۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۵۱
کد خبرنگار: 5445
کد خبر: 85083729
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تزلزل سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی و دور تازه «مقاومت مسلحانه در فلسطین»

تهران - ایرنا - اصلاحات مورد نظر نتانیاهو، سیستم «مهار و موازنه قدرت» را در اسرائیل دچار تزلزل می‌کند و به ائتلاف حاکم به رهبری نتانیاهو اجازه می دهد بر سیستم قضایی که طبق قانون مستقل شمرده می شود، تسلط پیدا کند.

گروه سیاسی ایرنا: فرارسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که به تدبیر امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به نام «روز قدس» نام گذاری شده است فرصت مغتنمی است که بار دیگر به مسائل فلسطین و آرمان مقدس این سرزمین اشغالی پرداخته شود.

هموار دشمنان به دنبال این هدف بوده اند که با گذر زمان از یک سو مصائب و آرمان های این ملت به فراموشی سپرده شده و از سوی دیگر در روند سازش، رژیم اشغالگر قدس در منطقه تثبیت شود.

ناقوس «نفرین دهه هشتم» برای اسراییل به صدا در آمده

اما هر ساله به برکت این نامگذاری و حُسنِ تدبیر، جهانی به پا می خیزد و وجدان های بیدار با حضور در این مراسم نشان می دهند که آرمان فلسطین همچنان زنده است.

این حضور مسلمانان از اقصی نقاط جهان اسلام و اعلام همبستگی بسیاری از مردم ظلم ستیز از سایر کشورها باآنان طی سال های اخیر شتاب فزاینده ای یافته و ضمن تسریع روند فروپاشی درونی رژیم غاصب صهیونیستی، با توجه به تشدید اختلافات و بحران های درونی آن، ناقوس «نفرین دهه هشتم» را برای صهیونیست ها به صدا در آورده است.

به تعبیر امام راحل روز قدس فقط مختص به مسلمانان نیست بلکه یک روز جهانی است. امام با این ابتکار آرمان فلسطین را از دایره تنگ قومی و تنگناهای محدود کننده ی مشابه خارج کرد و به آن بُعد جهانی بخشید و توطئه ای که قصد داشت این نبرد و نزاع را محدود به درگیری فلسطینی ها و اسرائیل و یا درگیری اعراب و اسرائیل کنند، خنثی کرد.

روز قدس شعله ی آتشینی در دل مبارزات و مقاومین فلسطینی بر افروخت و آنان براساس آموزه های دینی اسلام طرح های جایگزین مانند سازش را نقش برآب کردند و در واقع امروز روز قدس نمادی است از ظلم ستیزی و مبارزه با اشغالگری و استعمار نوین که قصد داشت فلسطین را در قلب جهان اسلام ربوده و ببلعد.

آغاز مسیر نابودی رژیم صهیونیستی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران

با پیروزی انقلاب اسلامی و ظهور تحولات سیاسی در معادلات منطقه‌ای و جهانی گفتمان مقاومت در برابر گفتمان سازش جلوه نمایان تری یافت. جمهوری اسلامی ایران براساس رویکرد راهبردی امام راحل و با اتکا به اصل ۱۶۴ قانون اساسی مبنی بر حمایت از نهضت های آزادی بخش به پشتیبانی از آرمان فلسطین پرداخت.

رژیم صهیونیستی نیز که پیش از انقلاب هم پیمان استراتژیک ایران بود با پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل به دشمن شماره یک شد و نه تنها مورد شناسایی قرار نگرفت بلکه به نابودی و محو آن از نقشه گیتی فرا خوانده شد.

نتیجه چنین راهبردی نسبت به مسئله ی فلسطین، حمایت از فلسطینی ها در ابعاد مختلف سیاسی، تبلیغاتی، اقتصادی و نهایتاً نظامی و امنیتی بود.

این کمک ها عمدتاً با محوریت نیروی قدس سپاه و فرماندهان آن و به طور ویژه راهبری شجاعانه و درایت فرمانده رشید آن شهید سردار قاسم سلیمانی انجام شد و موجبات تغییر در معادلات و در نزاع اسرائیل و فلسطین در سطح کل منطقه شد.

از نشانه‌های بارز مقاومت علیه رژیم غاصب آغاز انتفاضه های متوالی در اراضی اشغالی بود. از غیر انتفاضه درسال ۱۹۸۷ و ورود مبارزات مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه ی باختری به مرحله ی جدید، ویژگی انتفاضه آن بود که مبارزه را از انحصار گروه های فلسطینی که عمدتاً در مبارزات خود به بن بست رسیده بودند در آورد و به آن صبغه ی مردمی داد.

ویژگی دوم، نمود اسلام گرایی در مقابل گرایش های پیشین ناسیونالیستی و سوسیالیستی در مبارزات بود و گروهایی چون حماس و جهاد اسلامی که بیش از هر چیز متکی به آموزه های اسلام و متأثر از انقلاب اسلامی و راهبرد امام خمینی در مبارزه با اسرائیل بودند به صحنه آمدند.

یک میلیون یهودی در جریان انتفاضه دوم مهاجرت معکوس داشتند

این انتفاضه نگرانی سران اشغالگر را بر انگیخت، زیرا مبارزان فلسطینی با عملیات های بی سابقه ی استشهادی ضربات سختی به صهیونیستها وارد آوردند. این نگرانی ها باعث شد، در ادامه پروسه ی سازش، سازمان آزادی بخش فلسطین به عنوان نماینده رسمی ملت فلسطین به رهبری یاسر عرفات به پای میز مذاکره آمد و در سپتامبر۱۹۹۳توافق افتضاح اُسلو در نروژ میان دو طرف امضاء شد و در واقع «ساف» رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و دست از مبارزه برداشت و حتی با تشکیل پلیس به سرکوب انتفاضه هم پرداخت و در برابر سازش، به حکومت به اصطلاح «خودگردان» در محدوده ی نوارغزه و کرانه باختری دست یافت.

ترفند سازش در ایجاد تفرقه تا حد زیادی موثر افتاد و با سرکوب انتفاضه و شهادت و زندانی شدن بسیاری از رهبران و عناصر مقاوم فلسطینی، انتفاضه تا مدتی دچار رکود شد امّا آتشی زیر خاکستر شد که بار دیگر در سال ۲۰۰۰ در مسجد الاقصی شعله ور شده و انتفاضه ی دوم با گسترش و شدت بیشتری در کلیه ی اراضی فلسطین و حتی بخش هایی از سرزمین های ۱۹۴۸ از سر گرفته شد.

معضلات زیادی برای صهیونیست ها ها به همراه آورد، در کنار خسارت های سنگین اقتصادی، بنابر آمار رسمی حدود یک میلیون یهودی در جریان انتفاضه دوم دست به مهاجرت معکوس زده و از آن کشور خارج شدند.

روند انتفاضه با فراز و فرودش ادامه یافت و در مقاطعی به مرحله جنگ مستقیم تبدیل شد از جمله جنگ ۲۲ روزه، ۸ روزه و۵۰ روزه که با ورود تسلیحات موشکی به حوزه مقاومت در نوار غزه، معادله امنیتی به نفع مقاومین فلسطینی رقم خورد.

در آن مقطع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد از مقاومت فلسطین حمایت تسلیحاتی کرده و در جهت حمایت از آرمان و استیفای حقوق فلسطینی ها این روند را ادامه خواهد داد، همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در مردادماه ۱۳۹۳ بر ضرورت مسلح شدن کرانه باختری به عنوان تنها راهکاری که ممکن است از محنت فلسطینی ها بکاهد تاکید داشتند.

در طول این مدت فلسطین همواره کانون توجهات بین المللی بوده است و طرح ها و راهکار های مختلفی برای حل بحران فلسطین ارائه شده است.

راه حل غرب عمدتاً مبتنی بر ایجاد نوعی سازش و مصالحه میان دو طرف (اسرائیل و فلسطینی ها) بوده است، هرچند در عمل غرب و به ویژه آمریکا همواره جانب اسرائیل را گرفته و حقوق مسلّم ملت مظلوم فلسطین را به فراموشی سپرده است.

ابتکار روز جهانی قدس، اقدامی نمادین در برابر موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی

در سال ۲۰۰۲ کمیته ی چهار جانبه ای متشکل از آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل برای حل و فصل بحران فلسطین و بحث درباره مسائل فی مابین موسوم به مسائل نهایی (آوارگان، بیت المقدس، حکومت مستقل فلسطین، مرزها وشهرک های یهودی نشین) تشکیل شد و پیشنهادهایی از جمله تأسیس دولت مستقل فلسطین را در اراضی ۱۹۶۷ارائه کرد که با استقبال جهانیان و نیز دولت خودگردان فلسطین مواجه شد، اما در عمل هیچ یک از وعده های این کمیته که به «نقشه ی راه» موسوم بود به بار ننشست و هر بار اسرائیل به بهانه های واهی از زیر بار تعهدات خود شانه خالی می کرد.

در این میان جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته است، لذا قائل به آزادی فلسطین و از میان رفتن اسرائیل از طریق مشی مقاومت مسلحانه است، البته در کنار راهبرد مقاومت، ایران از راهکارهای سیاسی و تبلیغاتی هم غافل نبوده است که ابتکار روز جهانی قدس یکی از این راهکار ها محسوب می‌شود.

از طرفی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۷۹ طرحی مبنی بر انجام همه پرسی در اراضی اشغالی فلسطین ارائه کرده اند که ناظر به بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود و همه پرسی درباره حکومت فعلی اسرائیل بود ماهیت این طرح که صبغه ای دموکراتیک دارد متضمن استیفای حقوق فلسطینیان و خروج صهیونیست ها از فلسطین است، به همین دلیل در حال حاضر بازگشت آوارگان تبدیل به یکی از خطوط قرمز رژیم صهیونیستی شده است، چون می داند که با پذیرش این امر یهودیان در اقلیت قرار خواهند گرفت.

رژیم صهیونیستی طی سالهای اخیر از شکاف و اختلافات داخلی فزاینده وبی سابقه ای در رنج است؛ این اختلافات موجب شده دولت های این رژیم پس از مدت کوتاهی دچار فرو پاشی شده و به همین دلیل اسرائیل طی چهار سال گذشته شاهد برگزاری پنج انتخابات زود هنگام بوده است.

بحران داخلی و قطب بندی های جدید در اسرائیل با روی کار آمدن افراطی ترین دولت تاریخ این رژیم به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو هم اکنون به اوج رسیده است.

اعتصابات اخیر به لحاظ ماهیت و حجم در اسرائیل بی سابقه است

به دنبال عقب نشینی دولت نتانیاهو، رییس بزرگترین اتحادیه کارگری اسرائیل اعلام کرد، اعتصاب عمومی را که می توانست کل اقتصاد اسرائیل را فلج کند لغو می کند!

لازم به یاد آوری است که این اتحادیه صنفی اسرائیل، از جمله قدرتمندترین نهاد ها در رژیم صهیونیستی شمرده می شود، زیراهم اکنون نمایندگی حدود ۸۰ هزار نفر را در بخش های گوناگون از جمله بهداشت، بانکداری، خدمات و حمل و نقل به عهده دارد؛ نکته حائز اهمیّت آن است، با اینکه این اتحادیه، قبلاً بخش هایی از اقتصاد را در اعتصابات در سال های گذشته بر سر منازعات مربوط به موضوعات کاری فلج کرده بود، هرگز در اعتراض به یک موضوع سیاسی اعتصاب اعلام نکرده بود، لذا اعتصابات اخیر به لحاظ ماهیت و حجم در اسرائیل بی سابقه محسوب می شود.

در ادامه این بخش ازیادداشت نگارنده با شرح فرازهایی ازبیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان وکارگزاران نظام ضمن ارائه تحلیلی از شرائط کنونی رژیم غاصب صهیونیستی به برخی مصادیق میدانی ازشکاف ها و بحرانهای بی سابقه ای که هم اکنون رژیم جعلی اسرائیل را تا مرز نابودی و فروپاشی به جلو رانده است و دلایل آن اشاره خواهد کرد.

معظم له فرمودند: «رژیم صهیونیستی درعمر هفتادوپنج ساله ی خودش هرگز گرفتاری هایی هولناکی مثل امروز نداشته است، اوّل تزلزل سیاسی؛ درچهار سال، چهار نخست وزیر عوض کردند؛ ائتلاف های حزبی هنوز درست شکل نگرفته، متلاشی می شوند. ائتلاف درست می کنند، بعد از مدت کوتاهی، ائتلاف متلاشی می شود، حزب هایی که از قبل تشکیل شده اند یا دارند تشکیل می دهند، به تدریج دچار انحلال می شوند، منحل می شوند؛ یعنی آن قدر ضعیف می شوند که مثل انحلال است. دوقطبی شدیدی درسرتاسر رژیم جعلی وجود دارد. بین خودشان دوقطبی است؛ این تظاهرات صدهزار نفری ودویست هزارنفری وبیشتر درتل آویو ودرشهرهای مختلف دیگر، نشانه این است.»

نتانیاهو سه پرونده قضایی مفتوحه دارد

«بنیامین نتانیاهو» پس از ۱۸ ماه تبعید سیاسی به عنوان رهبر اپوزیسیون در پاییز گذشته توانسته بود ضمن ائتلافی با احزاب ارتدوکس مذهبی افراطی و ملی گرای افراطی به قدرت باز گردد و دست راستی ترین دولت اسرائیل را تشکیل دهد، او هم اکنون به خاطر فساد مالی در سه پرونده جداگانه تحت محاکمه است، نتانیاهو پس از رسیدن به قدرت به همراه شرکای سیاسی خود در دولت وعده داد به عنوان یکی از برنامه های دولت جدید به سرعت نظام قضایی اسراییل را دچار اصلاح و تغییر کند؛ دلیل این اقدام وی آن بوده است که با این تغییرات به ائتلاف حاکم اجازه ی کنترل نسبت به انتسابات قضایی را بدهد و به پارلمان نیز این مجوز را بدهدکه تصمیمات دیوان عالی را وتو کند.

منتقدان اسرائیلی او می گویند : هدف از این باصطلاح اصلاحات نتانیاهو وشرکائش از ابتدا این بوده است که احزاب ائتلاف حاکم به رهبری نتانیاهو با رهایی از نظارت قضایی، اهداف ایدئولوژیک خود را به ویژه در عرصه توسعه طلبی در کرانه باختری به پیش ببرند. بسیاری ازکارشناسان حقوقی منتقد وی بر این باورند که اصلاحات مورد نظر نتانیاهو، سیستم «مهار و موازنه قدرت» را در اسرائیل دچار تزلزل می‌کند و به ائتلاف حاکم به رهبری نتانیاهو اجازه می دهد بر سیستم قضایی که طبق قانون مستقل شمرده میشود تسلط پیدا کند.

مخالفان وی ضمن ایراد خدشه حقوقی بر اقدامات به اصطلاح اصلاحی نتانیاهو براین نکته تصریح کرده وگفته اند: نتانیاهو در حالی که خودش تحت محاکمه است در اقداماتش برای تغییر شکل نظام قانونی دارای تعارض منافع می‌باشد.

در مقابل دولت نتانیاهو مدعی است: تغییراتی که وی آنها راقانونی می داند برای کارآمد کردن حکومت کنونی و در مواجهه با یک قوه قضاییه مداخله گر ضروری است. در پی اصرار نتانیاهو نسبت به اجرای طرح جنجالی خود، صدهاهزار نفر که روزانه بر جمعیت آنها افزوده می شود به طور مکرر به خیابان ها آمده و در تقویم امنیت داخلی این کشور هم اکنون «شنبه های اعتراضی» شکل گرفته و تثبیت شده است.

همچنین تظاهرات خودجوش گسترده ای پس از اخراج یائوف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و در حمایت از وی که با اصلاحات قضایی نتانیاهو مخالف بود رخ داد. اخراج گالانت که به سرعت و عمدتاً از طریق پیام رسان واتساپ سازمان دهی شد خشم عمومی را برانگیخت و در مدتی کمتر از یک ساعت، هزاران نفر بزرگراه اصلی تل آویو را مسدود کردند و هزاران نفر در مقابل منزل نتانیاهو در بیت المقدس دست به تظاهرات زدند.

وزیر جنگ «گالانت» نخستین عضو هیئت دولت بود که به مخالفت با نتانیاهو پرداخت و به طور علنی خواستار تاخیر در اصلاحات قضایی شد.

او گفت: «با توجه به اُفتِ روحیّه سربازان و تهدید آنها به انجام ندادن وظایف در نتیجه بحران سیاسی جاری، آمادگی نظامی اسرائیل در معرض آسیب می‌باشد.»

گالانت که یک ژنرال بازنشسته و درمیان صهیونیست هابه صراحت لهجه شهره است، در جامعه ای که دارای دغدغه های امنیتی بالایی است در میان بخش قابل توجهی از صهیونسیت ها از احترام ویژه برخوردار است؛ لذا نتانیاهو با حمله به فردی که مسئولیت امنیت ملی کشورجعلی را برعهده داشته است و با ورود به "حیطه امنیت که مورد اجماع جامعه چند قطبی اسرائیل است" عملاً افکار عمومی را علیه خود تحریک کرده وبه خیابان کشانده است!

ازسوی دیگر رهبران تجاری، روسای بانک ها، دانشگاهیان، خلبان های جنگنده ها، نیروهای احتیاط ارتش، فرماند هان سابق امنیتی و سایر بخش ها ی پر نفوذ جامعه نیز بر ضد این طرح به میدان آمده اندودراین میان "بزرگترین اتحادیه صنفی اسرائیل"نیز اعلام اعتصاب عمومی کرد که ازجمله به فلج شدن فرودگاه تل آویو انجامید.

دور تازه مقاومت مسلحانه در کرانه باختری

رهبر معظم انقلاب اسلامی دربخش دیگری از بیاناتشان به توسعه توان مندی ها وافزایش قدرت مجاهدان فلسطینی نسبت به گذشته تصریح و فرمودند: «قدرت گروه های فلسطینی در مقایسه با گذشته نمی شود گفت چند برابر، [بلکه] شاید ده ها برابر شده. یک گزارشی به ما رسید که فلسطینی ها درسرزمین های اشغالی، دریک ۲۴ ساعت، ۲۷ عملیات انجام دادند؛ درهمه جای فلسطین؛ درقدس، درسرزمین های کرانه ی غربی، درسرزمین های۴۸، درهمه جا فعالیت می کنند. آن فلسطین اُسلو که یادتان هست که یاسر عرفات ودیگران در قرار داد اُسلو چه افتضاحی برای فلسطین درست کردند_رسیده به عرین الاُسود، فلسطینِ "اُسود"[یعنی] شیرها! این قدر تفاوت پیدا کرده. حرکت فلسطینی ها این [جوری] است.»

برای درک دقیق و تاکید برصحت تحلیل این فراز از بیانات معظم له نگارنده به طور اجمال به سابقه تحولات اخیر در مبارزات مجاهدان فلسطینی اشاره می نماید: یکی از تحولات مهم در کرانه باختری رشد گروه های مقاومت مسلحانه کوچک بود که درشهر های شمالی «جنین و نابلس» متمرکز شده است. این پدیده از سال ۱۴۰۰ با تشکیل اولین گروه با نام "گردان های جنین "در اردوگاه آوارگان جنین پس از شهادت «جمیل العموری» توسط صهیونیست ها آغاز شد، امّا در سال ۱۴۰۱ گسترش قابل توجهی یافت.

امروز گروههای مقاومت فلسطینی در اوج قدرت قرار دارند و تنها در سال ۱۴۰۱ حداقل هفت گروه جدید مقاومت در فلسطین تشکیل شده که عزم و اراده جدّی برای مقابله با جنایت های رژیم غاصب صهیونیستی دارند.

نکته مهّم آن است که در کنار گروههای سنتی مقاومت مانند جنبش حماس و جهاد اسلامی اکثر گروه های مقاومت جدید فلسطینی نه از غزه؛ بلکه از کرانه باختری پا به عرصه در گیری گذاشته اند و تمرکز عملیاتی‌شان در داخل سرزمین های اشغالی، مرز های ۱۹۴۸ و حتی در بیت المقدس و در کنج خانه صهیونیست هاست. از جمله این گروه ها می توان به تیپ :جنین، تیپ طولکرم، صقور الکرامه (عقاب های کرامت) و عرین الاُسود (بیشه شیران) که به طور مشخص مورد اشاره معظم له قرار گرفته است اشاره کرد که، عمدتاً پس از عملیات سیف القدس در سال گذشته شکل گرفته و در واقع امروز شاهدیم که پروژه راهبردی «تسلیح کرانه باختری» محقق شده است.

تصمیم به اعتصاب عمومی بلافاصله تاثیر خود را دراسرائیل نشان داد؛ برای نمونه فرودگاه اصلی بین المللی درتل آویو همه‌ی پرواز های خروجی اش را قطع کرد و هزاران مسافر صهیونیست زمین گیر شدند! در واقع شرائط کنونی حکایت از آن دارد که اقتصاد اسرائیل در نتیجه اعتراضات عمومی ومداوم آسیب دیده است تا حدّی که واحد پول این رژیم در هفته های اخیر دچار اُفتِ قیمت شده است، بنابراین اعتصاب دراز مدت می توانست اقتصاد رژیم غاصب را به کلی مختل کند و این یکی از دلایل مهّم عقب نشینی نتانیاهو از طرح اصلاحات قضایی دراین مقطع به شمار می‌رود، که البته با توجه به تحولات اخیر، دورنمای دولت افراطی نتانیاهو در منظر صهیونیست ها درهاله ی از ابهام فرو رفته است.

مهلتی که نتانیاهو در ارائه اصلاحات قضایی به پارلمان اعلام کرد با این هدف انجام گرفت که به اودر کاهش تنش ها با مخالفینش کمک کند و به او زمان بیشتری بدهد تا با مخالفانش به آشتی و توافق برسد.

احتمال برگزاری انتخابات زود هنگام در اسراییل

با