جزییات نحوه تامین منابع مالی پروژه راه آهن چابهار- زاهدان از صندوق ملی توسعه

تهران- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی از رشد پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی چابهار به زاهدان از ۴۰ درصد به ۶۳ درصد خبر داد و آخرین جزییات از نحوه تامین منابع مالی این پروژه از محل صندوق ملی توسعه را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «امیرمحمود غفاری» در خصوص آخرین وضعیت استفاده از ظرفیت منابع مالی صندوق توسعه ملی برای احداث و تکمیل پروژه‌های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی، گفت: با توجه به اهمیت فوق‌العاده و تکمیل پروژه ریلی چابهار به زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر به واسطه نقش راهبردی آن در توسعه شرق و ایجاد ظرفیت‌های ترانزیتی توسعه‌ای برای کشور، مجوز تأمین منابع مالی از محل تسهیلات مالی صندوق توسعه‌ملی به‌میزان ۳۰۰ میلیون یورو برای احداث پروژه مذکور صادر شد.

وی گفت: تزریق مبلغ یادشده به پروژه موجب رشد پیشرفت فیزیکی از ۴۰ درصد به حدود ۶۳ درصد شده است.

غفاری توضیح داد: همچنین محدوده زاهدان – خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر خط اصلی (۱۸۰ کیلومتر با احتساب خطوط ایستگاهی) نیز در آبان ماه سال گذشته افتتاح و موجب خوشحالی مردم سیستان و بلوچستان شد.

غفاری تشریح کرد: این معاونت به منظور بررسی پیشرفت و رفع موانع جهت تسریع ادامه فرایند کار، جلسات مستمر پایش پیشبرد طرح راه آهن چابهار – زاهدان را با حضور نمایندگان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مشاورین طرح هگزا در طی سالیان اخیر برگزار و طی جلسات برگزار شده تلاش کرده است تا با بررسی به‌هنگام آسیب‌های پیش روی طرح، نسبت به ارائه راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از چالش‌ها اقدام کند.

وصول و واریز بخش سوم تسهیلات اعطایی

وی تأکید کرد: فرایند تزریق ۵۰ میلیون یورو قسط آخر تسهیلات فوق به علت پایان مهلت دو ساله استفاده از این تسهیلات و نیاز به تصویب در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و اخذ موافقت مقام معظم رهبری به تأخیر افتاد که این موضوع موجب عقب ماندگی از برنامه زمانبندی شد که با پیگیری شبانه‌روزی، واریز باقیمانده بخش سوم تسهیلات اعطایی در نهایت معادل ریالی اعتبار فوق نیز وصول شد و به حساب‌های مورد نظر واریز شد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین به منظور تسریع در اجرایی شدن احداث راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد شامل طرح راه آهن چابهار – زاهدان و زاهدان – بیرجند – یونسی، بسته اجرایی تکمیل کریدور راهبردی ریلی شمال – جنوب در شرق کشور و سناریوهای پیشنهادی تامین مالی آن در دستور کار این معاونت قرار دارد.

با عنایت به مصوبه اخیر هیئت امنای صندوق توسعه ملی در سال جاری در خصوص تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های متقاضیان بخش خصوصی در بخش‌های مختلف در قالب اعطای تسهیلات مانایی (تسهیلات مانایی تسهیلات ریالی متصل به ارز است که محاسبات آن ارزی و مبادلات‌ ریالی (معادل نرخ ارز ETS) انجام می‌شود و بازپرداخت آن می‌تواند هم به‌صورت ریالی (معادل نرخ ارزETS و هم به‌صورت ارزی) صورت پذیرد، این معاونت ارائه سایر پروژه‌های اولویت‌دار از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت متبوع به مجموعه صندوق توسعه ملی را در دستور کار خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha