۲۱۰ دقیقه مستند حیات وحش ذخیره گاه دنا ساخته شد

یاسوج - ایرنا-رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت :۲۱۰ دقیقه مستند حیات وحش گیاهی و جانوری حیات ذخیره گاه دنا در این استان ساخته شد.

هادی سینایی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان مستند در قالب ۲ برنامه ۱۰۰ و ۱۱۰ دقیقه ای به منظور معرفی ظرفیت های ذخیره گاه دنا و فرهنگسازی برای صیانت از گنجینه های ارزشمند این میراث طبیعی ساخته شده است.

وی بیان کرد:یکی از مستندها به معرفی حیات وحش جانوری و گیاهی و مستند دیگر مختص حیات وحش جانوری ذخیره گاه دنا مانند کل و بز،گراز،سنجاب و پرندگان پرداخته است تا در صدا و سیما پخش شود.

رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد : مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر سازمان حفاظت محیط‌ زیست در سطوح ملی و استانی به این نتیجه رسیده اند، تنها راه حفظ عرصه های طبیعی فرهنگ سازی و آگاهی بخش است.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان، ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از ۳۲۰ گونه جانوری در این منطقه بکر و میراث گرانبهای طبیعی است، این منطقه در شانزدهم تیرماه سال ۹۰ به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد.

وجود کوه، جنگل، بیش از ۱۰۰ چشمه، رودخانه و ۱۲۰۰ گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده است.

ذخیره گاه زیست کره دنا یکی از نقاط با ارزش از منظر سیمای سرزمینی و غنای زیستی در جهان محسوب می شود.

مناطق حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار و دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار در شهرستان های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته اند.

سینایی گفت : برای اثربخشی بیشتر اقدام های محیط زیست در ۲ بخش‌اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در فضای مجازی برنامه محور و جهاد گونه در دستور کار است.

رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست استان گفت: با اولویت بندی مسائل زیست محیطی استان یک سال گذشته تاکنون هشت موشن گرافی در حوزه های آتش سوزی جنگل ، مدیریت منابع آب، مدیریت پسماند ، نحوه حضور در طبیعت ، قاچاق چوب ، بلوط ، شکار غیرمجاز و آتش سوزی تولید و در فضای مجازی و رسانه ها برای فرهنگسازی مورد استفاده قرار گرفت.

سینایی تصریح کرد :همچنین یک سال گذشته تاکنون 162 خبر و گزارش در خصوص مناطق حفاظت شده استان تهیه و بر روی این سازمان بارگذاری شد تا آماده استفاده رسانه های ارتباط جمعی شود.

رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست استان گفت: معیشت مردم یه ویژه قشر متوسط و رو به پایین جوامع محلی حاشیه مناطق رابطه ای مستقیم بر محیط زیست دارد ، یعنی اگر نتوانیم تامین کننده معیشت مردم باشیم محیط زیست ما در خطر است و این زنگ خطری است که در بازارهای فروش گیاهان کوهی به صدا درآمده است.

سینایی گفت :امید می رود روزی شاهد باشیم که مسئولان کشور با حل نمودن معیشت مردم به حفاظت از محیط زیست کمک بزرگی داشته باشند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

۳۲۴ گونه جانوری مهره دار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۲۲۷ گونه از این تعداد شامل انواع پرندگان است.

این استان با بیش از ۱۶کیلومتر مربع وسعت و در اختیار داشتن یک درصد خاک از کشور ۱۸ درصد گونه‌های جانوری کشور را در خود جای داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha