به گزارش خبرنگار ایرنا، گودالهای خطرناک جان شهروندان را تهدید میکنند. این گودالها را با نام گودهای پرخطر میشناسیم. بیشترین گودبرداری در شمال تهران با عمق ۷۰ متر صورت گرفته که برخی تا ۸سال سن دارند و رها شدهاند. یکی از پر سروصداترین آنها گود برج میلاد بود که سالن همایشهای برج را تهدید میکرد و ممکن بود در زمان برگزاری کنسرت یا برنامه حادثهای عظیم رخ دهد .
هادی حق بین روز چهارشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراحل ایمن سازی گودهای برج میلاد اظهار کرد: طرح ساخت سازه در کنار گود برج میلاد در ۲ فاز در حال انجام است، این طرح در سنوات گذشته به دلیل اختلاف بین شهرداری و سرمایه گذار، متوقف شد.
وی افزود: جداره گود نیاز به این داشت که مدام پایش شود و همیشه این نگرانی وجود داشت که حرکت گود باعث آسیب به مرکز همایشهای برج شود. از این جهت در دوره مدیریت جدید یک توجه ویژه به موضوع گودهای پرخطر به ویژه میلاد شد.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران گفت: عرصه این محدوده ۴.۳ هکتار است و ما در اسفندماه سال ۱۴۰۰ پایش جداره را به صورت جدی در دستور کار قرار دادیم. هرچند متولی این پروژه معاونت فنی و عمرانی نیست، بحث پایش را مدنظر قرار دادیم و در یک دوره ۴ ماهه تمام ۱۲۸۰ میل را کشیدیم. این تعداد میل به تحلیل کلان نیاز داشت تا متوجه وضعیت بارپذیری سازه بشویم.
وی گفت: بعد از بررسی به این نتیجه رسیدیم که جداره گود باید به صورت دائمی پایدار سازی بشود. با دستور ویژه شهردار تهران، شورای رهبردی برج تشکیل و کمتر از یک هفته گزارش مربوطه تهیه شد و به جمع بندی سه گزینهای رسیدیم.
حقبین با بیان اینکه تهیه خاک با هزینهای که داشت سخت بود، افزود: گزینه دوم اجرای قابهای فلزی نگهبان بود که باتوجه به ارتفاع برج مقاطع این سازه فلزی سنگین میشد. گزینه نهایی ما اجرای سازه بتنی بود که این سازه به طرح آتی میلاد الحاق بشود. برای حل مشکل گود پیشنهاد ساخت یک سازه منظم در زمانبندی فشرده را دادیم که دارای ۱۱۱ شمع در عمق ۳۰ متر است.
وی با بیان اینکه تاسیس این سازه از تیرماه سال گذشته آغاز شده و تاکنون به پیشرفت فیزیکی۷۲ درصدی رسیدیم، ادامه داد: این جداره در حال حرکت است و ما فرصت نداریم و به صورت ویژه و شبانه روزی با حمایتهای قرارگاه خاتمالانبیا پروژه را جلو میبریم. هرچند که این عملیات اجرایی باعث تشدید شرایط نیز میشود.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران گفت: پروژه در دو جبهه کاری شرقی و غربی به صورت همزمان شروع شد و از لحاظ مالی برای قرارگاه توجیه مالی نداشت. ولی بعد از ۹ ماه پروژه به مرحلهای رسیده که کاملا امن شده و تا مرداد ماه کل پروژه که ۵ طبقه است را تکمیل میکنیم.
حقبین افزود: هر هفته دو جلسه در سطح مدیریتی و اجرایی به صورت مدام و پیوسته داشتیم و شورا و شهردار نیز به صورت ویژه پروژه را رصد کردند.
وی با بیان اینکه پروژه به صورت مستمر از سه مرحله پایش عبور میکند، گفت: ما هر هفته سه مدل پایش داریم؛ هر روز به صورت چشمی دستگاهها با شاخصهای مشخص به روی روند پیشرفت آن نظارت میکنند، هم توسط دوربین نقشه برداری و در آخر هم به وسیله ابزارهای مهندسی ساخت سازه بررسی میشود تا مانع حرکت جداره گود بشود.
ساخت پارکینگ طبقاتی نیایش سرعت گرفت
حق بین در خصوص سوال خبرنگار ایرنا در خصوص طرح پارکینگ طبقاتی نیایش گفت: یکی از مشکلات مردم و مسافران نوروزی در منطقه سه نبود پارکینگ مناسب در مجاورت بوستان ملت و پردیس سینمایی ملت بود که این طرح از سه ماه گذشته با سرعت بیشتری در حال انجام است.
وی ادامه داد: پارکینگ مینابی در منطقه ۱۵ طی پنج ماه آینده به سازمان ترافیک تحویل داده میشود همچنین پارکینگ جوادیه نیز به تازگی عملیاتی شده و پارکینگ نیایش طرحی بود که بنا به تدبیر معاونت فنی عمرانی اخیرا به سازمان فنی عمرانی محول شده که چند سال رها شده بود اما الان فعال و پر انرژی است و اگر مشکلی پیش نیاید با تامین منابع امسال به بهرهبرداری میرسد.
وی تاکید کرد: در سال گذشته بالغ بر هشت طرح افتتاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت و در سال ۱۴۰۲ تعداد دیگری از طرح ها را افتتاح میکنیم.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران خاطرنشان کرد: طرح هایی که توسط این سازمان افتتاح میشود اثرگذار است و طرح های بلاتکلیف و رها شده که تبدیل به عارضه شهری شده با حمایت مدیریت شهری به سرانجام میرسند به عنوان مثال پارکینگ امیر کبیر که ده سال رها شده بود و سال گذشته توسط شهردار تهران افتتاح شد.
وی گفت: هم اکنون ۵۰ طرح فعال و پویا داریم و تعدادی به صورت پکیج در حال احداث است همچنین در حوزه مدیریت بحران در حال ایجاد پروژههای شتاب نگاری هستیم که این ایستگاهها قبل از وقوع بلایای طبیعی شرایط را اطلاعرسانی میکند و باعث میشود از مخاطرات جدی بعد از زلزله جلوگیری بشود.
حق بین با بیان اینکه طرح های این حوزه به شعاع حدودا ۱۰۰ کیلومتر در اطراف شهر تهران از آبیک تا دماوند در ۲۸ نقطه در حال اجرا است، افزود: ۵۰ درصد این طرح انجام شده و تا چند ماه آینده تکمیل و به مدیریت بحران تحویل داده میشود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته چهار میدانگاه تحویل داده شد، اظهارداشت: طرح ایستگاه میدان صادقیه، بلوار شهدای صادقیه در منطقه ۲، باغ فردوس، میدانگاه جهاد و میدان امام خمینی (ره) از طرح های مهم سال گذشته است.
نظر شما