زمان آن فرا رسیده است که پس از تحمل سختیهای یک بیماری جهانی چند صد میلیون گردشگر چینی به این فکر کنند که «به کجا و چگونه سفر کنند»، کشورهای همسایه که تقریبا همفرهنگ هستند را تجربه کنند یا به خاورمیانه بیایند، آفریقا را ببینند یا به اروپا و آمریکا بروند؛ آنچه مشخص است این که بازار بزرگی از گردشگران چینی در حال شکل گرفتن است و برای کسب سهم بیشتر از آن باید فعالان بخش خصوصی، دولت و همه اجزا زنجیره خدمات سفر و گردشگری تا جامعه محلی، شناخت و برنامهریزی دقیقتری از این جریان داشته باشند.
از طرفی رقابت برای جذب گردشگران چینی از سالهای قبل آغاز شده، از تایلند تا گرجستان حتی تا مرکز و جنوب آفریقا، دولت و بخش خصوصی در هرکدام از این مناطق با مطالعه دقیق، زیرساختی را که گردشگر چینی برای سفر میپسندد، فراهم کردهاند، و توانستهاند از این بازار بزرگ سهم بسزایی برداشت کنند. سرمایهگذاری دقیق از هتل تا رستوران، از راهنمای تور تا وسایط حمل و نقل و مهمتر تبلیغ هوشمندانه و بازاریابی حرفهای.
اینکه ما تا چه اندازه فرهنگ، تاریخ، زبان، سلیقه و ذائقه مردم و گردشگران چینی را میشناسیم یک موضوع است، اما تا چه اندازه آماده پذیرایی از آنها هستیم و تا چه اندازه شرایط و زیرساخت مهماننوازی از چینیها را داریم، موضوع دیگری است؛ از هر منظری به موج سفر چینیها در جهان بنگریم، بیشک ایران مقصد گردشگران چینی خواهد بود، مهم این است که موج اول که تمام شود و به خانه برگردند در مورد ایران و مردمش چه میگویند، آیا تمایل دارند سفر به ایران را مجدد تجربه کنند، یا دیگران را هم ترغیب میکنند که به ایران بیایند. هر چه هست رسم شایسته میزبانی آن است که بدانیم مهمانانمان چه ویژگیهایی دارد و چه چیزهایی را میپسندد؟
چینیها حاضرند پول بیشتری خرج کنند، اما راحتتر باشند
مصطفی رضایی در گفتوگو با خبرنگار گردشگری ایرنا درباره سلیقه و ذائقه گردشگران چینی اظهار داشت: چینیها سفرهای لاکچری را خیلی دوست دارند، همه چیز را در سطح عالی و حرفهای میپسندند، همیشه به هتلهای پنج ستاره و رستورانهای خوب میروند، ماشینهای حملونقل و سفرهایشان باید لوکس و تمیز باشد، صنعت گردشگری ما این ظرفیت را دارد که گردشگران بیشتری از چین جذب کند، اکنون که مرزهای چین باز شده است، باید به گونهای برنامهریزی و تبلیغ کنیم تا چینیهای بیشتری به ایران بیایند.
تعداد پروازهای چین به ایران محدود است، اما کشش دارد که افزایش پیدا کند و باعث افزایش سفر چینیهای به ایران میشودراهنمای گردشگران چینیزبان گفت: البته جذب حداکثر گردشگر از بازار چین به خیلی از موارد بستگی دارد، تعداد پروازهای چین به ایران محدود است، اما کشش دارد که افزایش پیدا کند و باعث افزایش سفر چینیهای به ایران در فصل بهار میشود. دولت اگر حمایت کند و قیمت پروازها به ایران کاهش یابد، قطعا در جای دیگر در زنجیره خدمات گردشگری اینقدر سود وجود دارد که جبران شود.
وی افزود: چینیها بیشتر به اقامت در هتلهای لوکس و لاکچری علاقه دارند، سبک اقامت در بومگردی در یک روستای دورافتاده قدیمی دور از شهر را بیشتر گردشگران آمریکایی و اروپایی میپسندند، چینیها ترجیح میدهند در یک هتل بیش از پنج ستاره با امکانات خوب اقامت بگیرند، زیرا حاضرند پول بیشتری پرداخت کنند، اما راحتتر باشند.
رضایی بیان کرد: میزان پول خرج کردن چینیها در سفر به ایران متفاوت است و به سطح زندگی و درآمد و اینکه از کدام شهر چین آمدهاند بستگی دارد، گردشگران اهل گوانجو، شانگهای، بیجینگ پولدارتر و متفاوت هستند، ولی کلا چینیها خیلی خسیس نیستند، اما ولخرج هم نیستند، ترجیح میدهند به جا خرج کنند تا بیشتر سفر بروند و شهرها و کشورهای بیشتری را ببینند.
بیشتر بخوانید
ایران را در متروهای چین معرفی کنیم
رضایی گفت: ما برای پذیرایی از گردشگران انبوه چینی ظرفیت داریم زیاد هم دست و پا بسته نیستیم، شهرهای اصلی که مقصد سفر گردشگران خارجی است، هتلهای پنج ستاره خوبی دارند، حتی چهار ستارهها هم در حد عالی است و میتوانند از چینیها پذیرایی کنند، اما دولت باید وسط میدان صنعت گردشگری باشد و برای تبلیغات گردشگری سرمایهگذاری کند.
راهنمای گردشگران چینیزبان اظهار داشت: برای معرفی بیشتر ایران باید در نمایشگاههای بزرگی که در چین برگزار میشود حضور فعال داشته باشیم و تبلیغ کنیم. باید جاذبهها و ظرفیتهای ایران را در بیلبوردهای شهری در ایستگاهها و فضاهای متروها به مردم چین معرفی کنیم. مردم عادی این کارها را نمیتوانند انجام دهند، اما دولت میتواند، نفعش هم به همه مردم ایران میرسد.
بیشتر بخوانید
کرونا ممکن بود از هر جای دنیا شیوع یابد/ با زبان چینی شوخی نکنیم
رضایی با بیان اینکه مردم ایران با فرهنگ شرق آسیا و چین غریبه نیستند، گفت: ما ایرانیها از قدیم با فیلمهای شرق آسیا آشنا هستیم، با بروسلی(Bruce Lee) که از قهرمانان ملی چینیهاست، زندگی کردیم و بزرگ شدیم، اما متاسفانه یک شوخی نادرست گاهی در برخی نقاط که سفر میکنیم رنج آور است، برخی تا یک چینی را میبیننند فقط میگویند «چینگ چانگ چونگ» چینیها از ما میپرسند که چه میگویند؟ خب این جمله معنی خاصی ندارد و قابل ترجمه نیست و نمیتوان گفت با زبان شما شوخی میکنند.
راهنمای گردشگران چینیزبان گفت: گاهی برخی تا با گردشگران چینی مواجه میشوند، میگویند«اوه کرونا!» شاید هم به شوخی بگویند، اما شوخی زشتی است، باید این نوع رفتارهای ضد فرهنگی منفی در فضای عمومی جامعه ما اصلاح شود. ما در طول تاریخ، تقریبا هر ۱۰۰ سال، یک بیماری همهگیر شیوع یافته و مردم جهان را مبتلا کرده است. نباید قومیت یا ملیتی را مقصر بدانیم. این اتفاق ممکن بود هر جای دیگر دنیا هم بیفتد.
«در دوران کرونا اتفاقات تلخ و غم انگیزی در جهان افتاد، بسیاری از مردم از میان رفتند، شغلهای زیادی آسیب دید. بیش از دو سال گردشگری متوقف شد، فعالان گردشگری خانهنشین شدند و به انتظار نشستند تا این صنعت دوباره راه بیفتد»
رضایی گفت: ما ایرانیها باید نشان دهیم که علاوه بر مهماننوازی و مهماندوستی، ملتی با فرهنگ هستیم و به همه فرهنگها و ملتها احترام میگذاریم و به بازیهای سیاسی-تبلیغاتی بلوکبندی شده جهان کاری نداریم، اینها نه تنها کد اخلاق گردشگری است، بلکه هوشمندی اقتصادی است برای جذب و حفظ مشتری و گردشگر.
راهنمای گردشگران چینیزبان درباره سخت بودن زبان چینی گفت: لازم نیست همه ما به زبان چینی مسلط باشیم مگر چند نفر زبان پرتغالی و اسپانیولی بلد هستند، اما کافی است لبخند بزنیم و احترام بگذاریم، این مفاهیم جهان است. تاکنون از هیچ چینی نشنیدم در مورد ایران و مردم ایرانی بدی بگوید یا خاطره بدی از ایران تعریف کند، این شخصیت والای ما ایرانیان است که ملتهای جهان را جذب میکند.
بیشتر بخوانید
فضا برای سرمایهگذاری چینیها در صنعت گردشگری مهیا شود
رضایی گفت: در میان گردشگران چینی که به ایران سفر میکنند، تاجر، مهندس، پزشک و هرمند و حتی سرمایهدار وجود دارد، با سفر به ایران با جامعه ما، با بازارها و ظرفیتهای ایران و صنایع فعال ایران آشنا میشوند، خیلی تاثیرگذار است اما مشکلی که وجود دارد، این است که چینیها وقتی سرمایهگذاری میکنند از نیروهای کار خودشان استفاده میکنند در دنیا در چند دهه اخیر چنین تجربه شده است، نمیتوان انتظار ایجاد شغل در جوامع محلی داشت، ولی همین که یک هتل لوکس پنج ستاره احداث کنند به صنعت گردشگری ما کمک میکند به گردشگران از سایر کشورهای جهان و در ایران خدمات داده می شود و درآمد غیرمستقیم ایجاد میشود.
ما ظرفیتهای فرهنگی تاریخی بیشتری در منطقه داریم و میتوانیم سهم بیشتری از بازار گردشگری چین از آن خود کنیم
راهنمای گردشگران چینیزبان گفت: کشوری که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد میتواند سیل عظیمی از گردشگر را به مقاصد مختلف جهان جاری کند، مقصد اول چینیها تایلند است، تایلندیها در سالهای اخیر روی بازار چین کار کرد و توانستند گردشگران بیشماری را از این کشور جذب کند.
وی افزود: در تفلیس و باتومی و شهرهای مختلف گرجستان هم رستورانهای چینی در حال احداث است که نشان میدهد آنها هم بازار چین را مطالعه کردهاند، سرمایهگذاری عجیبی صورت گرفته هتلهای مخصوص چینیها ساخته شده است تا سیل گردشگر را جذب کنند، ما نباید غفلت کنیم و از این بازار عقب بمانیم، ما ظرفیتهای فرهنگی تاریخی بیشتری در منطقه داریم و میتوانیم سهم بیشتری را از بازار گردشگری چین از آن خود کنیم.
نظر شما