۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۸
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85093096
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازو کارهای تقویت تجارت تهران - دمشق از نگاه بازرگانان سوری

تهران - ایرنا - بازرگانان و فعالان اقتصادی سوریه در نشست با بازرگانان ایران، درباره ساز و کارهای تقویت تجارت تهران و دمشق گفت وگو کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه ( سانا)، شرکت کنندگان در نشست تجاری ایران و سوریه که در هتل شرایتون دمشق برگزار شد، با توجه به تحریم های ظالمانه علیه دو کشور، درباره مشکلات پیش روی همکاری اقتصادی و تجاری دو طرف تبادل نظر کردند.

شرکت کنندگان همچنین پیشنهاداتی را که باعث تسهیل کار در بخش خصوصی، تشویق سرمایه گذاری و افزایش مشارکت و ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور می شود، بررسی کردند.

«فهد درویش» رئیس اتاق بازرگانی سوریه و ایران در جریان این نشست، پیشنهادهای گسترده ای را ارائه کرد.

سازو کارهای تقویت تجارت تهران و دمشق از نگاه بازرگانان سوری

پیشنهادات درویش شامل مجموعه ای از نظرات بود که بر ضرورت فعال سازی توافق تجارت آزاد سوری - ایرانی امضا شده بین دو کشور، ایفای نقش بدون عواقب، تلاش برای حل مشکل نقل و انتقال پول، تاسیس شرکت سرمایه گذاری در زمینه همکاری های تجاری، صنعتی، بهداشتی، دارویی، کشاورزی و تشویق شرکت های ساختمانی و عمرانی ایرانی برای کار در سوریه متمرکز بود

همچنین «محمد سامر الخلیل » وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه، برگزاری این نشست را فرصتی مهم برای نمایندگان بخش تجاری جهت آشنایی با موانع توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری و قوانینی دانست که به تقویت همکاری بین دو کشور به ویژه برای بهبود روابط بخش دولتی و خصوصی دو طرف کمک می کند.

وی اظهار داشت: کمیته ای در حال بررسی اصلاحیه ها برای کاهش عوارض گمرکی و پیش نویس توافق نامه ای جهت انجام معاملات با ارزهای محلی، مبادله کالا و ترانزیت و هر چیزی است که به پیشبرد روابط دوجانبه کمک می کند.

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی نیز توسعه اقتصادی در همه زمینه‌ها و تدوین طرح‌ها و برنامه‌هایی برای تسهیل این امر را با اهمیت دانست، به‌ویژه اینکه قراردادهای امضا شده بسیاری بین دو کشور وجود دارد.

در ادامه این نشست «عماردلول خازن» از اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران، یافتن مکانیزم جایگزین برای نقل و انتقال پول برای تسهیل معاملات تجاری بین دو کشور را ضروری دانست و خواهان بهره مندی از تجربه روسیه و ایران در این زمینه شد.

وی بر تحول تراز تجاری بین دو کشور در جهت افزایش صادرات سوریه به ایران و آشنایی تجار سوری با مواد اولیه موجود در ایران که می تواند جایگزین مواد اولیه مورد نیاز سوریه و همچنین آشنایی آنها با محصولات با کیفیت بالا و قمیت رقابتی موجود در بازار ایران تاکید کرد.

«جورج داود» یکی از اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی سوریه و ایران نیز با اشاره به اهمیت این نشست برای غلبه بر مشکلات پیش روی توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور با توجه به گرایش جهانی به سمت اقتصاد چندقطبی، بر ضرورت بهره مندی از عمق استراتژیک اقتصادی دو طرف و پیشرفت های فنی و علمی ایران برای حمایت از صنعت و اقتصاد دیجیتال سوریه تاکید کرد.

سازو کارهای تقویت تجارت تهران و دمشق از نگاه بازرگانان سوری

«احمد موفق بکداش»‌ یکی از صنعتگران سوریه نیز ایجاد یک بانک مشترک بین دو کشور به منظور تسهیل روابط اقتصادی در زمینه واردات و صادرات و انجام سرمایه گذاری بر اساس قانون جدید سرمایه گذاری سوریه و بهره مندی از تخصص ایران در زمینه صنعت مواد غذایی را خواستار شد.

این نشست با حضور وزرای کار، مسکن و حمل و نقل سوریه و روسا و اعضای اتحادیه های اتاق های بازرگانی، صنعت و کشاورزی و اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی سوریه و ایران و جمعی از بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و سوریه و حسین اکبری سفیر ایران در دمشق و تعدادی از نمایندگان مجلس سوریه برگزار شد.

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون مشترک ایران و سوریه، روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت در راس هیاتی بلندپایه برای مذاکرات اقتصادی دو روزه به سوریه سفر کرد و بدو ورود مورد استقبال «سامر الخلیل» رییس کمیسیون مشترک ایران و سوریه قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha