۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۱۴
کد خبر: 85094535
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جنگ اوکراین؛ شکستی به شوری نمک معادن شهر «سولدار»

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۱۴
کد خبر: 85094535
جنگ اوکراین؛ شکستی به شوری نمک معادن شهر «سولدار»

تهران- ایرنا- روزنامه نیویورک‌تایمز درمطلبی با اشاره به سقوط شهر سولدار در زمستان گذشته، تخریب معادن نمک این شهر را که نماد ملی اوکراین بود، بخشی از تلاش روسیه برای هدف قراردادن اقتصاد این کشور دانست. تخریب معادن نمک شهر سولدار موضوعی است که باعث شده طعم شکست اوکراین، حتی در آشپزخانه های مردم این کشور حس شود.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز، شهر سولدار در اوکراین که در جریان حمله روسیه به باخموت شکست خورد، تنها یک شهر کوچک بود. اما نمکی که از معادن آن بدست می آید، نشانی ملی و مایه افتخار است.

این شهر که در زبان اوکراینی به معنای هدیه نمک است، در ماه ژانویه (دی ماه) سقوط کرد و این امکان را برای روس ها فراهم نمود تا حملات خود علیه باخموت که در ۴۰ مایلی جنوب این شهراست را افزایش دهند. این شهر کوچک، با تنها ۱۰ هزار نفر شهروند جایگاه ویژه ای در اقتصاد و تاریخ اوکراین داشت.

جنگ اوکراین؛ شکستی به شوری نمک معادن شهر «سولدار»

این معدن بیش از ۹۰ درصد نمک کشور را تامین می کرد و نمک آن به بیش از ۲۰ کشور صادر می شد. اما اکنون وضعیت به گونه ای رقم خورده که اوکراین برای اولین بار در تاریخ مدرن خود مجبور به واردات نمک شده است.

جنگ اوکراین؛ شکستی به شوری نمک معادن شهر «سولدار»

این روزنامه آمریکایی در ادامه مطلب مدعی است که نابودی سولدار بخشی از تلاش روسیه برای هدف قراردادن اقتصاد اوکراین بود. پیش از این هم مسکو با اشغال شهر انرهودار که نام آن به معنای هدیه انرژی است و در شمال غربی زاپروژیا واقع شده که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را در خود جای داده اوکراین را از یک صادرکننده انرژی به کشوری تبدیل کرد که مجبور به تقلا برای تامین برق خود شود. روسیه همچنین با اشغال زمین های مورد استفاده برای تولید گندم، ذرت و روغن آفتابگردان که عمده ترین کلاهای صادراتی اوکراین را تشکیل می دهند، بخش کشاورزی آن را ویران کرده است.

نیویورک تایمز در پایان بمباران کارخانه فولاد ماریوپول که سربازان اوکراینی ماه‌ها در آن مقاومت کردند را نیز گواه دیگری بر نابودی صنعت فولاد این کشور توسط روسیه می داند که به ادعای این روزنامه نقش مهمی در گردش چرخ صنعت اوکراین ایفا می کرد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha