آمریکا: سوریه مستحق پذیرش مجدد در اتحادیه عرب نیست

نیویورک - ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با ابراز عصبانیت واشنگتن از بهبود روابط سوریه با کشورهای عربی گفت: واشنگتن  معتقد است  سوریه در حال حاضر مستحق پذیرش مجدد در اتحادیه عرب نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: ما معتقدیم که سوریه در حال حاضر مستحق پذیرش مجدد در اتحادیه عرب نیست.

پاتل تاکید کرد تا زمانی که "پیشرفت واقعی" به سمت راه حل مناقشه در سوریه نباشد، آمریکا روابط خود با دولت بشار اسد رییس جمهور سوریه را عادی نخواهد کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود که آمریکا به شرکای منطقه ای که با دولت سوریه ارتباط دارند، تاکید می کند که تعامل آنها باید بر بهبود شرایط بشردوستانه در این کشور متمرکز شود.

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به بنا به دعوت رسمی عربستان، پس از ۱۲سال قطعی روابط بین دو طرف در ۱۲ آوریل جاری (۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۲) به ریاض سفر کرد.

در دیدار فیصل المقداد با مقامات عربستان به تلاش‌ها برای رسیدن به راه حل سیاسی برای بحران سوریه و راه حلی که به حفظ وحدت و یکپارچگی و امنیت و ثبات این کشور منجر شود، پرداخته شد.

یک روز پس از سفر فیصل المقداد به عربستان، ریاض میزبان نشست وزرای خارجه شورای همکاری و عراق و مصر و اردن برای بررسی پرونده سوریه بود.

ریاض از آغاز بحران سوریه و پس از مدتی تبدیل آن به جنگ بین المللی، روابط خود با دمشق را قطع کرده است. این اولین سفر یک وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از آغاز بحران این کشور در سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز ۱۸ آوریل جاری ( ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲) به سوریه سفر کرد و در دمشق با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفتگو کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه عربستان با سوریه درباره گام‌های تحقق منافع ملی دو کشور و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه عربستان همچنین اعلام کرد که بن فرحان در دیدار با اسد درباره تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه رایزنی کرد.

سوریه در هفته های اخیر شاهد افزایش تماس های کشورهای عربی برای عادی سازی روابط خود با دمشق بوده است.

کارشناسان می‌گویند که کشورهای عربی پس از توافق ایران و عربستان سعی دارند با اتخاذ رویکرد دوری از دستورات دیکته شده غرب و اتخاذ سیاست مستقل، فصل جدیدی از روابط خود با سوریه را آغاز کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha