کاهش آسیب مهریه های سنگین نیازمند تغییر رویکردهای قانونی و قضایی است

اصفهان- ایرنا- مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه خانواده و جنسیت گفت: کاهش آسیب های ناشی از مهریه های سنگین برای نظام خانواده و جامعه نیازمند تغییر رویکردهای قانونی و قضایی است.

مرضیه شعربافچی زاده روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: فلسفه مهریه این است که مرد آن را به عنوان هدیه و پیشکش و بر مبنای صداقت و محبت به همسر خود تقدیم کند اما این مسئله در ساختار مهریه های امروزی مغفول مانده است.

وی اظهار داشت: مهریه سنگین از زمانی در جوامع مختلف ایران گسترش یافت که زنان دریافتند اثبات عُسر و حَرَج در زندگی مشترک و اقدام به طلاق برای آنها بسیار زمان‌بر و پیچیده است، از این رو به‍‌دلیل آنکه حق طلاق نیز نداشتند به‌تدریج از مهریه به عنوان ابزاری در اختیار برای رهاکردن خود از احتمال زندگی مشترک پُر چالش استفاده کردند.

وی اضافه کرد: به این ترتیب زنان با تصور اینکه تعیین مهریه سنگین می تواند در کوتاه شدن فرایند طلاق به آنها کمک کند آن را ابزاری برای جدا شدن از مرد قرار دادند.

این فعال حوزه خانواده ادامه داد: این در حالی است که با رشد فزاینده قیمت سکه و به‌دنبال تصویب قوانینی در این زمینه مراحل گرفتن مهریه سخت و طولانی شده است و مهریه دیگر آن کاربردی که در ذهن برخی از زنان است را ندارد.
شعربافچی زاده گفت: بر اساس عرف همواره این تصور بوده است که مهریه زیاد می تواند پشتوانه ای برای زنان باشد اما در واقعیت اینگونه نشد و نیست‌.
وی ادامه داد: با افزایش قیمت سکه و با توجه به قوانین این بخش مبنی بر توانایی مرد برای پرداخت مهریه، اکنون مطالبه بیش از ۵۰ سکه جنبه کیفری ندارد و امکان توقیف اموال مرد نیز وجود ندارد و زن تنها در صورتیکه مرد دارای حقوق ثابت باشد می تواند بر مبنای آن مهریه خود را مطالبه کند و اگر مرد شغل ثابت هم نداشته باشد در عمل مهریه نفع اقتصادی نیز برای زن نخواهد داشت.

استاد دانشگاه و پژوهشگر خانواده با بیان اینکه آمار زندانیان مهریه آنقدر نیست که منعکس می شود و در این خصوص بزرگنمایی می شود، افزود: نکته مهم این است که به آن اندازه که نگرانی درباره مهریه های سنگین وجود دارد از حقوق زنان در نفقه غفلت می شود و در این زمینه نیازمند توجه بیشتر فعالان حوزه خانواده و ایجاد ضمانت های قانونی هستیم.

شعربافچی زاده افزود: راهکار این است که تغییراتی در رویکرد قضات رخ دهد و فرایند اثبات عسر و حرج زنانی که در زندگی مشترک مشکلاتی دارند، تسهیل شود؛ اگرچه این به معنای قُبح زدایی از طلاق نیست و بنیان خانواده باید حفظ شود اما در برخی موارد شرایط زن سخت و با آسیب های روحی و جسمی همراه است.

فعال حوزه خانواده افزود: بازبینی قوانین نیز از سوی نمایندگان مجلس در این رابطه ضروری است.

شعربافچی زاده گفت: در این رابطه چشم وهم چشم بازی دختران و زنان در تعیین مهریه باید کنترل شود که فرهنگ‌سازی و تعدیل کردن انتظارات زنان در این مقوله لازم است.

وی تصریح کرد: زنان باید در این رابطه از خود بپرسند مردی که زیر بار مهریه سنگین می رود و بدون اینکه توانایی پرداخت آن را داشته باشد غیر واقع بینانه به آنها تعهد مالی می دهد چه تضمینی وجود دارد که در بخش ها و مراحل زندگی نیز با آنها صداقت داشته باشد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه برای زندگی مشترک هیچ تضمین صد در صد حتی در قالب مهریه سنگین وجود ندارد، افزود: بقای زندگی مشترک و تحکیم خانواده به مهارت های زندگی و نحوه تعامل با همسر مرتبط است که البته در این زمینه دچار ضعف هستیم.

شعربافچی زاده گفت: جلسات مشاوره و آموزش پیش از اردواج باید بیشتر و جدی گرفته شود و افراد باید شرکت در کارگاه های مهارت های زندگی را به عنوان یکی از مهمترین مراحل ازدواج بپذیرند و برای آن مشابه خرید حلقه یا سرویس طلا هزینه کنند.

استاد دانشگاه افزود: برای کاهش طلاق؛ خانواده ها باید فرزندان را به گونه ای تربیت کنند که مسئولیت پذیر باشند و مهارت های ارتباطی با همسر را بیاموزند.

وی با بیان اینکه قداست ازدواج باید به افراد جامعه آموزش داده شود، افزود: مهریه هرگز ضامن دوام زندگی مشترک نیست بلکه ضامن طلاق بوده است.

شعربافچی زاده خاطر نشان کرد: در این رابطه نیازمند تغییر رویکردها و فرایندهای رسیدگی به پرونده های خانواده هستیم تا زنانی که در عسر و حرج هستند در صورتی‌که که طلاق به نفع آنها باشد بتوانند زودتر و آسان تر جدا شوند و در غیر اینصورت بتوانند با آسیب کمتری به زندگی مشترک برگردند.

به گزارش ایرنا، رشد انفجاری طلا و سکه که میزانی از آن را معمولا به عنوان مهریه در نظر می‌گیرند، باعث شده تا سنگین شدن مهریه زنان به یکی از مسائل و موضوعات جامعه تبدیل شود.

در ماه‌های گذشته اظهارنظر برخی نمایندگان درباره طرح مجلس برای اصلاح قانون مهریه، تجمع گروهی از مردان معترض به قوانین موجود هم در این خصوص مورد توجه قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha