۳۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۹:۳۷
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85088921
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

البرهان، نیروهای پشتیبانی سریع را مسوول خشونت های جاری سودان دانست

تهران – ایرنا - عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان، مسوولیت خشونت های اخیر و قربانیان آن را متوجه نیروهای پشتیبانی سریع دانست که - به گفته او - آغازگر نبردها بوده اند.

به گزارش ایرنا، البرهان روز پنجشنبه در گفتگو با شبکه الجزیره قطر گفت که از وضعیت سودان متاسفیم و با قربانیان همدردی می کنیم اما هر کسی که نبردها را آغاز کرده است، مسئولیت وضعیت جاری را بر عهده دارد و نیروهای ما همچنان در حالت دفاعی هستند.

وی گفت: این، فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع است که باعث حوادث ناگوار جاری در سودان شده است.

البرهان افزود: شاهد بیشترین درگیری ها در اطراف فرودگاه خارطوم هستیم اما بقیه مناطق کشور در کنترل ارتش قرار دارد.

به گفته وی، نیروهای پشتیبانی سریع در مناطق مسکونی مستقر شده‌اند و ارتش نمی خواهد درگیری با این نیروها منجر به آسیب غیرنظامیان شود.

وی اضافه کرد: فرماندهی پشتیبانی سریع می خواهد با زور بر سودان حاکم شود ولی ما به آنها می گوییم که زمان این کارها در سودان گذشته است. اقدامات پشتیبانی سریع علیه کشور است چرا که با هدف قرار دادن مراکز حیاتی به دنبال تحریک افکار عمومی است.

فرمانده ارتش سودان گفت که اطلاعاتی درباره تلاش برخی کشورها برای مداخله در امور سودان دارد اما در خبرهای فوری شبکه الجزیره به نقل از وی، به نام این کشورها اشاره نشده است.

البرهان تاکید کرد که تا وقتی که نیروهای پشتیبانی سریع در نقاط مختلف مستقر هستند و مراکز حیاتی کشور را اشغال کرده اند، نمی توان درباره آتش بس صحبت کرد.

وی گفت: بسیاری از کشورها برای کمک به آرام کردن اوضاع با ما تماس گرفته اند اما هنوز هیچ طرفی را ترجیح نداده ایم.

وی افزود: هنوز هیچ تماسی از طرف اسرائیلی با ما انجام نشده است.

البرهان گفت: دلیل اقدام نیروی پشتیبانی سریع علیه ما تلاشمان برای یکپارچه کردن نیروهای نظامی است، پشتیبانی سریع تلاش کرد تا حکومت را تصرف کرد و توافق چارچوب را به نفع خود تغییر دهد. ما در زمان مناسب اقدامات (قانونی) علیه حمیدتی را انجام خواهیم داد.

وی گفت: من به حمیدتی گفتم اگر ما عامل مشکلات سودان هستیم، باید کناره گیری کنیم، اما او حاضر به کناره گیری نشد.

البرهان در عین حال تاکید کرد که ما خواهان آتش بس هستیم تا سودانی ها بتوانند آزادانه رفت و آمد کنند. اوضاع اکنون در سراسر سودان به جز خارطوم پایتخت، تحت کنترل است.

به گفته وی، اسلام گرایان افراطی و نیروی پشتیبانی سریع مثل هم هستند و هر دو می خواهند قدرت را در سودان در دست بگیرند اما ما این اجازه را به آنها نخواهیم داد. ما نمی توانیم کشور را به گروهی بسپاریم که به بهانه اجتناب از جنگ، بر اساس منافع شخصی خود عمل می کنند.

وی افزود: با رهبران نیروی پشتیبانی سریع مذاکره نخواهیم کرد، زیرا آنها دست به قانون شکنی زده و شورشی شده اند. بر این اساس دیگر جایی برای روش های سیاسی در تعامل با پشتیبانی صریح وجود ندارد.

البرهان در عین حال گفت که جاه طلبی های تعدادی معدود از سیاستمداران نخواهد توانست در سودان جنگ داخلی ایجاد کند.

فرمانده ارتش سودان همچنین گفت که هیچ طرف خارجی به نیروهای حامی وی کمک نکرده است و از سوی دیگر نیز آنها اجازه نخواهند داد که این گونه کمک ها به طرف مقابل برسد.

البرهان بار دیگر تاکید کرد که تا پیش از بازگشت نیروهای پشتیبانی سریع به مواضع خود در پیش از دسامبر گذشته، هیچ گفتگویی با آنها در کار نخواهد بود.

در ادامه تحولات خشونت بار در سودان و درحالی که آتش‌بس میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان از ساعت ۱۸ روز چهارشنبه تمدید شده بود و دوطرف پایبندی خود را به آن اعلام کرده بودند، درگیری ها از ساعت اجرای آتش‌بس تاکنون ادامه دارد.

امروز پنجشنبه نیز درگیری ها در پایتخت سودان در اطراف مقر نهادهای راهبردی و ادعاهای دو طرف درگیری درباره تسلط بر مواضعی یکدیگر نیز مانند روزهای قبل ادامه دارد.

سازمان بهداشت جهانی از کشته شدن ۳۰۰ نفر و زخمی شدن ۲۶۰۰ نفر از آغاز درگیری‌ها در سودان خبر داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha