۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۱۵
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85089663
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آداب و رسوم مردم لرستان در عید سعید فطر

۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۱۵
کد خبر: 85089663
آداب و رسوم مردم لرستان در عید سعید فطر

خرم‌آباد - ایرنا - عید سعید فطر در استان لرستان حال و هوای دیگری دارد و مردم مومن و خداجوی این استان از چند روز قبل از فرارسیدن عید خود را برای وداع با یکماه بندگی خدا آماده می کنند.

خانه تکانی، خرید لباس های نو، زیارت اهل قبور، دید و بازدید و صله رحم، برگزاری جشنهایی چون جشن ازدواج در این عید فرخنده، از جمله آداب و رسوم دیرینه مردم این استان در عید سعید فطر است.

مردم این استان چند روز مانده به آخر ماه مبارک رمضان با خانه تکانی، نظافت کوچه ها و خیابانها خود را برای استقبال از عید سعید فطر آماده می کنند.

چند روز مانده به عید فطر، اکثر بازارها و مراکز خرید بویژه مغازهای شیرینی فروشی، مملو از جمعیتی است که با شور و شوق فراوان برای خرید آمده اند.

بانوان لرستانی با پختن شیرینی های مخصوص نظیر نان برنجی، کاک محلی حلوا و چزنک روغن، حال و هوای خاصی به آیین این عید بزرک می بخشند.

مردم مومن و خداجوی لرستان به شکرانه یک ماه عبادت و مهمانی بر سفره پروردگار، نماز باشکوه عید سعید فطر را در صفوفی منظم و فشرده در اماکن و مساجد اقامه می کنند.

مردم این استان در این عید بزرگ درب و پنجره های منازل خود را می گشایند و از خداوند متعال خیر و برکت را طلب می کنند دید و بازدید و صله رحم از دیگر آداب این عید در لرستان است و مردم به دیدار بزرگترهایشان می روند و به آنها احترام می گذارند.

پخش غذاهای نذری از دیگر آداب و رسوم مردم لرستان در عید فطر است، مردم در منازل یا مساجد و تکایا غذاهای نذری می پزند و توزیع می کنند.

بنا به یک سنت دیرینه، لرستانیها مقداری از حلوای نذری لیالی قدر را به دلیل عظمت و بزرگی این شبها برای عید سعید فطر نگه می دارند و به میمنت این روز فرخنده در هنگام خوردن صبحانه آن را میل می کنند.

جمع آوری فطریه برای مستمندان از دیگر آداب این عید است که از دیرباز در این استان وجود داشته است.

جشن و سرور و شور وشوق مردم در این روزها وصف ناشدنی است بطوریکه مردم اغلب آیین های جشن و شادی خود را به مناسب این عید فرخنده در این روزها برگزار می کنند.

به میمنت عید سعید فطر اغلب جوانان لرستانی آیینهای ازدواج و آغاز زندگی مشترک خود را در این روز خجسته برگزار می کنند.

تهیه و فرستادن خنچه ای از هدایا از طرف خانوداه داماد به خانه عروس نیز از دیگر رسوم دیرینه مردم این دیار است. بر اساس این سنت خانواده داماد هدایایی همچون پارچه، لباس، روسری، طلا، جا نمازی، عطر، گلاب و حنا را در داخل خنچه هایی قرار داده و توسط برخی اقوام نزدیک فامیل به منزل عروس می برند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha