رویکرد جهادی دولت در گازرسانی به روستاهای استان کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - تلاش جهادگونه کارکنان شرکت گاز استان کرمانشاه در سال گذشته موجب شد تا هم اکنون حدود ۹۰ درصد روستاهای استان از نعمت گاز برخوردار شوند که با برنامه ریزی های انجام شده این قابلیت وجود دارد تا این میزان تا پایان امسال به ۱۰۰ درصد برسد.

به گزارش ایرنا، ارتقای شاخص‌های رفاه و محرومیت‌زدایی به‌ویژه در بین روستاییان همواره مورد تأکید آیت‌الله رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران بوده که همین موضوع در ترسیم افق اتصال صددرصدی روستاهای این استان به شبکه گاز سراسری مورد تاکید بوده است.

گسترش شبکه گاز، یکی از ارکان عدالت در خدمت‌رسانی به شمار می‌رود که این امر در توسعه مناطق محروم شهری و روستاها و همچنین کاهش دغدغه‌های روستاییان به ویژه در مناطق محروم مؤثر است.

گازرسانی به شهرها و روستاها با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی و سخت گذر بودن برخی از مسیرها در کنار هزینه بالای اجرای پروژه‌ها در این مناطق، همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است که به همت کارکنان پرتلاش و سختکوش شرکت گاز یکی پس از دیگری رفع شده است.

شرکت گاز استان کرمانشاه نیز در همین راستا در سال گذشته موفق شد اقدامات گسترده ای را در حوزه گازرسانی به مناطق روستایی به ثمر رسانده و شمار زیادی از ساکنان روستاهای مناطق سردسیر و سخت گذر استان را از نعمت گاز برخوردار کند؛ به همین مناسب پای صحبت های مدیرعامل این شرکت نشستیم تا از اقدامات انجام شده در سال گذشته بگوید.

۲۳۰ روستای استان کرمانشاه در سال گذشته گازدار شد

مدیرعامل شرکت گاز استان با حضور در ایرنا مرکز کرمانشاه گفت: در سال گذشته ساکنان ۲۳۰ روستای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند که این میزان بیشتر از برنامه مصوب برای این شرکت در سال ۱۴۰۱ بود.

رویکرد جهادی دولت در گازرسانی به روستاهای استان کرمانشاه

«ناصر حسینی» افزود: با گازرسانی به این تعداد روستا، ضریب نفوذ گاز طبیعی در روستاهای استان به ۹۰ درصد رسید که این ضریب از بسیاری از استان های دیگر کشور بالاتر است.

وی اضافه کرد: در استان کرمانشاه در مجموع ۲ هزار و ۵۶۲ روستا وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۳۶۸ روستا براساس مصوبه شورای اقتصاد قابلیت گازرسانی دارند که شرکت گاز توانسته است از این تعداد روستای واجد شرایط، ۲ هزار و ۲۱ روستا را گازدار کند و هم اکنون ساکنان آن از نعمت گاز برخوردار هستند.

حسینی یادآور شد: در مجموع در استان کرمانشاه هم اکنون ۳۴۷ روستا باقی مانده است که از این تعداد ۲۱۵ روستا براساس مصوبه شورای اقتصاد، قابلیت گازرسانی دارند که این تعداد نیز تا پایان سال جاری از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

امکان گازرسانی به تمام روستاهای کرمانشاه وجود دارد

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه یادآور شد: با وجود آنکه براساس مصوبه شورای اقتصاد، امکان گازرسانی به روستاهای زیر ۲۰ خانوار وجود ندارد ولی براساس بند دال تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ، دولت (شرکت گاز) که می تواند روستاهای واقع در مناطق سردسیر و سخت گذر را تا چهار برابر سرانه گازرسانی گازدار سازد، استفاده کرده تا به روستاهای باقی مانده نیز گازرسانی انجام شود.

وی تاکید کرد: بسته هایی تحت عنوان شرق و غرب استان در شرکت گاز تهیه شده است که در این بسته ها تمامی کار طراحی و دیگر موارد موردنیاز فنی فراهم و آماده پیمان سپاری شده است که نیازمند آن است که نمایندگان مجلس و شخص استاندار بودجه مورد نیاز را برای اجرای آن برای شرکت گاز استان فراهم سازند تا عملیات اجرایی این روستاها نیز در اسرع وقت آغاز شود.

رویکرد جهادی دولت در گازرسانی به روستاهای استان کرمانشاه

حسینی افزود: در صورت تحقق این امر ضریب نفوذ گاز طبیعی در روستاهای استان که هم اکنون ۹۰ درصد است به ۱۰۰ درصد رسیده و همه روستاهای دارای سکنه از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

۸۰ درصد از بودجه تعیین شده برای شرکت گاز استان جذب شد

وی یادآور شد: برای نخستین بار در طول زمان فعالیت شرکت گاز استان کرمانشاه، این شرکت موفق شد تا ۸۰ درصد از بودجه سرمایه ای تعیین و تصویب شده برای آن را در سال گذشته جذب کند.

حسینی تاکید کرد: در بخش اشتراک پذیری نیز ۹۹ درصد از برنامه های این شرکت محقق شد به طوری که از مجموع ۲۵ هزار مشترک جدید تعیین شده برای این شرکت در سال گذشته برای ۲۴ هزار و ۶۷۱ مشترک در مناطق شهری و روستایی اشتراک ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه با بیان اینکه در بخش شبکه گذاری نیز ۹۱ درصد برنامه های این شرکت در سال ۱۴۰۱ تحقق پیدا کرد افزود: یکی از اقدامات مهم این شرکت در سال گذشته گازرسانی به شهر « ریجاب » بود که عملیات گازرسانی به آن از سال ۱۳۹۵ آغاز ولی در سال ۱۳۹۸ به دلیل وجود معارض متوقف شده بود.

رویکرد جهادی دولت در گازرسانی به روستاهای استان کرمانشاه

وی اظهار کرد: خوشبختانه با یک سری اقدامات فنی در تاسیسات گازرسانی این منطقه، نظر معارض جلب و پس از تکمیل این خط، ساکنان این شهر نیز از نعمت گاز برخوردار شدند که این امر موجب شد که زمینه گازرسانی به هفت روستای دیگر این شهر نیز فراهم شود که در سال جاری انجام خواهد شد.

۹۷.۶ درصد جمعیت استان کرمانشاه از نعمت گاز طبیعی برخوردارند

وی در ادامه افزود: در زمان حاضر ۹۷.۶ درصد از جمعیت این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که این میزان شامل ۹۰ درصد جمعیت روستایی و ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری را شامل می شود.

حسینی اضافه کرد: از مجموع ۳۵ شهر استان هم اکنون ۳۳ شهر گازدار بوده و تنها شهر « ازگله » فاقد گاز است که تا پیش از پایان امسال با گازرسانی به این شهر، ضریب نفوذ گاز طبیعی در مناطق شهری استان کرمانشاه به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

وی یادآور شد: تنها شهر فاقد گاز استان سومار است که به دلیل آنکه فاقد سکنه است گازرسانی به آن انجام نشده است ولی با این وجود از یک خط انتقال گاز در حال اجرا برای شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب، ۲۰ هزار متر مکعب برای شهر سومار در نظر گرفته شده است تا در صورتی که این شهر در آینده دارای سکنه شده و یا سرمایه گذاری نیاز به گاز داشته باشد از این ظرفیت در اختیار آن گذاشته شود.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha