هر جابه جایی۶ هزار و ۲۳۱ تومان بود و کرایه مصوب دریافتی از شهروندان نیز هزار و ۱۰۰ تومان بود که با مصوبه شورای شهر هزار تومان اخذ می شد.

نیشابوری ادامه داد: در این راستا امسال افزایش ۴۰ درصدی بهای خدمات اتوبوسرانی را داشته ایم.

وی افزود: از شهروندانی که بهای خدمات حمل و نقل را به صورت نقدی پرداخت می کردند در سال گذشته طبق مصوبه شورای شهر مبلغ سه هزار تومان دریافت می شد که این مبلغ امسال نیز تغییر نکرده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی لازم به شهروندان در خصوص افزایش بهای خدمات نیز از هشتم فرودین ماه جاری در داخل پایانه های اتوبوسرانی و داخل ناوگان صورت گرفته است.

نیشابوری اضافه کرد: میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی مشهد حدود ٩ سال است و ٧۸۰ دستگاه از ناوگان اتوبوسرانی مشهد فرسوده با عمری بالای ۱۰ سال است.

افزایش کرایه‌ای که بر شهروندان مشهد گران آمد

هزینه تمام شده سفر با مترو ۱۱ هزار و ۵۰۰ هزار تومان است

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل‌آباد، اسفند ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.

عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره‌برداری شد.

اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید و در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در جریان سفر رییس جمهور وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.

به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد، پارسال بهای تمام‌شده هر سفر با این ناوگان هفت هزار و ۸۵۰ تومان بود که هزار و ۲۰۰ تومان آن توسط مسافران و مابقی توسط شهرداری پرداخت می شد.

وحید زمانیان وحیدی افزود: هزینه تمام‌شده هر سفر در سال جاری نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بدون استهلاک برآورد شده و این رقم با در نظر گرفتن استهلاک به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: امسال طبق مصوبه شورای شهر مشهد، هزینه پرداختی هر سفر برای شهروندان هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

زمانیان افزود: بهای بلیت‌های تک‌سفره نیز در سال گذشته ۲ هزار تومان بود که با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد امسال تغییری نکرده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد افزود: به‌صورت میانگین روزانه ۲۲۰ هزار سفر از طریق خطوط ۱ و ۲ مترو مشهد انجام می‌شود.

افزایش کرایه‌ای که بر شهروندان مشهد گران آمد

بررسی طرح ارائه خدمات رایگان مترو و اتوبوسرانی مشهد در شورای شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرحی در شورای شهر مشهد در دست بررسی است که براساس آن ارائه خدمات در بخش های مترو و اتوبوسرانی برای زائران و مجاوران رایگان باشد.

موسی الرضا حاجی بگلو افزود: این طرح براساس اقدامات عملیاتی و علمی در دست تهیه است و روی مدلهای مختلف اقتصادی آن کار می شود تا از محلی درآمد اقتصادی مناسب برای این اقدام کسب شود.

وی گفت: درآمد ناوگان اتوبوسرانی و مترو مشهد در سال حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است که این درآمد از محل های دیگر قابل جبران است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: پیش بینی می شود این طرح تا یک ماه آینده به صحن علنی شورای شهر برسد تا براساس شعار سال، امید و آسایش را برای مردم به ارمغان آورد.

حاجی بگلو در خصوص افزایش بهای خدمات اتوبوسرانی و مترو در سال جاری نیز گفت: این افزایش مربوط به بودجه ۱۴۰۲ شهرداری مشهد است و براساس قانون درآمدهای پایدار و نرخ تورم مشخص شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha