۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۰۴
کد خبرنگار: 5427
کد خبر: 85084964
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۵ درصد جمعیت قزوین تحت پوشش بیمه سلامت هستند

۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۰۴
کد خبر: 85084964
۴۵ درصد جمعیت قزوین تحت پوشش بیمه سلامت هستند

قزوین - ایرنا - مدیرکل بیمه سلامت قزوین با اشاره به تحت پوشش بودن ۴۵ درصد جمعیت استان از سوی این بیمه، گفت: ۸۰ درصد بیمه گران سلامت به صورت رایگان و بدون پرداخت حق سرانه تحت پوشش ما قرار دارند.

به گزارش ایرنا، بیمه سلامت به عنوان یک نهادگر بیمه، تعداد وسیعی از جوامع شهری و روستایی کشور را تحت پوشش خدمات درمانی خود قرار داده تا جایی که امروز این بیمه در پرداخت هزینه های بستری، درمان و داروی بیماران، به ویژه افرادی که دارای مشکلات مالی هستند، پیشقدم است.

یکی از مهمترین طرح های حمایتی بیمه سلامت، تحت پوشش قرار دادن بیماران خاص و صعب العلاجی است که علاوه بر تحمل رنج بیماری به دلیل افزایش هزینه ها در حوزه درمان با مشکل روبرو بوده و در تامین هزینه های درمانی خود ناتوان هستند.

در حال حاضر سطح پوشش بیمه سلامت در استان قزوین بسیار افزایش پیدا کرده و متولیان این بیمه با اجرای طرح های ویژه جهت شناسایی افراد فاقد بیمه، به صورت رایگان افراد را در طرح های مختلف تحت پوشش خود قرار می دهند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین برای بررسی آخرین وضعیت افراد تحت پوشش و اقدامات در حال انجام، گفت و گویی را با دکتر پیمان قجربیگی، رییس بیمه سلامت استان انجام داده که مشروح آن به شرح زیر است.

۴۵ درصد جمعیت قزوین تحت پوشش بیمه سلامت هستند

ایرنا. افراد متقاضی بیمه سلامت چه شرایطی را بایستی داشته باشند؟

تمامی افراد فاقد بیمه می توانند با مراجعه به سامانه بیمه سلامت و یا میز خدمت این سازمان در قزوین و سایر شهرستان های تابع استان ثبت نام کرده تا از خدمات آن بهره مند شوند.

افراد فاقد بیمه ساکن در شهرهای بالای ۲۰ هزار جمعیت در صورتی که جزو دهک یک تا سه باشند به صورت رایگان بیمه می شوند و در صورتی که جزو دهک ۴ تا ۱۰ باشند نیز براساس حق سرانه مصوب بایستی درصدی از حق سرانه بیمه را براساس دهک خود پرداخت کنند تا بیمه درمان ایرانیان برای آنها صادر شود.

روستاییان نیز با رعایت شرط خانواری نیز امکان تحت پوشش قرار گرفتن در بیمه سلامت همگانی را دارند تا از خدمات رایگان در مراکز درمانی و بیمارستانی بهره مند شوند.

ایرنا. برای تمدید مهلت استفاده از بیمه سلامت چه اقداماتی باید انجام داد؟

بیمه تمامی روستاییانی که از طرح سلامت همگانی استفاده می کنند به صورت خودکار و بدون حضور آنان در مراکز بیمه سلامت تمدید می شود و بیمه شدگان سلامت شهری ایرانیان نیز با مراجعه به سامانه موجود و یا دفاتر پیشخوان دولت می توانند مدت بیمه خود را تمدید کنند.

ایرنا. در خصوص تعداد افراد تحت پوشش بیمه سلامت استان قزوین توضیحاتی ارایه فرمایید.

با توجه به تحت پوشش قرار گرفتن ۴۵ درصد از جمعیت استان از سوی بیمه سلامت، از جمعیت یک میلیون و ۲۷۳ هزار و ۷۶۱ نفری این استان در حال حاضر ۴۹۵ هزار و ۵۹۸ نفر تحت پوشش این بیمه قرار دارند که ۸۰ درصد آنها به صورت رایگان و بدون پرداخت سرانه، خدمات درمانی خود را دریافت می کنند.

بایستی اذعان داشت که در حال حاضر پنج درصد جمعیت شهرستان آوج، ۶ درصد آبیک، ۱۰ درصد بویین زهرا، ۱۹ درصد البرز، ۱۹ درصد تاکستان و ۴۴ درصد شهرستان قزوین تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

پنج صندوق سلامت همگانی، کارمندی، ایرانیان، روستاییان و سایر اقشار در سطح استان قزوین زیر نظر بیمه سلامت فعالیت دارند که ۱۱۷ هزار و ۴۶۷ بیمه گر تحت پوشش بیمه سلامت همگانی، ۶۲ هزار و ۸۲۵ نفر صندوق سلامت همگانی، یک هزار و ۴۸۱ نفر صندوق ایرانیان، ۲۷۶ هزار و ۲۵۵ نفر صندوق روستاییان و ۳۷ هزار و ۵۷۰ نفر نیز تحت پوشش صندوق سایر اقشار در استان قرار دارند.

ایرنا. در خصوص بیمه شدگان روستایی استان قزوین نیز توضیح دهید.

۲۷۶ هزار و ۲۵۵ نفر از روستاییان استان هم اکنون به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و با رعایت نظام ارجاع از خدمات درمانی تمامی مراکز برخوردار هستند.

بیمه شدگان روستایی برای استفاده از خدمات پزشکان متخصص و سطح بالاتر نیز بایستی از طریق نظام ارجاع اقدام کنند و این در حالی است که تمامی روستاییان استان با رعایت شرط خانواری امکان تحت پوشش قرار گرفتن در بیمه سلامت همگانی را دارند و از خدمات رایگان در مراکز درمانی و بیمارستانی بهره مند می شوند.

بیمه شدگان روستایی در مراکز دولتی از فرانشیز (معافیت شخص بیمه شده از پرداخت هزینه خدمات بیمه) ۱۰ درصدی بخش بستری بهره مند هستنند و در صورت توافقنامه و قرارداد با مراکز خصوصی نیز از همین مقدار حمایت برخوردار می شوند.

۴۵ درصد جمعیت قزوین تحت پوشش بیمه سلامت هستند

ایرنا. در حال حاضر چند مرکز درمانی طرف قرارداد با بیمه سلامت در قزوین هستند؟

هم اکنون ۵۷۵ مرکز و موسسه در سطح استان طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند که شامل ۱۶ بیمارستان، ۱۶۲ داروخانه، ۱۱۳ آزمایشگاه، ۳۳ درمانگاه، ۲۴ دندانپزشک عمومی، ۲۰ رادیولوژی، ۱۰۲ پزشک عمومی، ۸۶ پزشک متخصص، ۲۰ پزشک فوق تخصص، ۳۴ مرکز فیزیوتراپی، ۶ شبکه بهداشت و درمان، چهار مرکز ترک اعتیاد، یک مرکز کاردرمانی و یک مرکز دیالیز می باشند.

به منظور ارایه تسهیلات و خدمت رسانی به بیمه گران تحت پوشش، تعداد مراکز و موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت را طی یک سال گذشته ۱۲ درصد افزایش‌ داده ایم.

در استان قزوین ۹۹۹ بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت هستند که شامل ۵۰۶ بیمار ام‌ اس، ۲۳۹ بیمار دیالیزی، ۱۲۷ بیمار پیوندی، ۶۶ بیمار هموفیلی و ۵۹ بیمار تالاسمی می باشند و سالانه ۱۱۰ میلیارد ریال کمک هزینه درمانی به آنان از سوی بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

ایرنا. نحوه ارایه خدمات بیمه سلامت قزوین در حوزه درمان ناباروری چگونه است.

تمامی خدمات درمان ناباروری اعم از درمان دارویی، خدمات پاراکلینیکی، ویزیت و همچنین سه خدمت اصلی IVF، IUI، ICSI تحت پوشش این بیمه قرار دارند و افراد تحت پوشش می توانند از پوشش بیمه ای رایگان مادران باردار و کودکان زیر پنج سال بهره‌مند شوند.

در همین راستا نیز مرکز درمان ناباروی در بیمارستان ولایت قزوین راه‌اندازی شده و نام زوج‌هایی که به این مرکز مراجعه می‌کنند به صورت خودکار ثبت شده و تمامی هزینه‌ها به صورت رایگان محاسبه می شود.

همچنین زوج‌هایی که برای درمان ناباروری خود هزینه ای کرده باشند در صورتی که اسناد آن را به بیمه سلامت ارایه کنند، این بیمه هزینه‌های انجام‌ شده آنان را براساس ضوابط مربوطه پرداخت می‌کند و این در حالی است که سال گذشته ۹ میلیارد ریال در این زمینه هزینه پرداحت شده است.

ایرنا. بیمه سلامت برای محلات کم برخوردار قزوین چه تدابیری اندیشیده است؟

یکی از مهمترین طرح‌های در دستور کار بیمه سلامت، موضوع توسعه این بیمه برای ساکنان مناطق حاشیه ای و کم برخوردار استان قزوین بوده تا این افراد نیز از خدمات بیمه رایگان قرار بگیرند.

در این رابطه کارگروهی ویژه به ریاست مدیرکل بیمه سلامت و با عضویت نمایندگانی از ادارات کل بهزیستی، کمیته امداد، ستاد اجرایی امام و بسیج تشکیل‌ شده تا ضمن شناسایی مناطق محروم شهری و حاشیه‌ای و افراد فاقد بیمه، برای تحت پوشش قرار دادن آنها اقدامات لازم به عمل آید.

هم اکنون نیز ۴۵ هزار نفر از ساکنان محلات کم برخوردار استان از خدمات رایگان بیمه سلامت بهره مند هستند و امسال نیز قصد داریم تا با مراجعه حضوری به این مناطق نسبت به شناسایی افراد فاقد بیمه اقدام کنیم.

۴۵ درصد جمعیت قزوین تحت پوشش بیمه سلامت هستند

ایرنا. اقدامات بیمه سلامت در حوزه حمایت از بیماران صعب العلاج استان چگونه است؟

اصولا بیمارانی که دچار یکی از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج مانند سرطان، انواع دیالیز، انواع پیوندهای عضو، تالاسمی، اتیسم و حتی بیماری‌های نادر مانند بال پروانه‌ای هستند برای تحت پوشش قرار گرفتن بایستی به سامانه بیمه سلامت مراجعه کنند.

هم اکنون نیز ۹۹۹ بیمار شامل بیماران هموفیلی، تالاسمی، ام اس، دیالیز و پیوند کلیه در فهرست بیماران خاص و صعب العلاج این استان قرار دارند که این تعداد بیمار می توانند با ثبت نام در سامانه شهروندی بیمه سلامت و یا با مراجعه حضوری به اداره کل این بیمه، تحت حمایت های بیمه ای قرار بگیرند.

براساس بسته های ابلاغی، ۹۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه های بیماران خاص و صعب العلاج براساس تعرفه های دولتی توسط بیمه سلامت پرداخت می شود و در صورتی که در بسته های خدمتی تدوین شده، حمایت در بخش غیردولتی نیز پیش بینی شده باشد، این حمایت بیمه ای تا ۸۰ درصد تعرفه خصوصی را مشمول می شود.

سال گذشته ۱۵۲ میلیارد ریال برای حمایت از این دسته از بیماران و هشت میلیارد ریال نیز برای حمایت از بیماران مبتلا به تالاسمی توسط بیمه سلامت در استان قزوین پرداخت شده است.

۴۵ درصد جمعیت قزوین تحت پوشش بیمه سلامت هستند

ایرنا. در حوزه پزشک خانواده در قزوین چه اقداماتی صورت گرفته است؟

پزشک خانواده یکی از طرح های موفق در حوزه درمان کشور و استان است که در صورت نهادینه شدن آن می تواند ضمن کاهش هزینه های درمانی، تشخیص و درمان به موقع بیماری، از سردرگمی بیماران جلوگیری کند.

طرح پزشک خانواده در راستای کاهش هزینه های درمانی طی چند سال گذشته آغاز شده و هم اکنون در تمامی روستاها و شهرهای استان قزوین نیز در حال اجرا است تا جایی که تاکنون ۱۰۸ هزار و ۷۴ بیمه شده به پزشک خانواده معرفی شده اند.

پزشکان با در نظر گرفتن وضعیت جغرافیایی استان برای اجرای طرح پزشک خانواده توسط بیمه سلامت در استان قزوین تعیین شده اند و بیمه شدگان سلامت در راستای اجرای این طرح علاوه بر بهره مندی از خدمات دولتی، از خدمات پارا کلینیکی و دارویی با تعرفه دولتی هم بهره مند خواهند شد.

در طرح پزشک خانواده افرادی که دارای بیمه سلامت همگانی هستند برای دریافت خدمات باید به پزشک خود مراجعه کنند و زمانی که به پزشک متخصص و یا سطح بالاتر نیازمند باشند از طریق نظام ارجاع، به پزشک مرتبط معرفی می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha