۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۲۱
کد خبر: 85093608
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتاب جهاد فرهنگی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) رونمایی شد

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۲۱
کد خبر: 85093608
کتاب جهاد فرهنگی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) رونمایی شد

شیراز-ایرنا- آیین رونمایی و نقد کتاب «جهاد فرهنگی» تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) چهارشنبه در این حرم مطهر برگزار شد.

به گزارش ایرنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در این آیین به بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در باب موضوع فرهنگ اشاره کرد و گفت: در تالیف و نگارش این کتاب نگاه هوشمندانه، عمیق و همه جانبه امام و رهبری مورد توجه بوده است.

وی ادامه داد: هدیه دادن کتاب، کتابخوانی و تالیف کتاب از اصیل‌ترین فعالیت‌های فرهنگی است لذا بایستی فرهنگ کتابخوانی را توسعه داد تا شاهد رونق کتابخوانی در کشورمان باشیم چرا که انجام کارهای کوچک موجب شکل گرفتن کارهای بزرگ می‌شود و ما باید بیش از این‌ها بر روی گسترش این فرهنگ فعالانه کار کنیم.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) بیان کرد: مدعیان زیادی در دانشگاه‌ها داریم که علاقه‌ای برای کتابخوانی یا این نوع کتاب‌ها ندارند لذا تصمیم گرفتم که نگارش و تالیفی در زمینه جهاد تبیین و فرمایشات رهبر معظم انقلاب داشته باشم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری افزود: گسترش فرهنگ مطالعه نیازمند تلاش همگانی است؛ بدون شک نگارش یک کتاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه اگر نگارش یک کتاب به درستی انجام نشود نتیجه عکس می‌دهد.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های فرهنگی حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در دنیا جایگاه ویژه‌ای در عرصه فرهنگ، اندیشه‌پردازی دارد که متأسفانه تاکنون قدردان آن‌ها نبوده‌ایم.

نویسنده کتاب جهاد فرهنگی عنوان کرد: دیدگاه‌های این ۲شخصیت بزرگ مسیر را برای همه ما مشخص می‌کند و باید همین روند ادامه دهیم تا به نتیجه مطلوب و مورد نظر دست یابیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری گفت: متأسفانه مطالعه‌ای در زمینه آثار و فکر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری نداشته‌ایم و بی اعتنایی و بی‌توجهی به اندیشه‌های رهبری بدترین نوع برخورد است.

وی افزود: این کتاب شرح مختصر و ناچیزی است که به نظریه رهبر معظم انقلاب پرداخته شده و فرهنگ غرب را در سه مورد خلاصه و تبیین کردیم.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص فرهنگ، بیان کرد: ایشان می‌فرمایند که فرهنگ مثل هواست، اگر پاک و سالم باشد بر روی تنفس و سلامتی اثر می‌گذارد و اگر آلوده باشد جامعه متضرر خواهند شد.

وی اضافه کرد: در کتاب «جهاد فرهنگی» فرهنگ غرب و ایرانی بصورت کلی تشریح شده است و بالا رفتن تیراژ کتاب نشان دهنده رشد بالای فرهنگی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس نیز در این مراسم، اظهارکرد: نویسنده فرهیخته حجت‌الاسلام کلانتری از شخصیت‌های بارز در نظریه پردازی انقلاب هستند که از گذشته تاکنون این توفیق و نعمت نصیب استان فارس بوده است؛ شخصیت علمی و فرهنگی ایشان مصداق عمل به این کتاب شریف است.

حجت‌الاسلام حسن قانع با اعتقاد به اینکه انقلاب‌گری بینش و رفتاری سیاسی نیست، گفت: حکومت اسلامی و اندیشه انقلابی، ساختار و انگاره‌ای است برای تحقق و ارتقای روحیه مجاهدت در فرد و اجتماع در واقع ساختار چهره واقعی فرد است.

وی بیان کرد: توسعه ماهیت جهاد و متعلق‌های آن، روحیه مجاهدت در تمامی عرصه‌ها و قوت در جهاد فرهنگی در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

قانع با اشاره به ارکان نظریه پردازی این کتاب و چهار مولفه آن، گفت: نخست موضوع هویت است که اصالت فرهنگی در هویت را در همه عرصه‌های فردی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نشان می‌دهد، دوم ساختار و بستر جبهه فرهنگی انقلاب و سوم محوریت منویات امام جامعه به عنوان عنصر اصیل رفتار انقلابی و رهبر جهاد فرهنگی و در آخر سرمایه انسانی به عنوان کنشگر اصیل میدان جهاد فرهنگی است.

وی به مقوله ایده‌پردازی و ایده محوری نیز اشاره کرد و افزود: آسیب جدی، فقدان ایده در کار فرهنگی است که این ایده پردازی متشکل از معرفت‌شناسی فرهنگی، مسئله حکمرانی ذهنی و بینشی، حکمرانی روانشناختی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس گفت: در بخش دوم کتاب چند موضوع قابل توجه است که میتوان به ایده پردازی، ارزیابی و طراحی اشاره کرد که نویسنده به خوبی متن را در آن جانمایی کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha