زنده‌یاد عماد افروغ از گذشته انقلابی‌گری خود پشیمان نبود

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه زنده‌یاد افروغ پرچمدار نقد درون گفتمانی بود، گفت: وی هیچ وقت از گذشته انقلابی‌گری خود پشیمان نبود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز چهارشنبه(ششم اردیبهشت) در آیین نکوداشت زنده یاد عماد افروغ با گرامیداشت یاد و خاطره این استاد و جامعه‌شناس فقید اظهارداشت: وی در این یک سال و نیم پایانی عمر خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار حوزه؛ عضویت در شورای فرهنگ عمومی، عضویت مرکز رصد، عضویت در شورای پژوهشی پژوهشگاه و عضویت در هیئت نظارت بر کتاب قبول همکاری و در همه این موارد با دقت، حساسیت و صراحت لهجه حضور داشتند و وظیفه خود را به تمامی در این حوزه‌ها انجام می‌دادند.

وی گفت: شخصیت زنده‌یاد افروغ برای من که افتخار شاگردی ایشان را داشتم، به صورت ویژه قابل احترام، تعظیم و تکریم است. سال ۱۳۸۱ در دوره دکتری دانشجوی درس جامعه‌شناسی سیاسی دکتر افروغ بودم و از ایشان مرتب آموختم و اینجا از منظر شاگردی ایشان صحبت می‌کنم.

اسماعیلی افزود: ما در کنار زنده‌یاد افروغ آموخته بودیم که با صراحت و شجاعت، سخن بگوییم، معتقدیم که انقلاب اسلامی اساسش برای این شکل گرفته که بتوانیم سخنان متفاوت را بگوییم و بشنویم و اصل آزاداندیشی جزو لاینفک انقلاب اسلامی است و خوانشی است که امام و رهبری انقلاب دارند.

زنده‌یاد افروغ به گذشته انقلابی‌گری خود افتخار می‌کرد، یک مصلح منتقد واقعی بودوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: زنده‌یاد افروغ پرچمدار نقد درون گفتمانی بود و به صراحت سخنانش را در کسوت نمایندگی و ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و در تریبون‌های رسمی نظام بیان می‌کرد و هیچ وقت از انقلابی‌گری پشیمان نشده بود و تلاش نمی‌کرد از گذشته خود فاصله بگیرد.

وی اظهارداشت: زنده‌یاد افروغ به گذشته انقلابی‌گری خود افتخار می‌کرد، یک مصلح منتقد واقعی بود و ما افتخار داریم که در انقلاب اسلامی چنین شخصیت‌هایی بزرگی را داشتیم و داریم.

اسماعیلی گفت: آخرین دیدارم با همراهی سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی با زنده‌یاد افروغ در ماه‌های پایانی در منزل وی بود، آماده پرواز بود مثل کبوتری که آماده هجرت است، با اشتیاق و ذوق از دنیای پس از مرگ سخن می‌گفت و با تواضع همیشگی سخن می‌گفت و رفتار می‌کرد، در این دیدار عکسی را به یادگار ثبت کردیم.

وی با اشاره به پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت زنده‌یاد افروغ افزود: رهبری عزیز و حکیم که آن پیام ویژه را دادند و اینطور این معلم جامعه‌شناسی انقلاب را مورد تحسین و تکریم قرار دادند. تقدیر و تشکر می‌کنم و برای خانواده زنده‌یاد افروغ، دوستان و همکاران وی از خداوند طلب صبر جلیل دارم.

اسماعیلی هدیه‌ای؛ (عکسی از زنده‌یاد عماد افروغ در کنار رهبر معظم انقلاب» را به خانواده این جامعه‌شناس فقید تقدیم کردند.

زنده‌یاد افروغ نماد روشنفکری متعهد بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در جمع خبرنگاران اظهارداشت: دکتر افروغ یک شخصیت انقلابی مصلح بود و هیچ وقت از گذشته انقلابی‌گری خود پشیمان نبود و نسبت به آینده طرح و ایده داشت.

اسماعیلی گفت: زنده‌یاد افروغ نماد روشنفکری متعهد بود و نسبت به انقلاب غیرت و تعصب داشت و تا روز پایانی با این علاقه نسبت به امام و انقلاب عمر شرفیش را به پایان رساند.

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین اظهارداشت: بهترین وصف درباره زنده‌یاد عماد افروغ، نام وی است که هم عماد بود و هم افروغ، صلابت داشت و تکیه‌گاه بود. 

وی با اشاره به سابقه آشنایی خود با زنده یاد افروغ گفت: سابقه آشنایی من با ایشان به دهه ۶۰ برمی‌گردد که لبلس سپاهی‌گری را برای پاسداری از انقلاب پوشیده بودیم و افروغ نماینده تشکیلات ما در شیراز بودند، به واسطه جایگاه ایشان اما به لحاظ شخصیتی استوار، عالم و اثرگذار بود و عالمانه با مسایل برخورد می‌کرد حتی در زمان محبوس بودن در زندان انگلیس که دو هفته اعتصاب غذای تر داشت بر صلابت وی تاثیری نداشت. 

صفارهرندی افزود: زنده یاد افروغ در زمان‌های مختلف با تکنیک‌های مختلفی با مسائل برخود می‌کرد اما جوهر وجودی او تغییر نکرد در مقام یک اصولگرا اصلاح طلب و در مقام اصلاح طلبی از اصول عقب‌نشینی نکرد و بابت گذشته‌های خود هیچ وقت پشیمان نشد.  

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در مواضعی با ما توافق نداشت اما انسان ناراحت نمی‌شد چون به اصول پایبند بود.هیچ وقت از احضاریه‌های کمیسیون فرهنگی مجلس که افروغ رییس آن بود، احساس نگرانی نداشتم. وی معتقد بود که نباید سبک زندگی را به حال خود رها کنیم که هر اجنبی ویژگی به آن اضافه کند، مقوله پوشش و آرایستگی ظاهری را با قانون مد و لباس پبگیری کرد و به صورت قانون تصویب شد و زنده یاد افروغ پیگیری می‌کرد که مجری چه کرده است. 

سیدعباس صالحی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه و رئیس موسسه و روزنامه اطلاعات نیز در این آیین با اشاره به ویژگی‌های روشنفکران ایرانی در ۱۵۰ سال اخیر گفت: روشنفکران ما به دو دسته مبنا داشتن و مبنا نداشتن تقسیم می‌شوند زند ه یاد افروغ روشنفکر مقلد و مذبذب نبود، دارای مبنا بود و این مبنا به وی در مسیری که داشت استواری می‌داد. 

وی افزود: گفتمان سیاسی رسمی کشور ایران انقلاب اسلامی است و سه موضع براندازانه، مصلحت اندیشانه و معتدل اما نقادانه در جامعه وجود دارد، زنده یاد افروغ گرایش سوم را داشت و در طول این چهل سال به این گرایش معتقد بود، وی قالب شکن و ساختارشکن بود و رهایی از فرم‌ها را دنبال می‌کرد و شخصیت آزاده‌ای داشت. 

صالحی بیان کرد: مرحوم افروغ قالب‌های رسمی علم را نمی‌پذیرفت، وی روشنفکری در دل مردم و با مردم بود ایشان از این دسته بود، در کتاب «فریادهای خاموش» خاطرات افروغ از زندگی روزمره و ارتباطی روان او با قشرهای مختلف مردم را می‌توانیم بخوانیم تدین او اجتماعی است و در مناسبت‌های مختلف در میان مردم و در جامعه است. 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، زنده یاد  افروغ مرگ‌اندیش بود، مرگ در اندیشه او یک موهبت و هدیه است و حقی است که خداوند بر انسان دارد که غیرقابل تبیین و جایگزین است. 

حجت‌الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای انقلاب فرهنگی نیز در این آیین به بیان دیدگاه‌های فلسفی زنده یاد افروغ پرداخت و گفت: زمانی که بحث عقلانیت انتقادی مطرح می‌شود، در این راستا دیدگاه‌های پوپر و مکتب فرانکفورت مطرح می‌شود که افروغ در مقابل این دیدگاه‌ها موضع می‌گرفت و دیدگاه سومی را مطرح می‌کرد. 

وی گفت: زنده یاد افروغ، دغدغه پیوند فرهنگ و دین را با علم داشت که به گونه‌ای نظام‌مند تبیین و حفظ کند، محصول کار ایشان نوعی مرجعیت بخشیدن برای نقد و قرآن نسبت به معرفت علمی بود و کارهای اخیر وی در محضر نهج البلاغه و دغدغه‌ای بود که بتواند تحلیل جامعه‌شناختی خود را در گفت و گوی حضرت علی(ع) و نهج البلاغه داشته باشد و اینها را جدای از کار علمی خود نمی‌دانست. 

پارسانیا افزود: زنده یاد افروغ هویت خود را با هویت انقلاب یکی می‌دانست که حکمت صدرایی دارد، وی همچنین بر دفاع از حقیقت و ترویج آن تاکید داشت.

زنده یاد افروغ آلوده سیاست نشد  

در ادامه این آیین علی ربیعی جامعه‌شناس، استاد دانشگاه و سخنگوی دولت دوازدهم گفت: از اولین ویژگی که از افروغ به ذهنم می‌رسد، خصوصیت‌های اخلاقی، شیوه زیست و سپس آرا و نظرات او بود، میان گفتار و رفتار او تفاوتی وجود نداشت، دو گانه سخن نگفت، زیست نکرد، هر چه بود خودش بود و نمودش یکی بود. 

وی افزود: زنده یاد افروغ اهل تظاهر و ریا نبود. چقدر جامعه ما بیمار است که برخی چندگانه سخن می‌گویند، افروغ سخن نمی‌بافت و سخن را می‌یافت. سخنی که می‌گفت بر اساس یافته‌هایی بود که از مطالعه عمیق به دست آورده بود. افروغ عدالت بنیاد بود، در سیاست‌ورزی، عدالت و انصاف را رعایت می‌کرد. 

ربیعی بیان کرد: سیاست‌شناس و جامعه‌شناس بود اما در دورانی که نماینده مجلس شورای اسلامی بود، آلوده سیاست نشد، الگویی ایدئولوژیک نساخت. الگوی یک نماینده ساده بود. افروغ یک اصول‌گرایی بود که چارچوب فکری و نظری داشت. به نظریه اهمیت می‌داد. رابطه نظریه و عمل را مطالعه و درک کرده بود. 

سخنگوی دولت دوازدهم اظهارداشت: زنده یاد افروغ معتقد به عقلگرایی انتقادی رئالیسم بود، او در میانه ایستاد و معتقد بود که دستاورد تاریخی یک ملت باید حفظ شود و نگران آن بود. 

سعید ابوطالب نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین اظهارداشت: من برای این استاد تمام یک دانشجوی ناتمام بودم. در دوره‌ای قرائت‌های متفاوت از دین و مسایل مختلف وجود داشت که کسی پاسخ آن را نمی‌دانست اما افروغ پاسخ بسیاری از سوالات مرا می‌دانست. 

وی گفت: برای درک سخنان و زبان مرحوم افروغ رشته تحصیلیم را تغییر دادم و در رشته جامعه‌شناسی تا مقطع دکترای جامعه‌شناسی سیاسی خواندم، در مجلس هفتم در کمیسیون فرهنگی با ایشان دمخور شدم. 

ابوطالب افزود: افروغ از همه چیز رها بود و دلبسته قدرت و مواهب دنیایی نبود. به تمام معنی کلمه جنگجو بود. فردی ایستاده با مشت بود، انسان وارسته‌ای بود. حیف که مجال به آن ندادند و ندادیم. افروغ را ما تبعید کردیم و تریبون‌ها را از او گرفتیم و از اندیشه‌های او محروم شدیم.

به گزارش ایرنا، آیین نکوداشت این دانشمند فرزانه و جامعه‌شناس انقلاب اسلامی چهارشنبه(ششم اردیبهشت) به همت شورای فرهنگ عمومی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس صالحی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی رئیس موسسه و روزنامه اطلاعات،حجت‌الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای انقلاب فرهنگی، جمعی از سیاستمداران؛ علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، علی ربیعی جامعه‌شناس، استاد دانشگاه و سخنگوی دولت دوازدهم، سعید ابوطالب و جمعی از اساتید و صاحبنظران، دوستان و اندیشمندان در تالار وحدت برگزار شد.

عماد افروغ جامعه‌شناس متولد ۱۳۳۶ در شیراز بود، وی سال ۱۳۷۳ به عنوان دانشجوی نمونه کشور در مقطع دکتری شناخته شد و از سال ۱۳۷۶ به مدت ۶ سال عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود و از سال ۱۳۸۲ نیز فعالیت خود را در هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز کرد و مدیریت گروه علم و دین این پژوهشگاه و عضویت در شورای فرهنگ عمومی از آخرین مسئولیت‌های وی بود.

وی از اساتید مطرح حوزه علوم اجتماعی بود که در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران بود و ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس را برعهده داشت.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس ریاست گروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) را نیز عهده‌دار بود و مدیریت گروه اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، مسئولیت گروه سیاست داخلی کمیسیون داخلی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیریت گروه فرهنگ، هنر و تاریخ شبکه یک صداوسیما از دیگر مسئولیت‌های وی بوده است.

افروغ سال ۱۳۵۵ برای تحصیل در رشته جامعه‌شناسی وارد دانشگاه سالفورد انگلستان شد و شهریور ۱۳۵۹ به دلیل برگزاری تظاهراتی علیه آمریکا در مقابل سفارتخانه این کشور که در اعتراض به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان مسلمان ایرانی در این کشور برگزار شده بود، دستگیر و زندانی و پس از پنج بار محاکمه از انگلیس اخراج شد.

افروغ به دلیل عوارض ناشی از بیماری ۲۵ فروردین مصادف با ۲۳ ماه مبارک رمضان در بیمارستان درگذشت. پیکر افروغ به قم منتقل شد و آیت الله جوادی آملی در حرم حضرت معصومه(س) با حضور خانواده آن مرحوم و جمعی از فضلای حوزه و اساتید دانشگاه بر پیکر وی نماز اقامه کرد.

پیکر افروغ در صحن مصطفی خمینی در حرم مطهر امام (ره) آرام گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha