نگاهی به زندگی آقای خاص شطرنج؛ از عشق به فوتبال تا پیشنهاد ایران

تهران- ایرنا- زمزمه‌های حضور یکی از قهرمانان شطرنج جهان در ایران موجب شد تا نگاهی به زندگی ورزشی آقای خاص این رشته داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر بوریسوویچ کرامنیک نامی آشنا برای جهان شطرنج به شمار می‌رود. وی چهاردهمین قهرمان شطرنج جهان لقب گرفته و از جمله نابغه‌های روسی به شمار می‌رود که بزرگانی مانند گری‌کاسپاروف را شکست داده است. بوریسوویچ در کارنامه ورزشی خود علاوه بر کسب عنوان قهرمانی انفرادی شطرنج جهان، موفق شده سه دوره با تیم روسیه المپیاد جهانی شطرنج را فتح کند.

کرامنیک همچنین با تزارها ۲ عنوان قهرمانی اروپا را در سال‌های ۱۹۹۲ و ۲۰۱۳ به دست آورد.

وی در سال ۲۰۱۶ به ریتینگ ۲ هزار و ۸۱۷ رسید که بالاترین ریتنگ تمام زندگی ورزشی او در رشته شطرنج به شمار می‌رود. بوریسوویچ علاقه زیادی به فوتبال دارد.

نگاهی به زندگی آقای خاص شطرنج؛ از عشق به فوتبال تا پیشنهاد ایران

کرامنیک که در تاریخ ۲۵ ژوئن سال ۱۹۷۵ در شهر کراسنودار زاده شد در ابتدا با نام خانوادگی سوکولوف شناخته می‌شد اما بعد از ازدواج دوم مادرش، نام خانوادگی خود را به نام خانوادگی ناپدری تغییر داد و به کرامنیک شهرت پیدا کرد. ایرینا فدوروونا مادر کرامنیک، معلم موسیقی است.

گری کاسپاروف نابغه شطرنج روسیه که خود طعم شکست در برابر کرامنیک را چشیده، سبک بازی این قهرمان را عملگرا و سرسخت توصیف کرده و آن را با آناتولی کارپوف مقایسه کرد. به گفته کاسپاروف یکی از مهمترین ویژگی‌های کرامنیک این است که در بازی با مهره سفید به سختی شکست می‌خورد.

نگاهی به زندگی آقای خاص شطرنج؛ از عشق به فوتبال تا پیشنهاد ایران

کرامنیک چند سال بعد در خصوص شکست کاسپاروف گفت: این یک مسابقه قابل توجه و احتمالاً برجسته‌ترین دستاورد من بود. من در اوج قدرت به آن مسابقه رفتم و توانستم در برابر بزرگ‌ترین شطرنج بازان به پیروزی دست پیدا کنم. قبل از شروع، انتظار چنین چیزی را نداشتم، یا به عبارت دقیق‌تر، به آن فکر نمی‌کردم. فقط می‌خواستم تا آنجا که ممکن است خوب بازی کنم. در نهایت بسیار موفق عمل کرد

کرامنیک در سال ۲۰۰۸ با ماری‌لو فرانسوی ازدواج کرد که حاصل آن یک دختر به نام داریا و یک پسر به نام وادیم است. این استاد بزرگ شطرنج بعد از سال‌ها زندگی در پاریس به ژنو نقل مکان کرد و در سن ۴۳ سالگی اعلام کرد قصدی برای ادامه مسابقات شطرنج ندارد.

نگاهی به زندگی آقای خاص شطرنج؛ از عشق به فوتبال تا پیشنهاد ایران

شنیده می‌شود فدراسیون شطرنج قصد دارد از این چهره مطرح شطرنج جهان برای هدایت تیم‌های ملی ایران استفاده کند و باید دید می‌تواند این اتفاق را رقم بزند یا خیر.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha