تعمیق روابط نظامی پکن و مسکو در سفر وزیر دفاع چین به روسیه

تهران -ایرنا- «لی شانگفو» وزیر دفاع ملی چین امروز (یکشنبه ۲۷ فرودین) در اولین سفر خارجی خود در سمت جدیدش به روسیه سفر کرد؛ کارشناسان می‌گویند این سفر باعث تعمیق روابط نظامی دوجانبه و کمک به صلح و ثبات در روسیه و باعث حل مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای در میان یک محیط امنیتی پیچیده خواهد شد.

به گزارش ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز، سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد که لی شانگفو، وزیر دفاع ملی چین به دعوت سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، از یکشنبه ۲۷ فرودین تا چهارشنبه ۳۰ فرودین به روسیه سفر خواهد کرد. وی قرار است در جریان این سفر با رهبران نظامی روسیه گفت‌وگو و از آکادمی‌های نظامی روسیه نیز بازدید خواهد کرد.

این روزنامه چینی نوشت: روابط نظامی چین و روسیه تحت رهبری استراتژیک سران دو کشور در سال‌های اخیر در سطح بالایی حفظ شده است، زیرا پیشرفت‌های جدیدی در ارتباطات راهبردی، رزمایش‌های مشترک و همکاری‌های عمل‌گرایانه حاصل شده است و به طور مداوم مفاهیم راهبردی توافق جامع را غنی می‌سازد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه در روز جمعه، انتظار می‌رود لی و شویگو در گفت‌وگوهای خود درباره وضعیت و چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه در حوزه دفاعی و همچنین موضوعات مهم امنیتی جهانی و منطقه‌ای گفت‌وگو کنند.

ژو هوآ، کارشناس امور بین‌الملل در دانشکده روابط بین الملل و دیپلماسی دانشگاه مطالعات خارجی پکن، انتخاب روسیه به‌عنوان مقصد اولین سفر خارجی لی را منعکس‌کننده تمایلات دو کشور برای تعمیق متقابل همکاری‌های نظامی و مشارکت جامع در همکاری‌های استراتژیک در عصر جدید توصیف کرد.

ژو همچنین گفت همچنین لازم است دو طرف درباره موضوعات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای به تبادل نظر و هماهنگی مواضع خود بپردازند تا به طور هماهنگ در حفظ صلح و ثبات جهانی مشارکت داشته باشند.

این کارشناس اظهار کرد که دو کشور به عنوان دو قدرت اصلی تأثیرگذار در امور امنیتی بین‌المللی و منطقه‌ای، ارتباطات و همکاری نزدیک و معمولی را حفظ کرده‌اند.

سونگ ژونگ پینگ، کارشناس نظامی چینی نیز در این رابطه اظهار داشت: سفر «لی» سطح بالایی از روابط نظامی دوجانبه را برجسته خواهد کرد و انتظار می رود دو کشور تبادلات متقابل سودمندتری در بسیاری از زمینه ها از جمله فن آوری های دفاعی و رزمایش‌های نظامی داشته باشند.

روز یکشنبه رسانه‌های خارجی از جمله آسوشیتدپرس، به گمانه‌زنی دیدار لی از روسیه و ارتباط آن با جنگ اوکراین پرداخته و آن را به نوعی حمایت چین از روسیه مطرح کردند. گلوبال تایمز نوشت: به گفته تحلیلگران، رزمایش‌های نظامی مشترک چین و روسیه و همکاری دفاعی به درگیری روسیه و اوکراین مرتبط نیست و هدف آنها حفظ صلح و ثبات است.

سونگ اظهارکرد که موضع چین در قبال بحران اوکراین ترویج صلح و مذاکرات است و چین به هیچ یک از طرفین درگیری مانند آمریکا و غرب سلاح ارائه نکرده است تا به آتش بیافزایند. این دیدار در زمانی انجام می شود که واشنگتن از زمان حادثه سرنگون کردن بالون چینی در فوریه، ارتباطات دفاعی سطح بالای چین و آمریکا را متوقف کرده است.

به گفته تحلیلگران، اگر آمریکا واقعاً می‌خواهد ارتباطات و گفت‌وگوهای دفاعی و نظامی با چین را از سر بگیرد، گام نخست را باید برداشته و تحریم‌های مرتبط را لغو کند و از استراتژی خود برای مهار چین دست بکشد.

سانگ گفت که این موضوع شامل توقف تلقی چین به عنوان یک دشمن خیالی، توقف عملیات شناسایی نزدیک چین، عدم گردهمایی باندها و انتقال مکانیسم‌های نظامی ناتو به منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha