گره کور ترافیک قلعه نو شهرستان ری با همت دولت سیزدهم باز می‌شود

شهرری - ایرنا - ترافیک هر روزه شهر قلعه نو شهرستان ری، به موضوعی عادی برای مردم جنوب‌شرق تهران تبدیل شده و ساکنان این مناطق، همواره خود را برای معطلی یکساعته در ترافیک این منطقه اماده می‌کنند، گره کوری که قرار است با همت دولت سیزدهم و با احداث کمربندی قلعه نو رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران از آغاز پروژه احداث کمربندی قلعه نو با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور و استاندار تهران خبر داد.

خلیل محبت خواه گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در اسفندماه سال گذشته مناقصه احداث کمربندی قلعه نو واقع در محور ری – ورامین به طول ۵/۲ کیلومتر را برگزار کرد که پس از ارزیابی های کیفی و اعلام برنده مناقصه ، تجهیز کارگاه توسط پیمانکار مربوطه (شرکت سورین پارس کوشا) انجام شده و روز سه شنبه مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه مذکور را با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: درحال حاضر به دلیل گسترش شهر قلعه نو و افزایش بارترافیکی محور تهران - ورامین در محدوده شهرمذکور تداخل ترافیکی شدیدی داریم که با احداث کمربندی , جاده چهاربانده با ۲ لاین رفت و برگشت خواهد شد.

محبت خواه برآورد هزینه اجرایی طرح را یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

گره کور ترافیک قلعه نو شهرستان ری با همت دولت سیزدهم باز می‌شود

محور ری – قرچک، تنها راه مواصلاتی مردم شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا به پایتخت است و تردد روزانه هزاران دستگاه خودرو در این محور ۲۵ کیلومتری باعث شده تا در منطقه قلعه نو که جاده باریک شده، سرعتگاه نصب گردیده و خودروها برای خرید کالا در حاشیه خیابان توقف می‌کنند، ترافیک‌های دائمی ایجاد شود.

این ترافیک در صبح، از قلعه نو به سمت شهرری و شب هنگام از قلعه نو به سمت قرچک ایجاد می‌شود و گاه تا یکساعت خودروها مجبورند در ترافیک ایجاد شده متوقف شوند و اگر تصادف و یا حادثه‌ای در این محور رخ دهد، به دلیل نبود جاده جایگزین، این ترافیک تشدید و کورتر می‌شود.

توقف وانت بارهای فروش میوه و وجود چندین مغازه بستنی و شیرینی فروشی که از قدیم الایام در قلعه‌نو فعالیت می‌کنند نیز بر حجم این ترافیک افزوده چرا که اغلب خودروهای عبوری برای خرید در مقابل این مغازه ها به صورت دوبله توقف می‌کنند و اندک مسیر باقیمانده در بلوار قلعه نو، گنجایش خود برای عبور خودروها را از دست می دهد.

با وجود آن که در دیماه سال ۹۷ و با تلاش بخشداری قلعه‌نو، اقدامات مناسبی در اصلاح هندسی، برداشتن سرعت گیرهای فرسوده، لکه گیری آسفالت و استقرار نیروهای پلیس راهور در زمان اوج ترافیک و مسدود کردن دوربرگردان انجام شد ولی همچنان این معضل وجود دارد و گاه ترافیک تا پل فیروزآباد کشیده می‌شود.

به گفته رئیس اداره رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب‌شرق تهران محور قرچک - ری پنجمین محور پرتردد کشور است.

فرهاد معصومی اظهار داشت: در هر شبانه روز، بیش از ۱۲۰ هزار تردد در محور ری به ورامین صورت می‌گیرد و این امر، این محور را به یکی از محورهای پرترافیک کشور تبدیل کرده است.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مکاتبات صورت گرفته در خصوص رفع مشکل ترافیک قلعه نو گفت: مهمترین پیشنهاد برای رفع مشکل این ترافیک، اجرای کمربندی در منطقه قلعه است که این پیشنهاد به ارسال نامه معاونت تلفیق بودجه، حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی به مدیر عامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور منجر شد.

حسین نوش‌آبادی اظهار داشت:در این نامه که در تاریخ هفتم دیماه سال ۱۴۰۰خطاب به خیرالله خادمی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور صادر شد آمده است: احتراما پیرو نامه شماره ۷۰۰/۹۶۷۱۸ مورخ ۵/۸/۱۴۰۰ در خصوص تسریع در احداث کمربندی قلعه نو جهت کاهش بار ترافیکی مورد پیگیری دکتر نوش‌آبادی نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشواو جوادآباد در مجلس شورای اسلامی، خواهشمند است نتیجه اقدامات به عمل آمده این معاونت را مطلع نمائید. پیگیری مسئولان موجب شد تا در تاریخ هفتم بهمن سال ۱۴۰۰ مسئولان شهرستان‌های ورامین، قرچک، پیشوا و ری با حضور در جلسه مشترک در شهر قلعه نو، نسبت به بررسی وضعیت ترافیک این منطقه اقدام کنند.

فرماندار وقت شهرستان ری در این جلسه اظهار داشت: مشکل ترافیک منطقه قلعه نو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و رفع آن از مطالبات جدی استاندار تهران است، در شهرستان ری تلاش شده تا با برگزاری چندین جلسه تخصصی و بازدید میدانی و ارائه پیشنهادات کارشناسی، بخشی از مشکلات موجود برطرف شود.

این مسئول تأکید کرد: رفع مشکل ترافیک محور ری _ قرچک باید از ابتدای منطقه عباس‌آباد تا اول شهرستان قرچک مورد مطالعه قرار گیرد و با اولویت‌بندی نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: ساماندهی محور ری- ورامین و اجرای طرح‌هایی نظیر کمربندی در منطقه قلعه نو، طرح بلند مدت و هزینه بر است که اجرای آن در پروژه‌های سفر رئیس جمهور به شهرستان‌های استان تهران قرار می‌گیرد.

سیدعلی یزدیخواه افزود: برای رفع مشکل ترافیک قلعه نو، پیشنهادات متعددی مطرح شده که باید ضمن بررسی کارشناسی، به صورت همزمان اجرا شود تا مشکل چندساله مردم و خودروهای عبوری از این منطقه برطرف شود.

وی اظهار داشت: کارهای عمرانی دیربازده است و نباید بدون برنامه ریزی و تأمین اعتبارات مورد نیاز اقدامی انجام داد، کاری که در سه راهی باقرشهر شهرستان ری انجام گردید و به صورت نیمه کاره رها شد و این طرح مهم در آستانه نابودی کامل قرار گرفته است. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم که در کمربندی سوم تهران نیز همین اتفاق رخ داده، هنوز مشکلاتی از جمله اجرای پل‌ها و تعریض در برخی از مسیرهای این محور به طور کامل اجرایی نشده است.

یزدیخواه افزود: یکی از مهمترین راه‌های رفع مشکل تردد مردم جنوب‌شرق تهران به پایتخت، اجرای پروژه ریلی است که این مهم با اجرای خط ۱۱ مترو به سمت فیروزآباد شهرستان ری و اتصال آن به قطار حومه‌ای تهران- ورامین برطرف می‌شود.

استاندار وقت استان تهران نیز روز دهم شهریور سال ۱۴۰۱ در حاشیه افتتاح طرح‌های عمرانی شهرستان قرچک گفت:گره کور ترافیک قلعه نو یکی از مشکلات مردم ساکن در شهرستان‌های جنوب‌شرق استان تهران است که با اختصاص اعتبار مورد نیاز برای احداث کمربندی، ترافیک این منطقه رفع می‌شود.

محسن منصوری اظهار داشت: یکی از مشکلات مردم شهرستان‌های جنوب‌شرق استان، ترافیک رخ داده در منطقه قلعه نو شهرستان ری است که با اختصاص اعتبار یکهزار میلیارد ریالی از سوی دولت، عملیات احداث کمربندی این منطقه به زودی آغاز شده و گره کور ترافیک این منطقه رفع می‌شود.

استاندار تهران نیز هشتم بهمن سال گذشته در جریان بازدید از محل اجرای کمربندی دوم تهران ( جنوب پایتخت ) در بخش قلعه شهرستان ری در جمع خبرنگاران افزود: اجرای کمربندی قلعه نو برای کاهش بار ترافیکی در جنوب پایتخت از گذشته مغفول مانده و اکنون اجرای آن بسته به همکاری سازمان ها و دستگاه های دخیل در محدوده دارد.

علیرضا فخاری افزود: طی هفته جاری جلسه هماهنگی با دستگاه های ذی ربط برگزار می شود و سازمان های متولی نیز مطالعات لازم را برای قطعی سازی روند اجرای پروژه را انجام می دهند و در صورت نداشتن مغایرت طرح با موضوعات مرتبط با حوزه تخصصی سازمان های مربوطه، تصمیمات لازم برای آغاز عملیات اجرایی گرفته می شود.

وی اظهار داشت: محدوده مغفول مانده به طول ۲.۵ کیلومتر پیش بینی شده است و آغاز عملیات اجرایی آن منتظر رفع موانعی است که در صورت اجرا و بهره برداری از این محدوده می توان مسیر تردد را برای شهروندان ورامین، شهرری و شهرهای پائین دست استان تهران مرتفع ساخت.

استاندار تهران با بیان اینکه در صورت رفع موانع این مسیر را می توان طی حداکثر ۹ ماه اجرا کرد و به بهره برداری رساند، گفت: مشکل اصلی این محدوده تداخل مسیر طراحی شده با برخی اراضی از نوع درجه یک و عبور از آن نیازمند دریافت تاییدیه های لازم است که ملزم به اجرای آن هستیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در صورت اجرا نکردن این مسیر، باید ۱۰ ها برابر هزینه برای ایجاد روگذر و زیر گذر صرف کنیم که در شرایط کنونی چنین رویه ای مقرون به صرفه نیست و بهترین اقدام متقاعد سازی دستگاه های مرتبط برای ورود به زمین های در طول مسیر و جایگزین های زمین های مورد نظر با زمین های کشاورزی در دیگر محدوده هاست.

فخاری با بیان اینکه کارهای مطالعاتی اجرای این مسیر انجام شده است، ادامه داد: اعتبار اولیه برای اجرای این مسیر ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و به نظر تکمیل آن نیازمند ۱۸۰ میلیارد تومان دیگر است و در صورت نظر مثبت دستگاه های دیگر، می توان تا یک ماه آینده تجهیز کارگاه کرد.

گره کور ترافیک قلعه نو با همت دولت سیزدهم باز می‌شود , حال پس از پیگیری‌های صورت گرفت و تلاش دولتمردان سیزدهم، قرار است که عملیات احداث کمربندی شهر قلعه نو برای رفع مشکل ترافیک این شهر آغاز شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha