«رضا رضایی» روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره طرح مجدد استیضاح وزیر صمت در مجلس، افزود: وزیر صمت با اهداف، برنامهریزی، نقشه راه و استراتژی مشخص وارد حوزه صنعت شد و کاملا واضح است که در اجرای بخش مهمی از مشکلات مربوط به صنعت عملکرد موفقیت آمیزی داشت.
وی توجه به «تولید» را از جمله اهداف مورد نظر «فاطمی امین» دانست و توضیح داد: فاطمی امین در همین مدت کوتاه حضور با رویکرد مردمی در ارتباط با فعالان بخش خصوصی قرار گرفتند و برای حمایت از افزایش تولید «مانع زدایی» کردند.
رضایی ادامه داد: موضوع قطعه سازی «استراتژیک» است و در تمام دنیا به خودرو و قطعه سازی به صورت ویژه نگاه میشود؛ اما گاهی در کشور ما درباره همین صنعت استراتژیک اظهار نظرهایی میشود که جای سوال دارد.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه رهبری امسال را سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند، گفت: مهار تورم از مسیر تولید میگذرد. اما باید به این اصل توجه شود که مجلس باید حامی تولید باشد تا تورم مهار شود. بنابراین پرداختن به حواشی، مانع تحقق این هدف میشود.
وی ادامه داد: موافق هستم که مردم میتوانند خودروی بهتر و ارزانتری داشته باشند اما آیا در شرایط تحریم و تورم امکان آن وجود دارد؟ صنعت خودروسازی کشور یکی از نخستین مراکز تحریم بود تا با هدف قراردادن این صنعت، اقتصاد کشور در فشار قرار گیرد. در همین شرایط فاطمی امین سعی داشت به همه بخشهای صنعت توجه کند. البته امکان مدیریت مدبرانهتر و مهارت نیز وجود دارد.
رضایی به اثرات مثبت ورود خودرو به بورس اشاره کرد و گفت: از جمله اقدامات مثبت وزارت صنعت در دوره اخیر، بورسی شدن خودرو بود که توانست جلوی رانت ۲۲۰ هزار میلیارد تومانی دلالان از صنعت خودرو و قطعه سازی را بگیرد.
به اعتقاد رضایی، وزیر صنعت واقعیت موضوع خودرو اهمیت داد و توانست این صنعت را مورد حمایت قرار دهد. وی شجاعانه وارد شفافسازی موانع بخش صنعت شد و به این دلیل ممکن است مخالفتهایی با وی شده باشد.
رضایی متذکر شد که در شرایط فعلیِ اقتصاد کشور، صنعت خودرو به حمایت منطقی نیاز دارد و گفت: اگر مسیر را درست طی کنیم، حتی امکان آن وجود دارد به مرحله صادرات سالانه ۳۰ میلیون یورویی خودرو برسیم.
نظر شما