۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۲۷
کد خبر: 85087900
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پایان عملیات صلیب سرخ جهانی برای بازگشت بازداشتی‌های جنگ یمن

تهران - ایرنا - کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، ۸۶۹ بازداشت‌شده را با ۱۵ پرواز به شهر ابها و ریاض در عربستان سعودی و عدن، مأرب، مخا و صنعا در یمن منتقل کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از ژنو، ظرف چهار روز گذشته، ۹۷۳ بازداشت‌شده سابق که در ارتباط با مخاصمه یمن زندانی بودند، توسط کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به میهن خود در یمن و عربستان سعودی برگردانده شدند تا جمع صدها خانواده، درست در آستانه عید فطر کامل شود.

از ۲۵ تا ۲۷ فروردین، ۱۵ پرواز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ۸۶۹ بازداشت‌شده را به ۶ شهر ابها و ریاض در عربستان سعودی و عدن، مأرب، مخا و صنعا در یمن منتقل کردند و علاوه بر این، روز ۲۸ فروردین، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با درخواست ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به تسهیل آزادسازی یک طرفه ۱۰۴ بازداشت‌شده از عربستان سعودی به یمن پرداخت.

میریانا اسپولیاریک رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در این باره گفت: «به شدت متأثر شده‌ام و مفتخرم که تیم‌های ما توانستند ظرف چهار روز این تعداد از بازداشت‌شده‌ها را به آغوش خانواده‌ها برگردانند و آماده‌ایم این کار را برای کسانی که هنوز آزاد نشده‌اند هم انجام دهیم.»

وی افزود: «این عملیات‌ها نشانگر تأثیر واقعی بی‌طرفی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و توانایی همکاری‌اش با همه طرف‌ها، به میهن بازگرداندن افراد و پایان بخشیدن به سال‌ها جدایی است.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در جایگاه یک میانجی بی‌طرف، با ساماندهی و نظارت بر انتقال بازداشت‌شده‌ها پس از مذاکراتی که ماه پیش با حمایت کمیته نظارت بر اجرای توافق‌نامه تبادل زندانیان در سوئیس به نتیجه رسید نقشی حیاتی در این آزادسازی‌ها ایفا کرد.

این کمیته با حضور نمایندگان طرف‌های درگیر مخاصمه، با ریاست مشترک دفتر فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن (OSESGY) و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تشکیل شد.

دافنی مارت رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن در این زمینه گفت: «این عملیات‌های آزادسازی جمع صدها خانواده را درست در آستانه عید فطر کامل کرد. این آزادسازی‌ها به واسطه گام‌های استوار توأم با حسن نیت میسر شد و امیدواریم ما را به دیدن پایان مخاصمه و سال‌ها رنج انسانی هم نزدیک‌تر کند.»

وی ادامه داد: قدردان نقش مهمی هستیم که سازمان ملل با گرد هم‌آوردن طرف‌های مخاصمه ایفا کرد تا این عملیات‌های آزادسازی ممکن شود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با بازداشت‌شده‌ها قبل از بازگشت به میهن برای احراز هویت و تأیید رضایت آگاهانه آنها به منظور آزادسازی، مصاحبه‌های خصوصی ترتیب داد.

وضع سلامت بازداشت‌شدگان را تیم‌های پزشکی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ارزیابی کردند تا اطمینان حاصل کنیم سلامت لازم برای سفر را دارند همچنین یک‌نوبت به این بازداشت‌شدگان لباس و کمک‌هزینه نقدی داده شد.

تیم‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در روز بازگشت به میهن بازداشت‌شدگان را همراهی کردند تا بر انتقال آنها نظارت و در صورت نیاز کمک پزشکی ارائه کنند. کادر پزشکی و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر یمن و جمعیت هلال‌احمر عربستان سعودی نیز در این ۶ فرودگاه حاضر بودند و به سوار و پیاده شدن بازداشت‌شدگان دارای معلولیت کمک کرده و خدمات کمک‌های اولیه و آمبولانس ارائه کردند.

مامادو سو رئیس نمایندگی منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در این باره گفت: «همه شاهد بوده‌ایم که این عملیات مهم آزادسازی چطور امیدی تازه ایجاد کرد و آرامش را به قلب بسیاری از افرادی که در رنج و عذاب بودند برگردانده است؛ باشد که امید و حسن نیتی که در این چهار روز اخیر شاهد بوده‌ایم به صلحی ماندگار بدل شود که مردم به شدت نیازمند و سزاوار آن هستند.»

این عملیات دومین عملیات بزرگ آزادسازی بازداشت‌شدگان در مخاصمه یمن است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در آن مشارکت داشته است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در عملیات مشابهی در اکتبر ۲۰۲۰ بیش از یک هزار بازداشت‌شده را انتقال داد؛ این کمیته بازگشت به میهن ۱۱۷ بازداشت‌شده را که در ماه مه ۲۰۲۲ و چند نوبت دیگر بین نوامبر ۲۰۱۹ و سپتامبر ۲۰۲۰ یک‌طرفه از جانب عربستان سعودی به مقصد یمن آزاد شدند، تسهیل کرده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به مدت ۶۱ سال در یمن و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله هفت سال در عربستان سعودی حضور دارد و به ترویج رعایت حقوق بین‌المللی بشردوستانه در مواقع مخاصمه و ارائه کمک‌رسانی بشردوستانه به جوامع نیازمند پرداخته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha