۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85092120
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکاوی چهره‌های ادبی و ملی از رویکردهای هفته فرهنگی اصفهان است

اصفهان - ایرنا - رییس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: واکاوی شخصیت‌های ادبی و چهره‌های ملی این دیار از رویکردهای برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان است.

علی عطریان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بر همین اساس کمال‌الدین اصفهانی شاعر قرن هفتم، آقای علی‌اکبر اصفهانی معمار شاخص دوران صفوی همچنین میرزا محمدمهدی امامی، نقاش و نگارگر از شخصیت‌هایی هستند که در این هفته به آن‌ها پرداخته می‌شود و برنامه‌هایی برای سه شخصیت ذکرشده مدنظر قرارگرفته و هر شب با نام یکی از بزرگواران نام‌گرفته است.

وی افزود: شب‌شعر کمال‌الدین اصفهانی یکی از برنامه‌های هفته فرهنگی است که اجرای این برنامه را سعید بیابانکی با شعرخوانی ۱۰ تن از شاعران برجسته اصفهان بر عهده دارد، همچنین سوگول مشایخی درباره شخصیت و اشعار کمال در این شب‌شعر سخنرانی خواهد کرد.
رییس اداره هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان ادامه داد: شب‌شعر به یاد کمال نیز امروز سه‌شنبه در مقبره کمال اسماعیل واقع در خیابان کمال، برگزار می‌شود و سخنرانان به واکاوی شخصیت ادبی و چهره ملی کمال‌الدین اصفهانی خواهند پرداخت.
عطریان با اشاره به شخصیت کمال‌الدین اصفهانی تصریح کرد: شعر کمال‌الدین بیشتر عراقی و بیشتر در قالب رباعی و غزل سروده شده و در این شب هم شعرا بیشتر اشعار رباعی و غزل خوانده و درواقع به یاد کمال‌الدین اصفهانی اشعاری را در قرن پانزدهم شمسی خواهند خواند.
وی اضافه کرد: کمال‌الدین اصفهانی فرزند جمال‌الدین و شاعر معروف قرن هفتم است که حافظ شیرازی و شاعران دیگر در شعر خود از وی نام‌برده‌اند.
رییس اداره هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در حمله مغول همان‌طور که عطار نیشابوری در نیشابور به شهادت رسید کمال‌الدین اصفهانی نیز در اصفهان توسط مغول به شهادت رسید. ضمن اینکه در محلی که شهید شد و زندگی می‌کرد در همان مکان هم دفن شد.
وی گفت: این برنامه را دفتر تخصصی ادبیات شهرداری اصفهان برگزار می کند و شرکت برای عموم علاقه مندان آزاد است.

به گزارش ایرنا، ۲۰۰ عنوان برنامه در هفته نکوداشت اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت سالجاری به همت شهرداری، مجموعه‌های مرتبط و سازمان‌ها و نهادهای استانی برگزار می‌شود و همچون سال گذشته هر یک از روزهای این هفته به نام یکی از مشاهیر اصفهان نامگذاری می شود.

بر این اساس روزهای سوم اردیبهشت تا آخر این هفته به ترتیب به نام‌های شیخ بهایی، حاج میرزا آقا امامی، کمال‌الدین اسماعیل، علی اکبر معمار اصفهانی، بانو مجتهده امین، شهید احمد کاظمی و میرفندرسکی است.

در تاریخ شعر کهن فارسی، در میان شاعران نامدار و برجسته، شهرتِ سه تن با نام یا لقبِ «کمال‌الدین» همراه بوده است که به‌تقریب هم‌روزگارِ یکدیگر بوده‌اند: «کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی» (شاعر نیمه دوم سده هفتم و نیمه نخست سه هشتم هجری)؛ «شیخ کمال‌الدین مسعود خجندی» (شاعر و عارف سده هشتم هجری) و «کمال‌الدین ابوالعطا محمود بن علی معروف به خواجوی کرمانی» (شاعر قرن هشتم هجری).‌ از میانِ این سه سراینده بزرگ، اما آن «کمال» که حافظ در غزلِ یادشده به بیتِ او چنگ زده، همانا خلّاق‌المعانی، کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی، است.

واکاوی چهره‌های ادبی و ملی از رویکردهای هفته فرهنگی اصفهان است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha