۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۳۸
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85081478
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

شبکه لرزه‌نگاری خراسان‌شمالی مکان دایمی برای استقرار ندارد

بجنورد- ایرنا- رییس شبکه لرزه‌نگاری خراسان شمالی گفت: این شبکه سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد اما هنوز مکانی برای استقرار و تجهیز در اختیار قرار ندارد و به صورت موقت در محل فرمانداری شهرستان بجنورد فعالیت می‌کند.

احمد خسروی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تجهیز و به روزرسانی شبکه لرزه نگاری استان معطل ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار است که باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

وی افزود: این خطه در یک پهنه لرزه خیز قرار دارد و به لحاظ زمین ساختاری و تکتونیکی سرزمینی ناآرام بوده و مردم آن سالانه شاهد زمین لرزه های متعددی هستند از این رو رصد، فعالیت گسل ها و پیش بینی زمین لرزه ها تنها به کمک وجود ایستگاه ها و شبکه لرزه نگاری محقق می شود.

رییس شبکه لرزه‌نگاری خراسان شمالی افزود: بر این اساس تجهیز و به رزو کردن شبکه لرزه نگاری استان امری ضروری است که ضرورت دارد تا مسوولان استانداری به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: موسسه ژئوفیزیک اعلام آمادگی کرد تا در صورت مساعدت استانداری خراسان شمالی، نسبت به تکمیل و تجهیز مرکز شبکه لرزه نگاری بجنورد اقدام کند.

خسروی گفت: اکنون سه ایستگاه لرزه نگاری در این استان فعال است که شامل ایستگاه اسفراین در ارتفاعات شاه جهان، ایستگاه بجنورد در ارتفاعات اسدلی پای کتل و ایستگاه شیروان در ارتفاعات لوجلی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برای ثبت و پردازش خرد لرزه ها ضروری است تا ایستگاه ها در استان توسعه یابد افزود: یک ایستگاه هم در شهرستان راز و جرگلان در حال راه اندازی است اما تجهیزات مورد نیاز هنوز تامین نشده است.

رییس شبکه لرزه‌نگاری خراسان شمالی با تاکید بر لزوم افزایش تعداد ایستگاه های لرزه نگاری در استان خاطرنشان کرد: براساس برنامه پنج ساله ششم توسعه قرار بود شمار ایستگاه های لرزه نگاری در استان به ۱۴ برسد اما این امر تاکنون محقق نشده است.

وی با بیان اینکه برای راه اندازی هر ایستگاه حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود: در صورت حمایت های مالی استانداری خراسان شمالی و همکاری موسسه ژئوفیزیک، راه اندازی ۱۴ ایستگاه لرزه نگاری در ارتفاعات و مناطق استان از اولویت های این شبکه بوده و امید می رود در آینده نزدیک محقق شود.

خسوری خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته به طور میانگین در استان سالانه ۴۳۲ زمین لرزه ثبت شده است و در سال گذشته ۱۹۲ رخداد زمین لرزه در استان ثبت شد.

زلزله؛ یار همیشگی خراسان شمالی

استان خراسان شمالی از استان های زلزله خیز کشور است، این حادثه طبیعی در برخی از سال ها خسارت های زیادی در استان بویژه در روستاها به ساکنان تحمیل کرده است.

خراسان شمالی از نظر زمین شناسی جزو منطقه کپه داغ است، حوضه رسوبی کپه داغ در شمال شرقی ایران، بخش وسیعی از ترکمنستان و شمال افغانستان واقع است و و در تقسیم بندی ایران از نظر خطر وقوع زلزله، شهرهای فاروج، شیروان و گیفان در خراسان شمالی با خطر" خیلی زیاد" و شهرهای آشخانه، اسفراین، جاجرم، بجنورد، چمن بید و گرمخان با خطر "زیاد" تعریف شده اند.

کپه داغ ایران منطقه ای است کوهستانی که دو رشته کوه با روندی موازی بیشتر سطح منطقه را پوشانیده است، رشته شمالی را کوه‌های کپه داغ و هزار مسجد و رشته جنوبی را کوه‌های گلستان، آلاداغ و بینالود تشکیل می دهند بین این ۲ رشته دشت های قوچان، فاروج، شیروان، بجنورد، و گرماب قرار دارد و این گسل در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی به ثبت رسانده است.

بر پایه آمار و اظهارات رسمی کارشناس مسئول شبکه لرزه نگاری بجنورد؛ سال گذشته ۱۹۰ مورد زلزله با بزرگای کمتر از چهار ریشتر و ۲ مورد زلزله با بزرگای چهار تا پنج ریشتر در استان ثبت شد که زلزله های بزرگ از چهار ریشتر در جنوب غربی استان در منطقه جاجرم و گرمه رخ داد.

خراسان شمالی یک دهه گذشته آبستن حوادث زیادی بوده است و در این مدت به طور میانگین سالانه ۴۳۲ زمین لرزه در استان ثبت و پردازش شد که بر این اساس شمار زمین لرزه های رخ داده در سال گذشته نسبت به میانگین ۱۰ ساله ۵۵.۵ درصد کاهش دارد و این استان در سال گذشته به لحاظ رخداد زمین لرزه در رتبه ۱۲ استان های کشور قرار گرفت.

همچنین ۵۳۰ مورد زمین لرزه سال ۱۴۰۰ در خراسان شمالی ثبت شد که ۱۲۹ مورد از زمین لرزه ها بالای ۲.۵ ریشتر بود و سال ۹۹ هم ۱۱۱ مورد زمین لرزه بالای ۲.۵ ریشتر ثبت شد که ۱۰۶ مورد با بزرگای ۲.۵ تا چهار ریشتر و پنج مورد چهار تا ۵.۲ ریشتر بوده است.

خاستگاه بیشتر زمین لرزه های خراسان شمالی همانند سایر نقاط ایران گسل ها هستند و گسل‌ها شکستگی های پوسته زمین را شامل می شوند که در راستای آنها جابجایی قابل ملاحظه روی داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha