از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

تهران-ایرنا- برگزاری روز جهانی قدس در تمامی کشورها، ایالات متحده به دنبال حفظ منافع و بهبود مناسبات با ریاض، واکنش سازمان ملل به جاسوسی آمریکا از گوترش، اخراج ۱۵ دیپلمات روسیه مظنون به جاسوسی توسط نروژ، مکرون درخطر سقوط و تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**نماینده رهبر معظم انقلاب در سوریه: مساله فلسطین خط قرمز مسلمانان است
نماینده رهبر معظم انقلاب در سوریه فلسطین را مساله حیثیتی و خط قرمز برای مسلمانان دانست و تاکید کرد: مساله فلسطین پاسداری از مقدسات است و مسلمانان روی آن حساس هستند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

حجت الاسلام والمسلمین "حمید صفار هرندی" روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا در دمشق، با گرامیداشت روز قدس که با اعلام از سوی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۸ تعیین شد، بیان داشت: مساله فلسطین برای مسلمانان، گذشته از عنوان عدالت خواهی که در متن و ماهیت اسلام وجود دارد و گذشته از عنوان انسانی آن، مساله‌ای است که به پاسداری مقدسات مربوط می‌شود.

وی با اشاره به آیه یک سوره اسراء در قرآن کریم، که خداوند فرموده، «پاک و منزه است خدایی که در (مبارک) شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد حرام (مکّه معظّمه) به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم که او (خدا) به حقیقت شنوا و بیناست»، اظهار داشت: از روزی که قبله اول مسلمین یعنی مسجدالاقصی که سالیان سال پیامبر اکرم (ص) به سمت آن به دستور خدا نماز خواندند و روزی که مورد اهانت و تعرض قرار گرفت، مسلمانان نسبت به آن حساسیت نشان دادند و توقع هم همین است که مسلمانان از حدود الهی پاسداری کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در سوریه پاسداشت حدود الهی از مقدسات را وظیفه مسلمانان دانست و بیان داشت: مسجدی که پیامبران بزرگ الهی در آن نماز خواندند و شخصیت‌هایی همچون حضرت داوود (ع) بنیانگذار آن بودند و حضور حضرت ابراهیم (ع) و دیگر پیامبران در سرزمین کنعان، این سرزمین را مقدس نموده است، خصوصا آن که مسجدالقصی مسجد مقدسی است که خداوند پیامبر اکرم (ص) را در یک سفر روحانی و جسمانی در شبی که به گفته بسیاری از محققین، هفدهم ماه مبارک رمضان است از مسجدالحرام به مسجدالاقصی می بَرَد تا به او آیات و نشانه‌های مهم خودش را نشان دهد، «بنابراین چنین مسجدی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و سرزمینی که آن مسجد (مسجدالاقصی) در آن بنا شده، سرزمین ماست؛ از این رو هیچ مسلمانی نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد».

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در رفتار رژیم صهیونیستی یک مساله مهمی قابل رویت است که فقط جسارت به مقدسات ما نیست، بلکه تغییر هویت مسجدالاقصی در آن وجود دارد، تاکید کرد: صهیونیست‌ها به دنبال معرفی کردن مسجدالاقصی به عنوان یک نماد یهودی هستند و آثاری که مربوط به اسلام و حتی دیگر ادیان همچون مسیحیت می‌باشد را می‌خواهند محو کنند و این سرزمین را به عنوان سرزمین یهودی جا بزنند که این اقدام تحریف و تغییر آثار بسیار نامبارک است و از روز اول تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی مسلمانان روی آن حساس هستند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در سوریه ادامه داد: کاشتن درخت نامیمون رژیم صهیونیستی در بین کشورهای اسلامی بزرگترین فتنه می‌باشد و همان گونه که امام خمینی (ره) فرمودند این غده سرطانی و علف هرز باید از منطقه کنده شود، لذا هیچ مسلمانی از حضور رژیم صهیونیستی در منطقه خوشحال نیست، بلکه از برچیده شدن این رژیم حتی کسانی که امروز و دیروز سخن از عادی سازی روابط می‌کردند، وقتی با آنها صحبت می‌کنیم هیچگاه از روی خشنودی درباره رژیم غاصب سخن نمی‌گویند.

صفار هرندی در خاتمه تاکید کرد: طبیعی است که غرب آسیا تا وقتی که رژیم صهیونیستی و اشغالگری در منطقه است، هرگز آرام نخواهد بود و تلاش‌های مسلمانان برای آزاد سازی قدس شریف ادامه خواهد داشت.
https://irna.ir/xjMc۵۸
**مکرون در خطر سقوط / تظاهرات شبانه در حمایت از طرح رأی عدم اعتماد به دولت فرانسه
ساعاتی پس از طرح رأی عدم اعتماد علیه دولت امانوئل مکرون در پارلمان فرانسه، مردم پاریس در حمایت از این طرح و نیز اعتراض به طرح بازنشستگی رئیس جمهور فرانسه با برپایی آتشی عظیم در میدان کنکورد در پایتخت این کشور تجمع اعتراضی برپا کردند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

تظاهرات مردم پاریس که از ساعات پایانی پنجشنبه‌ شب در سراسر پاریس علیه مکرون آغاز شده، هنوز در جریان است.

ساعاتی پس از طرح رای عدم اعتماد در پارلمان فرانسه علیه دولت مکرون، معترضان در میدان کنکورد پاریس با برپایی آتشی عظیم، در اعتراض به مکرون و حمایت از طرح رأی اعتماد به دولت وی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار شبکه ان بی سی، پیشتر و در طول روز پنجشنبه و پس از آنکه مکرون و نخست‌وزیرش لایحه اصلاحات بازنشستگی را بدون رأی‌گیری از طریق پارلمان فرانسه اجباری کردند، واکنش مردم به این اقدام دولت سریع بود. آنها پس از تشکیل یک اجتماع بزرگ اعتراضی در میدان کنکورد پاریس، با پلیس فرانسه که قصد متفرق کردن آنها را داشت، درگیر شدند.

این لایحه سن بازنشستگی را از ۶۲ سال به ۶۴ سال افزایش می‌دهد و استدلال می‌کند که برای جلوگیری از بی پولی سیستم بازنشستگی، اجرایی شدن آن ضروری است.

اما مردمی که تنها راه‌حل‌شان تجمع و اعتراضات خیابانی و پیوستن به اعتصابات است، در هفته‌های اخیر هشت اعتصاب سراسری در فرانسه برپا کردند که همه چیز از توزیع بنزین و حمل و نقل گرفته تا جمع‌آوری زباله را مختل کرده است.

در سراسر شهر به هر کجا که نگاه کنید، عواقب اعتصابات آشکار است و مردم هر شب برای اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند چرا که این مبارزه آنها برای دموکراسی است.

امشب مکرون با واکنشی مواجه شد که می‌تواند دولت وی را سرنگون کند.

این ماجرایی است که از ساعتی پیش در میدان کنکورد پاریس در جریان است.
https://irna.ir/xjMc۶j
**قطر: حمایت از فلسطینیان در رأس اولویت‌ سیاست خارجه دوحه است
وزیر خارجه قطر پنجشنبه شب گفت که حمایت از مردم فلسطین در رأس اولویت‌های سیاست خارجی این کشور است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر گفت: حمایت از فلسطینیان و ایستادگی آنها در رأس اولویت سیاست خارجه قطر است.

وی افزود: حوادث اخیر در قدس هشداری جدی است و کشور قطر از ایستادگی فلسطینیان حمایت کرده است.

وزیر خارجه قطر اضافه کرد: جهان در مورد آنچه در مسجد مبارک الاقصی اتفاق افتاد با استانداردهای دوگانه برخورد می‌کند.

آل ثانی در ادامه گفت: با اردن، مصر و آمریکا برای جلوگیری از تجاوزات اسرائیلی‌ها به مسجد الاقصی در ارتباط هستیم.

وی درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز افزود: موضع ما روشن است و دلایلی برای حمایت از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب داریم و این دلایل هنوز پابرجا است.

وزیر خارجه قطر یکشنبه شب نیز در توییتی ضمن محکوم کردن حملات صهیونیست‌ها به نمازگزاران فلسطینی، نوشت که تجاوزهای رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی غیر قابل قبول است.

وی گفته بود که تجاوزهای مستمر (رژیم) اسرائیل و تلاش برای تغییر وضعیت تاریخی و حقوقی مسجدالاقصی با جلوگیری از اعتکاف، حمله به نمازگزاران و عادی سازی حملات با هدف تقسیم زمانی یا مکانی در مسجد الاقصی امری غیرقابل قبول است.
https://irna.ir/xjMc۶k
**گفت وگوی وزیر خارجه عربستان با مقام آمریکایی درباره منطقه
منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند، وزیر خارجه عربستان سعودی با هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا درباره آخرین تحولات منطقه دیدار و گفت وگو کرده است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

«فیصل بن فرحان» با «برت مک‌گورک» هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در جده دیدار و گفت وگو کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه عربستان سعودی و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا درباره راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک بین دو کشور صحبت کردند.

دو طرف همچنین درباره آخرین تحولات منطقه و جهان و تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص بحث و رایزنی کردند.

در این دیدار «ریما بندر بن سلطان» سفیر عربستان سعودی در آمریکا و «سعود الساطی» معاون وزیر خارجه در امور سیاسی حضور داشتند.

جزئیات بیشتری درباره این دیدار گزارش نشده است.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درباره جنگ یمن و ایران گفت وگو کرده بود.
https://irna.ir/xjMc۶D
**مفتی روسیه: روز قدس، فرصتی برای اعتراض به جنایات اسرائیل است
رئیس اداره دینی مسلمانان و رئیس شورای مفتیان روسیه گفت: با حضور در آیین ویژه روزجهانی قدس، موضع خودمان را به صورت مشخص در حمایت از مردم فلسطین اعلام و به تجاوزاتی که حتی در ماه رمضان از سوی اسرائیل ادامه داشته است، اعتراض می‌کنیم.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

مفتی شیخ "راویل عین الدین" شامگاه پنجشنبه با حضور در ضیافت افطار سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: بدون قید و شرط و با افتخار به یاد دارم که در افزون بر سه دهه گذشته در مسجد جامع مسکو به بزرگداشت آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس پرداخته ایم، این روزی هست که انسجام و همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: امسال نیز همراه با شما در روز قدس، سفرای کشورهای عربی و اسلامی در مسجد جامع مسکو گردهم می‌آیند و ندای منسجم اسلام و مسلمانان را در حمایت از قدس شریف اعلام می‌کنیم.

رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از تقویت مناسبات تهران – مسکو، از تلاش های صورت گرفته در این راستا قدردانی کرد.

مفتی شیخ راویل عین الدین که در این آیین از سوی معاونان و مسئولان مراکز آموزش دینی مسلمانان این کشور همراهی می شد، سفیر ایران را به واسطه تلاش های گسترده دارنده نشان "الفخر" مسلمانان روسیه دانست.

رئیس شورای مفتیان روسیه همچنین با قدردانی از حضور آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مسجد جامع مسکو در سفر اخیر به این کشور گفت: اقامه نماز آیت الله رئیسی در کاخ کرملین، رویدادی تاریخی بود که در دیدگان همه جهانیان ثبت شد.

وی در ادامه به نامه تاریخی امام خمینی به گورباچف قبل از فروپاشی شوروی اشاره کرد و گفت: از طرف حکومت وقت شوروی از نماینده امام خمینی که حامل این پیام بود، در فرودگاه مسکو استقبال کردم.

شیخ راویل عین الدین ادامه داد: امروز نیز در این دوران سخت و سنگین ما می بینیم که دو کشور ایران و روسیه در هماهنگی و همکاری با یکدیگر با آن شری که کشورهای غربی در حال نشر و توسعه آن هستند، مقابله می کنند و توسعه و گسترش روابط این دو کشور موجب ترس و هراس برخی کشورها شده است.

وی اظهار داشت: نه تنها مسلمانان بلکه همه مردم روسیه خوشحال هستند که سران تهران - مسکو با هم تفاهم دارند و زبان مشترک برای گسترش مناسبات پیدا کرده اند و توسعه مناسبات در سطوح مختلف در جریان است.

رئیس شورای مفتیان روسیه با اشاره به تحولات اخیر این کشور گفت: ما اعتقاد داریم که رئیس جمهور کشور ما ولادیمیر پوتین از حق و عدالت دفاع می کند. از حق داشتن یک زندگی مستقل دفاع می کند و اینکه ما باورها و سنت های خانوادگی، فرهنگی و دینی داشته باشیم و از ارزش های خود دفاع کنیم که با درک ما مسلمانان ما تطابق دارد و وی از اصول الهی و وصایای دین مقدس ما دفاع می کند.

کاظم جلالی سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در این نشست صمیمی از تلاش های شیخ راویل عین الدین رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه در جهت ترویج دین مبین اسلام و صیانت از ارزش های اسلامی در این کشور تشکر کرد.

وی با اشاره به تلاش های دشمنان برای تحریف اسلام و شکل دادن افکار تندروانه، گفت: خوشحال هستیم از این که در فدراسیون روسیه با مدیریت عالی و نگاه بلند جناب پوتین رئیس جمهور این کشور، ادیان الهی با مسالمت زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه دین اسلام دین رحمت، محبت و همبستگی است، گفت: در شرایط کنونی ضرورت دارد که ما مسلمانان فارغ از اختلافاتی که در برخی مذاهب می تواند وجود داشته باشد با مشترکات بسیار زیاد در مسیر وحدت بیشتر گام برداریم و امروز خوشحال هستیم که این رویکرد در بین مسلمانان و عالمان دینی در روسیه وجود دارد.

در این آیین که با حضور معاونان اداره امور دینی مسلمانان روسیه و مراکز آموزشی علوم اسلامی در این کشور و همچنین مسئولان نهادهای دینی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مستقر در مسکو برگزار شد، طرفین به بررسی توسعه مناسبات و همکاری های دوجانبه پرداختند.
https://irna.ir/xjMc۶L
**تاکید بر ایجاد یک نظام حکمرانی فراگیر و رعایت حقوق اقوام، زنان و کودکان در افغانستان
وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در پایان نشست خود در سمرقند بر ایجاد یک نظام حکمرانی فراگیر در این کشور و رعایت حقوق اقوام، زنان و کودکان افغانستان تاکید کردند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

چهارمین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ (برابر با ۲۴ فروردین ۱۴۰۲) در سمرقند، جمهوری ازبکستان، برگزار شد و با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

در این بیانیه آمده است: وزیران خارجه چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این نشست حضور داشتند.

طرفین در فضایی صریح و واقعگرایانه همراه با درک متقابل بحث هایی جامع، عمیق و سازنده از وضعیت کنونی افغانستان و چشم انداز توسعه این کشور به شرح ذیل انجام دادند:

طرفین بر تعهد خود به توسعه افغانستان به عنوان یک کشور مسالمت آمیز، متحد، دارای حق حاکمیت و مستقل، بدون تهدیدات تروریستی و قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.

طرفین بر اهمیت ایجاد یک نظام حکمرانی فراگیر و جامع در افغانستان که منعکس کننده منافع همه اقشار جامعه افغان تاکید کردند.

طرفین به این نکته که وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان همچنان وخیم است توجه داشته و بر تعهد خود در تقویت همکاری‌ها برای مبارزه با تروریسم و امنیت میان کشورهای همسایه و توسعه جبهه متحد علیه تروریسم تاکید کردند.

طرفین خاطرنشان کردند که همه گروه‌های تروریستی از جمله دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (اتیم)، تحریک طالبان پاکستان (تی. تی. پی)، ارتش آزادی بخش بلوچستان (بی. ال. ای)، جندالله، جیش العدل، جماعت انصارالله، جنبش اسلامی ازبکستان (آی. ام. یو) و دیگر سازمان تروریستی مستقر در افغانستان کماکان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان محسوب می‌شوند.

طرفین بر اهمیت مبارزه با تهدید مواد مخدر تاکید کردند و خواستار حمایت از توسعه برنامه¬های جایگزینی کشت مواد مخدر و همچنین مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر گردیدند.

طرفین بر ضرورت حفظ گفت و گو و ارتباطات جامعه بین الملل با افغانستان تاکید کرده و خواستار اقدام بیشتر به منظور بهبود شرایط معیشت مردم شدند.

آنان ابراز اطمینان کردند که مقامات افغان به حقوق اساسی بشر شامل حقوق تمامی گروه های قومی، زنان و کودکان احترام گذاشته و این حق متساوی را برای تمامی شهروندان افغانستان فراهم آورده تا در شئون سیاسی-اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن کشور مشارکت کنند.

طرفین به اهمیت هماهنگی تلاش های منطقه ای و بین المللی به منظور اطمینان از امنیت و ثبات در منطقه توجه کرده، بر مشارکت مثبت مجامع منطقه ای موجود شامل کنفرانس بین‌المللی تاشکند «افغانستان: توسعه امنیتی و اقتصادی» و رایزنی‌های فرمت مسکو در خصوص افغانستان تاکید نمودند.

طرفین نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت انسانی و وضعیت وخیم اقتصادی در این کشور ابراز نمودند و آمادگی خود را برای تداوم ارائه کمک های بشردوستانه به مردم افغان و حمایت از بازسازی اقتصادی افغانستان اعلام کردند.

طرفین به نقش کلیدی سازمان ملل متحد در فراهم نمودن کمک های بشردوستانه به افغانستان اشاره نمودند و از جامعه بین‌الملل خواستند که کمک های بشردوستانه اضطراری به مردم افغانستان را افزایش دهند.

طرفین بر اهمیت مقابله با تلاش ها به منظور سیاسی کردن کمک های بشردوستانه مورد نیاز مردم افغانستان تاکید و اعلام کردند که توزیع و استفاده کمک های بشردوستانه باید در چارچوب خدمت به منافع مردم عادی افغانستان باشد.

طرفین تاکید کردند که کمک به کابل در احیای اقتصاد ملی موجب ایجاد شرایط زندگی مناسب برای مردم و کاهش جریان مهاجرین به خارج از کشور خواهد شد.

طرفین بر اهمیت اساسی پروژه های مهم بین‌المللی انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، زیرساخت و دیگر پروژه های اجرا شده توسط کشورهای همسایه برای توسعه اقتصادی-اجتماعی افغانستان و ادغام فعال این کشور در اقتصاد جهانی اشاره کردند.

طرفین به ابتکار ازبکستان در ایجاد «گروه مذاکره کننده بین‌المللی» تحت نظارت سازمان ملل متحد و تاجیکستان در خصوص ایجاد یک «کمربند امنیتی» اطراف افغانستان توجه کرده، منتظر دریافت اطلاعات زمینه ای جامع از مبتکران هستند.

طرفین از کشورهایی که عمدتا مسئول مشکلات کنونی در افغانستان هستند مصرانه خواستند تا مجدانه به تعهدات خود مبنی بر بازیابی اقتصادی و توسعه آتی افغانستان عمل کنند.

طرفین بر تشکیل نشست های سه گروه کاری شامل گروه کاری سیاسی و دیپلماتیک، گروه کاری اقتصادی و بشردوستانه و گروه کاری امنیت و ثبات در اولین فرصت تاکید کردند.

طرفین ضمن قدردانی و تشکر از ازبکستان برای برگزاری بسیار سطح بالای چهارمین نشست وزیران خارجه، از پیشنهاد برگزاری پنجمین نشست وزیران خارجه در عشق آباد در سال ۲۰۲۴ یا در صورت لزوم در تاریخی زودتر از آن حمایت کردند.
https://irna.ir/xjMc۷۲
**تحلیلگران مسائل سیاسی جهان: رسوایی افشای اسناد آمریکا به امنیت این کشور لطمه می‌زند
با وجود پرسش‌های بی پاسخ زیاد در مورد ابعاد مختلف ماجرای انتشار اسناد محرمانه دولت ایالات متحده آمریکا، کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی جهان در مورد یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن اینکه افشای اسناد فوق محرمانه دولتی، به دستگاه اطلاعاتی و سیاست خارجی کاخ سفید به شدت لطمه می‌زند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

تحلیلگران می‌گویند این رسوایی علاوه بر اینکه منابع اطلاعاتی آمریکا را برملا می‌کند، برای واشنگتن با دردسرهای دیپلماتیک همراه خواهد بود.

مایک مولروی (Mick Mulroy) از مقامات ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که مدتی هم در سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) مشغول بوده است، می‌گوید: افشای این اسناد، زیانبار است. به اعتقاد من ایالات متحده باید بیش از پیش مراقب اسناد محرمانه خود باشد.

وی افزود: بزرگترین نگرانی، به خطر انداختن احتمالی روش‌های جمع آوری اطلاعات از جمله منابع انسانی است.

مولروی بر اهمیت محافظت از این قبیل اسناد محرمانه، مراقبت از شیوه‌های جمع آوری اطلاعات و محافظت از اطلاعاتی که به سیاست‌گذاری کمک می‌کند، تأکید کرد.

همچنین گلن کارل از مقامات ارشد سابق اطلاعاتی ایالات متحده، این افشای اطلاعات را شکستی بسیار گسترده توصیف کرد که ممکن است برخی‌ها در نتیجه آن بمیرند.

کارل گفت: این افشاگری یک فاجعه آشکار است زیرا ماموران اطلاعاتی مسئولیت نهایی محافظت از منابع خود را دارند چرا که ممکن است با کوچک‌ترین نقیصه‌ای، آسیب ببینند.

دیوید سیلبی دانشیار دانشگاه کرنل و کارشناس سیاست دفاعی و تاریخ نظامی نیز گفت: این واقعیت که این اسناد برای اولین بار در یک جمع خصوصی منتشر شد، نشان داد که هدف افشا کننده آنها انتشار گسترده اطلاعات نبوده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد افشاکننده سعی داشته است خودنمایی کند، اما صرف نظر از قصد و منظور او، این موضوع معنادار است.

دولت ایالات متحده در سال‌های اخیر شاهد افشای اطلاعات و رسوایی‌های گسترده متعددی بوده است.

به گزارش ایرنا، به تازگی اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه و نیز اسناد محرمانه دیگر دولت بایدن ، در شبکه های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده که بازتاب های بسیاری داشته و افشا کننده وقایع بسیاری در حوزه های مختلف است.

مقامات آمریکایی در رده های مختلف برای کنترل پیامدهای داخلی و خارجی افشای این ۱۰۰ سند سری و فوق سری در فضای مجازی همچنان در تکاپو هستند. البته چندین فرضیه و احتمال تاکنون در رابطه با موضوع افشای اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا که بخشی از آن به جنگ اوکراین مربوط می‌شود، مطرح شده است که در این میان عده‌ای از کارشناسان نظامی روس نظریه "جعلی بودن" این اسناد و انتشار "عمدی" آن را محتمل‌تر می‌دانند.

از سوی دیگر و با هدف کاستن از پیامدهای داخلی و بین المللی افتضاح اطلاعاتی آمریکا، کاخ سفید از خبرنگاران خواست تا در مورد محتوای اسناد لو رفته سیا و پنتاگون گزارش تهیه نکنند.

اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد مظنون افشای اسناد اطلاعاتی بسیار محرمانه در فضای مجازی را دستگیر کرده است و درحال تحقیقات در محل اقامت این فرد است.

در این بیانیه آمده است: اف بی آی یک نفر را دستگیر کرد و به انجام فعالیت های قانونی در اقامتگاه این فرد در نورث داتون واقع در ماساچوست ادامه می دهد. از آنجایی که این تحقیقات در جریان است، در حال حاضر نمی‌توانیم توضیح بیشتری ارائه کنیم.

پیش از این، مقامات آمریکایی اعلام کردند که مظنون مردی به نام جک تکسیرا است. نیویورک تایمز که برای اولین بار نام او را فاش کرد، گزارش داد که او یک عضو ۲۱ ساله از شاخه ۱۰۲ اطلاعاتی گارد ملی هوایی ماساچوست است.

روزنامه گزارش واشنگتن پست در گزارشی از یک جامعه مجازی کوچک در دیسکورد (یک رسانه مخصوص بازیگران بازی های کامپیوتری) گفته بود که به نظر می رسد، اسناد برای اولین بار توسط مدیر این گروه به اشتراک گذاشته شده است.

روزنامه واشنگتن پست افزود فردی که برای اولین بار اسناد را به اشتراک گذاشته بود به نام او جی "OG" شناخته می شد و در یک پایگاه نظامی کار می کرد. سایر اعضای گروه به پست گفتند که این فرد انگیزه سیاسی یا ایدئولوژیکی ندارد و انتظار نداشته اسناد خارج از این گروه به اشتراک گذاشته شود.
https://irna.ir/xjMc۷۹
**لاوروف: جنگ اوکراین مبارزه بر سر نظم بین‌المللی نوین است
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: جنگ اوکراین و هر چیزی که در این کشور و اطراف آن اتفاق می‌افتد، بخشی از مبارزه آشکار برای نظم بین‌المللی نوین است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

وزیر خارجه روسیه در مقاله‌ای با عنوان «روسیه و آمریکای لاتین: مشارکت و همکاری آینده‌نگر» که روز پنجشنبه در وب‌سایت وزارت خارجه این کشور منتشر شد، گفت: روسیه از تصمیم کشورهای آمریکای لاتین برای نپیوستن به تحریم‌های ضد روسی غرب قدردانی می‌کند.

لاوروف در این مقاله نوشت: تصادفی نیست که تلاش‌ها برای کنار گذاشتن دلار آمریکا در تجارت خارجی و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل، لجستیک، روابط بین بانکی، مالی و اقتصادی که تحت کنترل غرب نباشند، به طور قابل توجهی در سراسر جهان افزایش یافته است. سه چهارم کشورهای سراسر جهان از جمله دوستان آمریکای لاتین ما ترجیح دادند به تحریم‌های ضد روسیه نپیوندند.

به گفته این دیپلمات ارشد روسیه، هر چیزی که در اوکراین و اطراف آن اتفاق می‌افتد، بخشی از مبارزه آشکار برای نظم بین‌المللی نوین است.

لاوروف در ادامه این مقاله افزود: آنچه امروز در خطر است این است که آیا نظم جهانی همان‌گونه که منشور سازمان ملل، برابری حاکمیتی همه کشورها را اعلام می‌کند، واقعاً منصفانه، دموکراتیک و چند مرکزی خواهد بود یا اینکه ایالات متحده و ائتلافی که رهبری آن را بر عهده دارد، به هزینه سایر کشورها و با منابع آنها، در پی تحقق مطامع و اهداف خود خواهند بود.

وی تاکید کرد: این دقیقاً هدف مفهوم نظم مبتنی بر قوانین است. پایتخت‌های غربی می‌خواهند قوانین بین‌الملل و در درجه اول اهداف و اصول منشور سازمان ملل را با قوانینی که هیچ‌کس نمی‌داند چه کسی وضع کرده است، جایگزین کنند.

این دیپلمات ارشد گفت: این حقیقت ساده توسط بسیاری از کشورهایی که (بدون توجه به آمریکا و اهدافش) بر اجرای برنامه‌های ملی خود تمرکز دارند و بیش از همه بر اساس منافع اصلی خود هدایت می‌شوند، درک شده است.

به نوشته خبرگزاری تاس، مقاله لاروف به زبان‌های پرتغالی و اسپانیایی در روزنامه‌ها و مجلات کشورهایی مثل برزیل و مکزیک منتشر شده است.
https://irna.ir/xjMc۷۴
**نروژ ۱۵ دیپلمات روسیه مظنون به جاسوسی را اخراج کرد
دولت نروژ اعلام کرد که ۱۵ دیپلمات روسیه را به دلیل ظن به جاسوسی در سفارت روسیه در اسلو، از این کشور اخراج کرده است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

آنیکن هویتفلد وزیر امور خارجه این کشور شمال اروپا گفت که این اخراج اقدامی مهم برای مقابله و کاهش دامنه فعالیت‌های اطلاعاتی روسیه در نروژ و در نتیجه تامین منافع ملی نروژ است.

وی تاکید کرد که دیپلمات‌های روسیه باید در مدت کوتاهی نروژ را ترک کنند.

وزیر امور خارجه نروژ از گفتن اینکه آیا این واکنش دولت در واکنش به یک حادثه خاص است یا خیر خودداری کرد. با این حال دولت نروژ اعلام کرد فعالیت دیپلمات‌های اخراج شده با وضعیت دیپلماتیک آنها ناسازگار بوده است.

هویتفلد افزود: ما به افسران اطلاعاتی که از نروژ درخواست ویزا می‌کنند، ویزا نمی‌دهیم. ما در مورد دیپلمات‌های معمولی صحبت نمی‌کنیم بلکه در مورد افسران اطلاعاتی تحت پوشش دیپلماتیک صحبت می‌کنیم. فعالیت‌های آنها تهدیدی برای منافع نروژ است.

روزنامه نروژی VG اخراج‌های روز پنجشنبه را به‌عنوان بیشترین اخراج‌هایی که یک کشور اسکاندیناوی اقدام و دیپلمات‌های روسیه را درگیر کرده است، توصیف کرد.
https://irna.ir/xjMc۷c
**واکنش سازمان ملل به جاسوسی آمریکا از گوترش: او تعجب نمی‌کند
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در واکنش به جاسوسی آمریکا از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت که او تعجب نمی کند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

استفان دوجاریک روز پنجشنبه به وقت محلی این مطلب را در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره جاسوسی دولت آمریکا از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بیان کرد که بر اساس اسناد محرمانه افشا شده وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، دولت آمریکا از نزدیک او را زیر نظر داشته و جاسوسی می‌کند.

دوجاریک در این باره گفت که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل مدت زیادی است که در عرصه سیاست حضور دارد. بنابراین او از این امر که تعدادی بخواهند جاسوسی کنند یا مکالمه های او را شنود کنند، تعجب نمی کند.

سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به سوالات مختلف و پی در پی خبرنگاران درباره امن بودن تماس های دبیرکل و شرایط آنها گفت که ما سعی می کنیم از ارتباطات و مکالمات خود محافظت کنیم.

دوجاریک در پاسخ به این سوال که آمریکا بر اساس اسناد افشا شده جاسوسی از دبیرکل سازمان ملل معتقد است که او موضع نرمی در مقابل روسیه دارد، گفت: دبیرکل سازمان ملل در مقابل هیچ کشوری نرم نیست. او در خصوص جنگ در اوکراین به صراحت از نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل انتقاد کرده است.

سخنگوی سازمان ملل گفت: حرف گوترش زمانی که در روسیه، کی یف یا نیویورک است، یکی است. تلاش های ما او بر کاهش تاثیر جنگ بر فقیرترین اقشار، قیمت غذا و غلات در جهان بوده است.

دوجاریک در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید، آیا جاسوسی خلاف قوانین بین المللی است، از پاسخ خودداری کرد و گفت: از شما می خواهم با یک وکیل صحبت کنید.

بر اساس گزارش ها، اسناد افشا شده پنتاگون در فضای مجازی نشان می دهد که آمریکا از نزدیک آنتونیو گوترش را زیر نظر داشته و معتقد است که دبیر کل سازمان ملل متحد بیش از حد مایل است منافع روسیه را برآورده کند.

شبکه تلویزیونی جهانی بی بی سی گزارش داد چندین سند محرمانه آمریکا ارتباطات خصوصی مربوط به گوترش و معاونش را توصیف می کنند. این اسناد حاوی مشاهدات صریح گوترش در مورد جنگ در اوکراین و تعدادی از رهبران آفریقایی است. یکی از اسناد فاش شده بر قرارداد غلات دریای سیاه متمرکز است که با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه در ماه ژوئیه بدست آمد.

اسناد سری آمریکا اعلام می کنند که گوترش برای حفظ این توافق حاضر به تامین منافع روسیه حتی اگر این منافع شامل افراد یا شرکت‌های تحت تحریم‌های غرب باشند، بوده است. بر اساس ارزیابی واشنگتن، اقدامات دبیرکل سازمان ملل تلاش‌های گسترده‌تر برای پاسخگو ساختن مسکو به خاطر اقداماتش در اوکراین را تضعیف می‌کند.

سند دیگری از اواسط فوریه گفتگوی صریح بین گوترش و آمنه محمد معاون او را شرح می دهد. در این اسناد گوترش از درخواست اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، مبنی بر تولید تسلیحات و مهمات بیشتر در نتیجه جنگ در اوکراین، ابراز ناراحتی می کند. این دو مقام سازمان ملل همچنین در مورد نشست اخیر رهبران آفریقا صحبت می کنند. طبق اسناد فاش شده آمنه محمد می گوید که ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا، بی رحم است و معاون دبیرکل سازمان ملل به او اعتماد ندارد.

به تازگی اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه و نیز اسناد محرمانه دیگر دولت بایدن ، در شبکه های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده که بازتاب های بسیاری داشته و افشا کننده وقایع بسیاری در حوزه های مختلف است.

مقامات آمریکایی در رده های مختلف برای کنترل پیامدهای داخلی و خارجی افشای این ۱۰۰ سند سری و فوق سری در فضای مجازی همچنان در تکاپو هستند.

اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) روز پنجشنبه به وقت محلی ۱۳ آوریل / ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ در بیانیه ای اعلام کرد مظنون افشای اسناد اطلاعاتی بسیار محرمانه در فضای مجازی را دستگیر کرده او درحال تحقیقات در محل اقامت این فرد است.

در این بیانیه آمده است: اف بی آی یک نفر را دستگیر کرد و به انجام فعالیت های قانونی در اقامتگاه این فرد در نورث داتون واقع در ماساچوست ادامه می دهد. از آنجایی که این تحقیقات در جریان است، در حال حاضر نمی‌توانیم توضیح بیشتری ارائه کنیم.

پیش از این، مقامات آمریکایی اعلام کردند که مظنون مردی به نام جک تکسیرا عضو ۲۱ ساله از شاخه ۱۰۲ اطلاعاتی گارد ملی هوایی ماساچوست است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست از یک جامعه مجازی کوچک در دیسکورد (یک رسانه مخصوص بازیگران بازی های کامپیوتری)، این اسناد برای اولین بار توسط مدیر این گروه به اشتراک گذاشته شده بود و فردی که برای اولین بار اسناد را به اشتراک گذاشته بود به نام او جی "OG" شناخته می شد و در یک پایگاه نظامی کار می کرد. سایر اعضای گروه به پست گفتند که این فرد انگیزه سیاسی یا ایدئولوژیکی ندارد و انتظار نداشته اسناد خارج از این گروه به اشتراک گذاشته شود.

اما مریک گارلند دادستان کل آمریکا دستگیری این افشاگر اسناد محرمانه را در ارتباط با "تحقیقات پیرامون خارج کردن، نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات محرمانه دفاع ملی" اعلام کرد و ژنرال پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز گفت: افشای اسناد محرمانه آمریکا به صورت آنلاین یک اقدام عمدی مجرمانه است که دستورالعمل های سختگیرانه برای حفاظت از اطلاعات محرمانه و حساس را نقض کرده و فعالیت های اطلاعاتی وزارت دفاع عمدتاً در سطح بین المللی متمرکز است.

رسانه های آمریکایی می گویند توضیحات دادستان کل آمریکا نشان می دهد که تکسیرا بر اساس قانون ۱۸-یو اس سی-۷۹۳ که به عنوان قانون جاسوسی آمریکا شناخته می شود،متهم شناخته خواهد شد.

این قانون می گوید خارج کردن، نگهداری و انتقال غیرمجاز اسناد مرتبط با دفاع ملی که می تواند برای آسیب رساندن به آمریکا یا کمک به یک دشمن خارجی مورد استفاده قرار گیرد، جرم محسوب می شود و هر یک از این اسناد مجازات خود را دارد. محکومیت به ازای هر اتهام در خصوص این اسناد مجازات تا ۱۰ سال زندان دارد.
https://irna.ir/xjMc۷n
**وزیران خارجه ترکیه و مصر بر ارتقای روابط دیپلماتیک تأکید کردند
وزیران خارجه ترکیه و مصر روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک خود در آنکارا بر ارتقای سطح روابط دیپلماتیک بین دو کشور تأکید کردند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر در کنفرانس خبری مشترک خود با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود گفت که با وی بر سر یک چارچوب زمانی مشخص در خصوص ارتقای روابط دیپلماتیک و آمادگی برای نشستی در سطح روسای جمهور دو کشور به توافق رسیده است.

وی افزود: این دیدارها نشان از درک مشترک و اراده سیاسی قوی در سطح دو کشور برای فعال سازی و ارتقای روابط مصر و ترکیه در همه زمینه‌ها دارد.

وزیر خارجه مصر در ادامه درباره مذاکرات خود با چاووش اوغلو، گفت: در رایزنی‌های خود، موضوعات زیادی را بررسی کردیم که مهمترین آنها روابط دوجانبه بود.

شکری افزود: تلاش‌هایی در سطح نهادهای دو کشور برای پرداختن به همه جوانب روابط و پاسخگویی به تمایل دو کشور برای بهره‌برداری حداکثری از این روابط و گسترش آن از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: بر سر یک چارچوب زمانی مشخص برای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک توافق کردیم که در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

وزیر خارجه مصر همچنین گفت: در این زمینه مقدمات برگزاری نشستی در سطح روسای جمهور دو کشور نیز در حال انجام است.

شکری در ادامه درباره مسائل منطقه‌ای نیز افزود: با وزیر خارجه ترکیه در مورد مسأله فلسطین صحبت کردم و به او در مورد تلاش‌های مصر برای مهار تشدید تنش‌ها و لزوم رعایت حرمت مسجد الاقصی، احترام به آزادی عبادت توسط (رژیم) اسرائیل وعدم تغییر واقعیت تاریخی مسجد الاقصی توضیح دادم.

وی گفت: برای کاهش تنش در سرزمین‌های فلسطینی و جلوگیری از نقض حقوق فلسطینی‌ها تلاش می‌کنیم و هماهنگی بین مصر و ترکیه در دستیابی به این مهم تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر خارجه مصر اضافه کرد: در رابطه با لیبی، ما تمایل مشترک برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور داریم؛ انتخاباتی که منجر به پذیرفتن مسئولیت توسط دولت جدیدی شود که مردم لیبی را نمایندگی کند و قادر به حفظ وحدت و حاکمیت لیبی باشد.

شکری همچنین به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: درباره تحولات سوریه گفت ‌وگو کردیم و وزیر امور خارجه ترکیه در جریان تماس‌هایمان با سوریه و سفر اخیر فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به مصر قرار گرفت.

وزیر خارجه مصر در ادامه بر لزوم اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت توسط دولت سوریه و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و نیز یافتن مسیری سیاسی که شامل همه شرکای سیاسی باشد، تأکید کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه اسفند گذشته بعد از ۱۱ سال، به دعوت «سامح شکری» همتای مصری خود به قاهره سفر کرده بود.

روابط میان ترکیه و مصر از زمان سرنگونی دولت محمد مرسی در کودتای سال ۲۰۱۳ با تنش روبرو شد و مسئولان ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان بارها السیسی را مورد حمله قرار دادند، اما تنش‌ها میان دو کشور رفته رفته از سال گذشته کاهش پیدا کرد تا جایی که وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش ممکن است طی ماه‌های آینده، سفیر خود را در مصر منصوب کند.
https://irna.ir/xjMc۷p
**کره شمالی یک موشک بالستیک قاره پیما شلیک کرد
منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، کره شمالی یک موشک بالستیک قاره پیما شلیک کرده است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

کره شمالی یک موشک بالستیک قاره پیمای سوخت جامد جدید با نام «Hwasong-۱۸» را با هدف تقویت قابلیت ضد حمله هسته‌ای این کشور آزمایش کرده است.

کره شمالی بامداد پنجشنبه نیز یک موشک بالستیک را شلیک کرد که باعث ایجاد ترس در شمال ژاپن شد، به طوری که به ساکنان هوکایدو گفته شده بود که از خود محافظت کنند و به مکان‌های امن بروند اگرچه که مشخص شد هیچ خطری وجود نداشته است.

توسعه موشک با سوخت جامد مدت‌ها به عنوان یک هدف کلیدی برای کره شمالی تلقی می‌شود، زیرا می‌تواند به کره شمالی در استقرار سریع‌تر موشک‌های خود در صورت وقوع جنگ کمک کند.

کره شمالی به رزمایش‌های مشترک نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه واکنش خشمگینی نشان داده و خبرگزاری کره شمالی هدف از این رزمایش‌ها را آمادگی برای «یک جنگ تمام عیار» خوانده که پیونگ یانگ را وادار کرده است تا به دنبال «اقدام عملی قدرتمند» از جمله گزینه‌های نظامی باشد.

کره شمالی همچنین در هفته‌های اخیر چندین اقدام نظامی انجام داده و از کلاهک‌های هسته‌ای جدید و کوچک‌تر رونمای کرده است.

پیونگ یانگ همچنین یک پهپاد تهاجمی زیردریایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرده است.
https://irna.ir/xjMc۷s
**آمریکا به تکاپو افتاد / ایالات متحده به دنبال حفظ منافع و بهبود مناسبات با ریاض
تحولات مثبت منطقه غرب آسیا در هفته‌های اخیر و عزم کشورهای منطقه برای حل و فصل برخی مناقشات و اختلاف نظرها، مقامات و مسئولان کاخ سفید را برای حفظ منافع خود سخت به تکاپو انداخته است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

برت مک گورک مشاور عالی جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در امور خاورمیانه و آموس هوکشتاین هماهنگ کننده ویژه ریاست جمهوری آمریکا برای زیرساخت‌های جهانی و امنیت انرژی برای گفت وگو با مقام‌های سعودی به ریاض سفر کردند.

به گفته مقامات آگاه، مک گورک و هوکشتاین عالی رتبه ترین مقامات کاخ سفید هستند که از زمان تنش اکتبر گذشته در روابط واشنگتن و ریاض بر سر امتناع سعودی‌ها برای کاهش تولید نفت، به عربستان سفر می‌کنند.

این منابع آگاه گفتند، سفر این مقامات آمریکایی از سراسیمگی کاخ سفید برای بهبود مناسبات با ریاض حکایت دارد چرا که تلاش‌های دیپلماتیک موفقیت آمیز کشورهای منطقه برای پایان دادن به جنگ یمن و روند مثبت بهبود روابط سیاسی همه جانبه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، برای مسئولان آمریکایی خوشایند نیست.

این موضوعات و مسائلی مانند همکاری واشنگتن و ریاض در حوزه زیرساخت‌های جهانی اطلاعات مانند نسل‌های پنجم و ششم اینترنت و نیز مسائل انرژی مانند تولید نفت در دستور کار مذاکرات دو فرستاده کاخ سفید با مقامات سعودی قرار دارد.

عربستان سعودی و چند کشور بزرگ تولید کننده نفت جهان اوایل ماه جاری میلادی اعلام کردند تولید روزانه خود را از ماه می بیش از یک میلیون بشکه کاهش می‌دهند، این روند کاهش تولید نفت تا آخر سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

این اقدام منجر به افزایش قیمت‌های جهانی نفت خواهد شد. کاخ سفید این اقدام را مغایر با تفاهم خود با عربستان سعودی پیش از سفر بایدن به ریاض دانست و اعلام کرد در حال بازنگری روابط با ریاض است و نشست امنیتی دفاع موشکی با سعودی‌ها و دیگر کشورهای خلیج فارس را لغو کرد.

تلاش‌ها برای بهبود روابط ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در چند ماه اخیر از سرعت خوبی برخوردار نبوده است.

اما منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی با «برت مک‌گورک» هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا درباره آخرین تحولات منطقه در جده دیدار و گفت وگو کرده است.
بر اساس این گزارش، وزیر خارجه عربستان سعودی و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا درباره راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک بین دو کشور صحبت کردند.

دو طرف همچنین درباره آخرین تحولات منطقه و جهان و تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص بحث و رایزنی کردند.

در این دیدار «ریما بندر بن سلطان» سفیر عربستان سعودی در آمریکا و «سعود الساطی» معاون وزیر خارجه در امور سیاسی حضور داشتند.

همچنین «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی سه شنبه شب با «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه آمریکایی در جده در مورد روابط دو کشور دیدار و گفت وگو کرده بود.
در دیدار ولیعهد سعودی با گراهام، «خالد بن سلمان» وزیر دفاع، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه و «مساعد العبیان» مشاور امنیت ملی عربستان سعودی حضور داشتند.

در این دیدار روابط دو کشور و تعدادی از موضوعات مورد علاقه مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز سه‌شنبه با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درباره جنگ یمن و ایران گفت وگو کرده بود.
این دیدار و گفت وگوها در حالی صورت گرفته است که روابط عربستان سعودی و آمریکا به دلیل کاهش تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک پلاس سرد شده است.
https://irna.ir/xjMc۷y
**فشار غرب و شروط ۵ کشور عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
یک روزنامه آمریکایی با اذعان به فشار اروپا و آمریکا به کشورهای عربی برای اتخاذ موضع هماهنگ در قبال دولت بشار اسد گزارش داد حداقل پنج عضو اتحادیه عرب از جمله مراکش، کویت، قطر و یمن در مقابل پذیرش مجدد سوریه در این گروه ایستاده اند و خواسته ها و شروطی را برای بازگشت دمشق مطرح کرده اند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: تلاش رهبران عربستان برای بازگرداندن سوریه به دنیای اعراب با مقاومت برخی از متحدانش مواجه شده است. این مخالفت مانعی در مقابل تلاش‌های عربستان برای رهبری یک تغییر ژئوپلیتیک گسترده‌تر در خاورمیانه است.

در بخش هایی از تحلیل این رسانه آمریکایی آمده است:

مقامات عرب می گویند که حداقل پنج عضو اتحادیه عرب از جمله مراکش، کویت، قطر و یمن در مقابل پذیرش مجدد سوریه در این گروه ایستاده اند.

این مقامات ادامه دادند حتی مصر که در ماه های اخیر روابط خود را با سوریه احیا کرده و متحد سرسخت عربستان است، با پذیرش مجدد دمشق مخالف است. این کشورها از بشار اسد رییس جمهور سوریه می خواهند که ابتدا با مخالفان سیاسی سوریه ارتباط برقرار کند و به همه مردم سوریه امکان نقش آفرینی در آینده این کشور را بدهد.

در حالی که وجود اکثریت برای پذیرش مجدد سوریه به اتحادیه عرب کافی است، تنها اجماع است که می تواند اعضا را ملزم و مشروعیت لازم برای گفتگو با جامعه بین‌المللی برای لغو تحریم‌ها را فراهم کند.

مقامات عرب گفتند، برخی از کشورهای مخالف پذیرش مجدد سوریه، خواسته های بیشتری مطرح کرده اند. تعدادی از این کشورها خواستار ورود نیروهای عربی به سوریه برای حمایت از پناهندگان بازگشتی، توقف قاچاق مواد مخدر و درخواست از ایران برای کاهش نفوذ در سوریه شده اند.

برخی از کشورهای عربی نیز خواسته های دوجانبه مطرح کرده اند. برای مثال، مراکش از دولت اسد خواسته است به حمایت خود از جبهه جدایی طلب پولیساریو که خواهان استقلال صحرای غربی است، پایان دهد.

این مقامات افزودند که دولت برکنار شده یمن، علیرغم همسویی نزدیک با عربستان سعودی، به دلیل حمایت سوریه از حوثی های یمن (انصارالله) ، با عادی سازی فوری روابط با این کشور مخالف است.

اما اروپایی ها و امریکا در جلسات با کشورهای عربی، آنها را تحت فشار قرار داده اند تا موضعی هماهنگی در مورد دولت اسد اتخاذ کنند.

کشورهای غربی در ارتباط با سوریه از قطعنامه سازمان ملل که خواستار آتش‌بس سراسری در سوریه و عبور امن سوری‌های آواره، همراه با آزادی زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد است، حمایت کرده‌اند.

آمریکا که از عادی سازی روابط دمشق با کشورهای منطقه و اعراب، خشمگین است،در پی سفر وزیر امور خارجه سوریه به عربستان پس از ۱۲ سال، هشدار داد تحریمهایش علیه حکومت بشار اسد پا برجاست و روابطش با این کشور را عادی سازی نمی کند.

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه پس از ۱۲ سال قطعی روابط میان دمشق -ریاض، روز چهارشنبه به جده سفر کرد و با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان دیدار و گفتگو کرد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این سفر به خبرنگاران گفت: کشورها باید از این عادی سازی روابط با سوریه "نتایج ملموسی" دریافت کنند که وضعیت انسانی و امنیتی را برای مردم سوریه بهبود بخشد و در عین حال بر حکومت سوریه فشار وارد کند تا بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل، در روند سیاسی این کشور همکاری کند.

یک مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به رسانه ها گفت: موضع ما روشن است: ما روابط با حکومت اسد را بدون پیشرفت واقعی به سمت راه حل سیاسی مناقشه اصلی عادی سازی نمی کنیم.

این مقام شورای امنیت ملی دولت بایدن ادعا کرد که آمریکا به کشورهای عربی که با حکومت سوریه در ارتباط هستند تاکید کرده است که گام‌های معتبر برای بهبود وضعیت انسانی و امنیتی سوری‌ها باید در محوریت هر تعامل باشد.

این مقام کاخ سفید افزود: ما همچنین به صراحت اعلام کرده‌ایم که ساختار اصلی تحریم‌هایمان علیه سوریه به قوت خود باقی است.

پیش از این، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که ویلیام برنز رییس سازمان سیا در سفری اعلام نشده به عربستان، در دیدار خود با مقامات سعودی از نزدیک شدن ریاض به تهران و دمشق ابراز نارضایتی کرده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت رئیس سیا به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی گفته است که "آمریکا از آشتی جویی و احیای روابط حسنه ریاض با ایران و سوریه که همچنان تحت تحریم های شدید غرب هستند، غافلگیر و شوکه شده است."

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه ۲۳ فروردین ماه وارد شهر جده شد و با ولید بن عبدالکریم الخریجی معاون وزیر خارجه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش واس، محور رایزنی‌های المقداد؛ گفت‌وگو درباره تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه، تسهیل بازگشت آوارگان سوری به سرزمین خود و همچنین تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده در سوریه است.

از اسفند ماه سال ۱۳۸۹ که بحران سوریه آغاز و به جنگ بین المللی تبدیل شد و با کمک جبهه غربی – عربی – صهیونیستی، گروه های تروریستی – تکفیری پا به عرصه جنگ سوریه گذاشتند، مردم سوریه روز خوشی را شاهد نبوده‌اند و همواره در نگرانی به سر برده‌اند. هرچند ارتش این کشور به کمک رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و نیروهای روسی توانست بسیاری از گروه‌های تروریستی همچون داعش را شکست دهد، ولی حضور تروریست‌های آمریکایی در شرق و شمال شرق سوریه از سال ۱۳۹۶ امکان برقراری امنیت در سراسر خاک سوریه برای سوری‌ها را فراهم نکرده و اقدامات بی‌شمار تروریست‌های آمریکایی و مزدوران تحت امرشان هنوز کام مردم سوریه را تلخ نگاه داشته است.

در پی وقوع زلزله مهیب هفت و هشت دهم ریشتری ۱۷ بهمن ماه شمال غرب سوریه (و جنوب ترکیه) که خسارت‌های زیادی به بار آورد، باب کمک‌های برخی کشورهای جهان به سوریه باز شده است.

از این تاریخ چند هیات سیاسی، پارلمانی به دمشق سفر کرده‌اند و راه بازگشت دمشق به اتحادیه عرب هموار شده است.

کشورهایی همچون قطر نیز دفتر معارضان سوری در دوحه را بستند و ریاض چراغ سبز خود را برای برقراری رابطه و رفع کدورت‌ها با دمشق نشان داد. ترکیه نیز طی چند ماه گذشته بارها اعلام کرده که خواهان برقراری رابطه با سوریه است.

این روند، با استقبال کشورهای دوست سوریه و گروه‌های مقاومت منطقه و با مخالفت واشنگتن و تل آویو مواجه شد؛ چرا که برقراری صلح و دوستی در منطقه به نفع واشنگتن و تل آویو نیست و آنها خواهان ناامنی و بی‌ثباتی سوریه و منطقه برای ادامه حضور نامشروع خود هستند.
https://irna.ir/xjMc۴b
**ایران اسلامی از هیچ فرصتی برای حمایت از آرمان‌های فلسطین دریغ نمی‌ کند
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا با صدور بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی قدس تصریح کرد که ایران اسلامی از هیچ فرصتی برای حمایت از آرمان‌های فلسطین دریغ نمی‌کند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

در این بیانیه که یک نسخه آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: قدس، قبله اول مسلمانان و موطن اصلی هزاران آواره فلسطینی است که رژیم جنایتکار صهیونیستی با حمایت استکبار جهانی آن را از دست ساکنانش خارج کرده و تحت سلطه خود در آورده است. این توطئه از سال ۱۹۴۸ میلادی تاکنون با مقاومت مردم فلسطین و مسلمانان و انسان‌های آزاده و بیدار دل جهان به طرق و اشکال مختلف رو به رو بوده است.

این بیانیه می‌افزاید: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ملت مسلمان ایران طلایه دار نصرت قدس به رهبری امام عظیم الشأن انقلاب هستند که از هیچ فرصتی در حمایت از آرمان‌های فلسطین و مردم مقاوم آن دریغ نمی‌کنند.

بیانیه یادشده تاکید می‌کند: در چهل و چهارمین بهار این انقلاب شکوهمند، آزادی قدس شریف به مشیت الهی و با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در وحدت صفوف ملت‌های مسلمان و تمامی احرار جهان، از هر لحظه دیگر به واقعیت نزدیکتر شده است. بدین سان، روز جهانی قدس امسال روزی استثنائی است، چرا که پایه‌های فرسوده رژیم اشغالگر قدس، از درون و بیرون رژیم، با صدای برخاسته از دل ملت‌های آزاده به لرزه افتاده ودرهم می‌شکند تا به عمر این جرثومه فساد پایان دهد.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا در پایان تصریح کرد که همگام با سایر اقشار امت اسلامی، ضمن حمایت از استقامت مردم مظلوم فلسطین، با حضور هرچه پرشکوهتر در راهپیمایی روز جهانی قدس، انزجار از رژیم غاصب و تجدید بیعت با آرمان قدس شریف و آزادی فلسطین را فریاد خواهد زد.
https://irna.ir/xjMc۷x
**رژیم صهیونیستی در شمال و جنوب فلسطین اشغالی منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد
منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، رژیم صهیونیستی به دلایل امنیتی در مرزهای شمالی و جنوبی فلسطینی اشغالی تا روز یکشنبه آینده منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

شبکه کان رژیم صهیونیستی اعلام کرد، مقام‌های این رژیم به منظور آمادگی در برابر افزایش تنش‌های امنیتی احتمالی، حریم هوایی در شمال فلسطین اشغالی (۶ کیلومتر از مرزهای سوریه و لبنان) و حریم هوایی در جنوب (۶ کیلومتر از مرزهای نوار غزه) را منطقه پرواز ممنوع برای پروازهای غیرنظامی اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، این محدودیت‌ها تا ساعت ۱۹:۳۰ روز یکشنبه آینده به قوت خود باقی خواهد ماند.

این تصمیم در حالی صورت گرفته است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی پیش تر گزارش داده بودند، با توجه به تنش‌ها در ماه رمضان و به ویژه با توجه به حوادث هفته گذشته که در آن موشک‌هایی از لبنان، غزه و سوریه شلیک شد، تصمیم گرفته شده تا چندین باتری ذخیره سیستم پدافند هوایی در آخر هفته همزمان با فرا رسیدن روز جهانی قدس در همه شهرها از جمله در مرزهای لبنان به خدمت گرفته شود.

این گزارش می‌افزاید، ارتش رژیم اشغالگر برای مقابله با پرتاب‌های موشکی و پهپادی و عملیات سایبری و حملات اضافی آماده شده است.

همزمان پس از تشدید درگیری‌ها در فلسطین به دلیل تحولات مسجدالاقصی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه ورود «یهودیان» به مسجد الاقصی تا پایان ماه مبارک رمضان را ممنوع کرد.

بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که به توصیه مسئولان سرویس‌های امنیتی «اسرائیلی»، یهودیان تا پایان ماه رمضان حق ورود به مسجد الاقصی را ندارند.

نظامیان صهیونیست طی ایام ماه مبارک رمضان به صورت همه روزه به مسجدالاقصی یورش می‌برند و به آزار و اذیت نمازگزاران و معتکفان فلسطینی می‌پردازند.
https://irna.ir/xjMc۷F
**سید مقتدا صدر جریان صدر را به حالت تعلیق درآورد
سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق با انگیزه اصلاح این جریان و با اشاره به فساد، این جریان را برای مدت حداقل یک سال به حالت تعلیق درآورد.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

در پیام مقتدا صدر آمده است: اینکه اصلاحگر عراق باشم اما نتوانم جریان صدر را اصلاح کنم، اشتباه است.

صدر در بخش دیگری از پیام توییتری خود با اشاره به فساد برخی منتسبان به جریان صدر، نوشته است: مصلحت می بینم که کل جریان صدر را به جز (بخش) نماز جمعه، هیات میراث و «برانی سید الشهید» (دفتر ارباب رجوع) برای مدت حداقل یک سال به حالت تعلیق (تجمید) در آورم.

همچنین به دستور سید مقتدا صدر، مرقد شهید سید محمد محمد صادق صدر، پدر وی نیز تا بعد از عید فطر، بسته شد.

بعد از این توییت، یک توییت تکمیلی دیگر در صفحه مقتدا صدر منتشر شد که در آن آمده است: این حساب کاربری تا اطلاع ثانوی بسته است.

صفحات وابسته به سید مقتدی صدر در شبکه های اجتماعی نیز در پی این توییت، یکی پس از دیگری بسته شد که معروف ترین آن مربوط به «صالح محمد العراقی» ملقب به «وزیر القائد» است.

او (العراقی) پیش تر در صفحه خود نوشت که «رفتار برخی از فاسدین دلیل لغو اعتکاف سید مقتدا صدر در مسجد کوفه» بود.
https://irna.ir/xjMc۷G
**رئیس صندوق بین‌المللی پول: ضعف رشد اقتصادی جهان نگران‌کننده است
کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت: پیش‌بینی ۲.۸ درصد رشد جهانی ۲۰۲۳ توسط صندوق بین‌المللی پول برای ایجاد فرصت‌هایی برای کسب‌وکارها و مردم در سراسر جهان کافی نیست و یک پیش‌بینی نگران‌کننده از ضعف رشد اقتصادی جهان در یک دوره زمانی طولانی‌تر است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

رئیس صندوق بین‌المللی پول پنجشنبه در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود که بعد از نشست بانک جهانی در واشنگتن برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد جهان به طور قابل ملاحظه‌ای در برابر شوک‌های متعدد مقاوم است اما هنوز نتوانسته بر ترکیبی از رشد پائین اقتصادی و تورم پایدار غلبه کند.

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه هشدار داده بود که شعله‌ور شدن جدید آشفتگی سیستم بانکی که وام‌دهی را متوقف کرد و باعث هجوم به دارایی‌های امن شد، می‌تواند رشد اقتصادی جهان را به یک درصد کاهش دهد و بسیاری از اقتصادها را وارد رکود کند و فشار قابل توجهی را بر بازارهای اقتصادی نوظهور وارد کند.

جورجیوا گفت: سیاست‌گذاران پس از فروکش کردن دوران اوج بیماری کرونا، شکست‌های ناشی از تورم بالا و هزینه‌های مازاد تحمیل شده ناشی از جنگ در اوکراین، دو وظیفه اصلی در کوتاه مدت دارند که عبارت از مبارزه با تورم پایدار و حفظ ثبات مالی است و هوشیاری در مورد خطرات در حال ظهور امری کاملا حیاتی است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد: بانک‌های مرکزی باید با همکاری نزدیک با تنظیم‌کننده‌ها و ناظران، در زمان ظهور ریسک‌های ثبات مالی به آنها رسیدگی کنند.

صندوق بین‌المللی پول کمترین پیش‌بینی رشد جهانی پنج ساله خود را از زمان آغاز انتشار چنین پیش‌بینی‌هایی در سال ۱۹۹۰ منتشر کرده است. بر اساس این پیش‌بینی نرخ رشد جهانی در سال ۲۰۲۳ (آغاز دوره پنج‌ساله) ۲.۳ درصد و در سال ۲۰۲۸ (پایان دوره پنج‌ساله) ۳ درصد برآورد شده است.

جورجیوا خاطرنشان کرد: به عقیده من اگرچه از نظر نرخ رشد جهانی در وضعیت خوبی قرار نداریم و با خطرات رو به افزایشی مواجه هستیم اما پیش‌بینی‌ها وحشتناک نیستند و به‌ هرحال در رکود بسر نمی‌بریم و نیز اینکه ما اکنون از تجربه گرانبهایی از انعطاف‌پذیری قابل توجه (در مواجهه با نرخ پائین رشد اقتصادی) در طول سال‌های گذشته، برخوردار هستیم.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم انداز اقتصادی جهان چشم انداز نامطمئنی را برای اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ با توجه به بحران بخش مالی، تورم بالا، اثرات جنگ اوکراین و نارسایی‌های ناشی از شیوع کرونا پیش‌بینی کرده است.

در حالی که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ به ۳.۴ درصد رسیده بود این نهاد بین‌المللی انتظار دارد طی سال جاری میلادی رشد اقتصادی جهان به ۲.۸ درصد کاهش یابد.

اقتصادهای پیشرفته بسیار بیشتر از کشورهای در حال توسعه با کاهش رشد در این سال روبرو خواهند شد به طوری که رشد اقتصادی این کشورها به کمتر از نصف خواهد رسید. متوسط رشد اقتصادهای پیشرفته از ۲.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱.۳ درصد در سال جاری خواهد رسید.
https://irna.ir/xjMc۷H
**چهره سیاسی عراقی: تاثیر روز جهانی قدس در آشفتگی داخلی رژیم صهیونیستی آشکار است
«سمیره الموسوی» نماینده اسبق پارلمان عراق در گفت وگو با ایرنا از وجوه تمایز روز جهانی قدس در سال جاری به ویژه با توجه به آشفتگی داخلی رژیم صهیونیستی گفت.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

الموسوی با اشاره به نقش آزادیخواهانه رهبران ایران در احیای حق امت اسلامی در قضیه فلسطین تصریح کرد: افزایش روحیه انقلابی و ازادی خواهانه مقاومت ضد اشغالگری در جهان، نتیجه اعتماد به نفسی است که روز جهانی قدس برای مبارزان و آزادگان به وجود آورد.

سیاستمدار عراقی ادامه داد: روز جهانی قدس، هر سال بیش از گذشته ممتاز می‌شود و جدیت بیشتری برای تحقق آزادی قدس شریف می‌گیرد.

الموسوی گفت: ما اکنون تاثیرات روز جهانی قدس را در همه سطوح بیش از گذشته شاهدیم به ویژه با تحولات و حوادث سیاسی - اجتماعی بی سابقه‌ای که اکنون داخل رژیم صهیونیستی جریان دارد. تزلزل در ارکان رژیم اشغالگر قدس با آشفتگی لانه صهیونیست‌ها در واقع یکی از نتایج روز جهانی قدس است. این روند شدت خواهد گرفت و زمین اشغال شده برای اسرائیلی‌ها جهنم خواهد شد طوری که راهی جز فرار یا بازگشت به جای سابق خود نخواهند داشت.
عراق امروز جمعه، شاهد ده‌ها مراسم در شهرهای مختلف از جمله بغداد، کربلا، نجف، تکریت صلاح الدین و حله در حمایت از آرمان فلسطین و گرامیداشت روز جهانی قدس خواهد بود.

همچنین تحت نام «کرانه باختری سپر قدس است»، برخی گروه‌ها و فعالان عراقی، فراخوان برگزاری تجمع همبستگی با مردم فلسطین و یاری آن را در روز جهانی قدس داده‌اند.

در این فراخوان از مردم عراق به ویژه پایتخت نشینان دعوت شده است تا ساعت ۱۵ روز جمعه در همراهی با مردم فلسطین و در راستای تحقق آزادی فلسطین در خیابانی به همین نام در بغداد (شارع فلسطین) گردهم آیند و روز جهانی قدس را پرشکوه تر از هر سال برگزار کنند.
همچنین در بغداد، همزمان و به مناسبت روز جهانی قدس، چندین اندیشکده و مرکز فرهنگی از جمله مرکز پژوهش‌های راهبردی «العراق» و مرکز بررسی‌های راهبردی «عصر» در دانشگاه «المستنصریه» عراق، نشست‌هایی برای بحث و بررسی ابعاد مختلف مساله فلسطین برگزار خواهند کرد.
https://irna.ir/xjMc۶۸
**نتایج یک نظرسنجی؛ افزایش محبوبیت ترامپ پس از حضور در دادگاه منهتن
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده برای اولین بار پس از دستگیری در معرض آزمون محبوبیت عمومی قرار گرفت و نتایج یک نظرسنجی حکایت از افزایش محبوبیت وی پس از حضور در دادگاه کیفری منهتن دارد.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

ترامپ قرار است اولین حضور بزرگ خود را در انظار عمومی پس از برگزاری دادگاه تاریخی‌اش با انجام یک سخنرانی در مجمع انجمن ملی تفنگ آمریکا (NRA) برگزار کند.

ترامپ یکی از سخنرانان اصلی مجمع سالانه این انجمن است که در روز جمعه در مرکز کنوانسیون ایندیانا در ایندیاناپولیس برگزار خواهد شد.

علاوه بر ترامپ، از دیگر چهره‌های برجسته جمهوری‌خواه که در این مجمع سخنرانی خواهند کرد می‌توان به مایک پنس معاون رئیس‌جمهور سابق، اریک هولکامب فرماندار ایندیانا و جیم جردن نماینده اوهایو اشاره کرد.

نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی و ویوک راماسوامی که یک فرد کارآفرین است و هر دو در رقابت برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه ریاست جمهوری برای انتخابات ۲۰۲۴ به ترامپ پیوسته‌اند نیز قرار است در این مراسم سخنرانی کنند.

ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا نیز که انتظار می‌رود قصد نامزدی خود در انتخابات سال ۲۰۲۴ را تائید کند و مدت‌هاست بزرگ‌ترین چالش ترامپ محسوب می‌شود نیز در این مجمع از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی خواهد کرد.

چندین نظرسنجی نشان می‌دهد که مسائل حقوقی ترامپ مانع از شانس پیروزی وی در انتخابات سال ۲۰۲۴ نخواهد شد.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ ایپسوس که در آستانه دستگیری وی منتشر شد، ۴۸ درصد از رای دهندگان جمهوری‌خواه گفتند که می‌خواهند ترامپ نامزد ریاست جمهوری حزب‌شان در سال ۲۰۲۴ باشد که ۴ درصد بیشتر از ۴۴ درصدی است که او در نظرسنجی ۱۴ تا ۲۰ مارس و پیش از انتشار خبر صدور کیفرخواست بر علیه وی، دریافت کرده بود.

نظرسنجی وینتروپ که در ۱۲ آوریل منتشر شد نیز نشان می‌دهد که نامزدی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۴ از حمایت قوی در کارولینای جنوبی برخوردار است. در این نظرسنجی، ترامپ، هیلی را در ایالت خودش با اختلافی دو رقمی شکست داد.

این نظرسنجی نشان داد که ترامپ از حمایت ۴۱ درصد از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی برای نامزدی بعدی ریاست جمهوری برخوردار است و دیسانتیس با ۲۰ درصد در رتبه دوم و هیلی با ۱۸ درصد در رتبه سوم قرار دارند.
https://irna.ir/xjMc۷X
**الحوثی: فضای مذاکرات با هیأت سعودی مثبت بود
«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن بامداد جمعه و به دنبال پایان سفر هیأت سعودی به صنعا در توییتی نوشت که فضای این مذاکرات مثبت بوده است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

محمد علی الحوثی در توییتی نوشت: گفتند که جو مثبت است و برای دور دیگر مذاکرات توافق شده است.

از سوی دیگر «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله نیز گفت: مذاکرات در صنعا به خوبی پیش می‌رود و برای عبور از گذشته، باید به آینده نگاه کرد.

منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند، هیأت سعودی که برای رایزنی با مقامات یمنی به صنعا سفر کرده بود پس از حضور ۶ روزه در یمن این کشور را ترک کردند.

شامگاه شنبه (۱۹ فروردین ماه) ساعاتی پس از سفر یک هیات عمانی به پایتخت یمن، یک هیات عربستانی وارد صنعا شد. این نخستین سفر یک هیات عربستانی به صنعا پس از آغاز جنگ یمن علیه یمن در (فروردین ماه ۱۳۹۴) است.

خبرگزاری رویترز جمعه گذشته به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود که یک هیات سعودی - عمانی تصمیم دارد به زودی به منظور دستیابی به توافق و آتش‌بس دائم در یمن، به صنعا سفر کند.

این دو منبع آگاه تأکید کردند که «مذاکرات هیات‌های سعودی و عمانی در صنعا، روی بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن، پرداخت حقوق کارکنان و انتقال سیاسی قدرت متمرکز خواهد بود».

پیش از این خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع یمنی نوشته بود که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعا و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت‌هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد.

این منبع اظهار کرده که ائتلاف عربی نیز متعهد شده بدون استثنا حقوق تمام کارکنان یمنی در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی و سایر مناطق را بپردازد و کمیته‌هایی را برای محدود کردن خسارات ناشی از جنگ، رسیدگی به آن‌ها و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان تحت نظارت سازمان ملل و ضمانت بین المللی کشورهای بزرگ تشکیل دهد.

«محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن نیز در آستانه ورود دو هیأت عمانی و عربستانی به صنعا گفت: خروج نظامیان خارجی از کشور، پرداخت خسارت‌ها و بازسازی از خواسته‌های عادلانه ما است.

وی افزود: از دیگر خواسته‌های ما توقف تجاوز، برداشته شدن کامل محاصره و پرداخت حقوق همه کارمندان از درآمدهای نفتی و گازی است.

وی تأکید کرد که بر موضوع اسیران بیشتر تمرکز خواهیم کرد تا مانند گذشته هیچ مشکلی آن را به تاخیر نیندازد.

به گفته وی، «قول‌هایی داده شده که این کار در ماه مبارک رمضان به سرانجام برسد».
https://irna.ir/xjMc۷Y
**ارتش سومالی ۳ شهرک را از اشغال گروه تروریستی الشباب آزاد کرد
منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، نیروهای ارتش سومالی سه شهرک را در استان «جلجدود» در مرکز این کشور از اشغال گروه تروریستی الشباب آزاد کردند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

شهرک‌های «عیل افوین»، «علی یبال» و «سبان سبلی» در اشغال گروه تروریستی الشباب بود که با حمله لشکر ۲۷ ارتش سومالی به این مناطق، از اشغال تروریست‌ها آزاد شد.

نیروهای دولتی ارتش سومالی از ژوئیه ۲۰۲۲ (مرداد/ شهریور ۱۴۰۱) با همکاری عشایر مسلح، عملیات نظامی علیه گروهک الشباب را آغاز کرده‌اند.

با آغاز این عملیات، سومالی اعلام کرد که ضمن سلطه بر مناطق راهبردی عدیده‌ای که الشباب تصرف کرده بود، صدها تن از اعضای آن را کشته است.

گروهک تروریستی الشباب که اوایل سال ۲۰۰۴ اعلام موجودیت کرد، شاخه گروه القاعده است که مسئولیت عملیات‌ تروریستی زیادی را در آفریقا برعهده گرفته که منجر به کشته شدن صدها نفر شده است.
https://irna.ir/xjMc۸۵
**تحلیلگر آمریکایی: روز قدس نشانگر فراموش نشدن فلسطین است
یک تحلیلگر و صاحبنظر آمریکایی با بیان اینکه راهپیمایی روز جهانی قدس نشانگر آن است که فلسطین فراموش نشده است، گفت: این راهپیمایی، رنج و ظلم مردم فلسطین را در ذهن جهانیان حفظ می‌کند و اجازه نمی‌دهد این امر فراموش شود.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

رابرت فانتینا، نویسنده کتاب "تبلیغات دروغین، دروغ و نمادهای دروغین؛ چگونه آمریکا جنگ‌هایش را توجیه می‌کند" در گفتگوی اختصاصی با ایرنا درباره اهمیت راهپیمایی روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان گفت: این راهپیمایی به دولت‌های جهان موضع مردمشان در مورد این موضوع را نشان می دهد.

این تحلیلگر آمریکایی – کانادایی تصریح کرد: زمانی که به اصطلاح «توافق ابراهیمی» (سازش) امضا شد، چندین کشور عمدتا مسلمان با رژیم آپارتاید، رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی سازی کردند. اما این رهبران کشورها بودند که چنین تصمیمی گرفتند و مردم با این توافق مخالف بودند. این اتحادهای جدید در کشورهایی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده اند، بسیار منفور است و راهپیمایی های روز قدس به رهبران آن کشورها یادآوری می کند که فلسطین فراموش نشده است و مردم به شدت از اقدامات مقامات دولتی خود ناراضی هستند.

این صاحبنظر آمریکایی درباره افزایش حملات از زمان روی کار امدن کابینه بنیامین نتانیاهو علیه فلسطینیان تصریح کرد: حملات تکان دهنده به افرادی که در مسجد الاقصی نماز می خوانند باید همه را بدون توجه به اعتقادات مذهبی آنها وحشت زده کند. حتی کسانی که هیچ اعتقاد مذهبی ندارند نیز باید از بی احترامی آشکار و خشونت آمیزی که اسرائیل با این حملات نشان داده است، خشمگین شوند.

فانتینا اظهار داشت: اسرائیل چندین دهه برای تضعیف روحیه و شکست فلسطینیان سخت کار کرده است. روشهای این رژیم موثر نبوده و نخواهد بود. فلسطینی ها مقاومت خود را در برابر شرایط بسیار سخت از جمله مقاومت در برابر رژیم آپارتاید وحشی که آنها را آزار می دهد، یک همدست حامی در آمریکا؛ رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین و سکوت اکثریت جهان نشان داده است. با این حال فلسطینی ها به جنگ ادامه می دهند و اغلب جان خود را برای سرزمینشان می دهند.

این تحلیلگر آمریکایی درباره کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: علیرغم این واقعیت که نتانیاهو در حال حاضر در آمریکا مورد استقبال قرار نمی گیرد، هنوز هیچ بحثی از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر توقف ارائه ۴ میلیارد دلار "کمک خارجی" ایالات متحده به اسرائیل مطرح نشده است. در صورتی که این کمک به موجودیت ثروتمند صهیونیستی متوقف شود، در مدت زمان کمی تغییرات عمده ای در اسرائیل ایجاد خواهد شد.

فانتینا درباره حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی و ممانعت از صدور بیانیه ای در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل با بیان اینکه آمریکا نخواسته است چنین اقدامی انجام دهد، گفت: دولت آمریکا خواهان بی ثباتی در خاورمیانه است. به این ترتیب، فروش تسلیحات آن ادامه خواهد داشت، نفت به آسانی و ارزان در دسترس خواهد بود و دست نشانده آمریکا در خاورمیانه یعنی اسرائیل به خواسته های واشنگتن عمل خواهد کرد. ملت های مسلمان به این شکل انعطاف پذیر نیستند.

وی تصریح کرد: اگرچه نفوذ بین المللی آمریکا رو به کاهش است، همانطور که میانجی گری چین برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی نشان داد؛ اما این کشور همچنان به اعمال نفوذ قوی، هرچند رو به کاهش، بر متحدان اروپایی خود ادامه می دهد.

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: تنها شش سال پیش بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برجام را نقض کرد و متحدان اروپایی آمریکا را تهدید کرد که در صورت بی توجهی به خواسته آمریکا، تحریم خواهند شد. اوضاع در شش سال تغییر کرده است، اما ناکامی اروپا در بازگشت به برجام نشان می دهد که فشار آمریکا همچنان موثر است.

مشروح گفتگوی ایرنا با این تحلیلگر و صاحبنظر آمریکایی به این شرح است:

راهپیمایی روز قدس رنج مردم فلسطین را در ذهن جهانیان حفظ می کند

ایرنا: هر سال مسلمانان جهان در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان یعنی "روز قدس" در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در سراسر جهان راهپیمایی می کنند، تاثیر این راهپیمایی بر جامعه بین المللی برای پایان خشونت ها در سرزمین های اشغالی و پایان اشغالگری آن چیست؟

تحلیلگر آمریکایی: تأثیر این راهپیمایی در دو منظر است: ۱) این راهپیمایی رنج و ظلم مردم فلسطین را در ذهن جهانیان حفظ می کند و اجازه نمی‌دهد این امر فراموش شود و ۲) به دولت‌های جهان موضع مردمشان در مورد این موضوع را نشان می دهد. زمانی که به اصطلاح «توافق ابراهیمی» امضا شد، چندین کشور عمدتا مسلمان با رژیم آپارتاید، رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی سازی کردند. اما این این رهبران کشورها بودند که چنین تصمیمی گرفتند و مردم با این توافق متخلف بودند.

این اتحادهای جدید در کشورهایی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده اند، بسیار منفور است. راهپیمایی های روز قدس به رهبران آن کشورها یادآوری می کند که فلسطین فراموش نشده است و مردم به شدت از اقدامات مقامات دولتی خود ناراضی هستند.

حمله به نمازگزاران در مسجد الاقصی باید همه را وحشت زده کند

ایرنا: حملات رژیم صهیونیستی از زمان آغاز به کار کابینه بنیامین نتانیاهو افزایش یافته است. به نظر شما این کابینه افراطی چه اهدافی از افزایش خشونت ها در سرزمین های اشغالی و هتک حرمت مسجد الاقصی دارد؟

تحلیلگر آمریکایی: این اقدامات هولناک باعث خوشحالی خشن ترین نژادپرستان اسرائیلی می شود. اعضای کابینه نتانیاهو به صراحت از تمایل خود برای گسترش شهرک‌ها و آواره‌کردن و کشتن فلسطینی‌ها صحبت کرده‌اند. آنها از زمان تشکیل این دولت فعلی به صورت فزاینده ای این کار را انجام داده اند. حملات تکان دهنده به افرادی که در مسجد الاقصی نماز می خوانند باید همه را بدون توجه به اعتقادات مذهبی آنها وحشت زده کند. حتی کسانی که هیچ اعتقاد مذهبی ندارند نیز باید از بی احترامی آشکار و خشونت آمیزی که اسرائیل با این حملات نشان داده است، خشمگین شوند.

اسرائیل چندین دهه برای تضعیف روحیه و شکست فلسطینیان سخت کار کرده است. روشهای این رژیم موثر نبوده و نخواهد بود. فلسطینی ها مقاومت خود را در برابر شرایط بسیار سخت از جمله مقاومت در برابر رژیم آپارتاید وحشی که آنها را آزار می دهد، یک همدست حامی در آمریکا؛ رهبر خائن تشکیلات خودگردان فلسطین و سکوت اکثریت جهان نشان داده است. با این حال فلسطینی ها به جنگ ادامه می دهند و اغلب جان خود را برای سرزمینشان می دهند.

ایرنا: هر ساله در ماه مبارک رمضان که ماه مقدسی است، حملات اسرائیل علیه فلسطینیان افزایش می یابد. امسال نیز همزمان با اعیاد مذهبی سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت افزایش یافت. به نظر شما اهداف و دلیل رژیم صهیونیستی چیست؟

تحلیلگر آمریکایی: اسرائیل در تلاش است تا برتری خود را بر اماکن مقدس اسلام، مسیحیت و یهودیت تثبیت کند. زندگی بر اساس اصول یهودیت، مانند اصول دینی جهانی - بخشی از اسلام، مسیحیت و یهودیت - مانند مدارا، عشق و پذیرش است. با این حال صهیونیسم که در اسرائیل و قطعاً در این حکومت کنونی و به شدت نژادپرست، ریشه دوانده است. این حکومت فقط برتری یهودیان را می بیند و به دنبال مطیع کردن دیگران است. این امر با بررسی هر یک از اسناد طولانی منتشر شده در سال گذشته که اسرائیل را به عنوان یک رژیم آپارتاید نشان می دهد، آشکار می‌شود.

آمریکا خواهان بی ثباتی در خاورمیانه است

ایرنا: آمریکا برغم حملات و جنایات رژیم صهیونیستی با حمایت از این رژیم ، حتی مانع صدور بیانیه ای در محکومیت آن در شورای امنیت سازمان ملل شده و عملا جلسات این شورا را مسدود می کند. چرا جامعه جهانی و آمریکا به رغم ادعای نگرانی درباره افزایش خشونت ها در کرانه باختری، هیچ اقدام موثری و جدی برای پایان یافتن این خشونت ها انجام نمی دهند؟

تحلیلگر آمریکایی: اینطور نیست که آمریکا نتوانسته است در مقابل اسرائیل اقدام کند، بلکه نخواسته است چنین کاری کند. دولت آمریکا خواهان بی ثباتی در خاورمیانه است. به این ترتیب، فروش تسلیحات آن ادامه خواهد داشت، نفت به آسانی و ارزان در دسترس خواهد بود و دست نشانده آمریکا در خاورمیانه یعنی اسرائیل به خواسته های واشنگتن عمل خواهد کرد. ملت های مسلمان به این شکل انعطاف پذیر نیستند.

اگرچه نفوذ بین المللی آمریکا رو به کاهش است (همانطور که میانجی گری چین برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی نشان داد)، اما این کشور همچنان به اعمال نفوذ قوی، هرچند رو به کاهش، بر متحدان اروپایی خود ادامه می دهد. تنها شش سال پیش بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برجام را نقض کرد و متحدان اروپایی آمریکا را تهدید کرد که در صورت بی توجهی به خواسته آمریکا، تحریم خواهند شد. اوضاع در شش سال تغییر کرده است، اما ناکامی اروپا در بازگشت به برجام نشان می دهد که فشار آمریکا همچنان موثر است.

دادگاه کیفری بین‌المللی که نه آمریکا و نه اسرائیل به دلیل هراس از تحقیق در خصوص جنایات بین‌المللی و جنایات علیه بشریت، عضو آن نیستند، هم اکنون در حال تحقیق درباره اسرائیل است، اما این اقدامات به کندی پیش می روند.

در حالی که هر نتیجه ای از سوی دیوان کیفری بین المللی برای کشورهایی که عضو آن نیستند الزام آور نیست، حکم مجرمیت به شدت به شهرت هر دولت و کشوری که در جنایات بین المللی مجرم شناخته شود ،آسیب می رساند. مردمی که به دنبال عدالت برای فلسطینیان هستند، نباید به آمریکا برای تامین این عدالت تکیه کنند. دموکراسی، حقوق بشر و قوانین بین المللی اهداف سیاست خارجی یا داخلی آمریکا نیستند. قدرت و سود تنها چیزی است که برای مقامات ایالات متحده آمریکا مهم است.

کمک آمریکا به اسرائیل قطع شود، تغییرات عمده ای ایجاد خواهد شد

ایرنا: کابینه جدید رژیم صهیونیستی از زمان تشکیل دچار بحران بوده و اعتراضات و هرج و مرج در تل آویو هفته های طولانی ادامه دارد. در پی این بحران ها، جو بایدن رئیس جمهور امریکا به نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پیامی ارسال کرد. روابط میان واشنگتن – تل آویو به گرمی گذشته نیست و نتانیاهو هنوز نتوانسته است به ایالات متحده سفر کند. شما بحران در تل اویو ( سرزمین های اشغالی) و روابط این کابینه افراطی با آمریکا را در این دوره چگونه ارزیابی می کنید؟

تحلیلگر آمریکایی: بنیامین نتانیاهو مایل بوده است با نژادپرست ترین عناصر جامعه اسرائیل برای تشکیل دولت شریک شود. پس از آن، او تغییرات عمده ای را در سیستم قضایی اسرائیل پیشنهاد کرد که بیشتر اختیارات آن را سلب می کرد. بخشی از دلیلی که او خواهان این تغییر است، محافظت از خودش در برابر هر گونه عواقب اتهامات فساد می باشد.

باید به خاطر داشت که سیستم قضایی اسرائیل فقط برای اسرائیلی ها عدالت را اجرا می کند. غیر اسرائیلی هایی که در مرزهای دائماً در حال تغییر اسرائیل زندگی می کنند، فاقد حقوق و عدالت هستند.

مقامات دولت آمریکا دائماً در مورد "ارزش های مشترک" با اسرائیل صحبت می کنند. تعداد زیادی از این ارزش ها وجود دارد. نژادپرستی، سطوح مختلف عدالت بسته به وضعیت، سیاست خارجی تهاجمی و جنگ افروزانه تنها تعدادی از این ارزش علی مشترک هستند. اما همین مقامات از «دموکراسی» در هر دو دولت صحبت می کنند، امری که به سختی می توان آن را یافت. با این حال، با پیشنهاد نتانیاهو برای اصلاحات اساسی در سیستم قضایی اسرائیل، افسانه دموکراسی در اسرائیل دیگر نمی تواند حفظ شود. بنابراین، بایدن مجبور شده است به نتانیاهو هشدار دهد.

علیرغم این هشدار و این واقعیت که نتانیاهو در حال حاضر در آمریکا مورد استقبال قرار نمی گیرد، هنوز هیچ بحثی نیز از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر توقف ارائه ۴ میلیارد دلار "کمک خارجی" ایالات متحده به اسرائیل مطرح نشده است. در صورتی که این کمک به موجودیت ثروتمند صهیونیستی متوقف شود، در مدت زمان کمی تغییرات عمده ای در اسرائیل ایجاد خواهد شد.
https://irna.ir/xjMc۷Z
**رئیس جمهور فنلاند: در فعالیت‌های هسته‌ای ناتو مشارکت نمی‌کنیم
رئیس جمهور فنلاند با اشاره به پیامدهای احتمالی عضویت این کشور در ناتو، تاکید کرد که هلسینکی در فعالیت‌های هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی مشارکت نمی‌کند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند روز پنجشنبه هنگام سخنرانی در جلسه افتتاحیه پارلمان این کشور خواستار درک بهتر تنش‌های ژئوپلیتیک فزاینده و نقش فنلاند در سیاست جهانی به عنوان عضو جدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

وی در مورد نیاز به تداوم هوشیاری برای حفاظت از امنیت منطقه دریای بالتیک گفت: به نفع فنلاند نیست که این جنگ قدرت را تشدید و یا با اقدامات خود تقسیم بندی بلوک‌ها را عمیق تر کند.

رئیس جمهور فنلاند افزود: اجرای دیپلماسی مستقل ما نه تنها در اروپا بلکه در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین نیز مورد نیاز است. ما همچنین باید با کسانی - و شاید به ویژه با کسانی - که دنیا را متفاوت از ما می‌بینند، صحبت کنیم.

نینیستو در ادامه با اشاره به پیامدهای احتمالی عضویت این کشور در ناتو، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از سخنرانی خود گفت که با این ایده که فنلاند به طور بالقوه میزبان تسلیحات اتمی باشد، احساس آرامش نمی‌کند.

رئیس جمهور فنلاند تاکید کرد که با مشارکت فنلاند در برنامه‌ریزی و آموزش هسته‌ای ناتو مخالف نیست؛ اما این به این معنا نیست که سلاح‌های هسته‌ای به فنلاند می‌آیند.

وی با بیان اینکه توافق‌های چند جانبه راه نجات یک کشور کوچک است، گفت: این فکری است که ما باید به آن پایبند باشیم با این حال شرایط تغییر یافته و فناوری نظامی به سرعت در حال توسعه، ممکن است بر کاربرد فعلی توافقنامه‌های موجود تأثیر بگذارد.
https://irna.ir/xjMc۷T
**داسیلوا خواستار پایان سلطه دلار بر تجارت جهانی شد
لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل با محکوم کردن نقش مرکزی دلار در تجارت جهانی از کشورهای در حال توسعه خواست تا ارز جایگزینی برای دلار پیدا کنند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

رئیس جمهور برزیل پنجشنبه در جریان سخنرانی خود در بانک توسعه جدید در شانگهای از کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) خواست تا یک ارز مشترک ایجاد تا بتوانند با آن معامله کنند.

داسیلوا که در مراسم آغاز ریاست برزیل بر این بانک سخنرانی می‌کرد، گفت: چرا ما نمی‌توانیم بر اساس ارزهای خود معامله کنیم؟

وی افزود: پس از پایان استاندارد طلا و استفاده از این فلز ارزشمند در معاملات بین‌المللی، چه کسی تصمیم گرفت که دلار یک ارز جهانی باشد و همه معاملات بین‌المللی با آن انجام شود؟

رئیس جمهور برزیل با انتقاد از اینکه چرا بانکی مانند بریکس نمی‌تواند ارزی برای تامین مالی روابط تجاری بین برزیل و چین یا بین برزیل و سایر کشورها داشته باشد؛ تاکید کرد: این امر دشوار است زیرا ما [به این ایده] عادت نداریم و همه فقط به یک ارز وابسته هستند.

به گزارش ایرنا، داسیلوا برای تقویت روابط با چین در راس هیاتی بلندپایه پنجشنبه وارد شانگهای شده است. داسیلوا قرار است روز جمعه با شی جین پینگ رئیس جمهور چین دیدار و درباره موضوعات مختلف از جمله اوکراین رایزنی کند.

هیات همراه رئیس جمهور برزیل شامل حدود ۴۰ نفر از مقام‌های بلندپایه از جمله وزرای کابینه، فرمانداران و شماری از اعضای کنگره برزیل است.
https://irna.ir/xjMc۸۶

**نشانه‌های پیروزی نهایی محور مقاومت هویدا شده است/احیای موضوع فلسطین با نامگذاری روز قدس
دبیر شورای عالی سیاسی یمن در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: موضوع فلسطین پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با اهتمام و توجه ویژه ای از سوی ملت های عربی و اسلامی روبرو شد و اکنون نشانه های پیروزی نهایی محور مقاومت بر رژیم صهیونیستی هویدا شده است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

یاسر الحوری امروز جمعه همزمان با روز جهانی قدس در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برغم همه فشارها و اتهام هایی که جمهوری اسلامی با آن روبرو شد، موضوع فلسطین از سوی امام خمینی (ره) در اولویت و مورد حمایت و پشتیبانی بی قید و شرط قرار گرفت.

وی تصریح کرد: واقعیت نشان می دهد که پس از نامگذاری روز جهانی قدس، موضوع فلسطین و قدس در جهان احیا شد و با استقبال و اهتمام گسترده اسلامی و عربی، رونق جدیدی یافت.

الحوری گفت: این نامگذاری توسط امام خمینی (ره) چنان موثر افتاد که رژیم صهیونیستی احساس خطر کرد و برخی از رژیم ها را مجبور کرد که از بزرگداشت آن که نشانه و یادآور ضعف برخی کشورهای عربی و اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی است، جلوگیری کنند.

وی افزود: ملت و دولت یمن، فلسطین را مسئله و موضوع محوری و اصلی جهان اسلام می دانند زیرا فرهنگ و عقیده ملت یمن برگرفته از قرآن کریم است و از این رو، ما دشمن اشغالگر صهیونیستی را عامل اصلی تفرقه میان مسلمانان می دانیم زیرا اینگونه به بقای رژیم خود ادامه می دهند.

دبیر شورای عالی سیاسی یمن گفت: ملت فلسطین و ملت یمن وضع مشابهی دارند زیرا ملت یمن نیز بیش از ۸ سال است که با تجاوز، محاصره و توطئه بین المللی روبرو است اما مسئله فلسطین مسئله اصلی جهان اسلام است و نبرد آزادسازی فلسطین، نبردی سرنوشت ساز است که امت اسلامی را برای همیشه از شر دشمنانش خلاص می کند.

وی خاطرنشان کرد: ساکنان سرزمین یمن از نظر تاریخی نیز ایمان دارند که ملت و ارتش یمن نقش مهم و فعالی در نبرد آزادسازی فلسطین و اخراج اشغالگران از آن خواهند داشت؛ هرچند که دیگر رژیم های عربی، دست از حمایت از فلسطین کشیده باشند.

الحوری تصریح کرد: ما معتقدیم که امروز از هر زمان دیگری به مشارکت در نبرد سرنوشت ساز آزادی فلسطین در چارچوب محور مقاومت که وحدت جبهه ها و میدان های آن درحال ظهور است، نزدیکتر هستیم. البته ضرورتا اینگونه نیست که نبرد سرنوشت با صهیونیست ها در یک یا دو سال به نتیجه برسد زیرا این جنگ بر آگاهی و آمادگی امت اسلامی مبتنی است و شاید صهیونیست ها در این مرحله بیش از دیگران از این موضوع و از محور مقاومت و بویژه از ملت و ارتش یمن در هراس باشند.

وی تاکید کرد: به نظر ما، آزادسازی فلسطین یک اقدام لحظه ای نیست بلکه روندی مبتنی بر جدا شدن صف حق از باطل و صف آزادگان و حق جویان از منافقان در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی و نظامی است.

الحوری خاطرنشان کرد: ذلت پذیری و سازشکاری برخی حاکمان خائن کشورهای عربی و اسلامی که دست نشانده آمریکا بودند و دوره خدمتگذاری برخی از آن ها به پایان رسید، رژیم صهیونیستی را به اشغالگری بیشتر سرزمین فلسطین ترغیب کرد و کار به جایی رسید که این رژیم درحال تلاش برای عادی سازی روابط با دیگر حکومتها تحت عنوان به اصطلاح معامله قرن یا همان قرارداد شیطان است.

وی افزود: این حکام ننگ خیانت به امت اسلامی و فلسطین را در قبال بقای حکم شخصی خود پذیرفتند و از فلسطین و حتی از منافع کشورهای خود دست برداشتند و نادیده گرفتند و ما پایان کار برخی از آنها را با چشم خود مشاهد کردیم که چگونه اربابانشان آنها را به حال خود رها کردند.

دبیر شورای عالی سیاسی یمن با محکوم کردن روند سازش و مذاکره با صهیونیستها تصریح کرد: روند مذاکره درباره فلسطین در طول دهه های گذشته را می توان روند تسلیم، فروش و کوتاه آمدن در برابر رژیم صهیونیستی نامید.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیل قدرتمند نیست بلکه به دلیل ضعف حکام عرب و تفرقه میان آنها و سوداگری آن ها با مسئله فلسطین در مقابل کسب رضایت آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب، این رژیم قدرتمند جلوه می کند.

الحوری گفت: برکسی پوشیده نیست که همه مذاکراتی که میان اعراب و صهیونیست ها انجام شد غیر از فراهم کردن اشغالگری و توسعه طلبی بیشتر صهیونیست ها نتیجه ای دربر نداشت.

وی افزود: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یک اقدام جنایتکارانه در حق امت اسلامی و عربی و دست برداشتن از موضوع و مسئله ای است که همه امت بر آن اتفاق نظر دارند و می تواند در صورتی که بر محور آن اجتماع کنند، عامل عزت و سربلندی آن ها شود.

دبیر شورای عالی سیاسی یمن گفت: ملت یمن، عادی سازی روابط با اشغالگران را از سوی افراد و رژیم ها محکوم می کند و این اقدام از سوی اعراب و مسلمانان بسیار زشت تر و جنایت و گناهی نابخشودنی نه تنها از نظر دینی بلکه از نظر انسانی است.

وی گفت: ظلم و ستمی که ملت فلسطین با آن روبرو است و رسانه ها آن را شب و روز منتشر می کنند لکه ننگی بر پیشانی رژیم ها و حکامی است که با اشغالگران فلسطین روابط برقرار کرده اند.

الحوری در پایان تاکید کرد: سرنوشت محور مقاومت پیروزی نهایی برهمه دشمنان اسلام است که نشانه های آن در افق پدیدار گشته است.
https://irna.ir/xjMbWq
**عضو جنبش النجباء عراق: شاخص روز جهانی قدس امسال قدرت بی سابقه مقاومت است
«فراس الیاسر» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومتی «النجباء» عراق می گوید شاخص های جاری در ابعاد منطقه ای و بین المللی، نشان دهنده قدرت برتر و بی نظیر مقاومت و نزدیک شدن اسرائیل و سلطه آمریکا به خط پایان است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

الیاسر در گفت و گو با ایرنا می گوید: اعلام روز جهانی قدس از زبان امام خمینی (ره) برای بازگرداندن وحدت اسلام بعد از به هم ریختن بافت مسلمانان در اثر کاشتن غده سرطانی اسرائیل در منطقه بود. امام خمینی با انقلاب اسلامی ایران معادلات را دگرگون کرد و مانع تلاش غرب برای تغییر قطب نمای مسلمانان جهان از موضوع فلسطین شد.

فراس الیاسر می افزاید: اکنون ما تغییرات بزرگی را در ابعاد منطقه ای و جهانی به سود محور مقاومت ضد اشغالگری با تقویت نیروهای مقاومت اسلامی در عرصه های عراق، لبنان، سوریه، یمن و نیز توان روزافزون در نیروهای مقاومت فلسطینی، شاهدیم و شهید حاج قاسم سلیمانی نقش بزرگی در تحول بخشی به این نیروهای مقاومت فلسطینی بعد از بازی برخی کشورهای عربی با آنها داشت.

به گفته عضو جنبش مقاومتی النجباء عراق، «حوادث اخیر، بهترین گواه بر متغیرهای جدید منطقه ای و تاثیرگذاری رو به افزایش مقاومت است. تحولات فلسطین و پایداری غزه با توان نظامی بالا، شاخص هایی است که نشان دهنده بازخوانی جدید صحنه منطقه، این بار با صحنه گردانی نیروهای مقاومت و حمایت بی نظیر جمهوری اسلامی ایران است.»

الیاسر تصریح می کند: اکنون رژیم نامشروع از شمال و جنوب در محاصره است و بیداری اسلامی جامعی را می بینیم که به قضیه فلسطین از دید مقاومت اسلامی نگاه می کند و این، حاصل گفتمان مقاومتی روز جهانی قدس است.
به باور این چهره مقاومتی، «متغیر دیگر، جنگ روسیه و اوکراین است که تردید را در ارکان طرح غربی-صهیونیستی در منطقه انداخته و شاهدیم که نشانه های جدایی از هژمونی و سیطره آمریکایی در منطقه در حال بروز است. هماهنگی قابل توجه جمهوری اسلامی ایران با روسیه، چین و دولت های آسیایی نیز نشانگر نزدیک شدن پروژه های آمریکایی به نقطه پایان است.»

عضو دفتر سیاسی النجباء می گوید: امروز نیروهای مقاومت در راستای یکپارچه کردن میدان ها تلاش می کنند. به عنوان نمونه، موشک های اخیر مقاومت لبنان که به بخش های دست نیافتنی رژیم صهیونیستی شلیک شد و نیز موشک های مقاومت فلسطین از غزه، پروژه آمریکایی-اسرائیلی را در منطقه ناکام گذاشت.

الیاسر معتقد است که «اعتراضات داخل رژیم صهیونیستی نیز یکی از شاخص های به هم ریختگی طرح های آمریکایی و صهیونیستی در منطقه است.»
https://irna.ir/xjMc۷w
**سیاستمدار پاکستانی: جهان باید اسرائیل غاصب را پاسخگو کند
نایب رئیس سابق مجلس سنای پاکستان بر ضرورت یکپارچگی جهان اسلام علیه رژیم صهیونیستی و حامیان استکباری آن تاکید کرد و افزود: جامعه بین المللی باید اسرائیل را به خاطر نسل کشی در فلسطین پاسخگو کند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

مولانا «عبدالغفور حیدری» همزمان با فرارسیدن روز جهانی قدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد تشدید خشونت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله سرکوب نمازگزاران در مسجدالاقصی را به شدت محکوم کرد.

وی با تاکید بر اهمیت موقعیت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در منطقه و جهان اسلام، افزود: مسلمین فقط با وحدت و همسویی قادر به غلبه بر بحران‌های مشترک و در صدر آن کمک به مردم مظلوم فلسطین خواهند بود.

معاون حزب جمعیت علمای اسلام در پاکستان اظهار داشت: نسل کشی فلسطینیان، بی حرمتی به مقدسات مسلمانان مانند یورش به یکی از مقدس ترین مکان های اسلامی یعنی قدس شریف بیانگر خوی نژادپرستانه و شیطانی اسرائیل و حاکمان مستبد آن است.

وی گفت: استکبار جهانی به ویژه آمریکا حامیان درجه اول اسرائیل هستند و هرگز علیه اشغالگری‌ها و سرکوب فلسطینیان موضع گیری نکردند لذا جامعه بین المللی برای جلوی حمایت این قدرت‌ها از یک رژیم غاصب را گرفته و صهیونیست‌ها را به خاطر اقدامات ضدبشری در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پاسخگو کند.

مولانا عبدالغفور حیدری با ابراز خرسندی از تحولات اخیر در خاورمیانه به دنبال احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان، افزود: پاکستان این تحول را اطمینان بخش می‌داند و ما معتقدیم که انسجام اسلامی و یکپارچگی مسلمانان جهان برای حل مسائل پیش رو از جمله کمک به مردم فلسطین اجتناب ناپذیر است.

امروز جمعه‌ ۲۵ فروردین مصادف با ۲۳ ماه رمضان و همزمان با روز جهانی قدس، مردم مسلمان پاکستان همگام با ملت‌های جهان در سراسر این کشور، همراه و همصدا، فریاد «مرگ بر اسرائیل» سر خواهند داد و بار دیگر حمایت خود از مردم فلسطین و آرمان‌های آنان را اعلام خواهند کرد.
https://irna.ir/xjMc۸n
**هرگونه تعرض به قدس بازی با آتش در منطقه است/ مقاومت معادلات را به اشغالگران تحمیل کرد
سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در قدس شریف با تاکید بر اینکه محور مقاومت معادلات را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است، گفت که مسلمان در سراسر جهان با شرکت در راهپیمایی روز قدس تاکید می کنند که این شهر مقدس خط قرمز آنها است و هرگونه تعرض به آن را نمی پذیرند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

محمد حماده امروز جمعه همزمان با روز جهانی قدس در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا تصریح کرد: روز قدس مناسبتی به منظور زنده داشتن جایگاه فلسطین، قدس و مسجدالاقصی در نزد ملت های جهان و رساندن این پیام به اشغالگران است که قدس خط قرمز مسلمانان بشمار می رود و هرگونه تجاوز به آن، بازی کردن با چاشنی انفجار منطقه است.

سخنگوی حماس درباره واکنش های جامعه جهانی و سازمان های بین المللی نیز اظهار داشت: ملت فلسطین از مدتها پیش از جامعه جهانی و سازمان های بین المللی برای یاری خود نا امید شده است و معیارهای دوگانه، این نا امیدی را تقویت کرده است.

حماده افزود: این سازمان ها در قبال حوادثی در جهان که از عمر آن ها یکسال هم نمی گذرد چنان واکنش نشان می دهند که تاکنون چنین واکنشی درباره اشغالگری و کشتار ۷۴ ساله ملت فلسطین نشان نداده اند.

وی گفت: در حوادث اخیر و حمله به معتکفین در مسجدالاقصی که در سطح جنایت جنگی بود، از سازمان ملل متحد و دیگر سازمان ها و نهادهای بین المللی، واکنشی مناسب مانند واکنش آن ها به حوادث غیر فلسطینی مشاهده نکردیم.

حماده اضافه کرد: ملت فلسطین از مذاکرات که غیر از خسارت چیزی برای آن ها نداشته نیز نا امید شده است اما هنوز کسانی هستند که به مذاکره و گفت و گو با دشمن اشغالگر امید بسته اند.

وی تصریح کرد: بهترین و روشن ترین دلیل بر بی نتیجه بودن مذاکره با دشمن صهیونیستی، نشست های امنیتی اخیر در العقبه اردن و شرم الشیخ مصر بود که هیچ نتیجه ای به سود ملت فلسطین نداشت.

سخنگوی حماس در قدس اظهار داشت: هدف از برگزاری چنین نشست هایی، تامین و حفظ امنیت صهیونیست های اشغالگر است به همین خاطر ملت فلسطین با خط و روند مذاکره با اشغالگران مخالف است.

حماده درباره وضعیت کنونی مقاومت فلسطین نیز گفت: در گذشته مقاومت در داخل سرزمین های اشغالی با مشکلات و موانع بسیاری روبرو بود و هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی نیز زنجیری بر دست و پای مقاومت بود، ولی از آمارهای منتشر شده توسط اشغالگران درباره خنثی کردن عملیات ها، می توان دریافت که مقاومت همواره وجود داشت.

وی افزود: در شرایط کنونی مقاومت توانسته است، زنجیرها را از دست و پای خود باز کند و بویژه پس از نبرد «شمشیر قدس» مقاومت از طوق و محاصره خارج و منحنی پیشرفت مقاومت تصاعدی شد.

حماده اضافه کرد: مقاومت فلسطین اکنون به جایگاهی رسیده است که عقبگردی برای آن متصور نیست، توانسته است معادلات خود را به دشمن تحمیل کند و در بسیاری از موارد برنامه های اشغالگران را برهم بزند.

سخنگوی جنبش حماس در بخش دیگری از گفت وگوی خود با ایرنا با محکوم کردن روند عادی سازی روابط بین برخی حکام عرب و صهیونیستها را محکوم کرد و گفت: رژیم اشغالگر صهیونیستی، عادی سازی روابط با کشورهای عربی و اسلامی را، مجوز جنایت های بیشتر در حق ملت فلسطین به شمار می آورد.

وی افزود: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خنجری در قلب فلسطین و مسجدالاقصی است بویژه اینکه همزمان با کشتار ملت فلسطین و یورش صهیونیست ها به مسجدالاقصی شاهد بودیم که برخی از پایتخت ها و حکام کشورهای عربی میزبان مقامات صهیونیست بودند.

حماده اضافه کرد: ما عادی سازی روابط با صهیونیست ها را از سوی هر کشوری محکوم می کنیم و از ملت های اسلامی و عربی می خواهیم با حضور در خیابان ها خواستار قطع روابط با اشغالگران شوند.

حماده گفت: با توجه به جایگاه فلسطین در قلب ملت های مسلمان، هرگونه دعوت و ندایی برای یاری قدس، تاثیر مهمی در روحیه ملت فلسطین دارد.
https://irna.ir/xjMbqm
**مقام روسی: آنگلوساکسون‌ها در پس فراخوان‌ها برای ایجاد ناامنی در شمال قفقاز هستند
نیکلای پاترشوف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه گفت: آنگلوساکسون‌ها و همدستان آنها عامل تحریک اعتراضات گسترده و حملات تروریستی در شمال قفقاز هستند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

نیکلای پاترشوف که در یک نشست امنیتی در منطقه فدرال قفقاز شمالی صحبت می‌کرد، با بیان این مطلب افزود: امروز برای تحریک رفتار افراطی در قفقاز شمالی، آنگلوساکسون‌ها و همدستان آنها فراخوانی برای شورش‌های دسته جمعی، اقدامات غیرقانونی و اقدامات تروریستی منتشر می‌کنند.

پاترشوف با بیان اینکه فعالیت‌های مخرب در این منطقه با هماهنگی و حمایت آنگلوساکسون‌ها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: روسیه پیشتر نیز با این روش‌ها مواجه بوده و آنچه که ساکنان قفقاز تحمل می‌کردند را به خاطر می‌آورد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه در این رابطه اظهار داشت: زمانی غرب با استفاده از سازمان‌های تروریستی بین‌المللی در خاک روسیه بدنبال ایجاد درگیری بود. با این حال ما با مشارکت فعال ساکنان قفقاز موفق شدیم قاطعانه فعالیت‌های جنایتکارانه که تهدیدی برای تمامیت ارضی روسیه بود را سرکوب کرده و صلح را برقرار سازیم.
https://irna.ir/xjMc۹c
**دعوت شهباز شریف از آیت‌الله رئیسی برای سفر به پاکستان
نخست وزیر پاکستان رایزنی تلفنی خود با رئیس جمهوری اسلامی ایران را سازنده عنوان‌ کرد و گفت که از آیت‌الله رئیسی برای سفر رسمی به پاکستان دعوت کرده است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

«شهباز شریف» امروز در حساب کاربری رسمی خود در توییتر نوشت که گفت‌وگوی تلفنی سازنده‌ای با جناب سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران داشتم.

وی افزود: ما موضوعات مختلف مرتبط با همکاری‌های دوجانبه ایران و پاکستان و همچنین نقض حقوق بشر توسط رژیم اسرائیل را مورد بررسی قرار دادیم.

نخست وزیر پاکستان توافق تاریخی ایران و عربستان را برای صلح و ثبات منطقه‌ای مهم دانست و ضمن تبریک این تحول به آیت‌الله رئیسی از وی برای سفر به پاکستان دعوت کرد.

براساس این گزارش، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان روز گذشته (پنجشنبه) در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر پاکستان با ابراز نگرانی عمیق از تحولات اخیر فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی به ویژه در هتک حرمت مسجد الاقصی ابراز امیدواری کرد کشورهای اسلامی با تشکیل جبهه واحد و منسجم مانع از تداوم اقدامات ددمنشانه صهیونیست‌ها شوند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی با اشاره به روابط دوستانه و دیرینه دو کشور ابراز امیدواری کرد این روابط بویژه در حوزه اقتصادی و انرژی بیش از پیش گسترش یابد.

دکتر رئیسی گفت: سیاست تقویت روابط با همسایگان و توسعه روابط با کشورهای اسلامی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم است.
https://irna.ir/xjMc۹B
**پیام رئیس مجلس پاکستان به مناسبت روزجهانی قدس، تداوم حمایت از فلسطین
رئیس مجلس ملی پاکستان روز جهانی قدس را یادآور همبستگی بین المللی با ملت فلسطین به ویژه وحدت مسلمانان علیه اشغالگری اسرائیل دانست و تاکید کرد: جهان از جمله سازمان ملل نقش خود را برای جلوگیری از تهاجم رژیم صهیونیستی ایفا کنند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

«راجا پرویز اشرف» طی پیام ویژه خود به مناسبت روز جهانی قدس که یک نسخه آن برای دفتر ایرنا در اسلام‌آباد ارسال شده است، اعلام کرد: هر سال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مسلمانان جهان از جمله مردم پاکستان برای همبستگی با برادران و خواهران فلسطینی خود روز جهانی قدس را گرامی می‌دارند.

وی با سرزنش تهاجم اسرائیل در قبال فلسطین و محکومیت تشدید خشونت‌های اخیر در بیت المقدس، افزود: اسرائیل مرتکب جنایات ضدبشری علیه مردم مظلوم فلسطین شده است و برای جلوگیری از این تهاجم سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر از جمله سازمان ملل باید به مسوولیت خود برای دفاع از حقوق مردم فلسطین عمل کنند.

رئیس مجلس ملی پاکستان با استقبال از بیانیه اخیر سازمان همکاری اسلامی علیه تهاجم اسرائیل، تاکید کرد: ما در روز جهانی قدس بار دیگر بر تداوم حمایت‌های دیپلماتیک، سیاسی، اخلاقی و معنوی خود از ملت فلسطین تاکید می‌کنیم.

وی همچنین خواستار تقویت وحدت جهان اسلام برای همبستگی با مردم فلسطین و مشارکت برای حل بحران مشارکت امت مسلمان شد.

«زاهد اکرم دُرانی» نایب رئیس مجلس پاکستان نیز امروز در پیام خود به مناسبت روز جهانی قدس گفت که جهان شاهد تهاجم ناتمام اسرائیل علیه فلسطینیان بی دفاع است و ما از جامعه بین‌المللی مطالبه می‌کنیم که برای توقف جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل نقش آفرینی کند.

امروز جمعه‌ مصادف با ۲۳ ماه رمضان و همزمان با روز جهانی قدس، مردم مسلمان پاکستان همگام با ملت‌های جهان در سراسر این کشور، همراه و همصدا، فریاد «مرگ بر اسرائیل» سر خواهند داد و بار دیگر حمایت خود از مردم فلسطین و آرمان‌های آنان را اعلام خواهند کرد.

روز گذشته نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهوری اسلامی ایران طی گفت‌وگوی تلفنی با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تحولات اخیر فلسطین، جنایات رژیم صهیونیستی به ویژه در هتک حرمت مسجد الاقصی را محکوم کردند.
https://irna.ir/xjMc۹W
**سیاستمدار عراقی: شرایط برای بازپس گیری قدس فراهم است؛ این شاخص ها می گویند
«وائل الرکابی» عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق می گوید که شرایط از هر زمان دیگری برای بازپس گیری قدس فراهم تر است و به شاخص های متعددی در این باره اشاره می کند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

الرکابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: روز قدس امسال با سال های دیگر تفاوت های زیادی دارد و امروز شرایط بیش از هر زمان دیگری برای بازگشت قدس به اصل و موقعیت اصلی آن، آماده است. امروز قدس آمادگی آزاد شدن از دشمنی را دارد که بر سینه آن نشسته است.

وی به محاصره شدن رژیم صهیونیستی در شرایط امروز اشاره می کند و می افزاید: حتی در داخل سرزمین های اشغالی هم مقاومت قوی است و علاوه بر آن محور مقاومت، فلسطین را در احاطه گرفته است.
وائل الرکابی می گوید: متغیرهای دیگری هم در جهان رخ می نمایند که گویا خبر از حادثه جدیدی در ارتباط با بازپس گیری سرزمین های اشغالی فلسطین می دهند. پیروزی های محور مقاومت، اوضاع آمریکا، تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین و اوضاع نابسامان داخلی رژیم صهیونیستی، از جمله این شاخص ها است که منجر به وحدت و توافق برخی طرف ها در منطقه شده است؛ طرف هایی که پیشتر با هم اختلاف داشتند.

عضو ائتلاف دولت قانون عراق تاکید می کند: روز قدس امسال، با توجه به این شرایط، ارزش افزوده ای مضاعف برای روحیه دادن به همه قهرمانان مقاوم در داخل فلسطین و قدس خواهد بود.

الرکابی می گوید: امام خمینی (ره) به خوبی از تاثیرات نامگذاری این روز آن هم در جمعه آخر ماه مبارک رمضان و روحیه بخشی قوی آن آگاهی داشت.
https://irna.ir/xjMc۷V
**ناامیدی صهیونیست ها از همکاری و کمک آمریکا در حمله به ایران
«یعقوب عمیدرور» مشاور اسبق امنیت ملی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه واشنگتن در حال حاضر مشکلات بزرگتری از خاورمیانه دارد، تاکید کرد که این رژیم نیازمند آمادگی برای مقابله با ایران بدون کمک آمریکاست.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

یعقوب عمیدرور که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به عنوان مشاور امنیت ملی در کابینه آن زمان بنیامین نتانیاهو حضور داشته، در گفت‌وگویی با رادیو ۱۰۳ رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ما باید خود را آماده جنگ کنیم. احتمال دارد به نقطه‌ای برسیم که ناچار باشیم به ایران حمله کنیم؛ حتی بدون حمایت و کمک آمریکا.

وی در این گفت‌وگو به شعله‌ور شدن اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی و سرکوب فلسطینی‌ها در عید فصح پرداخت و تاکید کرد که بعد از شعله‌ور شدن این سرکوب‌ها بود که موشک‌هایی از سوی نوار غزه، لبنان و سوریه با حمایت ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد.

مشاور امنیت ملی اسبق رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از توافقات اخیر برای ازسرگیری روابط ایران با عربستان و بهبود روابط تهران با ابوظبی گفت: ایران در حال حاضر اعتماد به نفس بیشتری دارد. تهران با شماری از کشورهای عربی به توافق دست یافته و دنیا در حال تغییر نگاه به آن است. ولی با همه این اوصاف، احتمال وخامت امنیتی اوضاع بیشتر است.

وی با زیرسوال بردن تعهد آمریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی تصریح کرد: آمریکا در حال حاضر آمریکای سابق نیست و ایران نیز متوجه این موضوع شده است. آمریکا امروز درگیر مشکلات بزرگتری از خاورمیانه است. دنیا نیز به اسرائیل با دید دیگری نگاه می‌کند.

در گزارش این روزنامه صهیونیستی خاطرنشان شده که بر اساس گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی ارتش این رژیم، تنش‌ها حتی بعد از پایان ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد یافت و اسرائیل باید خود را برای تلافی حملات اخیر حماس، حزب‌الله لبنان و دیگر نیروهای نزدیک به ایران در سوریه آماده کند.
https://irna.ir/xjMcbp
**رباتیک هوشمند با الهام از مغز: تحلیل تئوریک و کاربرد سیستماتیک
تیمی از دانشمندان موسسه اتوماسیون در آکادمی علوم چین با مطالعات پیشرفته‌ای در امتداد زنجیره تحقیقات مربوط به ربات‌های الهام گرفته از مغز، شیوه‌ای ابداع کرده است که می‌تواند به «دست‌ورزی‌های» رباتیک منتهی شود.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

ربات ها به یکی از شاخص های اصلی در سنجش توان رقابتی کشورها در زمینه علم و فناوری تبدیل شده‌اند. سیستم‌های رباتیک به پیشرفت هایی در زمینه‌هایی مانند مهندسی مکانیک، کنترل و فناوری های هوش مصنوعی دست یافته اند. با این حال، عملکرد سیستم های رباتیک کنونی همچنان با محدودیت هایی رو به رو است و نمی‌تواند تقاضاهای مطرح شده در چهارچوب شمار فزاینده‌ای از کاربردها را پاسخگو باشد. به منظور پرداختن به این مشکلات، محققان یک سیستم رباتیک هوشمند با الهام از مغز را ایجاد کرده اند.

محققان موسسه اتوماسیون آکادمی علوم چین به سرپرستی پروفسور «کیائو هونگ» در این زمینه ابتدا مکانیزم‌های عصبی اصلی را در حوزه‌های دید، تصمیم سازی، کنترل و ساختار بدن و الگوریتم‌های الهام گرفته از مغز مرتبط با آنها وارد می‌کنند. آنها سپس یکپارچگی نرم افزاری و سخت افزاری را ارائه می‌دهند. پلتفرم شبیه سازی برای ربات های الهام گرفته از مغز، الگوریتم های الهام گرفته از مغز را در حوزه‌های دید، تصمیم سازی و کنترل حرکت یکپارچه‌سازی می‌کنند و ابزارهای سودمندی برای محققان از حوزه های مختلف فراهم می‌سازند.
پلتفرم سخت افزاری طوری طراحی شد که سیستم اسکلتی و عضلانی (musculoskeletal) انسان را تقلید کند و یک سیستم فیزیکی برای تایید عملکرد الگوریتم الهام گرفته از مغز فراهم سازد.

محققان توضیح می دهند: با این شیوه، رباتیک می‌تواند بعد از آموزش‌های ساده به یک رشته از دستکاری‌ها (دست ورزی / manipulations) منجر شود. فعال کننده عضلانی خاص دینامیک‌های غیرخطی فراهم می‌کند که می‌تواند تاثیرات اختلالات ناشی از ورود کنترلی و محیط را کاهش دهد.

آنها همچنین تصورات و فرضیاتی در خصوص توسعه رباتیک نسل آینده مطرح می‌کنند. به نوشته این محققان، رباتیک نسل آینده می‌تواند با الگوریتم‌های متعدد الهام گرفته از مغز و ساختارهای اسکلتی-عضلانی جدید توسعه یابد.
https://irna.ir/xjMbkG
**ایران الگوی دفاع از قدس است/ دیدار ارکان محور مقاومت در مسجد الاقصی نزدیک است
عضو ارشد جنبش مجاهدین فلسطین در گفت وگو با ایرنا با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از سوی حضرت امام خمینی (ره) گفت که جمهوری اسلامی ایران یک الگو برای کشورهای اسلامی در دفاع از قدس و فلسطین است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

«مؤمن عزیز» امروز جمعه همزمان با روز جهانی قدس در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا تصریح کرد: روز جهانی قدس نقطه عطف مهمی در یاری ملت فلسطین و تنظیم قطب نمای امت اسلامی به سوی قدس و فلسطین به عنوان مسئله محوری و مرکزی امت است.

عزیز گفت: نامگذاری این روز نقش برجسته ای در اتحاد امت اسلامی برای یاری فلسطین از طریق برگزاری راهپیمایی های گسترده داشته است.

وی افزود: کشورهای عربی و اسلامی باید دفاع از قدس و پشتیبانی از فلسطین را از جمهوری اسلامی ایران بیاموزند و با همه توان و ابزارهای در اختیار خود از فلسطین و مسجدالاقصی به عنوان مهد پیامبران و معراجگاه پیامبر اسلام(ص) دفاع کنند.

عزیز با اشاره به توانمندی بالای مقاومت تاکید کرد: پیروزی نهایی به یاری خدا بسیار نزدیک است و ما در آستانه پیروزی بزرگی قرار داریم که در آن سلاح هایمان در صحن مسجدالاقصی، سلاح دیگر مقاومان راستین این امت را در آغوش می کشد.

عضو دبیرخانه جنبش مجاهدین فلسطین اظهار داشت: در نبرد اخیر که در واکنش به تجاوز به مسجدالاقصی و نمازگزاران صورت گرفت، مقاومت با حکمت و تدبیر با ضربات موشکی از غزه، لبنان و سوریه و عملیات های قهرمانانه در کرانه باختری، دشمن را تنبیه کردند و این نمونه کوچکی از عملیات بزرگ آزادسازی فلسطین است که از همه جبهه های مقاومت آغاز خواهد شد و رزمندگان اسلام تکبیرگویان وارد مسجدالاقصی می شوند.

وی اضافه کرد: شکاف های درونی جبهه دشمن و درگیری احزاب صهیونیستی بر سر حکومت، بهترین نشانه های نزدیک بودن فروپاشی این رژیم موقت است.

عزیز افزود: مقاومت براساس راهبردها و تاکتیک های مختلف در همه زمینه ها بویژه در بخش نظامی درحال تقویت و گسترش روزافزون است و این موضوع در نبردها و جنگ های اخیر و مقابله با ماشین جنگی رژیم صهیونیستی آشکار بود.

وی تصریح کرد: عوامل مختلفی در توسعه و تقویت مقاومت نقش دارند که می توان به اعتقاد ملت فلسطین به برحق بودن خود و موقت بودن اشغالگری اشاره کرد.

عضو ارشد جنبش مجاهدین گفت: ملت فلسطین به این یقین رسیده است که اشغالگران حتی در یک وجب از این خاک مقدس جایی ندارند و چیزی غیر از قدرت و سلاح او را بیرون نخواهد انداخت.

وی در عین حال با محکوم کردن رویکرد سازشکارانه برخی حکام عرب با رژیم صهیونیستی و رفتار متناقض آنها گفت: آن ها خود را حامی و پشتیبان فلسطین نشان می دهند؛ درحالی که از سوی دیگر با اشغالگران روابط آشکار دارند.

عزیز تاکید کرد: اولین مقدمه پشتیبانی از فلسطین، قطع ارتباط با دشمن و مبارزه سیاسی و فرهنگی با او و پشتیبانی از مقاومتی است که قدرت خود را در به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی ثابت کرده است.
https://irna.ir/xjMbDg
**درخواست آلمان از چین؛ ترغیب روسیه به توقف جنگ در اوکراین
«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان که به پکن سفر کرده، از چین خواست تا روسیه را به توقف جنگ در اوکراین ترغیب کند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

آنالنا بائربوک که در ادامه سفر مقام های اروپایی به چین برای اعلام مواضع و سیاست های اتحادیه اروپا و گفت و گو با مقام های چینی به پکن سفر کرده است ، با بیان این مطلب افزود: هیچ کشور دیگری به اندازه چین بر روسیه نفوذ ندارد و لذا چین می‌تواند از روسیه بخواهد تا جنگ را در اوکراین متوقف کند.

وی در دیدار با چین گوانگ همتای چینی خود اظهار داشت: این بسیار خوب است که چین تعهد خود را برای یافتن راه‌حل (پایان جنگ در اوکراین) اعلام کرده است اما باید به صراحت اعلام کنم که متعجب هستم که چرا موضع چین تاکنون شامل درخواست از روسیه متجاوز برای توقف جنگ در اوکراین نشده است.

وزیر خارجه آلمان با هدف اعلام مجدد سیاست اتحادیه اروپا در قبال چین و جلوگیری از آسیب دیدن روابط چینی‌ها با بروکسل، راهی پکن شده است.

سفر بائروبوک به چین در حالی انجام می‌شود که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هفته گذشته به همراه اورسولا فون درلاین رئیس آلمانی کمیسیون اروپا به چین سفر کرد و در مصاحبه‌ای با تاکید بر ضرورت کاهش وابستگی اروپا به آمریکا، افزود: بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید در مساله تایوان دنباله‌رو بوده و خود را با ضرب‌آهنگ آمریکا یا واکنش شدید چین وفق دهیم.
https://irna.ir/xjMcc۳
**نخست وزیر مجارستان: مادامی که غرب از کی‌یف حمایت کند، جنگ ادامه دارد
نخست وزیر مجارستان با اشاره به نقش حمایت های نظامی غرب در ادامه اوکراین با روسیه، گفت که جنگ در اوکراین زمانی پایان خواهد یافت که غرب از حمایت کی‌یف دست بردارد.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

ویکتور اوربان، روز جمعه در سخنانی گفت: جنگ روسیه و اوکراین در صورتی پایان خواهد یافت که آمریکا و اروپا دست از حمایت کی‌یف بردارند.

وی گفت: در واقع باید بگوییم که اوکراین از نظر اقتصادی کشوری ورشکسته است و بدون کمک و حمایت های مالی و نظامی غرب نمی‌تواند دوام بیاورد. حالا سوال اینجاست که آیا باید از این کشور حمایت کرد.

نخست وزیر مجارستان افزود: هرگاه آمریکا و اروپا به این سوال پاسخ منفی بدهند و دست از حمایت خود بردارند، درگیری‌ها در منطقه پایان خواهد یافت.

اوربان در ادامه صحبت‌هایش خاطر نشان کرد که آمریکا و اروپا تاکنون ده‌ها میلیارد دلار از اوکراین حمایت مالی نظامی کرده‌اند ولی این کمک‌ها به طور قطع بی‌نهایت نخواهد بود.
https://irna.ir/xjMccB

**وزیر دفاع چین به مسکو سفر می کند
«لی شانگفو» وزیر دفاع چین طی روزهای ۱۶ تا ۱۹ ماه آوریل (یکشنبه تا چهارشنبه هفته جاری) به منظور دیدار و گفت و گو با همتای روسی خود به مسکو سفر خواهد کرد.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

شبکه خبری تلویزیونی جهانی چین گزارش داد که لی شانگفو وزیر دفاع این کشور برای دیدار با همتای روسی خود هفته جاری به مسکو سفر خواهد کرد.

در هفته‌های اخیر تلاش‌های دیپلماتیک برای ایفای نقش چین در پایان دادن به جنگ در اوکراین شدت گرفته است.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری اعلام کرد موضع چین در بحران اوکراین شفاف و مشخص است. کمی پیش تر مواضع چین پیرامون حل و فصل سیاسی در جنگ اوکراین منتشر شد که ۱۲ اصل از جمله احترام به حق مشروع و حاکمیت تمامی کشورها، رها کردن ذهنیت جنگ سرد، توقف خصومت ها و از سرگیری مذاکرات صلح را دربرداشت.

وی افزود: موضع محوری پیشبرد مذاکرات صلح است. چین از همه تلاش های راهگشا برای حل و فصل سیاسی جنگ اوکراین استقبال و حمایت می کند و آمادگی همکاری با برزیل و سایر کشورهای جامعه جهانی برای برون رفت از این بحران را دارد تا نقشی سازنده در حل و فصل جنگ اوکراین داشته باشد.

ایمانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه نیز که هفته گذشته به همراه رئیس کمیسیون اروپا سفری جنجالی به پکن داشت و اظهاراتش با واکنش‌های متفاوتی همراه بود، خواستار استفاده از نفوذ چین بر روسیه برای حل این بحران شد.

آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان نیز که امروز در پکن با همتای خود دیدار کرده است، تصریح کرد: هیچ کشور دیگری به اندازه چین بر روسیه نفوذ ندارد و لذا چین می‌تواند از روسیه بخواهد تا جنگ را در اوکراین متوقف کند.
https://irna.ir/xjMcdX
**عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن: مقابله با رژیم صهونیستی یک راهبرد دفاعی است
یک عضو دفتر سیاسی جنبش انصارلله یمن گفت که از نظر یمنی ها، مساله فلسطین و ضرورت دفاع از آن یک مسوولیت اسلامی و سپس انسانی و عربی و یک راهبرد دفاعی است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

«عبدالوهاب المحبشی» روز جمعه به مناسبت روز جهانی قدس در گفتگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: جایگاه مساله فلسطین نزد ملت یمن به مسوولیت دینیشان برمی گردد چرا که قرآن کریم جهاد فی سبیل الله را واجب کرده، از دوستی با دشمن خود پرهیز داده و همچنین وعده پیروزی بر دشمن را به مسلمانان داده است، دشمن را هم مشخص کرده است و از سوی دیگر دفاع از مستضعفان را نیز واجب کرده است.

وی افزود: امروز مساله فلسطین مصداق هر دو امر الهی است و مصداق دشمنی که قرآن توصیف کرده و دستور مبارزه با او را داده، نیز مشخص است. همچنین فلسطینی ها مستضعف ترین ملت جهان هستند. بنابر این مساله فلسطین نزد یمنی ها ابتدا یک امر دینی مانند نماز است و سپس جنبه انسانی و عربی و دفاع از مقدسات و مقابله با خطر صهیونیست بر کشورهای اسلامی از جمله یمن مطرح می شود و بر این اساس است که مقابله با رژیم صهونیستی در فلسطین یک راهبرد دفاعی محسوب می شود.

انقلاب اسلامی معادلات مساله فلسطین را تغییر داد

عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن در ادامه تاکید کرد: به برکت انقلاب اسلامی ایران، معادلات در فلسطین تغییر کرد و ملتی که تنها امکان آن را داشت که دشمنش را با سنگ بزند امروز با موشک به او حمله می کند.

المحبشی افزود: روز قدس که امام خمینی (ره) دستور راه اندازی آن را داد، مصداق این آیه قران است که کلمه طبیه اصلها ثابت و فرعها فی السماء ( چون درخت پاکیزه ایست که اصلش ثابت و فرعش در آسمان و هر زمان باذن پروردگارش میوه می دهد... ).

وی گفت: حکومت های دست نشانده در کشورهای عربی از ابتدا همراهی ملت ها را با روز جهانی قدس منع کردند اما امروز می بینیم که چگونه هر سال میلیون ها نفر در ایران و یمن و دهها هزار نفر در کشورهای مختلف اسلامی از اندونزی تا الجزایر و از غزه تا بیروت و دمشق و بغداد به خیابان ها می آیند و هر سال بر تعداد آنها افزوده می شود. این همان میوه شجره طبیه روز قدس است که بوسیله امام خمینی(ره) که از اولیای الهی بود، پرورش یافت.

ملت و ارتش یمن جزیی از محور مقاومت است

المحبشی با بیان اینکه ملت و ارتش یمن خود را جزیی از جبهه مقاومت و از جمله نیروهای آزادسازی فلسطین می دانند، گفت: نقش حاکمان خائن در تداوم اشغال فلسطین بزرگتر از نقش خود صیهونیست هاست. بذر اشغال فلسطین یک بذر صهیونیستی غربی است اما تداوم آن یک امر عربی و خیانتمدارانه است.

این عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن، بزرگترین عامل زمین گیر کردن همبستگی جهانی در حمایت از فلسطین را، روند خیانت بار اوسلو دانست و گفت: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یک کار خیانت بار است که قبلا به طور مخفیانه انجام می شد و امروز علنی شده است و متاسفانه از سطح روابط فراتر رفته و به همپیمانی کشیده شده است، امری که باعث معرفی و رسوا شدن همه کسانی شد که تاکنون از پشت به فلسطین خنجر می زدند.

المحبشی تاکید کرد که برغم همه توطئه ها و دشمنی ها علیه مسلمانان و مردم فلسطین، اما به اذن خدا، پیروزی از آن محور مقاومت است، فلسطین آزاد خواهد شد و فلسطینیان به سرزمین مادری اشان بازخواهند گشت.

امروز جمعه‌ ۲۵ فروردین مصادف با ۲۳ ماه رمضان و همزمان با روز جهانی قدس، مردم مسلمان و نیز آزادیخواهان جهان در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی در سراسر جهان به خیابان ها می آیند و ضمن محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی از حقوق و آرمان های ملت فلسطین دفاع می کنند.

امام خمینی (ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ دراقدامی هوشمندانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری کردند و از مسلمانان جهان خواستند که در این روز همبستگی خود را برای حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند.
https://irna.ir/xjMcdJ
**اندیشکده آمریکایی: همه نگاه‌ها در روز قدس به سمت ایران است
«بنیاد دفاع از دموکراسی ها» با اشاره به وحشت صهیونیست ها از افزایش مخالفت ها با این رژیم تاکید دارد با فرارسیدن روز قدس در خاورمیانه همه نگاه ها به سوی ایران معطوف شده است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

این اتاق فکر آمریکایی در گزارش خود به همزمانی روز قدس امسال با تحولات و خشونت ها در اراضی اشغالی پرداخته و آورده است: اسرائیل پیش از «روز قدس» امسال هزاران نیروی نظامی خود را در بیت المقدس و در محوطه مسجد الاقصی مستقر کرده است. روز قدس یک برنامه هماهنگ شده ضداسرائیلی در سراسر جهان اسلام علیه اسرائیل است و آن ها نگران هستند که اغتشاشگران به خواسته های حماس و حامیان آن برای انجام خشونت در بیت المقدس پاسخ مثبت بدهند، ضمن آنکه این احتمال نیز مطرح است که خشونت به بقیه بخش های اسرائیل و منطقه هم سرایت کند.

این گزارش در جمع بندی تحولات در کل منطقه خاورمیانه عنوان داشت روز گذشته، «زیاد نخاله» رهبر جهاد اسلامی فلسطین به دعوت دولت عراق به بغداد سفر کرد تا با مقام های عالی رتبه این کشور دیدار و در راهپیمایی روز قدس در عراق سخنرانی کند. بر اساس گزارش ها، طرفین همچنین در مورد حمایت از آرمان فلسطین گفت وگو کردند. نخاله در زمان حضور در عراق با «محمدکاظم آل صادق» سفیر ایران در این کشور نیز دیدار و درباره «مسئله فلسطین» با وی گفتگو کرد.

در گزارش این موسسه همچنین آمده است: در ایران نیز صدها راهپیمایی و مراسم در سراسر کشور برای بزرگداشت روز قدس برنامه ریزی شده است. سخنران اصلی این مراسم «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران است که اعلام کرده «وحدت امت اسلامی» به نابودی رژیم صهیونیستی منتهی خواهد شد. «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم است که نیروی قدس را بازویی برای فشار بر صهیونیست ها و رسیدن به هدف نابودی آن می داند.

طبق گزارش اتاق فکر آمریکایی فوق، این اقدامات ایران احساسات ضداسرائیلی عمیقی را به مناطق خاورمیانه منتقل کرده است که اهرم فشار قابل توجهی را ایجاد می نماید. این اتفاق شامل سوریه هم می‌ شود که در آن تعدادی از گروه‌ های فلسطینی همسو با ایران در سال‌ های اخیر برای حمله به اسرائیل تلاش هایی را انجام داده‌اند. علاوه بر این، روز قدس در نوار غزه که تحت کنترل گروه حماس است نیز برگزار می شود. در لبنان، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله که از سوی ایران حمایت می شود، خواستار مشارکت گسترده مردم در مراسم و فعالیت های روز قدس در سراسر لبنان شده است. وی همچنین اعلام کرده که مردان، زنان و کودکان فلسطینی در خط مقدم دفاع از اماکن مقدس در بیت المقدس حضور دارند.

«انیا کریوین» کارشناس این موسسه مطالعاتی معتقد است که روز قدس امسال در بحبوحه تنش های فزاینده ای در منطقه برگزار می شود. درگیری بین نیروهای امنیتی اسرائیل و جوانان فلسطینی از هفته گذشته پس از آن که فلسطینیان در داخل مسجد الاقصی که به عنوان سومین مسجد مقدس اسلام شناخته می شود، محاصره شدند، شدت گرفته است. هنگامی که نیروهای اسرائیلی قصد ورود به مسجد را داشتند، جوانان فلسطینی به سوی آنها آتش پرتاب کردند. همچنین در واکنش به تنش‌ های هفته گذشته در مسجد الاقصی، گروه های فلسطینی مستقر در لبنان، سوریه و غزه نیز راکت‌ هایی را به سمت اسرائیل شلیک کردند و اسرائیل نیز در واکنش به آن حملات هوایی را انجام داد. اسرائیل حماس را که روابط نزدیکی با ایران دارد، مسئول شلیک موشک از غزه و لبنان معرفی کرده است.

این گزارش افزود: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، در تلاش برای کاهش تنش ها، اوایل این هفته ورود و بازدید غیرمسلمانان - به ویژه یهودیان - از کوه معبد را در ۱۰ روز آخر ماه رمضان ممنوع اعلام کرد. گزارش‌ ها حکایت از آن دارند که تصمیم نتانیاهو ممکن است بر اساس اطلاعاتی اتخاذ شده باشد که نشان می دهد ناآرامی‌ها در کوه معبد می‌ تواند به خشونت بیشتر میان اعراب و اسرائیل در شهرهای دارای هر دو شهروند، مانند شهرهای لود و الرمله منجر شود که در سال ۲۰۲۱ و در جنگ ۱۱ روزه بین حماس و اسرائیل شاهد صحنه‌ های درگیری بودند.

این گزارش با اشاره به هراس رژیم صهیونیستی از فرارسیدن روز قدس آورده است: اگرچه مقام های اسرائیلی خود را برای رو به روشدن با خشونت ها در بیت المقدس آماده می کنند ، اما در عین حال مراقب دیگر جبهه هایی هستند که در روزهای اخیر از سوی گروه های نزدیک به ایران به آن حملاتی صورت گرفته است. در روز جمعه (روز قدس) به این پرسش پاسخ داده می شود که آیا ممکن است که جنگ در این ماه مبارک رمضان در خاورمیانه منتشر شود؟
https://irna.ir/xjMccW
**چین: به هیچ طرف جنگ اوکراین سلاح نمی‌دهیم
وزیر خارجه چین در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود گفت که کشورش به هیچ طرف جنگ اوکراین سلاح نمی‌فروشد.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

کین گانگ وزیر امور خارجه چین روز جمعه گفت که این کشور به طرفهای درگیر در جنگ اوکراین سلاح نم‍ی‍ فروشد و بین صادرات نظامی و غیرنظامی خود تمایز قائل خواهد شد.

گانگ در پاسخ به انتشار شایعات مبنی بر اینکه چین در حال بررسی کمک‌های نظامی به روسیه است، گفت که پکن به لحاظ سیاسی از روسیه حمایت می‌کند ولی همچنان بی‌طرفی خود را در این درگیری اعلام می‌کند.

وی گفت: درخصوص صادرات اقلام نظامی، دولت چین همواره جانب احتیاط را نگه داشته و در این زمینه به مسئولیت بین‌المللی خود پایبند است.

وزیر خارجه چین در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود آنالنا بائربوک، تاکید کرد": کشورش دوباره موضع خود را برای کمک به پیشبرد مذاکرات صلح اوکراین اعلام کرده و از طرف‌های مناقشه درخواست می‌کند برای پایان جنگ راه‌حلی مسالمت آمیز انتخاب کنند.
https://irna.ir/xjMcfZ
**وزیر پاکستانی: رژیم اسرائیل غده سرطانی منطقه است
وزیر امور مذهبی و تقریب ادیان پاکستان، رژیم اشغالگر اسرائیل را غده سرطانی منطقه دانست و با تاکید بر همبستگی امت اسلامی با فلسطین، گفت: بزرگداشت روز جهانی قدس لبیک حامیان بیت المقدس و آزادیخواهان به فرمان حضرت امام خمینی (ره) است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

«مفتی عبدالشکور خان» روز جمعه و همزمان با روز جهانی قدس طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت: جهان اسلام به ویژه پاکستان مفتخر به بزرگداشت روز جهانی قدس است که میراث تاریخی حضرت امام خمینی (ره) برای تمام مسلمانان و زنده نگه داشتن مساله فلسطین می‌باشد.

وی با قدردانی از نقش اساسی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از آرمان‌های فلسطین، گفت: پاکستان نیز مفتخر به مشارکت با کشور دوست و برادر ایران در مسیر عدالت خواهی برای ملت بی دفاع فلسطین است و ما برای این هدف از اندیشه‌های امام خمینی (ره) بهره‌مند هستیم.

مفتی عبدالشکور خان اظهار داشت: امت اسلامی باید برای حمایت قوی تر از مظلومان فلسطین رو به جلو حرکت کند، با لبیک به فرمان امام خمینی (ره) پیام صریح به جهان منعکس می‌شود که ما در کنار فلسطین هستیم و هرگز در برابر تهاجم اسرائیل ساکت نخواهیم نشست.

وی افزود: رژیم صهیونیستی یک غده سرطانی در منطقه است که تا ریشه کنی کامل آن دغدغه امت اسلامی رفع نشده و چالش‌های پیش روی صلح و ثبات نیز باقی خواهد ماند. جهان عرب از جمله کشورهای مسلمان منطقه باید در مقابل اسرائیل قوی تر ظاهر شوند.

وزیر امور مذهبی پاکستان گفت که این کشور مفتخر به همکاری و مشارکت با ایران برای پیشبرد تقریب مذاهب اسلامی از جمله دفاع از فلسطین است و این تعامل با قوت تمام ادامه خواهد یافت.
براساس این گزارش، مفتی عبدالشکور خان امروز در اسلام‌آباد میزبان «سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در پاکستان بود و طرفین ضمن بررسی آخرین تحولات مرتبط با روابط دو کشور، بر افزایش تبادل هیات‌های علما و نخبگان میان ایران و پاکستان با اهداف تقریبی توافق کردند.
https://irna.ir/xjMcgg
**امامان جمعه شهرستانهای تهران : رژیم اشغالگر قدس در حال فروپاشی است
امامان جمعه شهرستانهای استان تهران ضمن محکوم کردن اقدامات جنایتکارانه رژیم غاصب و اشغالگر قدس اعلام کردند : آشوب و درگیری های داخلی قدرت بازدارندگی رژیم جعلی اسراییل را تضعیف کرده است و اشغالگران قدس در سراشیبی سقوط قرار گرفته اند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

امام جمعه موقت شهرری اظهار کرد: حضور مردم ری در راهپیمایی روز قدس امسال از سال گذشته گسترده تر بود که این نشاندهنده رویش های بیشتر در انقلاب است.
حجت الاسلام عبدالعلی ابراهیمی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرری در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) خطاب به نمازگزاران گفت: حضور شما در راهپیمایی روز قدس، یک عبادت بزرگ است و امروز به وظیفه ی شرعی، دینی و وصیت علی(ع) عمل کردید.

وی ادامه داد: ما اجازه تقویت و بروز ظالم را نمی دهیم و این وظیفه ی دینی و شرعی است که از مظلومان دفاع کنیم. به گفته ابراهیمی، وقتی امام راحل بیش از چهل سال پیش موضوع فلسطین را مطرح کردند و مساله فلسطین در غربت به سر می برد و فلسطینی ها جز بدن خود ابزار دفاع نداشتند اما این ملت به جایی رسید که طی ۲۴ ساعت ۲۷ عملیات مختلف در دیر یاسین و... علیه مقاصد رژیم صهیونیستی انجام می دهد و این از برکات جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: سیدحسن نصرالله به اقتدار دریایی اشاره می کند و می گوید ناو اسرائیلی ها در فلان نقطه منفجر خواهد شد و هنوز صحبت او تمام نشده بود که این اتفاق افتاد؛ این ها سیاست راهبردی نظام جمهوری اسلامی و دستاورد نظامی ما است.
امام جمعه موقت شهر ری همچنین گفت: امروز دیگر روزی نیست که ملت های مثل فلسطین، یمن و عراق و... بنشینند پشت یک میزی که مثلا قرارداد کمپ دیوید برقرار شود تا صلح کنند. وی افزود: مردم فلسطین را سالهای سال بازی دادند و آن آقا(عرفات) را هم یک جایزه صلح نوبل دادند اما یک قدم برای ملت فلسطین برنداشتند.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی این را هم گفت که نشست ها اسلو و اردن هم نتیجه ای نداشت؛ ترامپ طرح معامله قرن را مطرح کرد که همه گفتند این فاجعه قرن است و امروز ترامپ را باید در پشت میله های زندان پیدا کنیم.
خطیب جمعه دماوند گفت: فلسطین، محور وحدت مسلمین علیه مستکبرین است و نابودی اسرائیل غاصب سرآغاز قدرت یافتن مسلمین جهان است .

حجت الاسلام والمسلمین کاظم فتاح دماوندی روز جمعه در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته شهر دماوند افزود: کمک همه جانبه به مردم فلسطین و حمایت کامل از آنان واجب کفایی بر همه مسلمانان است .

خطیب جمعه دماوند خاطرنشان کرد: امامین انقلاب مسئله فلسطین را مهمترین مسئله جهان اسلام می‌دانند . فلسطین، محور وحدت مسلمین علیه مستکبرین است و نابودی اسرائیل غاصب سرآغاز قدرت یافتن مسلمین جهان است .

حجت الاسلام فتاح دماوندی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی غده سرطانی و سمی است که اگر آن را از بین نبریم، کل کشورهای اسلامی را آلوده می‌کند و همه ما را نابود می کند . صهیونیست‌ها فقط و فقط زبان زور را می فهمند . مشکل اصلی در عدم حل مسئله فلسطین عدم وحدت جهان اسلام است . آمریکا مانع وحدت مسلمانان است . راه حل مسئله فلسطین، قیام و مقاومت و جهاد مسلمین علیه صهیونیست‌ها تا آزادی کامل آن است .

حجت الاسلام فتاح دماوندی با بیان اینکه ایده تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل کاملا مردود و هرگونه سازشی خیانت به اسلام است، گفت: روز قدس ابتکار ماندگار امام راحل ما برای نجات فلسطین بود . امام خمینی (ره) حمایت از قدس را برای همیشه مردمی و عمومی کرد . از برکات روز قدس این است که مسئله فلسطین به مسئله ای بشری و انسانی تبدیل شد و صرفاً یک موضوع عربی یا اسلامی نیست؛ رژیم غاصب صهیونیستی انشاءالله در آینده نچندان دور نابود خواهد شد . به حمدالله آن‌ها دچار اختلافات داخلی شده‌اند و دشمنانشان هم روز به روز بیشتر می شوند .

امام جمعه دماوند بیان داشت: در عرصه نظامی و جبهه مقاومت، آزادی غزه، آزادی جنوب لبنان، شکست‌های چندمرحله اسرائیل در جنگ‌های ۳۳ روزه ۵۰ روزه ۸ روزه و ۶ روزه نمونه هایی از حرکت رو به جلوی فلسطینیان برای تصاحب وطن خویش است . پشتیبانی همه جانبه همه کشورهای اسلامی از ملت فلسطین روند نابودی اسرائیل را تسریع می‌کند و جمهوری اسلامی ایران علمدار این حرکت است و به آن افتخار می کند .

خطیب جمعه دماوند بیان داشت : در هفته‌های اخیر، نزدیکی و بهبود روابط میان سوریه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط، باعث نگرانی شدید رژیم صهیونیستی شده است . اسرائیل می خواست علیه ایران ائتلاف عربی، بین المللی ایجاد کند اما خودشان اعتراف کردند که این رویا نقش بر آب شده است و برخلاف خواسته آنها ائتلاف علیه رژیم صهیونیستی شکل خواهد گرفت .

وی افزود: آشوب و درگیری های داخلی قدرت بازدارندگی اسرائیل را تضعیف کرده است . آنها با طوفان های داخلی و خارجی مواجه هستند؛ درگیری های اخیر بین گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی نشان داد، هماهنگی هوشمندانه بین مسلمین مجاهد برای مقابله با صهیونیست ها به سطح مطلوبی رسیده است .

خطیب جمعه دماوند خاطرنشان کرد: صهیونیست ها به خوبی می‌دانند این بار اگر دست از پا خطا کنند و غلطی از آنها سر بزند، با عکس العمل پشیمان کننده و نابود کننده گروه های مقاومت مواجه می شوند و تمام سرزمین اشغالی در آتش خواهد سوخت . به وعده الهی و نصرت قطعی خدای متعال و خراب شدن لانه عنکبوتی اسرائیل ایمان داریم و منتظر روزی هستیم که در مسجد الاقصا آزادانه نماز بخوانیم .
https://irna.ir/xjMchB
**تبادل اسرا با ائتلاف عربی؛ ۱۲۵ اسیر انصارالله یمن وارد صنعا شدند
منابع خبری از فرود هواپیمای حامل ۱۲۵ اسیر جنبش انصارالله یمن در فرودگاه صنعا خبر دادند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

این هواپیما از مبدا عدن به صنعا رسید و در فرودگاه این شهر به زمین نشست.

پیش تر یک هواپیمای هلال احمر یمن نیز از فرودگاه صنعا به عدن رفت تا ۳۵ اسیر ائتلاف عربی را در قالب تبادل اسرای دو طرف تحویل دهد.

همزمان فرستاده سازمان ملل در امور یمن نیز از تبادل اسرا میان دو طرف درگیر در جنگ یمن استقبال و ابراز امیدواری کرد که این اقدام به تلاش های جاری برای برقراری یک راه حل سیاسی فراگیر، یاری رساند.

تلویزیون المسیره نیز در گفتگویی با عبدالقادر المرتضی رییس کمیته امور اسرای یمن به نقل از وی گفت که تلاش برای تبادل همه اسرا ادامه دارد اما طرف مقابل همچنان مانع تراشی های فراوان می کند.

خبرنگار المسیره نیز گزارش داد که اسرای یمنی پس از مراسم استقبال در فرودگاه صنعا، به طور مستقیم به جمع راهپیمایان روز قدس خواهند پیوست تا به جهانیان اعلام کنند که فلسطین در قلب همه یمنی های غیرنظامی، جنگجو و یا اسیر است.
https://irna.ir/xjMchg

**حکیم: فلسطین قابل چانه زنی یا کوتاه آمدن نیست
«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی به مناسبت روز جهانی قدس،گفت: روز جهانی قدس روز ویژه مسلمانان نیست، بلکه روزی جهانی برای همه آزادگان جهان است و هویتی است که نمی توان از آن کوتاه آمد یا بر سر آن چانه زنی کرد.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

حکیم ادامه داد: قدس شهری است که ادیان گوناگون آسمانی را در خود گرد آورده و باید نماد هم‌زیستی ادیان باشد نه اینکه یک رژیم غاصب، سلطه خود را بر آن تحمیل کند و بکوشد که آن را شهری برای پیروان یک دین سازد و پیروان دیگر ادیان و باورها را از عمل به شعائر دینی و عبادی‌شان بازدارد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تصریح کرد که احیای این مناسب به معنای اعلام مخالفت آشکار با صهیونیسم و هژمونی آن و سلطه‌جویی آن بر قدس است. شهری که برای فلسطینیان و اعراب و مسلمانان و همه آزادگان جهان هویتی است که نمی‌توان از آن کوتاه آمد یا بر سر آن چانه‌زنی کرد.

حکیم در این پیام همچنین بر همبستگی ثابت و پایدار خود با ملت فلسطین در مصیبت و جهادش تأکید کرد و از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای و اسلامی خواست که با جدیت برای نجات ملت فلسطین از نقض هر روزه حقوقشان از جانب رژیم صهیونیستی تلاش کنند.

امروز جمعه‌ ۲۵ فروردین مصادف با ۲۳ ماه رمضان و همزمان با روز جهانی قدس، مردم مسلمان و نیز آزادیخواهان جهان در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی در سراسر جهان به خیابان ها می آیند و ضمن محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی از حقوق و آرمان های ملت فلسطین دفاع می کنند.

امام خمینی (ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ دراقدامی هوشمندانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری کردند و از مسلمانان جهان خواستند که در این روز همبستگی خود را برای حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند.
https://irna.ir/xjMcj۴
**رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس: حیات رژیم صهییونیستی به شمارش افتاده است
رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس با بیان اینکه حیات رژیم صهییونیستی به شمارش افتاده است تصریح کرد: روز جهانی قدس بلحاظ ایدئولوژیک پرچمدار نهضت مقاومت، به عنوان تنها راه حل قضیه فلسطین است.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

مسعود شجره روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن گفت: روز جهانی قدس از یک سو نخستین مناسبت بین‌المللی است که برای دفاع از فلسطینیان و مظلومان عالم نام‌گذاری شد و از سوی دیگر یک مناسبت اسلامی است که برپایه مقاومت بنا شده و تمام اقشار طرفدار فلسطین اعم از مسیحی، یهودی و حتی گروه‌های سکولار را برای یک هدف گردهم می‌آورد.

وی افزود: این روز بیانگر این واقعیت است که ظلم و عدالت با هم آمیخته نمی‌شود و مقاومت تنها راه نجات ملت فلسطین است که طی ۷ دهه گذشته مورد ظلم و جنایات رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند.

رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر در ادامه به بحران‌های داخلی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت که نشانه‌های پیروزی و سرنگونی این رژیم جنایتکار پدیدار شده است. وی از تضعیف جایگاه رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌المللی هم سخن گفت و افزود که روند عادی‌سازی روابط کشورهای عرب با این رژیم رنگ باخته و «مردم آزادی‌خواه موفق شدند تا بحدی روی دولت‌های خود فشار بیاورند که حتی سلطه آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی اعتبار و مشروعیت خود را از دست داده است»

شجره با بیان اینکه حیات رژیم صهیونیستی به شمارش افتاده است، افزود: دورانی که سرنگونی رژیم صهیونیستی توهم نامیده می‌شد سپری شده و ورق برگشته است. اکنون کسانی که از سقوط تل‌آویو سخن می‌گویند واقعیت‌ها را روایت می‌کنند.

وی تاکید کرد که عرصه تاحدی برای صهیونیست‌ها تنگ شده که برای درک نابودی آن‌ها، نیازی به دانش خاصی نیست.

رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس در پاسخ به سووالی درباره فشار لابی رژیم صهیونیستی برای توقف برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در لندن گفت که آن ها مخالف هرگونه حمایت از فلسطین هستند و ما هم به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که از مواضع و آرمان‌های کوتاه نخواهیم آمد.

وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها از طرق مختلف تلاش می‌کنند تا در راهپیمایی روز قدس اخلال ایجاد کنند خاطر نشان کرد که این تحرکات گواهی بر موثر بودن این نهضت آزادی‌خواه است.

راهپیمایی روز جهانی قدس در لندن روز یکشنبه ۲۷ فروردین برگزارش خواهد شد. طبق اعلام کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس، تظاهرکنندگان قرار است پس از تجمع مقابل ساختمان وزارت کشور انگلیس به سمت دفتر نخست وزیری راهپیمایی کنند.

تاکنون تعدادی از شخصیت‌های مسیحی، یهودی و نمایندگان نهادهای بین‌المللی از راهپیمایی روز جهانی قدس لندن حمایت کرده‌اند.
https://irna.ir/xjMck۶
**قیس خزعلی: روز قدس نشان دهنده نزدیکی وعده الهی است
قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق در پیامی به مناسب روز جهانی قدس تاکید کرد که مراسم روز قدس نشان می‌‎دهد وعده الهی نزدیک است و ما هر سال به آزادی قدس نزدیک‌تر می شویم.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

الخزعلی روز جمعه در پیامی که در پایگاه های اطلاع رسانی و حساب های شبکه های اجتماعی عصائب اهل الحق منتشر شد آورده است: در سالروز جهانی قدس درمی یابیم که ما روز به روز به تحقق وعده الهی نزدیک تر می شویم.

وی گفت: ما در پی جهانی هستیم که این نظام جهانی ستمکار و وحشی مبتنی بر رهبری دولت شرور آمریکا پایان یابد و امیدواریم خداوند ما را از شر همه قدرت های ستمکار نجات دهد.

الخزعلی گفت: ما به سمت جهانی حرکت می کنیم که دولت عدل الهی به رهبری منجی عالم بشریت امام مهدی (عج) بر آن حکمرانی کند، او که پایان ستمکاری صهیونیسم و هر گونه ستمی از روی جهان را رقم خواهد زد.

امروز جمعه‌ ۲۵ فروردین مصادف با ۲۳ ماه رمضان و همزمان با روز جهانی قدس، مردم مسلمان و نیز آزادیخواهان جهان در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی در سراسر جهان به خیابان ها می آیند و ضمن محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی از حقوق و آرمان های ملت فلسطین دفاع می کنند.

امام خمینی (ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ دراقدامی هوشمندانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری کردند و از مسلمانان جهان خواستند که در این روز همبستگی خود را برای حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند.
https://irna.ir/xjMcjB
**رزمایش هوایی مشترک آمریکا، کره و ژاپن بعد از شلیک موشک کره شمالی
بعد از شلیک موشک بالستیک توسط کره شمالی، رزمایش‌های مشترکی بین آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برگزار شد.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

آمریکا و کره جنوبی یک روز پس از پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای جدید کره شمالی موسوم به هواسونگ۱۸ با سوخت جامد (ICBM)، روز جمعه رزمایش هوایی مشترکی برگزار کردند.

وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این رزمایش از بمب افکن‌های B-۵۲H استفاده شد.

در بیانیه منتشر شده این وزارتخانه آمده است: سئول از جنگنده های رادارگریز F-۳۵A و جت های F-۱۵K خود استفاده کرد و آمریکا نیز از جنگنده‌های اف۱۶ خود بهره گرفت. کره جنوبی هیچ اطلاعاتی از محل رزمایش ارائه نکرد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرد پرتاب این موشک برای دفاع از امنیت این کشور انجام گرفته است.

رزمایش مشترک سئول و واشنگتن یک روز پس از مانور هوایی مشترک آمریکا و ژاپن بر فراز دریای شرقی برگزار شد.

ستاد مشترک نیروهای نظامی ژاپن اعلام کرد: این رزمایش دوجانبه بر اراده قوی بین ژاپن و ایالات متحده برای پاسخ به هر شرایطی، آمادگی نیروهای دفاعی ژاپن با همکاری نیروهای مسلح آمریکا و تقویت بیشتر توانایی بازدارندگی این کشور انجام شده است.
https://irna.ir/xjMckx
**بزرگداشت روز جهانی قدس در مادرید
مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس با حضور جمعی از اهالی رسانه و فعالان اسپانیایی عصر پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در شهر مادرید برگزار شد.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

در این مراسم که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و علاقه مندان اسپانیایی زبان برگزار شد در ابتدا احمدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی به مرور پدیده روز قدس و ابتکار تاریخی امام خمینی (ره) در اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برای یادآوری اشغالگری و ظلم رژیم صهیونیستی و حمایت از آرمان فلسطین پرداخت.

احمدی افزود مسله فلسطین جنگ عرب با یهود نیست بلکه دفاع از انسانیت است اعتراض به اینکه چرا قبله‌ اول ‌مسلمین به تصرف اسرائیل در آمده و دفاع از مظلومین است.

رایزن فرهنگی ایران در مادرید گفت امروزه بر همه اندیشمندان‌ لازم ‌است‌ ماهیت صهیونیسم را به افکار عمومی معرفی کنند.

سپس حسن قشقاوی سفیر ج.ا.ایران در اسپانیا در سخنانی به تاریخ رخدادهای این منطقه از مذاکرات کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸ تا اجلاس مادرید در سال ۱۹۹۱ پرداخت و بیان داشت در این مدت نظام سیاسی رژیم صهیونیستی به تدریج از اختیار احزاب چپ خارج شد و به ویژه پس از ترور آریل شارون احزاب راست دولت را به دست گرفتند تا امروز که دولت نتانیاهو در اختیار ائتلافی از حزب دست راستی لیکود و احزاب راست افراطی و مذهبی قرار گرفته است.

قشقاوی افزود: به این ترتیب هرچه جلوتر آمدیم توافق برای استقرار سیستم دو دولتی کمرنگ تر شد، شهرک سازی ها در مناطق اشغالی سرعت گرفت و قوه قضائیه رژیم صهیونیستی از استقلال خارج و در نتیجه شعار دموکراسی در این رژیم متزلزل شد.

سخنران دیگر این مراسم کارلوس پاز نویسنده و تحلیلگر اسپانیایی بود که موضوع صحبت خود را فضای رسانه ای آلوده و دور شده از حقیقت قرار داد.

وی گفت دلیل آنکه شهروندان اسپانیایی اطلاعی از جنایت های رژیم صهیونیستی از جمله دزدیدن اب فلسطین، کشیدن دیوار حائل در کرانه باختری، محاصره غزه و تبدیل آن به بزرگترین زندان جهان و از بین بردن میراث مسیحیان فلسطینی ندارند این است که روزنامه نگاران و رسانه ها از بیان این واقعیت ها می ترسند.

پاز خاطر نشان کرد: این ترسی است که به دلیل تهدیدها و فشارهای لابی های صهیونیست ایجاد شده است که در اسپانیا نیز کاملا فعال هستند و هرگونه نگاه انتقادی به اسرائیل را به بهانه سخنان یهودی ستیزانه سرکوب می کنند. وی از همه روزنامه نگاران دعوت کرد در این روز که نمادی از مقاومت در برابر سلطه است، در برابر این فشارها و تهدیدها بایستند.
https://irna.ir/xjMcmf

**رایزنی سران انگلیس و اوکراین درباره تسریع حمایت تسلیحاتی از جبهه کی‌یف
ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه در تماس تلفنی پیرامون آخرین وضعیت جنگ و سرعت بخشیدن به حمایت تسلیحاتی غرب از جبهه کی‌یف گفت‌وگو کردند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

ریشی سوناک در تداوم مواضع جنگ‌طلبانه کشورش در این گفت و گو خواستار گسترش حمایت تسلیحاتی غرب از اوکراین شد «تا اطمینان حاصل شود که جبهه کی‌یف در قوی‌ترین موقعیت ممکن برای پیروزی در میدان نبرد است.»

نخست وزیر انگلیس همچنین بر نقش‌آفرینی بیشتر ناتو در حمایت از اوکراین در کوتاه و بلندمدت تاکید کرد. بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، دو طرف توافق کردند که در تماس نزدیک بمانند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ شهروند روس، سازمان دولتی و الیگارش‌های حامی رئیس جمهوری روسیه را تحریم کرده و افزون بر دو میلیارد پوند سلاح به جبهه اوکراین ارسال کرده است.

نخست وزیر انگلیس معتقد است که جنگ اوکراین یک نبرد تمام عیار است و افزایش توان نظامی کی‌یف برای این‌که این کشور بتواند معادلات میدان جنگ را تغییر دهد، حیاتی است.

این درحالیست که جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور سال گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.
https://irna.ir/xjMcnb
**فریاد انزجار مردم یمن از رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین مظلوم
پایتخت و دیگر شهرهای یمن امروز جمعه میزبان راهپیمایی بزرگ و باشکوه روز جهانی قدس بود و حاضران در این راهپیمایی طی بیانیه پایانی بر محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت خود از ملت فلسطین تاکید کرد.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

ملت یمن در ده‌ها میدان شهر صنعا و ۱۴ استان دیگر این کشور راهپیمایی را به مناسبت روز جهانی قدس برگزار کردند.

صنعاء روز جمعه در خیابان «الستین» شمالی میزبان راهپیمایی روز جهانی قدس و شاهد حضور بی‌سابقه اهالی این شهر بود.

شهروندان یمنی با برافراشتن پرچم فلسطین و یمن شعارهایی را علیه رژیم غاصب صهیونیستی سر دادند و همچنین پرچم این رژیم جنایتکار را به آتش کشیدند.

شهروندان یمنی در پایان این راهپیمایی با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند: مسئله فلسطین مسئله محوری امت عربی و اسلامی و خط مقدم اولویت های اعتقادی و انسانی آن است و فلسطین قطب نمای درستی است که این امت به سوی آن می‌چرخند و دشمن هر چه تلاش کند جهت قطب نمای دشمنی را از خود منحرف کند، ناکام خواهد ماند.

در این بیانیه آمده است: ملت یمن فلسطین را رها نخواهند کرد و آماده حضور فعال در هر نبردی علیه رژیم موقت اسرائیل هستند، همچنین بار دیگر بر موضع ملت یمن علیه هژمونی آمریکا و سیاست‌های خصمانه آن در قبال امت عربی و اسلامی تاکید می‌کنیم.

شهروندان یمنی همچنین خاطرنشان کردند: روز جهانی قدس مسئله فلسطین را در احساسات و روح مردم زنده نگه می‌دارد و آنها را برای مقابله با دشمن صهیونیستی در هوشیاری مستمر قرار می‌دهد، چرا که این روز، روز بسیج ملت‌های اسلامی و آگاه سازی آنها نسبت به خطرات دشمن و نحوه مقابله با آن تا رسیدن به پیروزی است.

راهپیمایی کنندگان یمنی در ادامه بر حمایت خود از مقاومت فلسطین در کرانه باختری و سراسر فلسطین تاکید کردند.

شهروندان یمنی در پایان این بیانیه خواستار تحریم کالاهای تولید آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان اقدامی عملی برای مقابله با آنها شدند.
https://irna.ir/xjMcnh
**مراسم روز جهانی قدس در اردوگاه یرموک دمشق
آوارگان فلسطینی اردوگاه یرموک دمشق پس از ۱۲ سال طی مراسم پرشوری روز جهانی قدس را با حضور شخصیت های سیاسی و نظامی سوری، ایرانی و حزب الله لبنان، گرامی داشتند.

از برگزاری روز جهانی قدس تا تبادل اسرای یمنی با ائتلاف عربی

حضور گروهان های مقاومت فلسطینی با لباس رزم و رژه از مقابل جایگاه در کنار رژه گروه های دانش آموزی و فرهنگی از اتفاقات جالب و تقریبا کم نظیر مراسم روز جهانی قدس در اردوگاه یرموک دمشق بود.
در این مراسم سید "ابراهیم امین السید" رییس شورای سیاسی حزب الله لبنان، "طلال ناجی" دبیرکل جبهه آزادیبخش فلسطین – فرماندهی کل، "علیرضا آیتی" کاردار جمهوری اسلامی ایران در سوریه، اسامه حمدان از رهبران حماس و شمار زیادی از شخصیت های سیاسی و نظامی سوری و فلسطینی حضور داشتند.

سید "ابراهیم امین السید" رییس شورای سیاسی حزب الله طی سخنانی در این مراسم با تجلیل از امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، این اقدام را سرآغاز آزادسازی فلسطین و قدس شریف اعلام کرد.
وی با اشاره به هدف جبهه مقاومت اسلامی و شهدای این جبهه در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی گفت: مقاومت اسلامی، شهدای آن و در راس همه آنها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده کل جبهه مقاومت ضدصهیونیستی به دنبال آزادسازی قدس بودند و در این راه زحمات زیادی کشیدند که نتایج آن در حال به ثمر نشستن است.

امین السید در ادامه با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران، "بشار اسد" رییس جمهور، دولت و ارتش سوریه در حمایت از مقاومت لبنان و فلسطین به ویژه در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ تاکید کرد که انشاالله در آینده نزدیک شاهد سقوط رژیم موقت صهیونیستی خواهیم بود.
"طلال ناجی" دبیرکل جبهه آزادیبخش فلسطین – فرماندهی کل نیز طی سخنانی با تجلیل از امام خمینی (ره) در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، بر حمایت همیشگی امام راحل، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب و جمهوری اسلامی از موضوع فلسطین و فلسطینیان تاکید و از این مساله تقدیر کرد و بیان داشت که ایران و سوریه حامی رزمندگان فلسطینی و فلسطینیان هستند.

تا قبل از شروع بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ حدود ۵۰۰ هزار آواره فلسطینی در اردوگاه یرموک زندگی می کردند و دولت سوریه امکانات خوبی در اختیار آنها قرار داده بود، ولی با آغاز بحران این کشور و تبدیل آن به جنگ بین المللی با ایجاد گروه های تروریستی از سوی جبهه غربی – عربی – صهیونیستی و یورش آنها به اردوگاه یرموک، ساکنان فلسطینی این اردوگاه دوباره آواره شدند.
با شکست بسیاری از گروه های تروریستی و در راس آن داعش توسط ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و نیروهای روسیه و تامین امنیت در بسیاری از مناطق سوریه، دولت دمشق تلاش دارد تا با ایجاد برخی امکانات آوارگان فلسطینی را به محل اسکان قبلی خود بازگرداند، هرچند این اردوگاه آسیب های زیادی در جنگ سوریه از سوی تروریست ها دیده و باید بازسازی شود.
در مراسم امروز روز قدس اردوگاه یرموک دمشق هزاران فلسطینی شرکت داشتند.
https://irna.ir/xjMcmj

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha